Aamupalalla kävi ilmi, että hotellissa oli kolmaskin asiakas.
Tarkoitukseni oli polkea Tallinnaan. Sääennuste lupasi sadetta hyvin todennäköisesti. Luvattiin länsilounaista tuulta ja olin menossa koilliseen. Keskimäärin siis vinoa vastatuulta, jos menisin suoraan. Polkupyöräystävällisempi reitti olisi yli 20 km pidempi. Se menisi ensin pohjoiseen (myötätuuli) ja sitten länteen (vastatuuli)
Tähtäsin Linda Linen vuoroon klo 17, joten päätin mennä suoraan. valtatietä numero 2 pitkin, koska muuten joutuisin ajamaan kieli vyön alla ehtiäkseni laivaan.
Kun näin valtatie numero 2 muutin mieltäni. Se oli nelikaistainen moottoritie, joka ei tosin ollut liikennemerkillä moottoritieksi määritelty, eikä ainakaan mikään liikennemerkki olisi kieltänyt sillä polkemista. Latviassa olen ajanut pitkän pätkän moottoritietä, koska muuta tietä ei ollut, ja niin muutkin tekivät eikä sitä ollut kielletty. Moottoriteillä on leveät pintareet, joten pyöräilijän kannalta ne ovat turvallisempia, paitsi, että ulosmenevien ramppien kohdalla on vähän stressaavaa.
Mutta ei se todella olisi ollut mitään laatuaikaa. Valitsin sen pidemmän tien ja päätin, etten yritä ehtiä Linda Linen kyytiin. Viimeinen lautta menisi klo 19:30, eikä siihen ehtimisessä ollut mitään ongelmaa.
Jos sade tai vastatuuli kävisivät sietämättömäksi, voisi hypätä junaan. Reitti meni useassa paikassa aseman läheltä.
Alussa meni oikein mukavasti sivumyötäisessä tuulessa. Eilisen myötätuulipäivän jälkeen olin aika menevällä päällä muutenkin. Luvattu sade typistyi heikoksi tihkusateeksi, josta ei ollut kastelemaan.
Seurasin pyöräreittiä 2, mutta yhdessä kohdassa en huomannut, että se erkaantui pikkuteille paikassa, jossa olisi ehdottomasti kannattanut seurata mukana. Kartta on tehty vähän hämäävästi niin, että pyöräreitti on piirretty paksulla viivalla, jolloin on todella vaikea havaita, että se eroaa päätiestä, joka on merkitty paljon kapeammalla värillä. Siksi käännös pitäisi merkitä maastoon niin, ettei selvä voi olla huomaamatta. Aika hyvin ne on kyllä yleensä merkitty.
Tässä mainitussa kohdassa oli niin uutta sirotepintaa, että sepeliä oli tie laidalla kasoina eikä kaistamaalauksia ollut vielä tehty. Se oli todella hidasta ajaa, sillä edes autojen pyörien kohdalla pinta ei ollut tasoittunut. Renkaitakin kävi vähän sääliksi.
Se vastatuuli ei ollut paha. 24 km/h on paljon vähemmän kuin 34 km/h (ilmanvastus kasvaa suhteessa nopeuden kuutioon!) ja metsä suojasi paljon. Noin 30 km ennen Tallinnaa tie tuli aukealle paikalle. Erityisesti kohdassa, jossa tie on levitetty lentokentäksi (Nato), piti mennä pienillä ylämäkivaihteille tasamaastossa.
Olin ajatellut ajaa Narvan maantietä sen sijaan, että lähtisin virallisen pyöräreitin kanssa kiertelemään rantoja, mutta Narvan maanti oli taas moottoritiemäinen. Google Maps kertoi, että sen vieressä kulkee erilaisista tienpätkistä koostuva reitti ja valitsin sen.
Aika erikoisia reittejä jouduin polkemaan ja käyttämään paljon aikaa kartanlukuun, kunnes löysin baanatasoisen pyörätien, joka suuntautui suoraan Tallinnaan. Tai niin siis luulin.
Vähän tienviitan “Tallinn 12 km” edessä oli tämä.
Pyörätie vain loppui keskelle joutomaata. Teekkarihuumoria? Mitä se tienviitta Tallinn 12 km saattoi tarkoittaa? Mitä kautta, kun tie kerran loppui? Paperilla olevan suunnitelman mukaan?
Jotenkin onnistuin luovimaan eteenpäin. Kun suuntasi kohden aurinkoa, pääsi aina lähemmäs kohdetta. Välillä jouduin ajamaan sitä Narvan maantietä pitkin, sitä kun ei ollut kielletty. Autoilijat iloitsivat päätöksestäni vähän samalla tavalla kuin Suomessa lätkän maailmanmestaruudesta, joten annoin periksi ja hakeuduin pois.
Puikkelehdin venäjänkielisten kerrostalolähiöiden kautta kohden satamaa, jonne tulin hyvissä ajoin. Kun oli aurinkoista, oli helppoa edetä ”kompassisuunnassa”.
Reittini oli neljä kilometriä lyhyempi kuin se virallinen pyöräreitti, mutta varmasti hitaampi – mutta myös mielenkiintoinen. Kun ei ollut kiire, tämä oli lähinnä hauskaa, mutta käämit olisi palaneet, jos olisi ollut kiire satamaan.
Palkitsin itseni kolmen ruokalajin illallisella laivassa.
Fantastinen matka! 757 km ilman yhtään rengasrikkoa, eikä sadetakkia pitänyt panna päälle kertaakaan!