Site icon

Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 9.5.2017

Esi­tys­lis­taa pääsee kat­so­maan tästä

Käve­lykeskus­tan periaatesuunnitelma

(Pöy­dältä)

Kokoomus halu­aisin tor­pa­ta koko esi­tyk­sen. Demar­it ratkai­se­vat. Paljon pelissä.

 Yleiskaa­van toteuttamissuunnitelma

(Pöy­dältä)

Paljon on tul­lut pos­tia, että se tai tämä alue pitäisi ottaa tästä pois. Ei ote­ta mitään, kos­ka tämä on lista strate­gia­neu­vot­telui­hin. Siel­lä otetaan.

Telakkaran­nan asemakaavaehdotus

(Pöy­dältä)

Pelat­ti­inko Elmu tästä pois liioitel­luil­la kor­jauskus­tan­nuk­sil­la? Toisaal­ta, kun henkisen elämän pain­opiste on siir­tymässä Kallioon, Suvi­lahti ei ole huono paik­ka sekään.

Aster­in­tien asemakaava

Täy­den­nys­rak­en­tamisko­hde Malmil­la aivan radan tun­tu­mas­sa. Vajaat sata uut­ta malmilaista.

Näis­sä aluekeskuk­sis­sa rak­en­taisi mielel­lään kaupunki­maista ympäristöä, mikä tarkoit­taa katu­un kiin­ni rak­en­tamista, mut­ta sit­ten se taas poikkeaisi ympäristöstään. Tässä on keskel­lä tont­tia ole­via pis­te­talo­ja. Tont­tite­hokku­us yksi.

Kru­unuvuoren­ran­nan Kaivoskallioiden huviloiden asemakaava

Kaa­va on tul­lut lausun­noil­ta ja muis­tu­tuskier­rokselta eikä siihen tehdä kuin vähäisiä muutoksia.

Luon­non­suo­jeli­jat, mut­ta ymmärtääk­seni vain osa heistä, ovat olleet vähän kallel­la kypärin siitä, että rak­en­tamien tulee liian lähelle luonnonsuojelualuetta.

Vähän juridi­ikkaa. Muis­tu­tuk­sis­sa on valitet­tu, että kaa­va olisi maakun­takaa­van vas­tainen. Kos­ka alueel­la on voimas­sa ole­va yleiskaa­va, maakun­takaa­va ei ole siel­lä voimas­sa. Kun tehdään ase­makaavaa, kat­so­taan yleiskaavaa ja jos yleiskaavaa muute­taan, kat­so­taan maakun­takaavaa. Juridis­es­ti virheelli­nen muis­tu­tus on vaiku­tuk­seltaan vaatimaton.

Tässä muut­tuu käyt­tö­tarkoi­tus. Alun­perin oli tarkoi­tus, että tyhjil­lään ole­vat huvi­lat jäi­sivät yleiseen käyt­töön, mut­ta kun täl­laista ei ole ilmaan­tunut, ne ote­taan asumiskäyt­töön ja raken­netaan saman tien vähän enemmän.

Ida Aal­bergin­tien puis­ton asemakaava

Lausun­noil­ta, ei olen­naisia muutoksia.

Kaa­va mah­dol­lis­taa päiväkodin rak­en­tamisen. Kun nyt tuli ote­tuk­si kynä käteen, paran­netaan saman tien liiken­neolo­ja rak­en­ta­mal­la mm. kiertoliittymä.

Alp­pi­har­jun Har­ju­portin asemakaavaehdotus

Kurvis­sa ole­van kort­telin raken­nuk­sia korote­taan viis­tosti kapenevil­la ker­roksil­la. Uusia asukkai­ta vajaa sata.

Kos­ka naa­puris­sa raken­nuk­sen korot­ta­mi­nen oli tyssän­nyt autopaikkavaa­timuk­seen (nykyisetkin on vuokrat­tu ulos, Kallio) kat­soin, mikä tässä on autopaikkavaa­timus. Yhteen­sä 17 autopaikkaa, eli 1/430 k‑m2 . Hyvä että joskus joustetaan.

Uimaran­nantie 8 asemakaava

Tapan­in­vain­ios­sa yleis­ten raken­nusten tont­ti muute­taan asun­tokäyt­töön. Yksik­er­roksi­nen hoivakoti ja kak­si kolmek­er­roksista asuintaloa.

Vat­tuniemen­tiel­lä korote­taan asun­taloa kerroksella

Täy­den­nys­rak­en­tamis­hanke Liisankadulla

Minä kun kuvit­telin, että Kru­u­nun­haka olisi täy­teen raken­net­tu, mut­ta vielä sieltäkin pieni kolo löy­tyi. Pihal­ta pure­taan liikun­ta­hal­li ja tilalle tulee asun­to­ja. 60 lisäasukasta.

Karhunkaata­jantien asemakaavaluonnos

Nyt tämä näperte­ly lop­pui ja päästi­in tos­i­toimi­in. 150 000 k‑m2 Karhunkaata­jantielle Hert­toniemen ja Myl­ly­puron väli­in. Aika iso asia tuo­tavak­si toisek­si viimeiseen kok­ouk­seen, mut­ta tämä on ollut meil­lä peri­aate­ta­sol­la aiem­minkin. Raide-Jok­e­ria palvel­e­va kaava.

Lisää kaupunkia Itä-Helsinki­in! (Lop­ul­takin)

Hert­toniemen keskus­tan liikennesuunnitteluperiaatteet

Han­kala jut­tu. Kun hal­van ostaa, hal­van saa. Vaik­ka en kan­na­ta sitä mah­tavaa tun­neliviritelmää, 100 M€, täy­tyy sanoa, että Hert­tonie­mi ansait­sisi parem­paa. En nyt kuitenkaan ryhdy itse suunnittelemaan.

Somerikkotielle liiken­neympyrä.

(Onko kier­toli­it­tymän nimi taas liiken­neympyrä? Jos on, niin hyvä!)

Somerikkotiel­lä on niin kelvo­ton pyörätie, että toivoisin lail­lis­takin oikeut­ta ajaa ajoradalla.

Autoli­iken­teen verkkoselvitys

Tämä merk­itään vain tiedok­si, joten otamme sen infor­maa­tiona, emmekä tee tästä mitään päätök­siä. Seu­raa­va lau­takun­ta saa tehdä.

Verkko­selvi­tyk­sen mukaan helsinkiläisil­lä työ­paikoil­la on tyyp­il­lis­es­ti 500 000 – 800 000 asukas­ta 20 min­uutin automatkan tai 30 min­uutin joukkoli­iken­nematkan päässä. Olisi kiva kuul­la nämä luvut naapurikaupungeista.

Kun yleiskaa­va bule­vardei­neen tuo lisää asukkai­ta kehä I:n sisäpuolelle, saavutet­tavu­us autol­la heikke­nee ja joukkoli­iken­teel­lä para­nee. Suun­nitel­lut liiken­netun­nelit eivät olen­nais­es­ti paran­na autoli­iken­teen suju­vu­ut­ta, mut­ta vähen­tävät hait­to­ja muulle elämiselle. Simu­loin­titekni­ik­ka para­nee koko ajan, joten opimme ymmärtämään liiken­teen lainalaisuuk­sia aina vain paremmin.

Lisäk­si lau­takun­nan listal­la on joukko ns. b‑asioita (ei valmis­teli­jaa paikalla), joista aika moni on vas­tauk­sia val­tu­us­tossa tehty­i­hin ponsiin.

 

 

 

Exit mobile version