Esityslistaa pääsee katsomaan tästä
Kävelykeskustan periaatesuunnitelma
(Pöydältä)
Kokoomus haluaisin torpata koko esityksen. Demarit ratkaisevat. Paljon pelissä.
Yleiskaavan toteuttamissuunnitelma
(Pöydältä)
Paljon on tullut postia, että se tai tämä alue pitäisi ottaa tästä pois. Ei oteta mitään, koska tämä on lista strategianeuvotteluihin. Siellä otetaan.
Telakkarannan asemakaavaehdotus
(Pöydältä)
Pelattiinko Elmu tästä pois liioitelluilla korjauskustannuksilla? Toisaalta, kun henkisen elämän painopiste on siirtymässä Kallioon, Suvilahti ei ole huono paikka sekään.
Asterintien asemakaava
Täydennysrakentamiskohde Malmilla aivan radan tuntumassa. Vajaat sata uutta malmilaista.
Näissä aluekeskuksissa rakentaisi mielellään kaupunkimaista ympäristöä, mikä tarkoittaa katuun kiinni rakentamista, mutta sitten se taas poikkeaisi ympäristöstään. Tässä on keskellä tonttia olevia pistetaloja. Tonttitehokkuus yksi.
Kruunuvuorenrannan Kaivoskallioiden huviloiden asemakaava
Kaava on tullut lausunnoilta ja muistutuskierrokselta eikä siihen tehdä kuin vähäisiä muutoksia.
Luonnonsuojelijat, mutta ymmärtääkseni vain osa heistä, ovat olleet vähän kallella kypärin siitä, että rakentamien tulee liian lähelle luonnonsuojelualuetta.
Vähän juridiikkaa. Muistutuksissa on valitettu, että kaava olisi maakuntakaavan vastainen. Koska alueella on voimassa oleva yleiskaava, maakuntakaava ei ole siellä voimassa. Kun tehdään asemakaavaa, katsotaan yleiskaavaa ja jos yleiskaavaa muutetaan, katsotaan maakuntakaavaa. Juridisesti virheellinen muistutus on vaikutukseltaan vaatimaton.
Tässä muuttuu käyttötarkoitus. Alunperin oli tarkoitus, että tyhjillään olevat huvilat jäisivät yleiseen käyttöön, mutta kun tällaista ei ole ilmaantunut, ne otetaan asumiskäyttöön ja rakennetaan saman tien vähän enemmän.
Ida Aalbergintien puiston asemakaava
Lausunnoilta, ei olennaisia muutoksia.
Kaava mahdollistaa päiväkodin rakentamisen. Kun nyt tuli otetuksi kynä käteen, parannetaan saman tien liikenneoloja rakentamalla mm. kiertoliittymä.
Alppiharjun Harjuportin asemakaavaehdotus
Kurvissa olevan korttelin rakennuksia korotetaan viistosti kapenevilla kerroksilla. Uusia asukkaita vajaa sata.
Koska naapurissa rakennuksen korottaminen oli tyssännyt autopaikkavaatimukseen (nykyisetkin on vuokrattu ulos, Kallio) katsoin, mikä tässä on autopaikkavaatimus. Yhteensä 17 autopaikkaa, eli 1/430 k‑m2 . Hyvä että joskus joustetaan.
Uimarannantie 8 asemakaava
Tapaninvainiossa yleisten rakennusten tontti muutetaan asuntokäyttöön. Yksikerroksinen hoivakoti ja kaksi kolmekerroksista asuintaloa.
Vattuniementiellä korotetaan asuntaloa kerroksella
Täydennysrakentamishanke Liisankadulla
Minä kun kuvittelin, että Kruununhaka olisi täyteen rakennettu, mutta vielä sieltäkin pieni kolo löytyi. Pihalta puretaan liikuntahalli ja tilalle tulee asuntoja. 60 lisäasukasta.
Karhunkaatajantien asemakaavaluonnos
Nyt tämä näpertely loppui ja päästiin tositoimiin. 150 000 k‑m2 Karhunkaatajantielle Herttoniemen ja Myllypuron väliin. Aika iso asia tuotavaksi toiseksi viimeiseen kokoukseen, mutta tämä on ollut meillä periaatetasolla aiemminkin. Raide-Jokeria palveleva kaava.
Lisää kaupunkia Itä-Helsinkiin! (Lopultakin)
Herttoniemen keskustan liikennesuunnitteluperiaatteet
Hankala juttu. Kun halvan ostaa, halvan saa. Vaikka en kannata sitä mahtavaa tunneliviritelmää, 100 M€, täytyy sanoa, että Herttoniemi ansaitsisi parempaa. En nyt kuitenkaan ryhdy itse suunnittelemaan.
Somerikkotielle liikenneympyrä.
(Onko kiertoliittymän nimi taas liikenneympyrä? Jos on, niin hyvä!)
Somerikkotiellä on niin kelvoton pyörätie, että toivoisin laillistakin oikeutta ajaa ajoradalla.
Autoliikenteen verkkoselvitys
Tämä merkitään vain tiedoksi, joten otamme sen informaationa, emmekä tee tästä mitään päätöksiä. Seuraava lautakunta saa tehdä.
Verkkoselvityksen mukaan helsinkiläisillä työpaikoilla on tyypillisesti 500 000 – 800 000 asukasta 20 minuutin automatkan tai 30 minuutin joukkoliikennematkan päässä. Olisi kiva kuulla nämä luvut naapurikaupungeista.
Kun yleiskaava bulevardeineen tuo lisää asukkaita kehä I:n sisäpuolelle, saavutettavuus autolla heikkenee ja joukkoliikenteellä paranee. Suunnitellut liikennetunnelit eivät olennaisesti paranna autoliikenteen sujuvuutta, mutta vähentävät haittoja muulle elämiselle. Simulointitekniikka paranee koko ajan, joten opimme ymmärtämään liikenteen lainalaisuuksia aina vain paremmin.
Lisäksi lautakunnan listalla on joukko ns. b‑asioita (ei valmistelijaa paikalla), joista aika moni on vastauksia valtuustossa tehtyihin ponsiin.