Esityslistaan pääsee tästä
Koivusaari
Tässä on edelleen se sama mahdottoman suuri moottoritieliittymä, joka peittää melkein koko saaren niin, että rakentaminen toteutetaan maantäytöin. Nyt siinä on neljä kaistaa suuntaansa. Kolmen pitäisi riittää, koska ei Porkkalankadun risteyksestä kuitenkaan enempää autoja mahdu/päästetä Helsingin katuverkkoon ja on mahdollista myös, että Länsimetro joskus valmistuu, jolloin bussikaistojen tarve poistuu. Se kolmas kaista olisi liittymiskaista. Sillä voisi olla kaistakohtainen nopeusrajoitus, 40 – 50 km/h ja tavallinen T‑risteys. Maa tuolla alueella maksaa jotain noin 2000 €/m2.
Kävelykeskustan periaatesuunnitelma
Päätösehdotuksena on, että suunnitelma asetetaan nähtäville ja siitä pyydetään lausunnot.
Tarkastelluista vaihtoehdoista on valittu lievin, eli se, jossa Etelä- ja Pohjois-Espasta molemmista tehdään yksikaistainen samoin kuin Mannerheimintiestä (entisen Heikinkadun osuus). Kaivokadulta poistuvat autot. Vain ratikat ja jalankulku jää (ja fillarit?)
Vaikka heti voisi toteuttaa sen, että Etelä-Espalta poistetaan pysäköintipaikat ja jalkakäytävää levennetään. Kukaan ei voi väittää tarvitsevansa noita paikkoja, koska mitään matkaa ei voi suunnitella niin, että tarkoituksena on pysäköidä Etelä-Espalle, koska tyhjää tilaa ei yleensä ole. Nyt pysäköinti vie kaksi kaistaa. Sen pysäköintikaistan ja sen toisen, jolla autoa seisotetaan, kun odotetaan paikan vapautumista tai yritetään taskupysäköintiä.
Maanalaisen yleiskaavan suunnitteluperiaatteet
Maanalainen yleiskaava päivitetään. Tässä esitetyt suunnitteluperiaatteet olivat niin yleisiä, ettei niistä osaa mitenkään olla erimielinen. Itse yleiskaava saattaa herättää suuriakin intohimoja lähinnä liikenneratkaisujen osalta. Tunnelivaraukset ovat osoittautuneet yllättävän kalliiksi pelkkinä varauksinakin.
Yleiskaavan toteuttamisohjelman lyhye aikavälin painopisteet
Toteuttamissuunnitelmaa käsiteltäessä lautukunta hyväksyi muistaakseni minun esityksestäni, että
KSV tuottaa kaupunginvaltuuston strategianeuvottelujen käyttöön ehdotuksia lähiaikoina toteutettavista rakennuskohteista yhteensä noin kolmen miljoonan asuinkerrosneliömetrin verran. Näihin tulee liittää arvio alueiden toteuttamisen vaatimista investoinneista. Yksittäiset ehdotettavat alueet voivat olla korkeintaan 500 000 kerrosneliömetrin suuruisia.
Nyt on tehty työtä käskettyä ja kartta näyttää tältä.
Näissä on paljon kiistanalaisia kohteita, kuten Vartiosaari. Meidän tuskin kannattaa käydä näitä kiistoja tässä lautakunnassa, vaan jättää ne kiisteltäväksi sinne strategiakokoukseen.
Onneksi on Malmi. Nämä muut kohteet ovat sellaisia, että niiden nopea käynnistyminen on hankalaa. Malmin suunnittelu on niin pitkällä, että lapio voidaan iskeä maahan heti kun kaavat ovat lainvoimaisia.
Huopalahden tiellä ollaan taaws kytkemässä merkittävää asuntorakentamista ja autotunnelia toisiinsa. Investointikatto ei ksätä tällaisia hankkeita siinäkään tapauksessa, että lopputulos olisi ylijäämäinen.
Jo päätetyillä projektialueilla on tilaa noin kahdelle miljoonalle kerrosneliölle (50 000 asukasta) ja näillä tässä esitetyillä uusilla alueilla 4,5 Mk‑m2, eli yhteensä 6,5 Mk‑m2 ja siis noin 150 000 asukasta. Tässä on siis jopa vähän valinnanvaraa strategia neuvotteluja ajatellen.
Vuoden 2016 kaavoituksen arviointi
Niin sanottu KARVI-mittari on kehitetty mittamaan sitä, kuinka hyvin kaavoitusta keskistetään raideliikenteen äärelle. Aika hyvin meni viime vuonna
- Kantakaupunkiin, aluekeskuksiin ja raideliikenteen suunniteltuihin solmukohtiin meni 63 %
- Nykyinen ja rakenteilla oleva raideliikennevyöhyke 15 %
- Suunnitteilla oleva raideliikenneyhteys 10 %
- Ideatasolla oleva raideliikennevyöhyke 12 %
- Raideliikenteen ulottumattomissa 0%
Telakkarannan (Konepaja) asemakaava
Tähän piti tulla Elmun tilat, mutta ei tullutkaan, koska hankkeesta olisi tullut kovin kallis. Osittain kalleus johtui aika tiukasta suiojelulinjasta. Nyt käyttötarkoitus vaikuttaa olevan auki. Melein mitä muuta tahansa saa alittaa, mutta ei asumista eikä teollisuutta.
Kuivatelakka-allas suojellaan, mutta sen saa kyllä täyttää vedellä ja antaa vaikka perinnelaivoille.
Pirjontien ja Pirkkolantien asemakaava
Kaava on tullut lausunnoilta ja siihen on tehty suuri määrä pieniä tarkistuksia. Ne eivät ole kuitenkaan niin suuria, että kaava pitäisi laittaa uudestaan nhtäville. Periaateratkaisu säilyy ennallaan. Tämä raidejokeriin liittyvä tiivistyskaava on herättänyt paikallisissa asukkaissa runsaasti vastustusta, mutta minusta kaava on verrattain hyvä. Kun tiivistetään, alueen luonne tietysti vähän muuttuu.
Pitäjänmäen Paterinmäen Jokeri-kaava
Tämä on tullut lausunnolta, eikä siihen tehdä merkittäviä muutoksia
Laajasalon kauppakeskuksen alueen tarkistettuy asemakaavaehdotus
Tämä oli meillä lokakuussa, eikä lausuntokierros ole tuonut siihen merkittäviä muutoksia. Ensimmäinen kaupunkibulevardikaava!
Kulosaaren kerrostaloalueen täydennysrakentaminen
Tämä palautettiin kesäkuussa kehotuksella pyrkiä tehokkaampaan maankäyttöön. Minä esitin ja Risto Rautava kannatti.
Täydennysrakentaminen koostuu kahdesta vaiheesta, joista jälkimmäinen liittyy Itäväylän bulevardisointiin. Se taas edellyttää joko metron kattamista tai sen kaivamista maan alle. Ei toteudu ihan lähitulevaisuudessa, mutta ehkä 2030-luvulla.
Yhtä asiaa jäin esityksessä ihmettelemään.
”Lisäkerros ei saa imitoida olemassa olevaa rakennusta, mutta voi sopeutua siihen esimerkiksi samanlaisella julkisivumateriaalilla. Olemassa olevasta rakennuksesta erottuminen esimerkiksi pienemmällä runkosyvyydellä on suositeltavaa.”
Vastikää Kulosaaressa yhtä taloa korotettiin laittamalla siihen vain samanlainen kerros lisää. Mitä vikaa siinä oli? Alkuperäisen arkkitehdin tekijänoikeudet?
Kulosaaren ostoskeskuksen purkukaava
Kulosaaren ostoskeskus puretaan ja tilalle asuntorakentamista joiden alakerrassa kaupat. Tässä asiassa lautakunta jyräsi viraston ja ajoi purkuvaihtoehdon läpi. Tämä ostari on kyllä sinänsä hieno, mutta kun ei toimi niin ei toimi.
Asukaspysäköintitunnuksen hinnan korottaminen
Siellä, missä paikkojen kysyntä ylittää tarjonnan, hintaa pitäisi nostaa reippaamin. Pitäisi hyväksyä, että hinta voi vaihdella kaupunginosien välillä, koska eräillä alueilla kysyntä ja tarjonta ovat jo nyt tasapainossa.
Caloniuksenkadun liikennesuunnitelma
Caloniuksenkadulle laitetaan yksisuuntaiset pyörätiet ja ratikka laitetaan Kallion suunnassa omalle kaistalleen, mutta ei päinvastaisessa suunnassa, koska silloin menetettäisiin 21 pysäköintipaikkaa.
Vuonna 2011 on arvioitu, että omat kaistat molempiin suuntiin tuottavat 902 000 euroa säästöä 30 vuoden aikana Jos oletamme, että tämä hyöty on yhtä suuri molemmissa suunnissa, voimme siis olettaa, että nuo 21 pysäköintipaikkaa maksavat vuodessa 456 000 eroa eli 21700 euroa paikkaa kohden.
Yksi murhe on nupukivipäällyste, joka tuottaa asuntoihin melkoisen liikenteen melun. Minusta tätäkin voisi harkita.
Läntisen Brahenkadun ja Helsinginkadun liikennesuunnitelma välillä Kaarlenkatu – Sturenkatu
Ratikka pääsee omille kaistoilleen, Urheilutalon pysäkki suunnassa länteen siirtyy Brahen kentän kohdalla, mutta säilyy paikallaan suunnassa itään. Helsinginkadulla siirrytään ohjeen mukaisesti yksisuuntaisiin pyöräteihin. Läntiselle Brahenkadulla on yksisuuntainen pyörätie pohjoiseen, mutta etelään ajetaan autojen seassa. Mitenkähän pyöräilijät noudattavat tätä varsinkin kun meillä ei ole liikennemerkkiä, joka kieltäisi ajamisen pyörätiellä väärään suuntaan. Se pitää äkätä siitä, että pyörätiemerkki puuttuu.
Ratikkaprojektin loppuraportti
Raporttiin pääsee tästä. [Linkki korjattu]
Raportti on hyvin mielenkiintoisen ja se kannattaa lukea. Nyt ajan puutteen vuoksi otan siitä esille vain yhden asian. Siirtyminen syväuraisiin vaihteisiin. Se taas edellyttää ratikoihin leveämpiä pyöriä, mikä taas edellyttää, että leveämpi pyörä mahtuu myös silloin, kun kisko on upotettu asfalttiin. Tällainen vaihde on huomattavasti hiljaisempi ja ratikka voi ajaa siinä suuremmalla nipeudella. Nyt nopeusrajoitus on 10 km/h. Kun vaihteet saadaan lisäksi lukittumaan, voidaan nopeurajoitus nostaa vaihteissakin 40 km/h (jos kaarresäde sallii) jolloin ratikoiden matka-ajat lyhenevät huomattavasti.
Herttoniemen keskustan liikennesuunnitteluperiaatteet
Herttoniemen liikenneympyrä oli Suomen ensimmäinen tai ainakin ensimmäisiä eritasoliittymiä. Sitä pidettiin sillon tolkuttoman kalliina ja se sai kansansuussa nimen Rahareikä. Tuo ei ollut kuitenkaan mitään verrattuna vuonna 2008 tehtyyn yli sadan miljoonan euron maanalaiseen risteyssuunnitelmaan, jonka toteuttamiseen ei ole löytynyt mistään rahaa. Investointikatto!
Nyt yritetään tulla toimeen ilman. Kruunuratikka helpottaa asiaa merkittävästi.
Kansalaispalaute kertoo, että kävelymatka Herttoniemen rannasta metropysäkille pitenee merkittävästi. Täytynee kysellä.