Meri-Rastilan täydennyskaava
Tästä äänestelimme aika paljon. Vasemmistoliiton Eija Louhela olisi halunnut palauttaa asian valmisteltavaksi niin, että rakentamista vähennetään yhteensä 700 asukkaan verran. Kannoin samaa huolta, mutta Eijan ehdotus oli liian ehdoton ja vähensi liikaa asuntoja alueelta. Loukoilan ehdotusta kannattivat hänen itsensä lisäksi demarien Jape Lovén ja vihreiden Elina Moisio. Itse tein palautusesityksen vaihtoehdoksi päätökseen lisäyksen
Lopullista kaavaa valmisteltaessa tulee harkita viheryhteyksien parempaa säilyttämistä kuitenkin niin. ettei asukaslukutavoite alene olennaisesti. Tämä hyväksyttiin yksimielisesti.
Yksimieleisesti hyväksyttiin Elina Moision esitys väestöennusteen ajantasaisuudesta ja riittävistä varauksista kunnallisille palveluille, Jape Lovénin esityksestä, että huomioidaan Kallahdenniemeltä pohjoiseen ja Pohjaveden puiston kautta kulkevan metsäverkkoyhteyden säilyminen, Loukoilan esityksestä vaatimus ympäristövaikutusten, yeritysvaikutusten ja sosiaalisten vaikutusten arvioinneista.
Äänin 5–4 hyväksyttiin Jape Lovénin esitys asukastilan tontista. (kok+ PS vastustivat)
Periaatteet käyttötarkoituksen muutoksille
Hyväksyttiin lopulta muutoksitta. Tähän voidaan palata strategianeuvotteluissa loppukesällä.
Hotelli Kanavakadulle
Esityksen mukaan. Hankkeelle ei ole vielä toteuttajaa, joten ihan huomenna ei mene lapio maahan.
Aromikujan tornitalot
Meni lopulta esityksen mukaan sellaisenaan! Aika iso ratkaisu. 1 700 asukasta lisää ja merkittävä muutos kaupunkikuvaan. Vuosaaren asukasluku otti taas aimo loikan kohti 50 000 asukasta. Yhdessä Meri-Rastilan kanssa 5 900 asukasta lisää.
Kontulan keskus, tiivistyskaava
Ainoa huomautus asiasta oli, että olisi pitänyt kaavoittaa tehokkaammin. Tähän vastattiin, että ei onnistu, koska autopaikat eivät mahdu mihinkään kohtuuhinnalla. Metroaseman vieressä. Mutta Juhana Vartiainenhan on luvannut muutosta tähän hulluuteen.
Lausunto Uudenmaan vaihemaakuntakaavasta Ostersundomista
Esityksen mukaan
Liikenteen kehitys Helsingissä vuonna 2016
Raporttiin pääsee tästä.
Näitä on kiva lukea. Auton käyttö vähenee erityisesti kantakaupungissa, autotiheys alenee, joukkoliikenteen osuus kasvaa erityisen voimakkaasti poikittaisliikenteessä ja raideliikenteen osuus kasvaa. Pyöräily lisääntyy, joskin säävaihtelut tuovat kehitykseen nousuja ja laskuja.
Asukaspysäköinnin hinnan korottaminen
Pöydälle kokoomuksen pyynnöstä. Minä ajattelin liittää päätökseen valmisteluohjeen, jossa valmistauduttaisiin eriyttämään maksua alueellisesti niin, että maksua käytettäisiin kysynnän ja tarjonnan sopeuttamiseen. Maksua nostettaisiin siis enemmän siellä, missä paikoista on pulaa ja on tarve saada pitkäaikaissäilytyksessä olevat autot kaduilta muualle.
Aallon toimisto asunnoiksi Ratakatu 9
Nyt se tehtiin poikkeamisluvalla. Kaava tulee myöhemmin perässä, koska arvonnousun leikkaus ja kiinteistövero edellyttävät kaavaa.
= = =
Pöydällä oli taas asuntoja yhteensä 6 500 hengelle.
OS: “Maksua nostettaisiin siis enemmän siellä, missä paikoista on pulaa ja on tarve saada pitkäaikaissäilytyksessä olevat autot kaduilta muualle.”
Onhan tämäkin omanlaisensa logiikka. Maksu on siis sitä korkeampi, mitä epötodennäköisempää on saada parkkipaikka. Eniten maksavat siis ne, joka eivät saa paikkaa ollenkaan.
Tällä menetelmällä moninkertaistetaan turha ajo, kun porukka etsii illat pitkät paikkaa, jota ei ole. Ja Töölöä kannattaa tietysti erityisesti rangaista siitä, että sieltä on jo poistettu katuremonttien vuoksi kasapäin paikkoja, ja lisää lähtee koko ajan. Kyllä kai siitä kannattaa maksaa oikein reilusti…
Ihmettelen, missä nämä pitkäaikaiset pysäköijät oikein ovat. Kantakaupungissahan tyhjennetään kaikki kadunvarret säännöllisesti putsausta varten ja ylimääräiset autot siirretään pois.
Toissa talvena (tänä vuonnahan ei ollut talvea) laskin, että 20 % Katajanokan asukaspysäköintipaikoista oli varattuna autoille, joita ei liikutettu kertaakaan talven aikana. Kadunpito kutsuu niitä igluiksi. Monilla oli kesärenkaat, joten niillä ei olisi edes saanut ajaa.
Olet erehtynyt kaupungista. Tukholmassa kadunvarret putsataan säännöllisesti, ei Helsingissä. Kun auraus kuitenkin joskus on tehtävä, autot siirretään ilmaiseksi syrjään ja palautetaan paikalleen kaupungintoimesta.
Antaako (marginaalisesti) laskevat autoliikennemäärät lisäargumentteja tiemaksujen vastustajille? “Liikennehän vähenee luonnollisesti ilman keppiä”.
Samalla kun Aromikujan tornitalot rakennetaan, niin Columbuksen ali tulee rakentaa jalka- ja pyörätiet sekä tehdä suojatie Vuotien yli niin, että siitä pääsee metroasemalle. Vuotieltä on portaat metroasemalle, mutta portailta ei ole pääsyä Vuotien yli.
Jos kävelytietä ja suojatietä ei tehdä, ainoa reitti esim. korkeimmalta tulevalta tornilta metrolle on kiertää koko Albatrossi. Se moninkertaistaa matkan metrolle verrattuna siihen että kävelee Columbuksen ali ja suojatietä Vuotien yli.
No esimerkiksi täällä Töölössä siivotessa autot siirrettiin kuun alussa puistoihin, ja siellä niitä piisaa yhä. Pitäisi hinata suoraan Tattarisuolle eikä antaa urpojen näin jäädä pysäköimään puistoon.
No merenrannatkin on täynnä autoja, ilmeisesti laivalle kuuluu aina pari parkkipaikkaa ilmaista siis laiturilla? Esim hietsussa
Toistan ehkä itseäni, mutta kysyn edelleen, että mitä vittua bensa-asema tekee metroaseman vieressä..??!! (tämä siis liittyen Meri-Rastilan kaavaan).
Kuinka monta jerrykannua olet nähnyt metrossa kannettavan bensaa Aurinkolahteen sammuneeseen autoon.Tuskin se on edes sallittua.
Vuosaaressa voi toki olla vaikka kylmä asema jonkun päätien varrella, mutta vuosihuollot ja renkaanvaihdot voi hoitaa Vartiokylän asemalla Itäväylän varrella kuten tapahtuu nykyäänkin.