Pormestaritentit ovat sujuneet kovin samanmielisesti. Suuria eroja ei ole saatu syntymään kuin retoriikalla. Helsingin kunnallispolitiikka on sen verran pitkälle kehittynyttä, että pääsuunnista ollaan yksimielisiä.
Se, mikä todella erottaa ja jolla on todellista merkitystä, on liikenne.
Edes liikenne ei erottele niin paljon kuin ennen, koska kokoomuskin on ymmärtänyt, että kaupunkirakenteen tiivistyessä uuden yleiskaavan mukana ei ole mahdollista säilyttää henkilöautojen kulkumuoto-osuutta niin suurena kuin se nyt on. Eivät mahdu. Siksi on kohtalainen yksimielisyys tukeutumisesta pikaratikoihin, joskin niiden rakentamisen aikataulusta on erimielisyyttä. Kysymys investointien rahoittamisesta on keskeinen.
Sen sijaan raju erimielisyys koskee sitä, millaisen ydinkeskustan haluamme. Pitääkö jatkaa linjalla, jossa jalankulkuolosuhteita on parannettu autoliikenteen kustannuksella. Tässä kokoomuksen ja vihreiden kannat eroavat täysin.
Joka vanhoja muistelee, sitä tikulla silmään. Haluaisin kuitenkin muistella, koska menneisyydestä voi oppia.
Autoilta on otettu tilaa jalankulkijoille Aleksilla, Yliopistokadulla, Kluuvikadulla, Mikonkadulla ja Keskuskadulla. Näillä on yhteistä se, että kokoomus on vastustanut niistä joka ikistä, mutta ei niiden toteuduttua mitenkään halua muistaa vastustaneensa niitä.
Tässä tilanteessa olemme nytkin. Kokoomus kyllä hyväksyy, että jalankulkuolosuhteiden parantaminen on sinänsä hyvä asia, mutta autoilta tilaa ei saa ottaa. Mistä sen sitten voisi ottaa? Taloja purkamalla?
Helsingin keskusta on nyt paljon parempi paikka. Se on paljon parempi myös elinkeinoelämän kannalta. Kun ihmiset viihtyvät, menestyvät myös kaupat ja ravintolat. Tämä kaikki on tapahtunut kokoomuksen kannan vastaisesti.
Aika paljon huonommin voisi Helsingin keskusta, jos olisi tehty niin kuin kokoomus on halunnut, ja jätetty kaikki edellä kuvatut kävelyalueiden laajennukset toteuttamatta. Se olisi myös taloudellisesti epäonnistunut. Kuka viihtyisi keskustassa, jossa jalankulkijan väistelisivät toisiaan kapeilla jalkakäytävillä ja jossa kadun ylittäminen edellyttäisi aina liikennevaloissa odottamista? Ratikat seisoisivat autoruuhkissa Aleksilla.
Nyt on esillä jalankululle varattujen alueiden lisääminen Mannerheimintiellä, aseman edessä ja Espalla. Näin tehdään keskustasta entistäkin parempi. Jopa Jan Vapaavuori ilmoitti vastustavansa niistä jokaista.
Helsingin liikennepolitiikan suunta ja kysymys keskustan jalankulkuolosuhteista ratkaistaan näissä vaaleissa.
= = = =
Espalla voisi leventää jalkakäytäviä vaikka heti yksinkertaisesti ottamalla parkkipaikat pois. Kukaan ei voi väittää olevansa niistä parkkipaikoista riippuvainen, koska ei voi suunnitella menemisiään olettaen, että voisi pysäköidä niihin. Paikan saa vain hyvällä tuurilla.
“Helsingin liikennepolitiikan suunta ja kysymys keskustan jalankulkuolosuhteista ratkaistaan näissä vaaleissa.”
Aika isosti sanottu. Ennustan varmuudella, että yksikään puolue ei tule saamaan enemmistöä Helsingin valtuustoon. Kaikki kehityshankkeet joudutaan jatkossakin tekemään lehmänkauppojen kautta.
“Lisää elämää ja terasseja Espalle!”
Kannatetaan! Mutta älkää unohtako, että Helsinki on muutakin kuin kantakaupunki.
Kävelyä keskustassa parantaisi sekin, että huonot nilkkoja tuhoavat kivetykset vaihdettaisiin sileään laattaan. Tuskin haittaisi esimerkiksi ketään, jos Stockan edustan muutama vuosi sitten uudistettu laatoitus jatkuisi Uuden Ylioppilastalon ja Seurahuoneen välisen matkan.
No niin, saatiinhan se auto-saatana kaivettua vaaliteemaksi. Kumpikohan puoli tässä on yksisilmäinen?
Espa, aseman seutu kyllä. Mannerheimintie..enpä tiedä. Mikä siinä houkuttelee jalankulkuun?
Mutta minkäs teet, jos puolueiden välille ei löydy missään muussa asiassa eroja?
Nilkoille ja jaloille muutenkin on oikein hyväksi, ettei kävelyalusta ole liian tasainen.
Kunhan keskustatunneli saadaan tehtyä, niin sitten asiaan voidaan palata. Ei ehkä kannattaisi olla noin fundamenttaali. Meitä on paljon, jotka haluamme turhan autoilun pois keskustasta, mutta tarpeellinen liikenne itälänsisuunnassa on myös hoidettava. Yritetään löytää ratkaisut, joissa otetaan vähän laajemmin huomioon helsinkilästen arkielämän tarpeet, jotka eivät ole samanlaisia.
Ei kai tällaisiin töräytyksiin kannattaisi vastata, mutta jos nyt kuitenkin suoraan kysymykseen suora vastaus: KariS on yksisilmäinen.
Näin automiehenä pidän Osmo Soninvaaran kirjoitusta asiallisena. Liikennejärjestelyjä voi ja pitää suunnitella siten, että liikkuminen on sujuvaa ja kaupunki viihtyisä. Tämän näkeminen jonkinlaisena autoilun vastaisuutena vaatii kyllä jo vimmattua yksisilmäisyyttä.
Sen verran täytyy puolustaa kokoomusta, että kyllä heilläkin löytyy paljon perustellumpaa ja vivahteikkaampaa liikennepoliittista näkemystä kuin näillä kaiken maailman “KariS:illä”.
Ei saa olla kova. Metsämaastotartan vaikka vihreä voisi toimia
Pakko tulla vielä linkittämään kun uusin economist pitää sisällään ison jutun parkituksesta…
The Economist | Parking: Sacred spaces
http://www.economist.com/news/briefing/21720269-dont-let-people-park-free-how-create-traffic-jams-pollution-and-urban-sprawl?frsc=dg%7Ca
Jos ajattelet noin, ehkä äänestät sunnuntaina jotakuta muuta kuin vihreää ehdokasta.
Riittävän moni tuntuisi ajattelevan toisin kuin sinä. Vihreistä on tulossa Helsingin suurin puolue.
Helsingin koko keskusta haluttaisiin muuttaa kävelykaduiksi, mutta sitten Rautatieaseman edusta kuitenkin aiotaan rakentaa raitiovaunuterminaaliksi tunkemalla jo ennestään ahtaaseen paikkaan Kaivokadulle kaksi uutta Laajasalon raitiolinjaa päätepysäkkeineen.
Raitiovaunut ovat ilmeisesti niin ympäristöystävällisiä, että ne rinnastetaan kaupunkisuunnittelussa nykyisin jalankulkuun.
Laajemmassa tarkastelussa pitää myös huomioida, mitä liikenteellä käsitetään. Onko kyse siitä, että liikutetaan mahdollisimman paljon ihmisiä ja tavaraa mahdollisimman nopeasti mistä tahansa minne tahansa — vai onko kyse liikkumisesta, jossa matkalla olemisen laadulla ja matkan aikana tarjoutuvilla mahdollisuuksilla on merkitystä? Kahden tähden Michelin-ravintolan takia kannattaa poiketa reitiltä ja 3 tähden ravintolan vuoksi kannattaa tehdä matka sinne; arkielämässä ravintolan tilalla voi olla vaikka ruokakauppa.
Autoihin kohdistettu viha on siitä mielenkiintoinen ilmiö, että nykyiset autothan eivät itse liiku minnekään, vaan sisällä istuu kuski, joka ajamisen ratkaisut tekee.
Autoiluviha on siis ihmisvihan alalaji. Ja se taas on mielenkiintoinen ilmiö siinä mielessä, että eniten autoilijoiden vihaajia löytyy tästä kaikkien suvaitsevaisten äidistä eli vihreiden ryhmästä. Kaikkea muuta saa ja pitää siis suvaita paitsi sitä ihmistä, joka jostain syystä autoa käyttää.
Tutkimusten mukaan tämä aggressioita herättävä henkilö on kuitenkin erittäin usein sama persoona, joka omistaa myös fillarin, HSL:n matkakortin ja kaksi jalkaa, joita kaikkia käytetään lähes päivittäin, valinnaisesti, aina tilanteen mukaan. Jalankulkijoita tästä porukasta on aika tasan 100 %.
Ei kysymys ole autovihasta vaan halusta tehdä kaupungista miellyttävä ja viihtyisä. Sellainen ei synny ahtailla jalkakäytävillä ja kovalla liikenteen pauhulla.
Minäkin käytän autoa, kun on pakko. Olen kiitollinen siitä, että yhä harvemmin on pakko.
Yhden asian liikkeille kelpaa usein vain yksi totuus ja yksi muotti johon ihmiset yritetään pakottaa. Ei saa tehdä niin kuin on kätevintä vaan niin kuin eliitti käskee.
“Espalla voisi leventää jalkakäytäviä vaikka heti yksinkertaisesti ottamalla parkkipaikat pois. Kukaan ei voi väittää olevansa niistä parkkipaikoista riippuvainen, koska ei voi suunnitella menemisiään olettaen, että voisi pysäköidä niihin. Paikan saa vain hyvällä tuurilla.”
Vaikutus saattaisi olla päinvastainen. Ruuhka voisi jopa pienentyä.
Keskustan liikenneruuhkassa noin 30% autoilijoista etsii aktiivisesti parkkipaikkaa. Ruuhkien suhteen paikan etsijät ovat ongelmallisia, sillä tämä porukka kökkää muutenkin ja jarruttaa ennestään huonosti sujuvaa liikennettä. Ja kun paikkoja on rajoitetusti, niin helposti pyöritään se puolituntia ruuhkassa, kunnes jostain paikka vapautuu.
Pysäköintipaikan varaaminen autosta poistaisi tällä hetkellä myös kaikki ruuhkat. Naviin paikka mihin olet menossa ja se varaa sinulle parhaan mahdollisen paikan oikeaan aikaan. Laitat vain valinnan millaisen paikan haluat ja se odottaa tyhjänä. Helppoa ja vaivatonta. Tekniikka on olemassa ja tuollaisen koodaisi kuukaudessa.
Tai sitten voisi tehdä niin, että pysäköinti tapahtuu hyvin keskitetysti ja ennustettavasti niin ettei edes tarvitse tehdä varauksia etukäteen; ymmärtääkseni esimerkiksi Stockmannin ja Forumin halleissa on lähes jatkuvasti vapaata tilaa.
Nyt kun Helsingin puoli-maalaista väestönosaa ei vain olisi opetettu pysäköinnin maksuttomuuteen.
Tällä kertaa tilanne on sikäli erilainen, että nyt ehdotetut uudet kävelyalueet katkaisisivat pahasti tärkeitä poistumisteitä erityisesti Katajanokan satamasta ja Vironniemen eteläosista kuten Ullanlinnasta ja Eirasta valtaväylille. Aleksanterinkadun ympäristön kävelykeskusta oli vielä mahdollista toteuttaa ilman liian pahoja estevaikutuksia ja autoiluun sopivien alueiden eristymistä lokeroiksi.