Hernesaareen on luvassa asuntoja noin 6 900 asukkaalle. Kehitys on ollut huikeaa, kun alunperin Hernesaareen suunniteltiin asuntoja vain 4 400 asukkaalle. Yli puolet lisää! Isossa roolissa on se, että meluavasta, tilaa vievästä ja kalliista lähes sadan miljoonan euron helikopterikentästä luovuttiin vuonna 2013.
Hernesaareen on tulossa upea rantapuisto, jota on jo nyt alettu kehittää yleisöä vetävänä alueena. Ja nykyaikainen raitiovaunulinjaston laajennus!
Umpikortteleiden renessanssi! Hernesaaresta tulee nykyisessä suunnitelmassa tiiviiden umpikortteleiden kaupunginosa. Umpikorttelit tekevät selkeän jaon julkisen ja yksityisen välille, nostavat alueen viihtyisyyttä ja tekevät sisäpihoista levollisia paikkoja muuten tuulisessa Hernesaaressa.
Jatkossa on syytä kehittää Hernesaarta urbaanina ympäristönä siten, että korttelien väliin suunnitellut aukiot rakennetaan puistoina. Kävelykadun varrelle rakennetaan merkkirakennuksia, jotka tuovat paikalle ihmisiä muualtakin ja pilkotaan korttelit niin, ettei kortteli muodosta yhtenäistä monotonista rakennusmassaa kävelijälle. Pienet yksityiskohdat, vehreys ja vaihtelevat muodot luovat elävää kävely-ympäristöä, jossa on kivempaa liikkua.
Kadun ja rakennusten välisen rajapinnan elävyyteen tulee panostaa, kuten Vancouverissa on tehty ja kävelykatua kehitetään alueen kauppakatuna yhteistyössä kaupallisten toimijoiden kanssa. Viherkerrointa käytetään turvaamaan se, että alueen kortteleista tulee myös vehreitä ja viihtyisiä.
Kaiken kaikkiaan Hernesaari on erinomainen esimerkki siitä, kuinka pitkälle Helsinki on päässyt urbaanin kehittämisen saralla. Meininki nyt on aivan erilainen kuin vielä kymmenen vuotta sitten. Hyvää työtä!
Ei haittaisi jos tuollakin panostettaisiin kilpailuihin, jotta julkisivuista saataisiin mukava ensivaikutelma laivoista vaappuville turisteille. Jos Hernesaaresta Kauppatorille olisi priimaa, niin varmasti tulisivat sitten lentokoneella myöhemmin uudestaan ja olisivat öitä hotelleissa.
Miten se eroaa kauheasta Jätkäsaaresta? Kaikki sinne tuntemani haluavat pois
Suunta on oikea, mutta kyllä haasteita riittää vielä uudellekin valtuustolle. Erityisesti yksityisautojen pysäköintipaikkoja niemelle rakennetaan edelleen pitkälti vanhojen normien mukaisesti. Eli todella paljon.
Koko niemestä olisi voinut tehdä autottoman siten, että ainoastaan huoltoajo olisi ollut sallittua. Ja Vartiosaaren suunnitelman mukaisesti niemen tyvelle olisi voinut tehdä varauksen parkkiluolalle, johon rakennetaan sen verran paikkoja kun maksajia löytyy. Mutta ei, kun autopuolue haluaa, että kuten maalla on opittu, tiheään asutussa kaupungissa pitää mahdollisimman monen säilyttää omaa autoa riittävän lähellä kotia, mieluiten hissimatkan päässä kellarissa. Ja tietenkin sen enemmistön kustannuksella, jolle auton omistaminen ei ole pakkomielle.