Hakaniemenrannan ja Sörnäisten rantatien varteen tulee asuntoja noin 3 400 uudelle asukkaalle. Alueen kehittäminen lähti liikkeelle Lisää kaupunkia Helsinkiin ‑liikkeen ja Kallio-liikkeen yhteisestä Sykkivä Hakaniemi ‑kilpailusta vuonna 2013. Sen seurauksena Helsingin kaupunginhallitus ohjeisti kaupunkisuunnitteluviraston suunnittelemaan tiivistämiskaavan Hakaniemenrantaan ja Sörnäisten rantatien varteen.
Hakaniemenranta on osa Helsingin keskeistä huonosti hyödynnettyä Siltavuorensalmea. Yhdessä Pitkänsillan toisella puolella olevan Siltasaarensalmen kanssa se voisi olla Helsingin kansainvälisestikin arvostettu helmi. Hakaniemenranta on aivan ydinkeskustassa ja siinä voisivat luontevasti yhdistyä merinäkymät, kaunis arkkitehtuuri ja urbaanit mukavuudet. Alueelle tarvitaan paremmat kävely-yhteydet salmen poikki ja selkeä näkemys siitä, miten salmen ympäristöä kehitetään.
Meidän ehdotuksestamme Siltavuorensalmen ympäristöstä järjestetään monialainen suunnittelukilpailu. Lautakunnassa seuraava ehdotus hyväksyttiin kiitoksin:
Jatkosuunnittelussa Siltavuorensalmen alueesta mukaan lukien Hakaniemenranta järjestetään monialainen suunnittelukilpailu, jossa osallistuvilta joukkueilta vaaditaan esimerkiksi arkkitehtuurin, maisema-arkkitehtuurin ja kaupunkimuotoilun osaamista.
Nyt, kun Helsingin kasvu on kääntymässä sisäänpäin, on aika opetella hyödyntämään suunnittelukilpailuja strategisena välineenä kaupungille. Niillä voidaan nostaa esille uusia tekijöitä ja uusia ideoita, etsiä toteuttamiskelpoisia ehdotuksia tai löytää toteuttajia haastaviin kohteisiin.
Tämä on yksi upeimmista kehittämiskohteista koko Helsingissä. Tehdään siitä hieno ja erityinen paikka.
Kaisaniemenrantaa ja Siltavuorenrantaa pitäisi tosiaan myös kehittää. Kaisaniemen puiston uudistamisesta pidettiin joskus suunnittelukilpailukin, mutta ei siitä juuri mitään seurannut.
Mitä ihmeen avokortteleita tuohon rantaan on taas
tulossa…? Isot yhtenäiset korttelit tekevät paikasta monotonisen ja tylsän jossa kukaan ei halua oleilla. Tuohon ei kaivata lasiteräs-toimistoarkkitehtuuria tai kansainvälisiä brändihotelleita.
Rantaan kuuluu kaavoittaa kapeita tontteja eri rakennuttajille ja arkkitehdeille jotta saadaan vaihteleva perinteinen kaupunkinäkymä. Käykää jokirannoissa keski-euroopassa tai edes turussa!
Meidän ehdcotuksestamme tuolla alueella järjestetään suunnittelukilpailu, juuri esittämästäsi syystä. Minä tein ehdotuksen lautakunnassa ja se meni yksimielisesti läpi, mutta ehdotus oli Mikko Särelän muotoilema
Ovatko nuo Sörnäisten rantatien jatkeena olevat hailakan punaiset viivat Keskustatunneli?
Kyllä Kuva ei ole meidän vaan KSV:n
Hyvä jos näin. Kuvituksena ollut piirros jätti vaikutelman että suurimmat rajoitukset on jo päätetty valmiiksi ja rakennusten paikat ja mitat kiinnitetty.
Onko tämä Särelän kaupunkiliike ohjeistanut kaupunkia myös kaavoittamaan Hakaniemenrantaan ehdotukseen sisältyvän, puoliksi täyttömaalle rakennettavan valtavankokoisen hotellikolossin ahtaaseen paikkaan Siltavuorensalmen rantaan?
400-paikkainen jättihotellihan tukkisi kokonaan tilan ja näkymän Hakaniementorilta merelle, missä jo nyt luontevasti yhdistyvät merinäkymät, kaunis arkkitehtuuri ja urbaanit mukavuudet.
Keskustatunnelin suuaukko olisi järkevämpi sijoittaa kartassa olevaan vaihtoehtoon nähden kilometrin verran koilliseen lähemmäksi Itäväylän alkupistettä vaikka se maksaisi enemmän, koska tuossa kohden suuaukon kaistajärjestelyt vievät tilaa ja asukkailla olisi ikkunoista näkymät melkoiseen liittymähässäkkään, josta pursuaisi esimerkiksi satamien itään päin menevä rekkaliikenne.
Jos keskustatunneli tehdään, pitäisi linjata se kulkemaan satamien kautta. Satamien liikenne on isompi ongelma kuin henkilöautoliikenne keskustan pysäköintilaitoksiin. Läpikulkuliikenteen kannalta ei reitillä kai ole niin väliä.
Sisältyykö moskeijan tontti tähän suunnittelualueeseen?
Hyvä että Hakaniemenrantaa aletaan vihdoin kehittämään. Itse olen sitä odotellut reilut 30 vuotta.Toivottavasti saataisiin vihdoinkin veden äärelle Helsinkiin elävä ravintolakeskittymä.
Moskeijan tontti ei ole tällä suunnittelualueella.
Jos keskustatunneli elää yhä, niin se kertoo vain siitä, että on turha käyttää perusteltuja argumentteja politiikassa. Kaikki vaan huutamaan päällekkäin ja sitten se joka on lahjonut eniten voittaa.
Torit ja aukiot on kaupungeissa oletuksena rajattua tiloja. Aukeita näkymiä on pelloilla.