Fallkullan kiilan tarkistettu asemakaavaehdotus
Ihan kivannäköinen täydennyskaava, noin 1 300 asukasta. Tämä on niitä kaavoja, joita Malmin lentokentän poistuminen on tehnyt mahdolliseksi. Tämä ei ole itse lentokentän alueella, mutta melualueella. Se on edelleen pääradan melualueella, joten ehkä noilla melueristemääräyksillä lentokoneiden möyrinänkin olisi kestänyt.
Lähetimme tämän lausunnoille 26.4.2016. Lausuntokierros ei ole tuottanut niin suuria muutoksia, että pitäisi laittaa uudestaan nähtäville.
Kaava on sikäli merkittävä, että se sulkee Heli-radan Etelä-Sipoon linjauksen, mutta koska varaus on poistunut maakuntakaavasta, se tullaan panemaan poikki monesta muustakin kohdasta.
Keinulaudantie 7:n asemakaavaehdotus Kontulassa
Tämänkin on meillä toista kertaa. Laitoimme sen lausunnoille 1.11.2016 ja nyt se menee ilman suurempia muutoksia eteenpäin-
Taloyhtiöt haluaa kolme pistetaloa lisää tontilleen, 250 asukasta lisää. Putkiremonttia rahoitetaan. Vähän on ollut naapurien kanssa kinaa pysäköinnistä.
Periaatteet käyttötarkoituksen muutoksille toimitiloista asumiseen kantakaupungin rajatulla alueella
Palautimme tämän ja nyt se on tullut takaisin vähän lievennettynä. On hyvä, että vähän lievenee, mutta on huono, että nyt tulee enemmän tapauskohtaista harkintaa. Korruption vastaisessa taistelussa tällaisia asetelmia pitäisi välttää. Siksi olen esittänyt harkinnan sijasta kaikille yhtä suuren konversiomaksun käyttämistä konversioiden jarruttamiseen. Tälle ajatukselle ei tunnu tulevan ymmärrystä virkamiespuolelta – aika paljon siksi, ettei lainsäädäntö tunne moista ja kaavoitushyödyn leikkaamisen kaavamainen käyttäminen samaan tarkoitukseen on joidenkin mielestä lainsäädännön liian luovaa soveltamista.
Voisiko joku ponkaista komitean pohtimaan rakentamisen taloudellisia ohjauskeinoja kaupunkien rakentamisen ohjaamiseen?
Kun päämääränä on, ettei toimistokerrosala vähene, tarkoittaa se, että toimistotyöpaikat lisääntyvät voimakkaasti. Terveisiä epäkuranttien toimistotalojen omistajille sinne Espooseen!
Mietin tätä vielä huomisen, ennen kuin muodostan oman kantani.
Osmo, uskotko ihan oikeasti Malmin lentokentän poistumiseen?
Tottakai uskon. Ei ole löytynyt tahoa maksamaan kentän alueesta käypää hintaa, eikä lentoliikenteen subventoiminen kuulu kunnan tehtäviin. Tuolla alueella maksetaan tonttimaasta noin 500 €/neliö.
Osmo, miksi ei vain poisteta kaavoista kokonaan merkintöjä tontin käyttötarkoituksesta. Tontin omistaja tietää paremmin kuin poliitikko, mitä tontilla kannattaa tehdä. Samalla toki pitää poistaa kaikki käyttötarkoitusta rajoittavat tekijät, kuten pysäköintipaikkojen enimmäismäärät, jotka estävät yritysten tulon Helsinkiin.
En ole koskaan kuullut yhtään pätevää syytä, miksi kaupungin pitäisi ohjata rakennusten käyttötarkoitusta nykyisellä tavalla. Onhan se kivaa poliitikoille ja välistä voi varmasti hyötyä tavalla tai toisella, mutta siis järkisyytä, joka osoittaisi poliittisen ohjauksen nykymuodossa tuovan parempaa kaupunkiympäristöä, en tiedä kenenkään pystyneen todistamaan.
Kaupungin tehtävä on luoda edellytyksiä. Eli käytännössä kaupungin tulee piirtää ruutukaava Kehä I:n sisäpuolisille alueille. Tontin omistajan tehtävä on luoda jotain järkevää toimintaa umpikorttelin ja kuuden kerroksen rajoissa. Jos aidosti halutaan toimivaa ympäristöä, niin kaupungin tärkein päätös on käytettävän korttelin koko.
Kaavaa pukkaa, onko sutta ja sekuntaa kas, siinäpä kysymys? Missään ei vielä ole kerrottu, kuka omistaa ne pellot, joilla Malmin lentokentän kiitotiet on. Voisi välillä kysyä omistajalta, löytyykö halua myydäjä ja pilata toimiva lentokenttä? Viherkommarit eivät ole kysyvimpiä politiikan räyhäkkeitä!
Kaupunki omistaa maan Malmin lentokentän alla. Kysytään iis kaupungilta. On jo vastannut.
Kaupunki omistaa maan Malmin lentokentän alla. Kysytään iis kaupungilta. On jo vastannut.
Moi, Ode! Nyt meni vähän puurot ja vellit sekaisin. Se meluhaitta tulee Hki-Vantaan reitiltä, ei todellakaan Malmin kentän koneista.
Katso vaikka: http://www.lahitieto.fi/2016/06/29/melu-voi-hairita-fallkullan-kiilassa/
Viimeksi tuolla alueella maakauppoja tehtäessä maksoi Helsinki valtiolle kaupungin katu- ja puistomaan hankinnassa alueella noudattamaa hintaa 22,50 euroa/m². Alueen status ei sen jälkeen ole muuttunut maakunta‑, asema- eikä yleiskaavankaan osalta. Yleiskaavahan ei vielä ole lainvoimainen. 138ha lentokenttäalueen käypä lunastushinta on siis tällä hetkellä runsaat 31 miljoonaa. Ja siihen sitten vielä rakennuksista muutama miljoona päälle.
Sorry, raakamaan hankinnassa kunta on vähän eri asemassa kuin muut. Näin on eduskunta tietoisesti päättänyt.
En pidä yhtään tuosta harkinnan lisäämisestä, kun toimistoja muutetaan asuintaloiksi. Tilanne on jo nykyisellään se, että lupaprosessi ja arpalippujen jättäminen on tavallisille kuolevaisille siinä kun joku Senaattikiinteistöt lähinnä ilmoittaa kunnalle, että tähän VTT:n ex-taloon tulee palveluasuntoja ja tuohon tontin kulmaan uusi asuintalo.
Ts. harkinta vain lisää eriarvoisuutta, kun konversioiden määrää halutaan kokonaisuudessaan rajoittaa, mutta tietyiltä tahoilta lupaa ei haluta/uskalleta evätä. Varmasti sopii valtion instansseille, “yleishyödyllisille” kiinteistösijoittajille ja muille isommille mukavan naaman omaaville kiinteistöpelureille, mutta yksittäiselle toimistotilojen, ei välttämättä edes talon, omistajalle kyseessä on todella paskamainen tilanne. Siinähän olet tyhjien tilojesi kanssa, joille ei enää itsellä ole käyttöä, jotka eivät muita kiinnosta ja tuplavastikkeet juoksevat.
Ihmettelen sitä vieläkin, miten nykyisellä maankäytöllä katsotaan, ettei ole kannattavaa jättää kaupunkirakenteeseen rautatien mentävää aukkoa.
Voimassa olevassa yleiskaavassa kentän alue on merkitty asumiseen. Vai mitä yleiskaavaa tarkoitat?
KSV:n harkintaa: valtion omistamaa toimistotilaa asuinnoiksi ydinkeskustassa. Üllatüs!
http://kartta.hel.fi/Applications/hanke/showplan.aspx?sour=haku&id=2011–003804&map=yes
Tälleen jälkeenpäin se ehdotus totaalikieltoalueesta vaikuttaa oikeudenmukaiselta, tasapuoliselta ja järkevältä idealta.