Koivusaari
Oli ilmoittanut tekeväni palautusehdotuksen, jossa länsiväytlälle varataan vähemmän tilaa (nyt ehdotuksessa kahdeksan kaistaa) ja risteys laitetaan olennaisesti pienempään tilaan, sekä selvitetään suorempi yhteys saaren pohjoispuolelta metroasemalle (käytännössä tien ali eikä yli). Puheenjohtaja risto Rautava esitti asian pöydälle kahdeksaksi viikoksi, jona aikana selvitetään ne asiat, joita tuossa minun palautusesityksessäni olivat. Minulle ei täysin selvinnyt, miten tämä eroaa palautusesityksestä, mutta olkoon näin. Samalla se meni siis yli kunnallisvaalien.
En usko, että vaalit muuttavat päättäjiä suopeammaksi jättiliittymällä, joka peittää lähes koko nykyisen Koivusaaren.
Herttoniemen sairaalan asemakaava
Hyväksyttiin kiitoksin. (latinaksi cum laude approbatur). Tällainen lisärakentaminen on erinomainen keino torjua sitä leimaa, joka siilitien alueelle joskus on ehtinyt tulla. Lisärakentaminen Itä-Helsingissä voisi muutenkin torjua segregaatiota.
Käskynhaltijantien asemakaava
Pantiin viikoksi pöydälle Risto Rautavan ehdotuksesta. Käy tapaamassa asukkaita.
Veräjämäentie Maaherrantien ympäristön asemakaava
Hyväksyttiin sellaisenaan. Tässä muuten radanvarren fillariyhteys taas suoristuu ja nopeutuu.
Hakaniemenrannan asemakaavaluonnos
Esitin varajäseneni Mikko Särelän muotoileman lisäyksen päätökseen:
”Jatkosuunnittelussa Siltavuorensalmen alueesta mukaan lukien Hakaniemenranta järjestetään monialainen suunnittelukilpailu, jossa osallistuvilta joukkueilta vaaditaan esimerkiksi arkkitehtuurin, maisema-arkkitehtuurin ja kaupunkimuotoilun osaamista.”
Meri-Rastilan täydennyskaava
Pantiin pöydälle Eija Loukoilan (vas/Vuosaari) pyynnöstä.
Itäisen saariston asemakaavaehdotus
Pantiin pöydälle viikoksi Risto Rautavan ehdotuksesta
Tässä asiassa taas kerran ELY on ollut aika hankala. Saaristo pitäisi avata paljon laajempaan käyttöön, mutta se ei nyt vain sovi ELYlle. Minusta Villingin huvilayhteisöä pitäisi kehittää siihen suuntaan, jollainen Tammelund oli 1930- ja 50 luvulla, ennen kuin siitä tuli talviasuttavien pientalojen alue.
Linnovuoren puiston asemakaavaehdotus
Tässä saadaan viljelypalstoja tavalla, joka häiritsee muiden virkistyskäyttöä varsin vähän. Tämänkin alueen kaavoitusta häiritsevät ensimmäisen maailmansodan aikaiset linnoitustyöt, jotka ovat museoväelle pyhiä. Kiinalaisten sotavankien työstä pitää jäädä jälki Helsinkiin, mutta eikö voitaisi ajatelle,. että jotkin näistä linnoituksesta kunnostettaisiin ja muut saisivat mennä sen sijaan, että ne kaikki pikkuhiljaa katoavat luonnon valtaamina niin, ettei niitä enää maastossa erota.
Kauppakaertanonkatu 16:n asemakaava
Hyväksyttiin. Tässä siis Hekan talo puretaan ja korvataan isommalla. Samalla päiväkoti lakkaa.
Päiväkodista saimme lisäselvitystä. Se siirtyy lähisöllä olevan toisen päiväkodin yhteyteen, jotka on helppo laajentaa. Päiväkoti olisi voitu laittaa tällekin tontille pysäköintipaikkojen kohdalle, mutta silloin pysäköintipaikat olisi pitänyt laittaa maan alle ja se taas olisi tullut kalliiksi.
Kalasataman keskus
Tämä oli läpihuutojuttu, sillä ulospäin ei muutu oikeastaan mitään. Tornien sisältö muuttuu asumisen, hotellin ja toimistojen kesken. Asumista tulee vähän lisää. Vähän levottomana, muttya samalla kiinnostuneena odotan, miltä tämä kokonaisuus tulee aikanaan näyttämään.
Toimisto ja liiketilojen auto- ja pyöräpaikkojen laskentaohje
Risto Rautava esitti, että maksiminormit poistetaan kokonaan ja fillaripaikkavaatimus puolitetaan. Vaalit painavat päälle. Rautavan esitys kaatui 6–2.
Nämä pysäköintipaikkojen enimmäisrajat ovat se keino, jolla autoliikenteen kasvu Helsingin niemelle pysäytettiin melkein 50 vuotta sitten. Se ei ole siis juuri kasvanut puoleen vuosisataan. Pysäköinnin rajoittaminen on second best ratkaisu, mutta ruuhkamaksuja odoteltaessa sitä tarvitaan. Jos autopaikkoja rakennettaisiin keskustaan espoolaismitoituksella, autoilijoiden tilanne heikkenisi, koska autolla liikkuminen muuttuisi liki mahdottomaksi ruuhka-aikaan.
Raide-Jokeri on vuosisadan fillarirakentamiskohde Helsingissä. Koskaan aiemmin ei olla samassa ajassa tehty yhtä paljon uutta ja modernisti suunniteltua polkupyöräväylää.
Oliko Käskynhaltiantien yhteydessä keskustelua niistä Norrtäljentien (joka myös sisältyy tuohon liikennesuunnitelmaan) parkkipaikoista? Kyllä ne pitäisi saada radan rinnalta pois.
Vaalien jälkeen kannatus tuolle Koivusaaren motariliittymälle on entistäkin pienempi. Iltalehden tuoreessa uutisessa povataan vihreille 27,7 %, kokoomukselle 25,3 %, demareille 14,9 % ja vasureille 10,7 %. Voi olla päätöksenteko Stadissa hiukan toisenlaista vaalien jälkeen. Ehkä vähän yllättävää mutta aika reilua Rautavalta siirtää tämä vaalien jälkeen.
Kauppakartanontie 16: kumpi niistä päiväkodeista?
Kaupoakartanonkatu 16: Kiva tietää että saatiin sentään halvat parkkipaikat päiväkotien sijaan, ja että päätökset tehdään tietämättä oikeasti edes alueella olleiden päiväkotien lukumäärää. Siinä virkamiehet veivät poliittisia päättäjiä taas 6–0
Entä ne muina vuodenaikoina paitsi kesällä lähes tyhjät pyörätiet, joita rakennetaan paikkoihin, joihin ne eivät kuulu. — Jalankulkijan pitäisi olla Helsingissä kuningas, väki ikääntyy.
Areenassa on mielenkiintoinen juttu, mitä Kalasataman tornitaloihin yritetään rakentaa uudenlaista kyläyhteisöä ja uudenlaisia palveluita:
http://areena.yle.fi/1–3993981
Aika näyttää, miten tuo toimii, mutta alue on kyllä mielestäni liikaa kauppakeskuksen varassa, että siitä tulisi oikeasti eläväinen.
On ymmärrettävää, että pyörätie näyttää autotiehen verrattuna tyhjälle, koska pyörä vie noin 10 kertaa vähemmän tilaa kuin auto.
Asian hahmottamiseksi kannattaa esimerkiksi miettiä, mille Stockmannin pääoven edustan risteys näyttäisi, jos jokainen kävelijä kuljettaisi mukanaan 2000 kg painavaa autoa. Kuvaavaa on, että tässä yhdessä maan vilkkaimmista risteyksistä ei tarvita liikennevaloja, vaikka siinä risteävät kävelijät ja raitiovaunut.
Toinen ajatusleikki: Täyteen IC-junaan mahtuu noin 1000 matkustajaa. Nämä matkustajat omissa autoissaan viereisellä moottoritiellä muodostaisivat 100 m turvavälillä 100 km pitkän jonon.
Sitä, että auto on 10 kertaa eli 900% enemmän tilaa vievä liikkumismuoto kaupungissa kuin kevyt liikkuja, on oikeastikin vaikea ymmärtää. Mutta sen vuoksi kaupunkia, jossa liikkuminen perustuu 100%:sti autoiluun, ei voi olla olemassa. Tällä hetkellä kantakaupungin alueella matkoista autolla tehdään noin 20%. Mikä ei ole kovin kaukana autopuolue kokoomuksen kannatuksesta.
Missä kohden nykyisen ja tulevan liittymän kohdalla kulkee kaupungin ja Tielaitoksen maiden raja? Kansi- ja tunneliratkaisut voivat olla laillisesti ainoita mahdollisuuksia rakentaa moottoritien varrelle tai päälle, koska bulevardisoimissuunnitelmista on valitettu oikeuteen ja hävitessään Helsingin kaupungilla ei olisi oikeutta tehdä Länsiväylästä kadunpitopäätöstä.
Molemmat, sikäli kun ymmärsin. Uudisrakennuksessa ei ole päiväkotia.
Miksi Helsingin kaupunki häviäisi tuollaisen oikeudenkäynnin? Mahdollisuudet nollassa.
Toivottavasti fillariväylät ovat parantuneet siitä, kun niitä viimeksi täällä linkitettiin. Ne oli suunniteltu käsittämättömän typerästi. Samaa luokkaa kuin Leppävaaran toteutuneet “modernit pyörätiet”.
Tuo Koivusaaren suunnitelma on huono. Tehokkuudet eivät riitä kannattavan metroaseman rakentamiseen. Tuossa käy niin, että aluetta ruvetaan täyttämään ja tiivistämään joidenkin vuosien päästä. Lopputulos tulee olemaan huono.
Koivusaari ei tarvitse omaa autoliikenteen liittymää Länsiväylälle. Liikenne voidaan ohjata Lauttasaaren liittymien ja mahdollisesti Kehä I:n pään kautta. Liittymän poisto mahdollistaa muutaman lisärakennuksen, jotka voivat olla melko massiivisiakin ja toimivat samalla meluesteinä.
Samalla myös pyöräilijöiden reititys hankalan alueen läpi Länkkärin viertä helpottuu. Nyt esitetty ratkaisu on esimerkiksi työmatkapyöräilijöiden kannalta surkea. Olisi kiva tietää, kuka on ollut se ajatusten vantaanjoki, joka tuon on piirtänyt.
Ja melkein ymmärsit, mistä on kyse. 😀 😀 😀 Henkilöauto kuuluu elävään kaupunkiin siinä missä muutkin liikennemuodot, mutta harva kaupunkilainen käyttää autoa. Kun kaupunkirakenne on terve, henkilöautoa käyttävät ne maalaiset, jotka tulevat jostain nurmijärveltä, laaksolahdesta tai haagasta asioimaan tänne.
Terveessä kaupunkirakenteessa keskustassa on palveluita, joita maalaiset haagasta, laaksolahdesta tai nurmijärveltä voivat saavuttaa vain henkilöautolla. Kun kaupunki sairastuu, palvelut katoavat ja sen jälkeen kaupunkilaiset tarvitsevat henkilöautoa saavuttaakseen palvelut, jotka ovat muuttaneet kehäteiden varrelle. Tämä on tapahtumassa juuri nyt Helsingissä. 🙁
Yksi syy kasvavaan ongelmaan on henkilöautoliikenteen ja lyhytaikaisen paikoituksen haittaaminen. Asiakkaat eivät pääse erikoisliikkeisiin.
Esimerkiksi Hämeentien suunnitelma tulee kärjistämään tämän muutamassa vuodessa. Nyt Hämeentiellä on erikoisliikkeitä, joihin tullaan pitkältäkin. Kymmenen vuoden päästä ostan budovarusteet, leikkijunat ja helat Kehä III:n varrelta. Etnisistä ruokakaupoista voi yksi selvitä, kun espoolaiset ja itä-helsinkiläiset asiakkaat kaikkoavat. Etniset ruokakaupatkin ovat kohta kehällä. Tilalla on keskikaljakuppiloita ja hieromalaitoksia tms.
Järkevä ratkaisu Helsingin kannalta olisi ollut:
— busikaistat pois ja täyskielto bussiliikenteelle
— busseilta vapautuneeseen tilaan lyhytaikaista paikoitusta ja pyöräkaistat
— spåraverkon eheyttäminen alueella.
On totta, että pyörätiet näyttävät autotiehen verrattuna tyhjälle, koska pyörät vievät niin vähän tilaa. Ja syksyisin ja talvisinhan pyörät eivät vie tilaa juuri ollenkaan.
Koivusaaren suunnitelmia kannattaisi niin, että moottoritie tunneloidaan pitkältä matkalta ja sen päälle rakennetaan kevyt bulevardi, niin saadaan käyttöön paljon lisää hyvää rakennusmaata ja alueesta viihtyisä kun läpiajoliikennettä ei paljon ole.
Liittymät moottoritielle voivat olla Kirkkonummen suunnassa Hanasaaressa, jolloin tunneliin tarvitsee tehdä Koivusaareen tai Katajaharjuun vain suorat rampit tunneliin keskustan suuntaan.
Kannattaa muuten huomioida, että yleiskaavan bulevardisointisuunnitelmat onnistuvat ihan mukavasti muuallakin kun lähdetään siitä maan alla kulkee moottorikatu ja maan päällä on sitten kevyt katu.
Toki kun Vihreään liikennesuunnitteluideologiaan kuuluu autoliikenteen maksimaalinen haittaaminen, tälläinen ratkaisu vaatisi uudelleenajattelua.
Voi kyllä todella kysyä, onko joku Paciuksenkatu ihan oikeasti terve kaupunkisuunnitteluihanne. Käykää nyt hyvät ihmiset katsomassa Paciuksenkadulla ja Huopalahdentiellä, miltä kaupunkibulevardi näyttää ja ajatelkaa, miltä tuo ympäristö sitten voisi näyttää jos autot kulkisivatkin katutason alla ja kaistoja olisi paljon vähemmän.
Sen jälkeen kun Sveitissä tapahtui vakava onnettomuus tulipaloineen moottoritietunnelissa, ovat autotunneileita koskevat EU-määräykset tiukentuneet niin paljon, että mottoriteiden tunnelointi ei ole enää taloudellisesti kyseen tuleva vaihtoehto kuin hyvin lyhyillä väleillä. Tuo Koivusaaren kattaminenkin on mitoitettu tarkkaan niin, että se tulkitaan leveäksi sillaksi eikä tunneliksi.
Onko tieto, selvitetty asia? Toki Mont Blancin tunnelipalon jälkeen moottoritietunnelien kustannukset ovat nousseet, eivätkä ne toki halpoja.
Kuitenkin Tampereella juuri valmistui 2,3 kilometrin tunneli hintaan 197 miljoonaa ja Keilaniemessä juuri tehdään noin puolen kilometrin tunnelin ja muita töitä sisältävää urakkaa, jonka kokonaiskustannusarvio on noin 100 miljoonaa.
Toisaalta Koivusaaressa ja Katajaharjussa ei ole tunnelia edes selvitetty. Syynä taitaa olla että Vihreän ideologian pyhän kirjan mukaan autotunnelit ovat syntisiä ja tabu. Kielletty ratkaisu, jota ei sokeassa autovastaisuudessa pystytä käsittelemään järkevästi.
Miten läpiajon kieltäminen Hämeentiellä estää käymässä ko. liikkeissä? Hämeentiellä ei edes ole pysäköintipaikkoja muuten kuin lyhyellä matkalla Haapaniemenkadun ja Näkinkujan välillä reilu 10 kpl. Ne harvat asiakkaat, joille ei julkinen liikenne kelpaa, ovat tähänkin asti parkkeeranneet autonsa sivukaduille. Huomattavasti enemmän asiakkaita houkuttaa se, että Hämeentie muuttuu viihtyisämmäksi ympäristöksi kävelijöille. Näitä on todennäköisesti luvassa huomattavasti lisää kun Hakaniemenrannan ja Sörnäistenrannan suunnitelmat, uudet toimistorakennukset, Kruunusillat, pisara-rata ja ylipäänsä itäisen kantakaupungin uudet asuinalueet toteutuvat. Tällöin liiketilojen vuokrien kasvu voi toki häätää hela‑, pienoismalli‑, pölynimuripussi- ym. kaupat pois kadun varrelta.
Ulkomaiset konsultit suosittelivat Hämeentien alun muuttamista kävelykaduksi jo vuosia sitten. Joukkoliikennekatu on hyvä askel siihen suuntaan. Nykyinen pakokaasukanjoni ei houkuttele asioimaan alueella, eikä Hämeentien varrella montaa jalankulkijaa näekään.
Eivät vie tilaa pyöräteiltä tai ajoradoilta, mutta sen sijaan kantakaupungin kerrostalojen pyöräkellarit ovat täynnä käyttämättömiä pyöriä ja pihalta löytyy lisää.
Pyörille voisi aivan hyvin vaatia rekisteröintiä, koska sellainen on nykyaikana helppoa ja edullista. Yhteydenotto romupyörän omistajaan olisi helppoa, jos pyörä on rekisteröity.
https://blog.project529.com/project-529-acquires-national-bike-registry/
Tuohon National Bike Registryyn pyörän sai rekisteröityä kertamaksulla 25 dollaria ja paluupostissa tuli todella vaikeasti irroitettava tarra rekisterinumeroineen.
Tässä olisi vinkkiä start upille. Suomalainen pyörärekisteri ja siihen liittyvät oheispalvelut.
Kyllä, mutta niitä siltoja voi rakentaa vaikka viisi peräkkäin! Jättämällä tarpeettoman liittymän pois, saadaan tehoja lisää. Nykyisellään suunnitelma ei tee metroasemasta kannattavaa.
“Kauppakartanonkatu 16:n asemakaava
Hyväksyttiin. Tässä siis Hekan talo puretaan ja korvataan isommalla. Samalla päiväkoti lakkaa.”
Jos rakennuksessa olevat KAKSI päiväkotia lakkautetaan (Päiväkoti Lakka ja se ruotsinkielinen), minkä lähistöllä olevan päiväkodin yhteyteen aiotaan rakentaa lisää tiloja? Kävelymatkan päässä ovat Vaapukka, Herukka ja Mustikka. Tosin minä en ymmärrä, miten mitään niistä olisi helppo laajentaa. Mustikka taitaa toimia kerrostalon alakerrassa ja Herukka kerrostalojen välissä olevalla tontilla. Vaapukan vieressä on pieni puistikko, johon ehkä voitaisiin rakentaa lisätiloja, mutta ei siinä tilaa kovin paljon ole, kun päiväkodilla pitää olla myös pihaa lasten ulkoleikkeihin. Rakentaminen katkeaisi puistomaisen reitti läheiseen kouluun.
Kaipaisin vähän tarkempaa tietoa suunnitelluista muutoksista, sillä ne näyttävät koskevan myös muita kuin lakkautettavia päiväkoteja.
Bulevardisointia odotellessa Koivusaaren liikenteen voisi tosiaan mainiosti järjestää yksinkertaisesti katuyhteydellä Hanasaaren liittymään vaikka nykyisen liityntäparkkipaikan jatkoksi (ja Lauttasaarentielle lähinnä itse Lauttasaarta varten).
ELY-keskuksen puolelta varmaan mussutetaan Hanasaaren liittymän geometriasta (kaarresäteet ja kiihdytys-/hidastuskaistojen puute), unohtaen, että sillä bussipysäkillä ramppeineen on metron valmistuttua todella vähän käyttöä, eli kyllä sillä varmasti jonkun vuoden menee ihan hyvin. Ja eikö siellä nyt ole metroasema juuri sitä varten, ettei saarta muutenkaan ole tarkoitus rakentaa autoilu edellä.