Site icon

Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 28.2.2017

Oli­pas taas lista! Lau­takun­nan jäsen­ten työmäärää voi arvioi­da luke­mal­la lis­tan tästä.

Koivusaaren ase­makaaval­u­on­nos

Esitin tätä viimek­si palautet­tavak­si valmis­teltavak­si niin, että moot­tori­tieli­it­tymä supis­te­taan olen­nais­es­ti pienem­pään tilaan. Kokoomus pyysi tämän sen jäl­keen pöy­dälle. Pidimme tästä palave­ria kaupunkisu­un­nit­teluryh­mämme kanssa emmekä ajatelleet luop­ua palau­tuk­ses­ta. Risteystä pitää pienen­tää – mik­si Hanasaaren liit­tymässä sal­li­taan paljon pienem­mät kaar­resä­teet ja mik­si Län­siväylä on olta­va tässä olen­nais­es­ti lev­eämpi kuin se on myöhem­min Salmisaaren sil­lan kohdal­la? Samal­la voisi lait­taa baanan kulke­maan suo­raan sen sijaan, että siinä tehdään sadan metrin kier­ros liit­tymän kohdal­la. Auto­ja ei voisi koskaan sim­put­taa noin pahasti. Olisi myös hyvä, jos metroase­mal­ta pää­sisi saaren pohjois­puolelle nouse­mat­ta ensin ylös kannelle.

Tässä ELY-keskus on toimin­ut aika itsepin­tais­es­ti. Niil­lä on vain mallili­it­tymiä, jot­ka on suun­nitel­tu toteutet­tavak­si avoimel­la pree­ri­al­la, jos­sa maa on ilmaista. ELY halu­aa varautua autoli­iken­teen kasvu­un Län­siväyläl­lä. Mihinköhän ne autot oli­si­vat matkalla? Tekemään U‑käännöksen Porkkalankadun kohdal­la? Katu­verkkoon ei voi­da ottaa enem­pää auto­ja, joten Porkkalankadun risteyk­seen ne jumittuisivat.

Miten muuten voi olla niin, että ELY-keskuk­set käyt­tävät val­ti­ol­lista val­taa, johon mikään demokraat­tis­es­ti valit­tu elin ei voi puut­tua? Yleen­sä perus­tus­lak­i­juris­tit pitävät kiin­ni tarkasti siitä, ettei näin voi käy­dä kuin oikeuslaitok­sen kohdal­la, mis­tä on perus­tus­lais­sa omat pykälän­sä. ELY-keskusten autonomis­es­ta val­lankäytöstä ei perus­tus­lais­sa ole mitään main­in­taa. Ilmais­es­ti oli tarkoi­tus pois­taa puut­tumis­mah­dol­lisu­udet ympäristömin­is­ter­iöltä, mut­ta samal­la tiehallinnos­ta tuli myös täysin itsenäi­nen vallankäyttäjä.

Hert­toniemen sairaala-alueen asemakaava

Sairaala pure­taan ja tilalle tulee 600 uut­ta hert­toniemeläistä. Hert­toniemeläisit­täin seit­senker­roksisia pis­te­talo­ja tien vierelle ja neljä/viisikerroksisia moni­rap­puisia ker­rostalo­ja niiden taakse. Alueeseen kuu­lu­va liikun­ta­puis­to urheilukent­ti­neen merk­itään kaavaan. Ymmärsin asian niin, että siltä osin kaavaan merk­itään vain ole­mas­sa ole­va tilanne. Liikun­tavi­ras­to halu­aisi urheil­i­javä­tyk­sille lisää parkkipaikkoja.

Käskyn­halti­jantien Jokeri-kaava

Käskyn­halti­jatie nyt
Käskyn­halti­jantie tulevaisuudessa

Jok­eri­radan kaavoitus on ete­nee Oulunkylään Käskyn­halti­jantielle. Tästä kyläti­estä tehdään katu ratikoi­neen nykyisen bule­vardi­tyylin mukaises­ti. Viereiseltä Oppipo­jan­pol­un ympäristön omako­tialueelta on tul­lut paljon palautet­ta siitä, että alueen luonne muut­tuu. Niin kyl­lä muut­tuukin. Omako­tialueen mit­takaavaa on kun­nioitet­tu sil­lä, että tien pohjois­puolelle on kaavoitet­tu mata­laa kolmik­er­roksista taloa. Ker­rostaloalueeseen rajoit­tuvalle eteläpuolelle on kaavoitet­tu kuusik­er­roksisia talo­ja, joi­ta omako­ti­a­sukkaat halu­a­vat madal­taa nelikerroksisiksi.

Uusia asukkai­ta tulee noin 1 800.

Veräjän­mäen Maa­her­rantien asemakaavaehdotus

Tämäkin on raide­jok­erikaavo­ja. Tässä ei tule asum­ista kuin vähän, 250 henkeä. Fil­lariy­hteys – pohjois­baana – suoris­te­taan kulke­maan radan­vart­ta radan ja jok­eri­radan välis­sä, kun nyt on pitänyt kiertää ylikulkusil­lan kaut­ta. Ihan radan var­teen tehdään asuin­talo­ja. Tarvi­taan hyvä melueristys ja vähän tärinäeristystäkin.

Hakaniemen­ran­nan ja Sörnäis­ten ran­nan asemakaavaluonnos

Pöy­dältä

Alue tulee muut­tumaan todel­la merkit­tävästi. Uusia asukkai­ta tulee 3 500. Lisäk­si alueelle tulee hotelli.

Mikko Särelä on tehnyt hyvän ehdo­tuk­sen Hakaniemen­ran­nan arkkite­htik­il­pailus­ta, kos­ka alue on kaupunkiku­van kannal­ta todel­la keskeinen. On myös esitet­ty, että talo­jen väli­in voisi tehdä pienen piaz­zan oleskelua ja terassiravintolaa/kahvilaa varten.

Jotenkin kaupun­ki on onnis­tunut saa­maan asuinalueen kaa­vat­alouden näin eri­no­maisel­la paikalla mii­nus­merkkisek­si. Ton­tin­lu­ovu­tus­tu­lot pyörivät sadan miljoo­nan euron tietämis­sä, mut­ta infrain­vestoin­nit ovat tätä suurem­mat. Ero selit­tyy varautu­misel­la ilmas­ton­muu­tok­seen, eli meren pin­nan nousu­un (20 – 24 M€) ja pysäköin­nil­lä. Alueelle vaa­di­taan noin 900 pysäköin­tipaikkaa, jot­ka mak­sanevat jotain 50 000 €/kpl. Siis pysäköin­tipaikko­ja noin 45 M€:n edestä. Tämä jää kaupun­gin taloudel­lisek­si taakak­si, kos­ka kohtu­ut­toman kallis pysäköin­ti­ratkaisu alen­taa ton­tin hin­taa aivan samal­la taval­la kuin alen­taisi vaikeasti raken­net­ta­va maaperä.

Mei­dän aiko­muk­semme on esit­tää pysäköin­ti­vaa­timuk­sen pois­tamista kokon­aan tai muut­tamista siis markki­nae­htoisek­si niin, että autopaikko­ja saa rak­en­taa niin paljon kuin kat­soo järkeväk­si. Tuol­la seudul­la koti­talouk­sista joka neljäs omis­taa auton, mut­ta tässä vaa­di­taan kuitenkin rak­en­ta­maan autopaikko­ja joka toista asun­toa varten.

Meri-Rasti­lan täy­den­nyskaa­va, luonnos

Pöy­dältä

Kaa­va on muuten jok­seenkin kun­nos­sa. Vaatii vielä vähän hiomista vih­ery­hteyk­sien osalta, mut­ta tämä on vas­ta luon­nos. Voisi tietysti pohtia sitäkin, kan­nat­taisiko joitain talo­ja purkaa.

Isom­pi asia on, pitäisikö Vuotielle tehdä joskus jotain. Tämä moot­tori­tie-ide­olo­gian mukainen väylä jakaa Vuosaaren pahasti kah­tia. Muuten voisi tehdä kuin Laa­jasa­lon tielle tehdään, mut­ta pin­nas­sa kulke­va metro on vähän hankala.

Itäisen saaris­ton tarken­net­tu asemakaavaehdotus

Tässä on kyse erit­täin suuren mah­dol­lisu­u­den menet­tämis­es­tä. Tämä saaris­to pitäisi ava­ta kaikkien helsinkiläis­ten käyt­töön ja siitä pitäisi tehdä houkut­tel­e­va matkailu­valt­ti. Tätä ei voi kuitenkaan suun­nitel­la ase­makaa­va edel­lä, vaan pitäisi suun­nitel­la toim­inta edel­lä ja tehdä sen mukainen asemakaava.

Vas­takkain on saaris­ton yleisem­pi käyt­tö ja sen rajaami­nen pienen joukon pri­vati­soiduk­si kesänviettopaikaksi.

Tässä jän­nit­teessä liiku­taan selvästi pri­vati­soidun kesämökkikäytön suun­taan ja vähen­netään retkeilylle ja muulle sel­l­aiselle osoitet­tu­ja paikkoja.

Helsingis­sä on peri­aat­teena, että ran­nat säi­lytetään kaikkien käytössä, mut­ta se ei näytä koske­van tätä kaavaa.

Kaupung­in­hal­li­tuk­sen pitäisi tehdä saaris­ton matkailu- ja virk­istyskäytöstä projekti.

Var­tio­har­jun Lin­navuoren puis­toon 87 puutarhapalstaa

Tässä tietysti yleistä virk­istysaluet­ta rajataan yksi­tyiseen käyt­töön, mut­ta jos tämä käy paikallisille, niin sit­ten se käy. Kaavoit­ta­ja olet­taa melkein kaikkien ole­van paikalla yhtä aikaa, kos­ka autopaikko­ja tarvi­taan peräti 54.

Heka purkaa talon Itäkeskuk­ses­sa Kaup­pakar­tanonkatu 16:ssa

Taloa ei pide­tä kor­jauskelpoise­na. Tilalle tulee uusi puol­ta isom­pi talo niin, että asukkai­ta tulee lisää 200.Tontilla ole­va päiväkoti siir­tyy päiväko­tien hau­taus­maalle.  Sitä ei siis tarvita?

Kalasa­ta­man kaavaa vähän säädetään

Kalasa­ta­man keskuk­ses­sa toimis­to­torni muut­tuu asun­to­torniksi, hotel­li­torni muut­tuu toimis­to- ja huoneis­to­hotel­likäyt­töön ja toim­i­ti­la­torni hotel­likäyt­töön. Asum­ista tulee vähän lisää, 250 asukas­ta. Kaa­va pakot­taa avaa­maan ravintolan/kahvilan ylimpään ker­rokseen. Kat­so­taan, antaako raken­nus­lau­takun­ta taas tästäkin vapau­tuk­sen. Ai niin, lau­takun­ta­han lopetetaan.

Exit mobile version