Olipas taas lista! Lautakunnan jäsenten työmäärää voi arvioida lukemalla listan tästä.
Koivusaaren asemakaavaluonnos
Esitin tätä viimeksi palautettavaksi valmisteltavaksi niin, että moottoritieliittymä supistetaan olennaisesti pienempään tilaan. Kokoomus pyysi tämän sen jälkeen pöydälle. Pidimme tästä palaveria kaupunkisuunnitteluryhmämme kanssa emmekä ajatelleet luopua palautuksesta. Risteystä pitää pienentää – miksi Hanasaaren liittymässä sallitaan paljon pienemmät kaarresäteet ja miksi Länsiväylä on oltava tässä olennaisesti leveämpi kuin se on myöhemmin Salmisaaren sillan kohdalla? Samalla voisi laittaa baanan kulkemaan suoraan sen sijaan, että siinä tehdään sadan metrin kierros liittymän kohdalla. Autoja ei voisi koskaan simputtaa noin pahasti. Olisi myös hyvä, jos metroasemalta pääsisi saaren pohjoispuolelle nousematta ensin ylös kannelle.
Tässä ELY-keskus on toiminut aika itsepintaisesti. Niillä on vain malliliittymiä, jotka on suunniteltu toteutettavaksi avoimella preerialla, jossa maa on ilmaista. ELY haluaa varautua autoliikenteen kasvuun Länsiväylällä. Mihinköhän ne autot olisivat matkalla? Tekemään U‑käännöksen Porkkalankadun kohdalla? Katuverkkoon ei voida ottaa enempää autoja, joten Porkkalankadun risteykseen ne jumittuisivat.
Miten muuten voi olla niin, että ELY-keskukset käyttävät valtiollista valtaa, johon mikään demokraattisesti valittu elin ei voi puuttua? Yleensä perustuslakijuristit pitävät kiinni tarkasti siitä, ettei näin voi käydä kuin oikeuslaitoksen kohdalla, mistä on perustuslaissa omat pykälänsä. ELY-keskusten autonomisesta vallankäytöstä ei perustuslaissa ole mitään mainintaa. Ilmaisesti oli tarkoitus poistaa puuttumismahdollisuudet ympäristöministeriöltä, mutta samalla tiehallinnosta tuli myös täysin itsenäinen vallankäyttäjä.
Herttoniemen sairaala-alueen asemakaava
Sairaala puretaan ja tilalle tulee 600 uutta herttoniemeläistä. Herttoniemeläisittäin seitsenkerroksisia pistetaloja tien vierelle ja neljä/viisikerroksisia monirappuisia kerrostaloja niiden taakse. Alueeseen kuuluva liikuntapuisto urheilukenttineen merkitään kaavaan. Ymmärsin asian niin, että siltä osin kaavaan merkitään vain olemassa oleva tilanne. Liikuntavirasto haluaisi urheilijavätyksille lisää parkkipaikkoja.
Käskynhaltijantien Jokeri-kaava
Jokeriradan kaavoitus on etenee Oulunkylään Käskynhaltijantielle. Tästä kylätiestä tehdään katu ratikoineen nykyisen bulevardityylin mukaisesti. Viereiseltä Oppipojanpolun ympäristön omakotialueelta on tullut paljon palautetta siitä, että alueen luonne muuttuu. Niin kyllä muuttuukin. Omakotialueen mittakaavaa on kunnioitettu sillä, että tien pohjoispuolelle on kaavoitettu matalaa kolmikerroksista taloa. Kerrostaloalueeseen rajoittuvalle eteläpuolelle on kaavoitettu kuusikerroksisia taloja, joita omakotiasukkaat haluavat madaltaa nelikerroksisiksi.
Uusia asukkaita tulee noin 1 800.
Veräjänmäen Maaherrantien asemakaavaehdotus
Tämäkin on raidejokerikaavoja. Tässä ei tule asumista kuin vähän, 250 henkeä. Fillariyhteys – pohjoisbaana – suoristetaan kulkemaan radanvartta radan ja jokeriradan välissä, kun nyt on pitänyt kiertää ylikulkusillan kautta. Ihan radan varteen tehdään asuintaloja. Tarvitaan hyvä melueristys ja vähän tärinäeristystäkin.
Hakaniemenrannan ja Sörnäisten rannan asemakaavaluonnos
Pöydältä
Alue tulee muuttumaan todella merkittävästi. Uusia asukkaita tulee 3 500. Lisäksi alueelle tulee hotelli.
Mikko Särelä on tehnyt hyvän ehdotuksen Hakaniemenrannan arkkitehtikilpailusta, koska alue on kaupunkikuvan kannalta todella keskeinen. On myös esitetty, että talojen väliin voisi tehdä pienen piazzan oleskelua ja terassiravintolaa/kahvilaa varten.
Jotenkin kaupunki on onnistunut saamaan asuinalueen kaavatalouden näin erinomaisella paikalla miinusmerkkiseksi. Tontinluovutustulot pyörivät sadan miljoonan euron tietämissä, mutta infrainvestoinnit ovat tätä suuremmat. Ero selittyy varautumisella ilmastonmuutokseen, eli meren pinnan nousuun (20 – 24 M€) ja pysäköinnillä. Alueelle vaaditaan noin 900 pysäköintipaikkaa, jotka maksanevat jotain 50 000 €/kpl. Siis pysäköintipaikkoja noin 45 M€:n edestä. Tämä jää kaupungin taloudelliseksi taakaksi, koska kohtuuttoman kallis pysäköintiratkaisu alentaa tontin hintaa aivan samalla tavalla kuin alentaisi vaikeasti rakennettava maaperä.
Meidän aikomuksemme on esittää pysäköintivaatimuksen poistamista kokonaan tai muuttamista siis markkinaehtoiseksi niin, että autopaikkoja saa rakentaa niin paljon kuin katsoo järkeväksi. Tuolla seudulla kotitalouksista joka neljäs omistaa auton, mutta tässä vaaditaan kuitenkin rakentamaan autopaikkoja joka toista asuntoa varten.
Meri-Rastilan täydennyskaava, luonnos
Pöydältä
Kaava on muuten jokseenkin kunnossa. Vaatii vielä vähän hiomista viheryhteyksien osalta, mutta tämä on vasta luonnos. Voisi tietysti pohtia sitäkin, kannattaisiko joitain taloja purkaa.
Isompi asia on, pitäisikö Vuotielle tehdä joskus jotain. Tämä moottoritie-ideologian mukainen väylä jakaa Vuosaaren pahasti kahtia. Muuten voisi tehdä kuin Laajasalon tielle tehdään, mutta pinnassa kulkeva metro on vähän hankala.
Itäisen saariston tarkennettu asemakaavaehdotus
Tässä on kyse erittäin suuren mahdollisuuden menettämisestä. Tämä saaristo pitäisi avata kaikkien helsinkiläisten käyttöön ja siitä pitäisi tehdä houkutteleva matkailuvaltti. Tätä ei voi kuitenkaan suunnitella asemakaava edellä, vaan pitäisi suunnitella toiminta edellä ja tehdä sen mukainen asemakaava.
Vastakkain on saariston yleisempi käyttö ja sen rajaaminen pienen joukon privatisoiduksi kesänviettopaikaksi.
Tässä jännitteessä liikutaan selvästi privatisoidun kesämökkikäytön suuntaan ja vähennetään retkeilylle ja muulle sellaiselle osoitettuja paikkoja.
Helsingissä on periaatteena, että rannat säilytetään kaikkien käytössä, mutta se ei näytä koskevan tätä kaavaa.
Kaupunginhallituksen pitäisi tehdä saariston matkailu- ja virkistyskäytöstä projekti.
Vartioharjun Linnavuoren puistoon 87 puutarhapalstaa
Tässä tietysti yleistä virkistysaluetta rajataan yksityiseen käyttöön, mutta jos tämä käy paikallisille, niin sitten se käy. Kaavoittaja olettaa melkein kaikkien olevan paikalla yhtä aikaa, koska autopaikkoja tarvitaan peräti 54.
Heka purkaa talon Itäkeskuksessa Kauppakartanonkatu 16:ssa
Taloa ei pidetä korjauskelpoisena. Tilalle tulee uusi puolta isompi talo niin, että asukkaita tulee lisää 200.Tontilla oleva päiväkoti siirtyy päiväkotien hautausmaalle. Sitä ei siis tarvita?
Kalasataman kaavaa vähän säädetään