Tämä oli varsinainen pöydällepanokokous.
Hernesaaren osayleiskaava
Kaava on parantunut koko ajan. Aloitettiin jostain noin 4 400 asukkaasta ja nyt kaavaillaan 6 900 asukasta. Todettakoon kuitenkin, että yleiskaavassa ei lyödä lukkoon rakennusten korkeuksia, joten tuota voidaan vielä rukata, mutta näillä nurkilla se tulee olemaan.
Helikopterikentän heivaaminen pois kaavasta oli erittäin hyvä asia. Saatiin lähes 2 000 lisäasukasta pelkästään sillä ja säästettiin yli 100 M€ kaupungin rahaa.
Nyt niemen kärkeen suunniteltua venesatamaa on pienennetty olennaisesti niin, että venepaikkoja on enää 400. Ne muuten maksavat 30 M€ eli 75 000 €/venepaikka. On ihan kiva, että kaupunki suosii veneilyä, mutta kyllä veneilijöiden pitäisi tuohon kustannukseen vähän itsekin osallistua.
Lisää kaupunki Helsinkiin -keskustelupalstalla oli vaadittu asukaslukutavoitteen nostamista 15 000 asukkaaseen. Tuota suunnitelmaa virkamiehet kommentoivat selkeäsanaisesti.
Se tekisi Hernesaaresta pelkän nukkumalähiön.
Rakentamista on ulotettu puiston päälle paikkoihin, joissa maan stabiliteetti ei järkevin kustannuksin kestä. Noin suomeksi sanottuna se valuisi mereen. (Tällainen tilanne oli myös Kalasatamassa, ja se korjattiin korkein kustannuksin)
Asuntotuotantoa on laitettu myös risteilyalusten melualueelle, jossa esityksen mukaan on työpaikkarakentamista melumuurina.
Kaupungin mitoituksessa n. 15 % kerrosalasta on rakennusoikeuden ulkopuolella saunoina ja pesutupina. Nämä ovat vaihtoehdossa kaikki asuntoina tai sitten pitää korottaa rakennuksia.
Lisäksi 18 metrin runkosyvyys olisi aika hankala. Tulisi huonoja asuntoja.
Mutta asemakaavavaiheessa voi vielä harkita korkeampaa rakentamista. Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, että tuulisilla alueilla korkean rakentamisen haitat korostuvat.
Niitä viljavarastoja ei ole suojeltu. Minusta ne ovat siellä korkeiden talojen välissä aika nolon näköisiä. Mutta jotain alas repimistä on kai jätettävä tulevillekin päättäjille.
Koivusaari
Pöydälle kahdeksi viikoksi
Ongelma tässä on järkyttävän iso moottoritieliittymä. Sitten joskus, kun tämä saadaan kaupungin kaduksi, tehdään pienempi risteys. Sen voisi tehdä heti, jos ELY-keskus suostuisi kahteen kaistaan nyt, kun bussikaistaa ei enää tarvita. Ely-keskus haluaa pitää kolme kaistaa, koska autoliikenne voi tulevaisuudessa kasvaa, eikä heidän päätään käännä se, ettei Porkkalankadun risteys vedä enempää eikä tule vetämään, koska kaupunki ei aio päästää enempää autoja katuverkkoa jumittamaan.
Olin tänään keskiviikkona luennoimassa yleiskaavassa Tampereella. Sielläkin kokemuksen valtion tieviranomaisista olivat ihan samanlaisia.
Minä suhtaudun myönteiseksi Länsiväylän ylittävään kanteen, koska vaikka kuinka tulisi bulevardi, hirveä estevaikutus siitä jää.
Meille näytettiin Koivusaaresta mielenkiintoinen 3D-mallinnusvideo. Sanoin, että tuollaiset pitäisi voida näyttää kaikille. Tässä se nyt on.
Allas Oy:n poikkeamislupa
Olimme sopineet Risto Rautavan kanssa, että esitämme , että Allas saisi sulkea alueen 1.5. – 15.9 välisenä aikana, koska hanke ei pysy pystyssä ilman sitä. Katolle tulee joka tapauksessa terassi, johon pääsee ilman pääsymaksua.
Asia meni pöydälle Matti Niirasen (kok) pyynnöstä.
Venepaikkojen hinnoista: olisin valmis maksamaan tuplahinnan haluamastani venepaikasta (portti + sähkö), mutta nyt jonotan ja pidän venettä minulle huonosti sopivassa paikassa. Miksei halutuimpia venepaikkoja huutokaupata vuosittain?
Toisaalta, olisin myös valmis vuokraamaan paremman paikan huhti-toukokuuksi ja syys-marraskuuksi, keskikesän pitäisin venettä muualla. Näihin aikoihin purjeveneet eivät enää ole laiturissa, mutta minulla olisi sille (kalastus)käyttöä. Tämmöinen vuokraaminen ei ole mahdollista.
Eli kaupungin olisi mahdollista lisätä tulojaan venepaikoista.
”Nyt niemen kärkeen suunniteltua venesatamaa on pienennetty olennaisesti niin että venepaikkoja on enää 400. Ne muuten maksavat 30 M€ eli 75 000 €/venepaikka. On ihan kiva, että kaupunki suosii veneilyä, mutta kyllä veneilijöiden pitäisi tuohon kustannukseen vähän itsekin osallistua.”
Tällä hinnalla venepaikka on arvokkaampi kuin 99% sinne tulevista veneistä. Haloo missä on järki?
Järkevä veneilykausi on Suomessa kaksi kuukautta!
Kaupungin pitää edellyttää venepaikasta väh. 5 %:n tuotto eli 3.750 euroa/paikka/v. Jos tällaista ei saada niin ei rakenneta. Kaupungin päättäjät ovat hulluja jos hankkeen muutoin maksavat.
Venesataman voisi antaa jonkin yksityisen rakennettavaksi ja pyöritettäväksi ilman kaupungin osallistumista. Eli ei toteutuisi.
Miljoonien eurojen tyhmä kysymys: Eikö Länsiväylää voi ottaa kaduksi ihan vain asemakaavoittamalla ja tekemällä kadunpitopäätös ennen kuin joutuu rakentamaan eritasoliittymän?
”Olimme sopineet Risto Rautavan kanssa, että esitämme , että Allas saisi sulkea alueen 1.5. – 15.9 välisenä aikana, koska hanke ei pysy pystyssä ilman sitä. Katolle tulee joka tapauksessaterassi, johon pääsee ilman pääsymaksua.”
Sulkea? – Yleisöltäkö?
Alueen? – Minkä alueen?
Hanke? – Mikä hanke?
sitä – Mitä?
Mitä ihmettä tämä on?
Mikä on se valtava viivasuora railo, joka halkaisee 3D-mallinnusvideossa koko Koivusaareen, jakaa sen erottamattomasti kahtia ja jatkuu äärettömyyksiin sen molemmilla puolilla. Onko tällä rakennelmalla tarkoitus korvata Malmin lentokenttä? Vai rakentaa jokin superbaana polkupyöräilijöille? Tuskin pikaratikkaakaan kannattaa rakentaa, kun maan alla jo kulkee metro. Ottaen huomioon uuden yleiskaavan, mitään muita vaihtoehtoisia käyttötapoja tälle suurelle kanionille ei oikein ole.
Eikö tämä sama päde kaikkiin liikunta-, ulkoilu- ja kulttuuritiloihin. Rakennettuihin ja rakentamattomiin.
Puisto tuottaa kaupungille vain tappiota siinä missä kadun varren parkkipaikkakin.
Velkasaneerauksessa oleva yritys halusi ensin rakentaa Kauppatorin reunalle uima-allashökötykset ja kaupunki lainasikin auliisti rahaa hankkeen toteuttamiseen. Altaille sovittiin 8 vuoden vuokrasopimus. Kun muste sopimuksessa on hädin tuskin kuivunut, vuokrasopimusta ollaan nyt jo pidentämässä 15 vuoteen.
Luvan ehtona olisi, että ulkoalueet avataan itse allasalueita lukuun ottamatta maksuttomana yleisölle. Se ei kuitenkaan sovi firmalle, koska se kuulemma veisi hankkeelta kannattavuuden ja haittaa toimintaa merkittävästi ja hanke ei pysy pystyssä ilman sitä. Ravintolaan kuitenkin sentään pääsisi ilman pääsymaksua.
Kesällä oli lehdessä uutinen, että Kauppatorille ollaan taas pystyttämässä uusia rakennelmia edellisten maailmanpyörien ja uimalaitosten ja muiden ravintolaviritelmien sekaan.
Tällä kertaa oli tarkoitus ruveta esittämään hajustettuja elokuvia. Hajun lisäksi elokuvien tunnelmaa nostatettaisiin tuulikoneella, vesiefektillä ja liikkuvilla penkeillä.
Onko kaupunkisuunnittelulautakunnassa mitään tietoa, miten tällainen elokuvateatterihanke etenee pääkaupungissamme?
Koska liikuntavirasto. Luopuisivat nyt ensin sukulaisuus/jäsenkirja -vaatimuksistaan kentänhoitajia palkattaessa. Siinä saattaisi putiikkiin eksyä töihin joku joka kertoisi, että Kekkonen kuoli, Neuvostoliitto hajosi, muuri murtui jne ja että kenttävuorojen/venepaikkojen jakamisessa pitäisi näin 2000-luvulla soveltaa enemmän markkinataloutta ja vähemmän suhdetoimintaa.
Mitä tapahtuu Sedu koskisen lautahökkelikylälle? Muovipalmut ja lauta-aita jäävät vai? Tuleeko Hernesaareesta pääsemään myös Ruoholahden suuntaan julkisilla?
”Lisää kaupunki Helsinkiin -keskustelupalstalla oli vaadittu asukaslukutavoitteen nostamista 15 000 asukkaaseen. Tuota suunnitelmaa virkamiehet kommentoivat selkeäsanaisesti.
Se tekisi Hernesaaresta pelkän nukkumalähiön.”
Erikoinen perustelu. Alue voi muodostua nukkumalähiöksi, vaikka siellä olisi paljonkin puistoa ja kaavoitettua liiketilaa. Pienellä asukasmäärällä ei ylläpidetä kaupallisia palveluita. Aika kolkkoa on esim. Arabianrannassa. Sitä paitsi: luulisin, että joka tapauksessa Hernesaaresta kuljetaan paljon Punavuoren ja keskustan ravintoloihin ja kauppoihin, kun matka on niin lyhyt. Mutta sehän on vain hyvä asia – lisää vilinää!
Maapohjan kantavuus on hyvä pointti, mutta silti olisi varaa parempaan kompromissiin. 10 000 – 12 000? Eihän kantakaupungissa asuminen saa olla vain harvojen etuoikeus. Nämä satama-alueet rakennetaan vain kerran. Asuntopula on otettava vakavasti.