Site icon

Liikennevirasto yrittää lopettaa asuntotuotannon Helsingissä

Liiken­nevi­ras­to on valit­tanut Helsin­gin uud­es­ta yleiskaavas­ta, tarkem­min san­ot­tuna siihen sisäl­tyvästä moot­toritei­den muut­tamis­es­ta bule­vardeik­si. Ovatko­han he valit­taes­saan tulleet ollenkaan ajatelleek­si mah­dol­lisu­ut­ta, että val­i­tus menisi läpi ja kumoaisi koko yleiskaavan.

Val­i­tus ei nimit­täin kohdis­tu vain niihin kym­meni­in tuhan­si­in asukkaisi­in, joiden asun­not liiken­nevi­ras­to halu­aa uhra­ta autoilulle, vaan koko yleiskaa­van pikaratikoi­hin perus­tu­van liiken­nejär­jestelmään. Ilman liiken­nejär­jestelmää ei ole yleiskaavaa. Koko yleiskaa­va joudut­taisi­in opti­moimaan uud­estaan, myös niiltä osin, joi­hin Liiken­nevi­ras­ton val­i­tus ei kohdis­tu. Läpi men­nessään val­i­tus merk­it­sisi, että Helsin­ki jou­tu­isi aloit­ta­maan koko yleiskaa­van valmis­telun alusta. 

Siihen menisi neljä vuot­ta alka­en ajanko­hdas­ta, jol­loin KHO:n päätös tulee eli noin vuodes­ta 2019. Uusi yleiskaa­va olisi valmis aikaisin­taan 2023, minkä jäl­keen val­i­tuk­sia käsiteltäisi­in vuo­teen 2025 saak­ka. Ase­makaavo­ja voitaisi­in uuden yleiskaa­van perus­teel­la alkaa valmis­tel­la vuon­na 2025. Lain­voimaisik­si ne tuli­si­vat aikaisin­taan vuon­na 2028.

Ilman yleiskaavaa Helsingiltä lop­puisi raken­nus­maa nopeasti. Sama val­tio, joka MAL-sopimuk­ses­sa vaatii kaupunkia nopeut­ta­maan asun­to­tuotan­toa, vaatii kaavaval­i­tuk­sel­la lopet­ta­maan asun­to­tuotan­non jok­seenkin kokon­aan. Mitä siel­lä val­ti­ol­la oikein ajatellaan?

No ihan kaikkea rak­en­tamista ei ehkä sit­tenkään pitäisi lopet­taa. Nurinkurista kyl­lä, Malmin lento­ken­tän rak­en­tamista Liiken­nevi­ras­ton val­i­tus ei estä, kos­ka sen liiken­nejär­jeste­lyt eivät ole bule­vardeista kiinni.

Exit mobile version