Helsingin kaupunginvaltuusto teki uskomattoman päätöksen yleiskaavasta – ainakaan minä en neljä vuotta sitten uskonut, että mikään tällainen olisi mahdollista.
Nyt varaudutaan rakentamaan kodit 260 000 lisäasukkaalle. Ainakin vähäksi aikaa pitäisi kaavojen riittää. Tosin yleiskaavaa laadittaessa väkiluku ehti nousta 35 000 asukkaalla, joten enää 225 000 asukkaalle.
Kriitikot ovat sanoneet, että valittu nopean kasvun ura on epärealistinen. Toteutunut kehitys on kuitenkin siitäkin reilusti edellä. Mitään haittaa siitä ei ole, jos kaavoihin mahtuu enemmän kuin uusia asukkaita lopulta tulee.
Merkittävää on myös, että yleiskaavassa pyritään lopettamaan yhdyskuntarakenteen hajautuminen. Vuoden 1960 jälkeen Helsingin seudun asukasluku on kaksinkertaistunut, mutta asutukselle varattu maa-ala kymmenkertaistunut.
Asunnot noin 80 000 asukkaalle koti tulevat moottoriteiltä vapautuville alueille. Moottoritie muodostaa kaupunkirakenteeseen lähes kilometrin levyisen aukon. Ne muutetaan Mäkelänkadun kaltaisiksi kaduiksi, joita pitkin kulkee pikaratikka.
Matka-aika Kirkkonummelta tai Nurmijärveltä keskustaan kasvaa joitakin minuutteja, mutta lyhenee paljon enemmän niiltä, jotka pääsevät asumaan bulevardien varrelle sen sijaan, että joutuisivat jonnekin kauas. Keskimääräiset matka-ajat lyhenevät.
Kirkkonummen kunta ilmoitti, että moottoriteiden muuttaminen bulevardeiksi on perustuslaissa taatun liikkumisen vapauden vastaista. Ståhlberg ei vuonna 1918 kirjoittanut perustuslakiin mitään liikkumisen nopeudesta. Jos olisi kirjoittanut, tuskin se olisi taannut sadan kilometrin tuntinopeutta.
Nyt rakennetaan tiivistä ratikkakaupunkia. Asuntojen hintojen perusteella sitä myös halutaan.
On sanottu, ettei pidä kaavoittaa ratikkakaupunkia, koska vain 11 prosenttia suomalaista haluaa sellaisessa asua. Se on kuitenkin 600 000 ihmistä. Nyt ratikkakaupunkiin mahtuu 150 000 asukasta.
Mitä tämä tarkoittaa asuntosijoittajan näkökulmasta?
Tarkoitus on, että huonoa. Kaupunki ainakin pyrkii tekemään asumisesta halvempaa, eli taittamaan asuntojen hintojen nousun ja alentamaan vuokria. Ihan heti se ei kuitenkaan tapahdu.
Sijoittajalta vaatii huolellista harkintaa, mistä sijoitusasunnon ostaa. Preferenssit muuttuivat nopeasti noin kymmenen vuotta sitten, jolloin lapsiperheet alkoivat suosia kantakaupunkia kehyskuntien sijaan. Yhtä nopea muutos toiseen suuntaan on mahdollinen, joskaan ei todennäköinen. Keskusta-asumisen suosio on kasvanut kaikissa teollisuusmaissa, jopa Yhdysvalloissa. Kaupunkielämä on muuttunut mielenkiintoisemmaksi eikä ilma ole enää epäterveellistä hengittää.
Rakentaminen keskeisille paikoille alentaa asuntojen hintoja kaikkialla. Kehyskunnissa vanhojen kerrostalojen hinnat ovat viime vuosina laskeneet jopa absoluuttisesti. Tästä voi tulla peräti ongelma, jos asuntopula joskus helpottaa.
Joku on väittänyt, että asuntojen rakentaminen ratikkakaupunkiin vain lisää asuntojen hintaa siellä. Näin voi todella käydä, mutta se tarkoittaisi, että lisärakentaminen tekee kantakaupungista vain entistä halutumman paikan asua. Tämän perusteella ei voi oikein vastustaa ratikkakaupunkiin rakentamista.
Jopa Espoo on kaavoituksessaan kääntynyt vahvasti kerrostalojen suosimiseen. Urbaanista asumisesta Espoo ei kuitenkaan kilpaile, vaan panostaa oudosti yhä lähiöihin.
Helsingin yleiskaava on noin 70 miljardin euron investointiohjelma. Tätä vasten tuntuu erikoiselta, että Helsingin yliopisto lakkautti ainoan kaupunkitaloustieteen professuurin. Maataloutta tutkivia professoreja on paljon.
===
Kirjoitus on julkaistu Arvopaperitehden kolumnina