Kaupunkisuunnittelulautakunta 22.11.2016

Risto Rautava oli matkoilla, joten jouduin johtamaan puhetta tässä maratonkokouksessa.

Sokoksen laajeneminen maan alle Asema-aukion kohdalla

Tenttasimme jalankulkijoiden kulkureiteistä. Kun nyt reitti metrolta Mannerheimintien alle ja Forumiin nousee tasaisesti, jatkossa siinä on liukuportaat. Selvä huononnus mielestäni, varsinkin silloin, kun ne eivät toimi. Pyörätuoleja varten on luiska, joka varmaan tulee olemaan suosittu ihan omin jaloin kulkevien keskuudessakin. Annettiin kuitenkin mennä.

Hyvä sinänsä, että kaupalliset palvelut laajenevat

Jalankulkijan kaupunki

Kokoomus pyysi pöydälle. Oikein hyvä paperi. Keskustelua herätti oikeastaan vain termi jalankulkupainotteinen katu. Mannerheimintie nyt esimerkiksi jatkossakin lienee joukkoliikennepainotteinen. Kyse on kaduista, jotka ovat jalankulun pääreittejä.

Kaivoskallion huviloiden kaava Laajasalossa

Hyväksyttiin yksimielisesti. Katsottiin, ettei viheryhteys sanottavammin katkea.

Verkkosaaren pohjoisosan kaava

Saatiin perusteellinen selvitys. Huolta nähtiin venesataman tuomisesta lähelle Natura-aluetta. Kaavaan tuli määräys, jonka mukaan Natura-alue pitää merkitä paremmin. Alueella nopeusrajoitus on 10 km/h ja vesiskootterilla ajo on kielletty kokonaan.

Kaavaa oli vähän muutettu ympäristökeskuksen vaatimusten takia. Hermannin rantatien varressa asuntojen kaikki ikkunat eivät saa olla kadulle päin.

Kun tämä oli saatu hyväksytyksi, virastopäällikkö ilmoitti, että tämän vuoden saldo on 710 000 k-m2, eli selvästi yli tavoitteen. Se on muuten lähes 18 000 asukasta. Vielä on vuotta jäljellä. Rakentamisen volyymi ei ole ainakaan kaavoista kiinni.

Pirjontien ja Pirkkolantien kaavaehdotus

Tämä pantiin pöydälle. Lautakunnan puheenjohtaja Risto Rautava oli poissa, ja hän halusi osallistua käsittelyyn.

Asukkaat vastustavat Pirjontien sulkemista Pirkkolantien risteyksessä, koska liikenne siirtyy kapeille asuinkaduille. Ajoneuvoja on vuorokaudessa 200.

Laajasalon kauppakeskuksen alueen asemakaavaehdotus

Tämnä on oikea suunta kaavoitukselle. Noin 900 uutta asukasta lähinnä liikennealueeksi varatuilta alueilta. Kysyin, miksi ei asuntoja rakennettu myös kauppakeskuksen päälle. Oli kuulemma tutkittu moneen kertaan, mutta ei saatu toimimaan. Voipi myös olla, että rakennusliikkeet ovat samalla tavoin siiloutuneita kuin kaupungin hallinto, eivätkä siksi oikein osaa.

Kokoomus pyysi pöydälle.

Keski-Pasilan tornialueen toteutus ja arkkitehtikilpailu

Lautakunta hyväksyi yksimielisesti lisäysesitykseni:

Kaupunkisuunnittelulautakunta pitää länsialueen, keskialueen ja itäalueen sujuvia jalankulkuyhteyksiä tärkeinä.

Tämä oli alunperin Mikko Särelän käsialaa.

Eteläisen postipuiston suunnitteluperiaatteet

Yksimielisesti kiitoksin

Tapanilan ala-asteen asemakaavaehdotus ja poikkeamislupa

Vihreiden Outi Silfverberg esitti, ettei poikkeamislupaa (sallii asumisen) hyväksytä, koska koulusta halutaan asukkaiden kokoontumistila. Mattii Niiranen pyysi pöydälle.

Asukkaiden ja yritysten mielipiteet Helsingin liikenteestä

Mielenkiintoinen paperi, josta teen oman postauksen, kunhan ehdin.

Poikkeamislupa Arabian kauppakeskuksessa

Tiloihin tulee nyt myös Lidl.

 

= = =

Kokous kesti yli 3½ tuntia, kuitenkin selvästi alle kaksi sekuntia uutta asukasta kohden.

 

 

7 vastausta artikkeliin “Kaupunkisuunnittelulautakunta 22.11.2016”

  1. Annettiin kuitenkin mennä.

    Eli onko pieni määrä ihan tarpeetonta paskaa siis ok? Minusta asenteen pitäisi olla parempi etenkin siksi, ettei kukaan muu kykene tekemään asialle yhtään mitään.

    Joku pyörätuoleilija voisi toisaalta kertoa täällä meille muille, onko väsytysmäki parempi kuin tasamaa ja hissi tai luiska.

  2. ”Annettiin mennä” taitaa olla Helsingin lautakuntatyöskentelyn keskeisiä opinkappaleita. Ainakin se selittäisi paljon.

    Kakkoslaatua yritetähän ja paskaa paskaa pukkaa tulemahan, vai mitä ne siellä pohjanmaalla sanovat?

  3. Koko SOK:n kortteli pitää purkaa ja rakentaa uudestaa. Se on pula-aikana tehty ja rakenteellisesti ei vastaa nykypäivän vaatimuksia. Luulisi markkinajohtajalla olevan varaa rakentaa lippulaivamyymälänsä ajan vaatimusten mukaiseksi.

    Miksi muuten nuo vesiskootteri kiellot yhä roikkuvat listoilla, vaikka jo ajat sitten tehtiin testi, jossa todettiin puoliliukuvien veneiden olevan pahimpia aallokon muodostajia ja eniten häiritseviä? Osoittaa lähinnä välinpitämättömyyttä ottaa selvää asioista.

    Tuo liikennepaperi on varmasti kiinnostava. Onko siihen linkkiä?

  4. Onko se kaupunkisuunnittelulautakunnan käsissä, että myös Jätkäsaareen saadaan Lidl?

    Tällä hetkellä Jätkäsaari on lähes täysin K-ryhmän valtaama. S-market ei vielä takaa kulttajaa hyödyttävää kilpailua.

    1. Kaavaan ei merkitä, mikä ketju siihen tulee. Jos merkittäisiin, rikostuomio odottaisin. Arabian kauppakeskuksen kohdalla se kävi ilmi poikkeamislupahakemuksesta. Se ei kuitenkaan sido kauppakeskusta antamaan tiloja Lidlille. Tehty sopimus sen sijaan sitoo.

  5. Tero: Tällä hetkellä Jätkäsaari on lähes täysin K-ryhmän valtaama.

    Jätkäsaaressa on K-kauppa, R-kioski ja verkkokauppa.com. Kävelymatkan päässä on kaksi S-markettia, Alepa ja Suomen paras (2014) Citymarket.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.