Puheeni Nuori lääkäri ‑päivien avajaisissa (4/5): Tietovarastot käyttöön

Kävin per­jan­taina avaa­mas­sa Nuori lääkäri ‑päivät Kata­janokalla. Lai­tan pitämäni puheen nauhal­ta puret­tuna ja vähän stil­isoitu­na tähän viiteen osaan palasteltuna.

Tei­dän päivi­enne aiheena on tiedol­la joht­a­mi­nen. En ajatel­lut puhua siitä paljonkaan, kos­ka tääl­lä on aiheesta parem­pia puhu­jia enkä halua tul­la rin­naste­tuk­si hei­hin. Suomes­sa on aivan val­tavia ter­vey­den­huol­lon tieto­varan­to­ja. Osit­tain niitä on kerät­ty ihan sat­tumal­ta jonkin muun syyn takia ja meil­lähän ark­istoidaan kaik­ki. Täysin suun­nit­telemat­tomasti 70-luvulle saak­ka kansaneläke­laitos sai tiedot kaik­ista ter­veyskeskuskäyn­neistä, kos­ka siihen aikaan kela mak­soi kor­vau­sia myös kun­tien lääkärikäyn­neistä. Kun sairaus­vaku­u­tusko­r­vausten mak­sami­nen kun­nille lopetet­ti­in, lopetet­ti­in myös tiedon keräämi­nen lääkärikäyn­neistä. Joskus voisi ajatel­la, että tieto­jen keräämi­nen suun­niteltaisi­in oikein tieto­jen keräämisen poh­jal­ta, eikä muun toimin­nan sat­un­naise­na sivutuotteena.

Joka tapauk­ses­sa meil­lä on val­ta­vat tieto­varan­not, jot­ka ovat täysin alikäytössä. Näistä tiedoista voi olla val­tavasti hyö­tyä ter­vey­den­huol­lolle, mut­ta vain, jos näitä tieto­ja myös käytet­täisi­in ja saisi käyt­tää. Tarkoituk­se­na on muut­taa lain­säädän­töä niin, että nämä suuret tieto­varan­not tule­vat sekä aka­teemisen tutkimuk­sen että myös lääke­te­ol­lisu­u­den kau­pal­liseen käyt­töön. Yri­tyk­sethän lääkkeitä ja hoit­o­menetelmiä kehittävät.

Tähän liit­tyy eri­laisia pelko­ja tieto­suo­jas­ta ja muus­ta sel­l­ais­es­ta. Suo­ma­laiset poti­laat ovat aika tutkimus­myön­teisiä. Yli 90 pros­ent­tia hyväksyy tieto­jen­sa käytön lääketi­eteel­liseen tutkimuk­seen. Kun vielä lain­säätäjä ja tieto­suo­javi­ra­nomaiset oli­si­vat yhtä avarakat­seisia kuin kansalaiset. Nyt ihmisiä suo­jel­laan sel­l­ais­es­takin, jos­ta he eivät halua tul­la suojelluiksi.

On vähän epistä, että henkilö, joka itse hyö­tyy lääketi­eteel­lis­es­tä tiedos­ta, joka on saatu, kun muut ovat anta­neet tieton­sa lääketi­eteel­lisen tutkimuk­sen käyt­töön, voi kieltää omien tieto­jen­sa käytön samaan tarkoituk­seen. Mut­ta kun näitä  on niin vähän, siitä ei kan­na­ta tehdä ongel­maa. Suurem­pi ongel­ma syn­ty­isi, jos pakol­la yrit­täisimme saat­taa hei­dänkin tieton­sa tutkimuk­sen käyttöön.

Suurem­pi ongel­ma liit­tyy siihen, että poti­las voi kieltää tieto­jen­sa käyt­tämisen ter­vey­den­huol­lon jär­jestelmien sisäl­lä – esimerkik­si sen, että toinen lääkäri saa tietää mitä toinen on tehnyt. Virossa tämä on ratkaistu niin, että tieto­jen näkymisen voi kyl­lä kieltää, mut­ta näin tekevä joutuu allekir­joit­ta­maan paperin, jos­sa ker­too ole­vansa tietoinen hoitovirhei­den riskistä, joi­ta tämä tieto­jen salaami­nen voi aiheut­taa. Näin pitäisi tehdä Suomes­sakin – ei poti­laiden pain­os­tamisek­si vaan sen ker­tomisek­si, mitä vaiku­tuk­sia kiel­lol­la voi olla. Täy­tyy­hän ihmis­ten saa­da tietää teko­jen­sa mah­dol­li­sista seurauksista.

Minä esimerkik­si syön vereno­hen­nus­lääket­tä läp­päleikkauk­sen jäljiltä. Voisin joutua suo­ras­taan hen­gen­vaaraan, jos salaisin asian min­ua hoitaval­ta lääkäriltä.

7 vastausta artikkeliin “Puheeni Nuori lääkäri ‑päivien avajaisissa (4/5): Tietovarastot käyttöön”

  1. Kun vielä lain­säätäjä ja tieto­suo­javi­ra­nomaiset oli­si­vat yhtä avarakat­seisia kuin kansalaiset. Nyt ihmisiä suo­jel­laan sel­l­ais­es­takin, jos­ta he eivät halua tul­la suojelluiksi. 

    Kun­pa lain­säätäjä ja tieto­suo­javi­ra­nomaiset oli­si­vat yhtä valveu­tunei­ta kuin osa kansalai­sista! Nyt ihmisiä jätetään suo­jelemat­ta osak­si, kos­ka laki ei tar­joa suo­jaa, osak­si, kos­ka vira­nomaiset eivät halua suo­jel­la, ja osak­si, kos­ka suurin osa ihmi­sistä ei ihan oikeasti ymmär­rä, mihin antaa suos­tu­muk­sen­sa tai ei saa palvelua ilman tuo­ta suos­tu­mus­ta, jon­ka sisältöön ei voi mitenkään vaikuttaa.

    Ongel­ma ei ole siinä, että yksi­ty­isyy­den suo­jaa ale­taan ottaa huomioon. Ongel­ma on siinä, että tuo­ta peru­soikeut­ta ei ole kun­nol­la sisäl­lytet­ty luon­nol­lise­na osana lainsäädäntö‑, suunnittelu‑, sään­te­ly- ja sank­tio­tarkastelupros­es­sei­hin. Meil­lä on sit­ten tilanne, jos­sa vira­nomainen toisaal­ta ei joskus voi toimia järkevästi ja hyödyl­lis­es­ti ja taas toisalta sit­ten päädytään luo­maan suuria pakol­lisia henkilöti­etokan­to­ja, joi­ta ei sala­ta, joiden tarkoi­tus­ta ja joi­hin pääsyä ei mielekkäästi raja­ta ja jot­ka sit­ten vuo­ta­vat vähän joka nurkas­ta mil­loin min­nekin eikä jär­jestelmää voi­da kor­ja­ta tai kor­va­ta eikä ketään rangaista.

    Ole­mas­saol­e­vaa lakia tulk­i­taan käsit­tääk­seni täl­lä het­kel­lä siten, että ran­gais­tuk­sia, sank­tioi­ta ja kor­vauk­sia varten pitää voi­da erik­seen osoit­taa hait­ta, vaik­ka perus­tus­lais­sa maini­tun peru­soikeu­den rikkomi­nen­han on itsessään jo tuo haitta.

    Tähän liit­tyen kokon­ais­näke­myk­sen puute kos­kee myös julk­ishallinnon tietotekni­ikkaa. Kukaan ei suun­nit­tele kokon­aisu­ut­ta vaan Apot­ti-han­ket­takin lähdet­ti­in tekemään pro­jek­ti­na isol­la ja kalli­il­la, siihen sovel­tumat­toma­l­la MUMP­Sil­la, vaik­ka ensin olisi pitänyt suun­nitel­la val­takun­nal­lisel­la tasol­la tietokan­nat, käyt­tö­ta­vat, tieto­tur­vat, suo­jaus, vas­tu­ut, käyt­töoikeudet ja niiden hallinta, logaus, rapor­toin­ti ja rajap­in­nat ensin yleisel­lä tasol­la ja sit­ten tarkasti. Ei olisi ollut edes kauhean vaikea­ta. Se olisi sit­ten pitänyt toteut­taa tarkasti suun­nitelmien mukaan hallinnon sisäl­lä. Tämän jäl­keen noi­ta vas­ten olisi mikä tahansa pienikin koti­mainen sof­t­at­a­lo voin­ut toteut­taa käyt­töli­it­tymäsovel­luk­sen kenelle tahansa. Sen sijaan ostet­ti­in kalli­il­la sul­jet­tu mam­mut­tipro­jek­ti, joka pää­tyy sanele­maan suuret lin­jat, vaik­ka asioiden pitäisi men­nä juuri toisinpäin.

  2. Taas eilen risoi kun keskustelin lääkärin kanssa kval­i­tati­ivis­es­ti perusv­erenku­vas­ta, joka on oikeasti vek­tori. Ohjelmis­to osaa vain värit­tää punaisel­la tai sinisel­lä normista poikkea­vat arvot, ja lääkärin pitäisi sit­ten pystyä päät­telemään jotain eksak­tia kuten vas­taus kysymyk­seen “olet­taen tapah­tuneik­si oireet X, Y ja Z, mikä on bak­teer­it­ule­hdus­di­ag­noosin sen­si­ti­ivisyys ja spe­si­fisyys, ja mikä on odotusar­voltaan kus­tan­nuste­hokkain jatko­tutkimus­polku?” Tun­tuu aika tehot­toma­l­ta ammat­ti­laisen ajankäytöltä lukea muistin tuek­si jotain vira­nomaisen kir­joit­ta­maa proosaa antibioot­tien käytön kri­teereistä kun kaik­ki tarvit­ta­va tieto on jo syötet­ty järjestelmään.

    Use­am­man tapah­tu­man ehdol­liset toden­näköisyy­det ovat ihmiselle reaali­aikaises­ti käytän­nössä mah­dot­to­mia hah­mot­taa, mut­ta koneelle peruskau­raa, edel­lyt­täen että riit­tävästi dataa on käytettävissä.

    Suomen olo­suhteis­sa riit­täisi että jär­jestelmä tehtäisi­in tasan ker­ran, kehi­tyk­ses­tä vas­taisi esimerkik­si THL, vaik­ka paran­nuk­sia tulisi var­masti opiske­li­joil­ta, tutk­i­joil­ta ja har­ras­ta­jil­ta ympäri Suomen (tai maail­man, sopi­val­la julk­isu­udel­la). Ohjelmis­to ja käytet­tävä data olisi vapaasti saatavil­la jos joku halu­aa pyörit­tää sitä itse tai kehit­tää eteen­päin, ja tietysti käytet­tävis­sä palvelu­na julkisen rajap­in­nan kautta.

    Jär­jestelmä ei olisi mitään bleed­ing-edge tekoä­lyä johon tarvi­taan korkean profi­ilin pro­jek­ti vaan yksinker­tainen päät­te­lykone joka tuot­taa konkreet­tisia luku­ja lääkärin hoitopäätök­sen tuek­si. Ehkä tämäkin pitäisi toteut­taa HSL:n reit­tiop­paan tapaan aluk­si Aal­to-yliopis­tossa har­joi­tustyönä ihan vaan demon­straa­tiona siitä ettei se vaa­di mitään raket­ti­tiedet­tä vaan laadukas­ta, käytän­nössä vira­nomaisen reg­u­loimal­la pros­es­sil­la kerät­tyä dataa.

  3. >lääke­te­ol­lisu­u­den kau­pal­liseen käyttöön.

    Ehdot­tomasti ei, ei ilman kunkin asianomaisen nimeno­maista, infor­moitua, etukä­teen ja ehdot­toman vapaae­htois­es­ti* annet­tua suos­tu­mus­ta, joka on kos­ka tahansa tehokkaasti perut­tavis­sa. Muuten kyl­lä väistämätön seu­raus on yksi­ty­isyy­den suo­jan mene­tys sel­l­aisel­la elämä­nalueel­la, jos­sa sille on aivan eri­tyi­nen tarve. Tietenkään kaikkia ei tämä hait­taa, mut­ta muil­la on kuitenkin siihen oikeus.

    * so. ilman mitään mil­lään taval­la pain­os­tuk­sek­si tulkit­tavis­sa ole­vaa (mikä tietenkin tekee suos­tu­muk­sen pyytämisen mikäänOOO tutkimus- ja hoito­toimien yhtey­dessä mahdottomaksi)

  4. Pitääkö paikkansa urbaani leg­en­da, että sil­loin kun oli tsuna­mi 2004, tuoti­in johonkin pk-seudun sairaalaan kaikkien ambu­lanssilen­noil­la Suomeen kul­jetet­tavien poti­laiden tiedot kan­siois­sa sairaalaan, ja sijoitet­ti­in yhdelle käytävälle, niin että ne kan­siot täyt­tivät koko käytävän?

  5. Tiedon siir­ron ongel­man juuri on Eduskun­ta. Kun ennen vuosi­tuhan­nen vai­hdet­ta innos­tut­ti­in viemään laki­in salas­s­api­tosään­nök­siä, niin se tehti­in pitkälti mutu­tun­tu­mal­ta, ilman todel­lista ana­lyysiä vaikutuksista.

    Olin yhden aihep­i­iri­in liit­tyvän säädök­sen lukupi­iris­sä ja näin eri ver­sioiden kehit­tymisen lop­ullisek­si tek­stik­si. Lop­putu­los on, että suo­jataan asioi­ta, joi­ta ei tarvitse suo­ja­ta, mut­ta jätetään suo­jaa­mat­ta asioi­ta, jot­ka pitää suojata.

    Ter­veysti­eto­jen osalta tilan­net­ta heiken­tää vielä eräät hul­lunkuriset tulkin­nat, jot­ka eivät edes perus­tu laki­in. Niitä syn­tyi uudessa tilanteessa, kun joku halusi taku­u­var­masti olla kuiv­il­la, ettei kukaan voi syyt­tää mis­tään. Osa virheel­li­sistä tulkin­noista elää vahvasti.

    Jos aiomme saa­da hyö­tyjä dig­i­taal­isaa­tios­ta niin yksilölle kuin yhteiskun­nallekin, on ter­veysti­eto­jen salat­tavu­us lain­säädän­tö per­at­ta­va läpi. Tiedon vai­va­ton siir­tymi­nen on yksilön tur­val­lisu­u­den kannal­ta tärkeää. Samal­la voidaan painaa ter­vey­den­huol­lon kus­tan­nuk­sia alas.

  6. Jos nyt ylipäätään edes saataisi­in enem­män jär­jestelmäau­tomati­ikkaa lääkärien hyväk­si, jol­loin sekin puo­let käyn­nin työa­jas­ta, joka kuluu jär­jestelmän käyt­tämiseen vähenisi ja palvelun laatu paranisi.

    Tiedon jatko­hyö­dyn­tämi­nen on oma asia sinän­sä. Se aut­taa pidem­mässä juok­sus­sa. Nyt aku­ut­ti ongel­ma on lääkärien resursse­ja syövät tieto­jär­jestelmät. Val­takun­nan kan­nat­taa ottaa käyt­töön yksi jär­jestelmä, vaik­ka se mak­saisikin hie­man enem­män, kun tieto­ja kon­ver­toidaan jär­jestelmään, kos­ka jatkos­sa on huo­mat­tavasti helpom­paa ja halvem­paa siirtää yhdestä jär­jestelmästä tiedot toiseen, kun useista järjestelmistä.

  7. Jor­ma Nordlin: Val­takun­nan kan­nat­taa ottaa käyt­töön yksi jär­jestelmä, vaik­ka se mak­saisikin hie­man enem­män, kun tieto­ja kon­ver­toidaan jär­jestelmään, kos­ka jatkos­sa on huo­mat­tavasti helpom­paa ja halvem­paa siirtää yhdestä jär­jestelmästä tiedot toiseen, kun useista järjestelmistä.

    Kyse ei ole siitä että onko yksi vai sata jär­jestelmää, vaan miten tiedon joht­a­mi­nen on järjestetty.

    Tieto­jär­jestelmien jatku­va epäon­nis­tu­mi­nen siis har­voin on pelkästään jär­jestelmän vika, vaan kyse on siitä että niiden tilaamises­sa ja tiedon hallinnan johtamises­sa on jotain mitä tilaa­ja ei oikein hallitse.

    Täm­möistä johtamisongel­maa ei voi­da kor­ja­ta sil­lä, että han­ki­taan uusi jär­jestelmä, kos­ka lop­ul­ta kyse on pros­es­seista — eli koskaan ei han­ki­ta vain tieto­jär­jestelmiä vaan oikeasti kyse on pros­es­seista. Ja sen keskiössä on tieto.

    “Yksi jär­jestelmä” on täysin harhaa, aina on usei­ta eri­laisia jär­jestelmiä ole­mas­sa, ei vain yhtä. Jos olisi vain yksi jär­jestelmä, täl­löin jämähdeit­täisi­in kivikaudelle. Sama jär­jestelmäkin muut­tuu 5–10 vuo­den kulues­sa täysin toisen­laisek­si. Mut­ta sen kyl­keen tulee usein kym­meniä ellei sato­ja uusia lait­tei­ta, toden­näköis­es­ti tuhan­sia eri­laisia uusia ohjelmis­to­ja jot­ka eivät ole yhteen­sopivia tämän “yhden jär­jestelmän” ‑kanssa.

    Ain­oa stabi­ili asia tässä kokon­aisu­udessa on nimeno­maan tuo tieto — sen sijaan, että tilat­taisi­in sato­jen miljoonien jär­jestelmiä pitäisi määritel­lä mil­laista tiedon pitää olla muodoltaan.

    Näin on tehty esim. pankkisek­to­ril­la ja eri pankit voivat siten kom­mu­nikoi­da keskenään sähköisesti.

    Hyvin mon­et tietotekniset ongel­mat ovat ratken­neet määrit­telemäl­lä ensin tiedon muo­to: Eth­er­net, IP, TCP ‑paketeil­la on tiet­ty muo­to, HTTP, HTML ‑doku­menteil­la on tiet­ty muo­to. Ohjel­moin­tikielil­lä on tiet­ty syn­tak­si ja seman­ti­ik­ka, kuvatiedos­toil­la on yhteisitä for­maat­te­ja kuten JPEG, PNG.

    Tämä mah­dol­lis­taa sen, että use­at eri valmis­ta­jat kehit­tävät verkko­lait­tei­ta, reitit­tim­iä, www-palve­lim­ia, verkko­sivu­ja ‑ohjel­moin­tikielille voidaan tehdä monis­sa lait­teis­sa toimivia kään­tjäiä sekä koneis­sa ja kam­er­avalmis­ta­jien digiku­vat voidaan siirtää yri­tyk­ses­tä toiseen. Uusia keksin­töjä voidaan rak­en­taa ker­roksit­tain van­ho­jen stan­dar­d­i­en pohjalta.

    Lääketi­eteessä pitäisi tehdä sama: määritel­lä tiedon for­maat­ti. Tämän jäl­keen voisi olla usei­ta eri jär­jestelmiä, joiden ei tarvitse osa­ta keskustel­la keskenään, riit­tää vain, että ne osaa­vat lukea ja kir­joit­taa tiet­tyä formaattia.

    Lisäk­si: for­maat­ti ja sen rakenne voi olla täysin avoin­ta tietoa. Täl­löin uusia keksin­töjä voitaisi­in toteut­taa vaik­ka oppi­laitosten jatko­tutk­i­joiden teke­mis­sä pro­jek­teis­sa tai vaik­ka start-up yrityksissä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.