Kovin tyhjät esityslistat jatkuvat. Tietaa hankalaa loppusyksyä
500 auton parkkiluola Katajanokalle
Tämä oli meillä käsittelyssä 27.1.2015. Nyt se on palannut lausuntokierrokselta, eikä siihen esitetä muutoksia.
Minä en katajanokkalaisena ole erityisen ilahtunut massiivisesta pysäköintiuluolasta, joka muuttaa vähäautoisen alueen luonnetta radikaalisti. En näköjään ole yksin.
Muistutuksissa useampi henkilö ja asunto-osakeyhtiö vastustaa pysäköintiluolaa, joko koska ei halua Katajanokalle autoja ja ruuhkia tai siksi, että pelkää rakennusten puolesta, kun räjäytykset halkovat talojen seiniä. Näin tapahtui, kun mystistä luolaa rakennettiin ulkoministeriön lähettyville. Niistä ei saatu korvauksia, koska mistä sen tietää, että juuri räjäytykset niitä seiniä rikkoivat.
Yksi valittajista sanoi, että on tehty koplaus, jossa luolan rakentaja saa vastineeksi edullisen tontin Katajanokalta. Tällaisesta en tiedä mitään, koska kaupunkisuunnittelulautakunta vain suunnittelee.
Lausunto Kauko Koskisen valtuustoaloitteesta maarakennustöiden ylijäämämassoista.
Vastauksessa selostetaan, miten se nyt toimii.
Lausunto valtuustoaloitteesta Haaganpuron ja sen taimenkannan säilyttämisestä
Vastauksessa selostetaan, mitä ollaan joka tapauksessa tekemässä. Olisi hyvä tietää, mitä alan asiantuntijat sanovat toimien riittävyydestä. On se vain sitkeä kala, kun on pysynyt purossa, vaikka aika huonosti sitä on kohdeltu. Onhan puro pantu pitkältä matkalta putkeen. Tulevaisuus lienee parempi.
Geotekniset tutkimukset ja suunnittelu -puitejärjestelyn konsulttien valinta vuosille 2016-18.
Valitaan Rambol Finland Oy, Sipti Infra Oy, Destia Oy, WSP Finland Oy ja Pöyry Finland Oy, tässä järjestyksessä.
Lausunto maakuntauudistuksesta
Maankäytön suunnittelussa ei mitään järisyttävää tapahdu, ainakaan vielä. Tosin ELY-keskusten rooli heikkenee.
Rukkilanrinne 6 Malminkartanossa.
Liike- ja toimistorakennusten tontti muutetaan asuintontiksi. Uutta asuinrakennusalaa tulee 1680 k-m2.
Pakilan Elontiellä kehitysvammaisten ryhmäkotitoiminta korvataan isommalla
Naapurit murisevat lisääntyvästä liikenteestä.
Rakennuskieltoja pidennetään Linnunlaulussa ja Lauttasaaressa
Näiden rakennuskieltojen alituinen jatkaminen voi harmittaa hallintoalamaisia. Ne ovat määräaikaisia juuri siksi, että sinä aikana pitäisi tehdä se kaava, jonka tekemisen ajaksi rakennuskielto on määrätty.
Poikkeamislupa Laajasalon Päätie 11:ssä
Tontin omistaja haluaa kasvattaa rakennusoikeutta poikkeamisluvalla. Naapurit eivät pidä siitä. Väljien omakotilaueiden tiivistäminen on sinänsä hyvä asia. Oikeastaan pitäisi tehdä kaavamuutoksin.
Olisi kenties voitu todistaa, että esim. lukuisat rikkoutuneet hormit olivat seurausta räjäytyksistä, mutta räjäytysfirma meni sopivasti nurin urakan jälkeen;)
Pysäköintiluola voi olla ihan hyvä keksintö, jos esim. satamasta poistetaan vastaava määrä maanpäällisiä paikkoja. Mutta se ei taida onnistua, luolan paikat taitavat mennä Keskon taloon tehtävien asuntojen käyttöön, eikä riitäkään.
Niitä tulee Vanhan Sataman messuvieraiden käyttöön ja Gran Marinan seminaareihin, joihin väki on toistaiseksi osannut perille ratikalla.
1. Oliksoi tämä parkiluola samalla pommisuoja. Tuntuvat rauhanvoimat olevan sen verran liikkeellä että asia alkaa pitää ajankohtaisnea
2. Maksaisivatko käyt’jät todellset kustannukset ja rittäiskö heitä? Hinta lienee 40.000 egua /auto, mutta ei se mahton hinta ole.
3. Lisäsisikö se todella liikennettä oleellisesti? Joku voi haluta pitää autoa mökkki ja ekäamtkoja varten mjutta ei käytä sitä kaupungissa juuri lainkaan. (Tiedän esimerkin.)
Kirkkohallituksen taloihin tehdään jo asuntoja ja kohta myös Keskon taloon: nyt vielä ehtisi miettiä pysäköintinormin uusiksi. Muuten 10% asukasmäärän lisäys tuo 100% lisäyksen autojen määrään…
Voiko lautakunta pistää edes vaatimuksen, että parkkiluolan toteutuessa kadunvarsipaikat poistetaan ratikkareittien varrelta Katajanokalla?
Itse olen niitä kurjia , joka on tullut Vanhan satman tilaisuuksiin autolla ja aina löytänyt läheltä parkkipaikan.Yleensä päivään on liittynyt niin plaljon muutakin eri eri puolille kaupunkia, että tämä on vastannut tarkoitustaan.
Laskemalla kävijät ja näytteilleasettajat huomaa, että useimmat saapuvat ratikalla.
Sitten olen jokus käynyt Lumen Valon konserteissa Uspenskin katedraalissa ja viime helmikuussa perheystäväni muistotilaisuudess Katajanokan kasinolla,samoin autolla klenkan jalkani takia.
Katajanokka on liikenensummppu. Olettaisin useimpoien työmatkalaisten kulkevna kävellen tai julkisilla. Ruuhka-aikojen ulkopuolle sinne pääsee helposti.
Muuten vaan. Wanhassa satamassa on logistiikkatapahtuma vuosittain tai kerran kahdessa vuodessa. Alustajina ollut mm. Pekka Sutela Venäjän taloudesta. Kuinka usein olet näihin osallistunut? Liikenne- ja kaupunkisuunnitteluun erikoistuneen tietokirjailijan on syytä yhtä ja toista logistiikasta tietää.
Katajanokan pysäköintiluola on erinomainen hanke kunhan vaan nykyisille pysäköintialueille rakennetaan riittävästi.
Esimerkiksi Katajanokan kärkeen voisi rakentaa paljon lisää asuntoja. Nykyistä rantaviivaa kannattaisi myös merta täyttämällä siirtää ainakin sata metriä Suomenlinnaa kohti.
” Yksi valittajista sanoi, että on tehty koplaus, jossa luolan rakentaja saa vastineeksi edullisen tontin Katajanokalta. Tällaisesta en tiedä mitään, koska kaupunkisuunnittelulautakunta vain suunnittelee. ”
Ei tiedetä, mutta jos emme olisi maan tavan mukaisesti tasaisen pehmeän korruptoitunut maa, jonkun tahon asia olisi ollut selvittää tämäkin.
Transparency Internatsönaalin aikakirjoihin pitäisi varmaan lisätä uusi luokka notta vertailukelpoisuus vastaisi paremmin todellisuutta: Finlandinsky Oblast Oyj.
Onnea vaan laskelmille miten se täyttö pysyy paikallaan, heti rannassa 15-30 metriä pinnasta ennen kuin päästään saven alapuolisiin edes jotenkin kantaviin maakerroksiin, ja kantavalla aineksella on jyrkkä rinne kaakkoon. Nykyisten 80-luvun talojen alla on 0-5 m savea, ja tuohon parkkikentillekään rakennettu tuskin pysyisi paikallaan ilman kalliita täyttömaan nykyisen reunan vahvistuksia – tai talo ehkä pysyy muttei piha, putket ja johdot.
Messuvieraat ja muutkin kaupungissa liikkuvat saisivat jättää autonsa kotiin. Ennemmin lähtisin suoraan rajoittamaan autoliikennettä, mutta käy se minulle parkkipaikkojenkin kautta.
Olisi vain viimeinkin mukavaa saada pysäköinninvalvojat aggressiivisesti hinaamaan autoja jonnekin maksulliseen pakkosäilytyspaikkaan. Voisi diplomaattiautojenkin pysäköintikäytös parantua, kun niitä joutuisi vähän väliä noutamaan jostain Kehä kolmosen takaa ja maksamaan siitä ilosta.