Vuokraturvan hallituksen puheenjohtaja Timo Metsola syytti blogissaan kokoomusta perheasuntojen suosimisesta Helsingissä. Hänen mukaansa kokoomuksen tavoitteena muinaisessa 75 neliön säännössä oli hankkia kaupunkiin kokoomusta äänestäviä hyviä veronmaksajia vihreiden ja vasemmiston äänestäjien kustannuksella.
Kun kokoomuslaiset älähtivät ja sanoivat Metsolan syytöksen olevan käsittämätöntä potaskaa, Metsola otti yhteyttä minuun saadakseen vahvistuksen teorialleen. Minun oli pakko sanoa, että hän on väärässä. Asunto-ohjelmaneuvotteluissa joskus yli kymmenen vuotta sitten minä toin pöytään tuon tavoitteen.
Oli kyse lapsiperheiden puolustamisesta
Tavoitteenani ei ollut tuoda hyviä veronmaksajia vaan puolustaa lapsiperheitä. Sinänsä olen sitä mieltä, että Espoo harjoittaa erittäin aggressiivista hyvien veronmaksajien valikoimista, joten puolustautuminen sitä vastaan ei olisi mitenkään moraalitonta, mutta siitä ei nyt ollut kyse. Sitä, millä motiiveilla muut puolueet tuon tavoitteen hyväksyivät, en voi tietää. Voi olla, että jotkut kokoomuslaiset laskivat juuri niin kuin Metsola väittää. Kovin suurta vääntöä tuosta tavoitteesta ei ollut. Sen hyväksyivät kaikki siltä istumalta.
Keskikoon piti koskea yhteenlaskettuna koko kaupunkia
Noissa neuvotteluissa tarkoitin, että tuo 75 neliön keskikoko olisi tarkoittanut koko kaupunkia keskimäärin. Ajatuksena oli, että joissain kaupunginosissa on luontevaa tehdä vähän isompia asuntoja ja muualla taas vähän pienempiä. Virkamiehet tulkitsivat tavoitteen kuitenkin kiinteästi jokaista kaupunginosaa ja jopa jokaista tonttia koskevaksi, mitä en ollut tarkoittanut.
Siihen aikaan muuten uusien asuntojen keskikoko Espoossa oli 91 neliötä, mutta siitä ei ole valitettu.
On kaupunginosia, joissa uusien asuntojen keskikoko ylittää markkinaehtoisesti tuon asetetun minimineliömäärän. Näin tapahtuu kaikilla omakotialueilla. Niinpä tuo virkamiesten uuteen uskoon vääntämä tavoite oli efektiivinen oikeastaan vain kantakaupungissa, jossa paine pienasuntoihin todellakin on tai ainakin oli suuri.
Lapsiperheetkin haluavat asua kantakaupungissa
Yritin protestoida tätä jäykkää tulkintaa vastaan, mutta tulin pikkuhiljaa toisiin ajatuksiin. Oli itse asiassa oikein hyvä, että esimerkiksi Kalliossa, joka on täynnä hyvin pieniä asuntoja, edes uusissa asuintaloissa on tilaa myös perheille. Tämä tavoite on aivan kansainvälinen. Tutustumismatka Kanadaan paljasti, että myös Kanadassa raivataan keskustasta kovaotteisin kaavoituskeinoin tilaa lapsiperheille.
Sittemmin tilanne on asumispreferenssien suhteen muuttunut täysin. Lapsiperheet ovat palaamassa kantakaupunkiin. Esimerkiksi Vallilassa lapsiperheiden määrä on noussut kymmenessä vuodessa 70 prosentilla. On viisautta taata lapsiperheille myös asuntoja kantakaupungissa, jos he haluavat kantakaupungissa asua.
Talon on pystyssä ainakin sata vuotta, markkinat ajattelevat tätä kuukautta
Pitäisikö vain luottaa markkinoihin? Markkinat eivät katso puolta vuotta pidemmälle. Jos yksiöiden kysyntä onkin suurta helmikuussa 2016, se ei ehkä ole sitä helmikuussa 2076. Talon iäksi 60 vuotta on lyhyt. Kirjoitan tätä vuonna 1908 rakennetussa talossa, joka on juuri peruskorjattu. Nykyistä lapsiperhebuumia kantakaupungissa ei osattu ennustaa vuonna 2005 ja vaikka olisi osattukin, markkinat eivät olisi sitä ottaneet tuotannossa huomioon, koska rakennusliikettä ei kiinnosta, onko rakennus käyttökelpoinen sen jälkeen, kun se on saatu myydyksi. Kaupunkisuunnittelun sihti on pidempi.
Ajatus, että vaikkapa Kallio pitäisi varata pelkkiä lapsettomia talouksia varten on sekä väestöllisesti kovin yksinpuolinen, myös aivan väärin asukkaita kohtaan. Ihmiset saattavat tykästyä asuinalueeseensa ja verkostoitua naapureidensa kanssa. On väärin ja tyhmää, jos lasten tulo merkitsee automaattisesti pakkomuuttoa muualle. Siksi esimerkiksi Kallioon ja sen ympäristöön tarvitaan kiireesti perheasuntoja, vaikka on luonnollista, että Kalliossa on enemmän pienasuntoja kuin vaikkapa Marjaniemessä.
Lisäksi kaiken asuntopolitiikan yksi keskeisistä tavoitteista on puolustaa lapsiperheitä. Jos asunnoista on pulaa, miten on kunniakkaampaa kohdistaa tämä pula lapsiperheisiin kuin muuhun väestöön. Kun Metsola kirjoittaa blogissaan, että olen vastuussa yksiöpulasta, otan mielelläni vastaan ansion siitä, että lapsiperheiden asuntopula on minun ansiostani vähän pienempi.
Vaikka hyväksynkin siis sen, että tätä pinta-alanormia sovellettiin tasaisesti kaikissa kaupunginosissa toisin kuin olin tarkoittanut, en vieläkään pidä tonttikohtaista tulkintaa järkevänä. Vaikkapa Mellunmäen metroaseman korttelissa voisi minusta olla lähinnä sinkkuasuntoja tiiviissä korttelirakenteessa ja vaatimattoman kokoiset pihat. Perheasuntoja olisi vastaavasti enemmän vähän kauempana metroasemasta. Silloin pitäisi tietysti myös autopaikkanormin joustaa, koska ei niillä sinkuilla autoja niin mahdottoman paljon ole.
Tuo 75 neliön keskikokovaatimus oli muodoltaan epäonnistunut, kun sitä alettiin soveltaa tonttikohtaisesti. Alettiin tehdä taloja, jossa keskikokoa nostettiin yhdellä tai kahdella jättikokoisella asunnolla. En vieläkään ymmärrä, mitä taloudellista järkeä siinä oli, mutta niin vain tehtiin. Nykyinen säätely, joka koskee vähintään kolmen huoneen asuntojen määrää ja yhteistä pinta-alaosuutta, on osuvampi.
Yhtään neliötä ei ole jäänyt rakentamatta
Asuntopulaa pinta-alanormi ei ole pahentanut. Se on vain suunnannut sen eri tavalla. Rajoitus on efektiivinen oikeastaan vain kantakaupungissa (ja tonttikohtaisuuden vuoksi vaikkapa metroasemien kortteleissa), Kantakaupungissa ei ole yhtään kohdetta, joka olisi jäänyt rakentamatta sen takia, että on vaadittu rakennettavaksi myös perheasuntoja. Pienemmät tuotot niistä on ehkä saanut, mutta se on kokonaan eri asia.
Entä Espoon vastuu sinkkujen asuttamisesta?
Kysyisin syyttävältä sormelta vielä, miksi syytetään pienasuntopulasta Helsinkiä, jonka asuntokannassa pienasuntoja on paljon enemmän kuin naapurikaupunkien asuntokannassa. Eikö Espoolla ole sinkkujen asuttamisesta mitään vastuuta?
Sinkuista ja dinkuista lähes puolet vanhuksia
Usein vedotaan siihen, että helsinkiläisistä kotitalouksista 80 % on yhden tai kahden hengen talouksia. Tästä joukosta lähes puolet on vanhustalouksia. He asuvat entisissä perheasunnoissa elämänsä loppuun asti, koska Suomessa on estetty verolainsäädännöllä se, että muuttaa pienempään asuntojaan ja ostaa hinnan erolla itselleen lisäeläkkeen ja elää mukavasti. Lapsiperheisen tilannetta parantaisi olennaisesti, jos yhden vanhuksen asuttamat perheasunnot saataisiin lapsiperheiden käyttöön.
Miniasuntojen ylikysyntä johtuu toimeentulotuen järjettömyyksistä
Uusista asunnoista huomattava osa, joidenkin arvioiden mukaan puolet, menevät sijoitusasunnoiksi. Toimeentulotuessa on sellainen järjesttömyys, että se maksaa yksin asuvalle saman vähän yli 650 euroa kuukaudessa, oli asunto kuinka pieni tai huono tahansa. Näin vuokramarkkinoille on tullut minimivuokra. Jos sekä 35 neliön että 12 neliön asunnosta saa saman 650 euroa, sijoittajan kannattaa tietysti ostaa mahdollisimman pieniä asuntoja. Tällainen järjesvastaisuus ei voi jatkua pitkään.