Minulla oli kotouttamista koskevassa keskustelussa toinen avauspuheenvuoroista. Toisen piti maahanmuuttajien puolelta Malai Sahim. Keskustelu käytiin Chatham House rulen alaisuudessa, mikä oikeuttaa minut julkistamaan oman puheenvuoroni, mutta ei kertomaan muiden puheenvuoroista.
Tarkastelukulmani on kansantalouden ja erityisesti julkisen talouden etu. Tämä ei lopulta ole ristiriidassa humanitääristen tavoitteiden kanssa, pikemminkin päinvastoin.
Ikääntyvälle kansakunnalle maahanmuutto on voimavara tai rasite täysin riippuen siitä, kuinka hyvin työllistymisessä onnistutaan. Niinpä tarkastelen kotoutumista lähinnä vain työllistymisen kautta. Se ei ole ainoa näkökohta, mutta ylivoimaisesti tärkein.
Pidämme kunnia-asiana turvata maahanmuuttajille samat edut ja oikeudet kuin kantasuomalaisilla. Maahanmuuton määrän kasvaessa voimakkaasti hyvää tarkoittavat periaatteet kääntyvät helposti niitä vastaan, joita niillä halutaan suojella. Tästä syntyy kaikki tai ei mitään ‑asetelma, kun moni haluaisi edes jotain sen sijaan, ettei mitään.
Hyvä esimerkki tästä oli taannoinen venäläismummon karkotus. Suomi ei halunnut ottaa taloudellista vastuuta hänen hoivastaan, mutta ei toisaalta voinut ottaa vastaan perheen lupausta, että he huolehtivat siitä kyllä itse.
Joskus kannattaa pohtia, mikä kaikki voisi olla paremmin, jos oikeuksista voisi käydä kauppaa. Tiedän hyvin, ettei tällainen neuvottelumahdollisuus sovi suomalaiseen oikeusvaltioajatteluun.
Pakolaiset ovat valikoitunutta joukkoa
Se, että annamme ihmissalakuljettajien valita, ketkä miljoonista potentiaalisista pakolaisista pääsevät maahamme, merkitsee humanitääristen näkökohtien kannalta aivan nurinkurista valikoitumista.
Kolikon toinen puoli on, että pakolaisiksi valikoituu keskimäärin hyvin aloitekykyistä ja kyvykästä joukkoa. Tästä osoituksena on, että maahanmuuttajat ovat perustaneet paljon yrityksiä – suhteessa selvästi enemmän kuin kantasuomalaiset. Tämä voi tietysti johtua työsyrjinnästä. Kun ei pääse palkkatyöhön, on perustettava työpaikka itse.
Työmarkkinoilla nämä positiivisesti valikoituneet maahanmuuttajat kilpailevat samoista työpaikoista vähän koulutettujen suomalaisten kanssa. Niinpä he ovat usein parempaa työvoimaa. Tätä työnantajat eivät ole oikein oivaltaneet – vielä. Huonosti koulutetuille kantasuoma-laisille tilanne muodostaa pienen uhan lyhyellä, vaan ei pitkällä aikavälillä.
Työllistämisessä kermankuorinta kannatettavaa
Maahanmuuttajien työllistämisessä on suositeltavaa aloittaa helpoim-masta päästä samasta syystä kuin kalastaja laittaa verkkonsa sinne, mistä kalaa saa helpoiten uhraamatta ajatustakaan kaikkien kalojen yhtäläiselle mahdollisuudelle tulla kalastetuksi.
Helpoimmasta päästä aloittaminen on kannattavaa kansantalouden kannalta, saadaanhan työllistämistoimista näin paras mahdollinen tulos. Se on myös muiden maahanmuuttajien etu, sillä mitä enemmän meillä on työelämässä Malalai Sahimin kaltaisia, sitä helpompaa muidenkin on päätä töihin.
Jos voisi neuvotella oikeuksista, kannattaisi turvapaikan hakijoista v‑lita syrjään ne, jotka voisivat päästä maahan työperäisinä maahanmuuttajina ja tarjota heille työlupaa vaihtokauppana turvapaikkahakemuksen perumisesta.
Viime vuonna tulleista pakolaisista yli kolmella tuhannella oli akateeminen loppututkinto.
Koska jokainen työllistyvä maahanmuuttaja on kansantalouden kan-nalta voimavara, kannattaisiko ottaa kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneista maahan työluvalla ne, jotka ovat ennen kielteistä päätöstä työllistyneet pysyvän oloisesti? Ruotsi tekee näin. Ilmeisesti taloudelliset kannattavuuslaskelmat on helpompi tehdä kruunuissa kuin euroissa.
Ketä vaatimuksella samasta palkasta suojellaan?
Suomessa on ehdoton lähtökohta, että maahanmuuttajia ei saa syrjiä palkoissa tai työehdoissa. Monessa muussa maassa tämä on aivan toisin.
Ketä vaatimuksella samasta palkasta suojellaan, maahanmuuttajaa riistolta vai suomalaisia työntekijöitä kilpailulta? Huono suomen kielen taito ja työkulttuurin tuntemus ovat työnantajan silmissä rasite, ainakin työsuhteen alussa. Jos tästä ei saa minkäänlaista kompensaatiota työvoiman hinnassa, maahanmuuttaja jää herkästi palkkaamatta. Vaatimuksella piti suojella maahanmuuttajaa, mutta tosiasiassa häntä suojellaan työpaikalta.
Maahanmuuttajat tulisi voida ottaa töihin harjoittelijapalkalla, joka tietysti vaihtuisi täyteen palkkaa kokemuksen karttuessa. Toinen vaihtoehto on kompensoida työnantajan kokema haitta palkkatuella, mitä tapahtuukin. Tämä vaihtoehto on maahanmuuttajan kannalta hyvä ja valtiontalouden kannalta huono. Se on huono myös maahanmuuttajan kannalta, jos ja kun palkkatukimäärärahat loppuvat.
Palkkatuki on melko iso ja siten ehkä jopa ylikompensaatio huonosta kielitaidosta. Raportissamme ”Lisää matalapalkkatyötä!” esitimme Juhana Vartiaisen kanssa puolta pienempää palkkatukea tukemaan maahanmuuttajien työllistymistä. Tuen tulee olla määräaikainen ja sen tulisi pienentyä liukuen. Pysyvälle tuelle ei liene tarvetta, ovathan maahanmuuttajat pääsääntöisesti positiivisesti valikoitunutta joukkoa.
Olemme saaneet lehdistä lukea, että Saksassa maahanmuuttajat pannaan töihin euron tuntipalkalla. Ennen kuin repäisemme vaatteemme tämän törkeyden edessä, kannattaa muistaa, että on tätä meilläkin kuntouttavan työtoiminnan nimisenä kotimaisiin pitkäaikaistyöttömiin kohdistuvana. Siitä saa työmarkkinatuen päälle yhdeksän euroa päivässä.
Käytännössä palkattomasta työharjoittelusta ei saa muodostua mitään pysyvää, kilpailua vääristävää orjatyömarkkinaa. Kohtalaisen lyhyt määräaika, jonka jälkeen pitäisi siirtyä tavanomaiseen työsuhteeseen. Jos työsuhdetta ei synny, ei samalle työnantajalle tule osoittaa uutta työharjoittelijaa.
Turvapaikanhakijoissa on niitä, jotka etsivät Euroopasta vain parempaa elämää. He käyttävät kiistatta väärää kanavaa. Voisiko se johtua siitä, että oikea kanava, työperäinen maahanmuutto eli siirtolaisuus, on tukossa?
Ihmisten muutto työn perässä köyhiltä alueilta rikkaille niin maan sisällä kuin kansainvälisesti on luonnollista ja sitä pidetään kaikkia hyödyttävänä.
Kanada on hyötynyt valtavasti työperäisestä maahanmuutosta. Sisään otettavat valikoidaan itsekkäästi. Akateeminen loppututkinto esimerkiksi avaa ovat automaattisesti.
Onko Kanadan itsekkyys väärin? Olisi, jos maa ei kantaisi osuuttaan humanitäärisestä maahan muutosta. Myös pakolaisten kotoutuminen on Kanadassa paljon helpompaa työperäisen maahanmuuton ja tästä kumpuavan monikulttuurisuuden ansiosta.
Positiivinen diskriminaatio
Lopuksi vähän maahanmuuttajalasten koulutuksesta.
Kantasuomalaiset perheet ovat alkaneet vältellä kouluja, joiden oppilaissa on paljon huonosti suomea osaavia maahanmuuttajia. Tämä on rationaalista. Jos luokassa on paljon oppilaita, jotka vievät muita enemmän opettajan huomiota, muut saavat opettajan huomiota vähemmän.
Tämä on iso ja vaarallinen ongelma. Asiaan on puututtava pikaisesti positiivisen diskriminoinnin keinoin eli antamalla enemmän voimavaroja kouluille, joissa on äidinkieleltään vieraskielisiä oppilaita. Helsingissä näin tehdäänkin, mutta aivan liian pienimuotoisesti. Opetuksen – myös kantasuomalaisten saaman opetuksen — on oltava maahanmuuttajavaltaisissa kouluissa yhtä hyvää. Tähän kuluisi koko maassa joitakin kymmeniä miljoonia euroja. Vaihtoehdon hinta on paljon suurempi.