(esityslistaan tästä)
Yleiskaava
Pöydältä. Tämä menee nyt päätökseen.
Yleiskaava on vihreille valtava voitto ja samalla hyvin vaikea asia keskuspuiston vuoksi.
Voitto se on, koska yleiskaava ottaa voimakkaan suunnan kohden ehyempää kaupunkirakennetta sekä pikaratikoihin ja muutenkin raideliikenteeseen perustuvaa liikennettä. Moottoritiet muutetaan Kehä I:n sisällä kaduiksi ja niiden varrelle rakennetaan asunnot 80 000 ihmiselle.
Hankala asia tämä on, koska bulevardeista tärkein, Hämeenlinnanväylän bulevardi, menee läpi keskuspuiston. Kaksi vihreille tärkeää tavoitetta on ristiriidassa keskenään. Vihreä valtuustoryhmä on päättänyt, että kannatamme bulevardia mutta niin, että keskuspuistoa nakerretaan mahdollisimman vähän ja paikoista, jotka eivät kuulu arvokkaimpiin.
Keskuspuistossa on tämän tavoitteen kannalta turhia pikseleitä merkitty asumiseen. Niitä pitäisi saada pois mahdollisimman paljon, mieluummin kaikki.
On kysytty, miksi ennusteista on valittu korkein. Helsingin asukasluvun ennustaminen on vähän samanlainen asia kuin ennustaa Kalasataman asukasluku. Asukkaita tulee niin paljon kuin asuntoja rakennetaan. Niitä rakennetaan Helsinkiin niin paljon kuin niitä kaavoitetaan
Koko Helsingin seudun kasvu sen sijaan on ennustamisen asia, koska seudulla ei kaikki kaavoitettu maa muutu asunnoiksi. Kyse on siitä, kuinka paljon Helsinki päästää seudun kasvusta alueelleen ja kuinka suuri osa sirotellaan kumipyöräliikenteen varaan pitkin kehyskuntia. Tähän vaikuttaa tietysti myös se, paljonko Espoo ja Vantaa kaavoittavat vastuullisesti sijaitsevaa asuntotuotantoa.
1980- ja 1990-luvulla Helsinki kaavoitti aivan liian vähän niin, että seudun yhdyskuntarakenne hajosi amerikkalaisen autokaupungin kaltaiseksi mössöksi. Sellainen on lähellä ympäristörikosta. Asutus valtasi aivan liian paljon maata ja kansainvälisesti ottaen pieni asukasmäärä sai aikaa suuren liikennemäärän. Tähän halutaan nyt muutosta. Siksi Helsingissä kaavoitetaan nyt kävely- ja joukkoliikennekaupunkia autokaupungin sijaan. Tätä vihreät puolustavat voimakkaasti ja ylpeästi.
Raidejokerin tekniset asemakaavamuutokset
Suuri määrä asemakaavamuutoksia, joiden osalta luottamusmies voi vain luottaa. Tästä ei saa oikein mitään kuvaa siitä, mitä tullaan tekemään. Mutta mehän olemme hyväksyneet hankesuunnitelman, joka on juuri tulossa valtuustoon. Nyt piti lukea vuorovaikutusraportti huolella, koska siinä on paikallista asiantuntemusta. Aika vähän oli urputettu.
Liikennesuunnitelmaan liittyvät kuvat olivat lukukelpoisempia.
Kannelmäen ostarin paikalle asuntoja 650 hengelle
Tämä oli meillä 12.1.2016. Kaava lähetettiin lausunnoille. Lausuntojen ja yhden muistutuksen johdosta on tehty vain vähäisiä muutoksia. Ostarin liikkeet jatkavat elämäänsä talojen alla.
Nämä vanhat ostarit alkavat olla katoavaa kansanperinnettä. Osittain se johtuu niiden omistussuhteista. Niissä on suuri määrä liian pieniä vähittäiskauppoja. Jos koko ostarin alue olisi yhtä vähittäiskauppaa, se olisi elinkelpoisen kokoinen, mutta kilpailevat kauppaketjut eivät suostu koko ostarin antamista kilpailijan käyttöön
Kulosaaren kerrostaloalueen täydennysrakentamisen suunnitteluperiaatteet
Kovin suojeluhenkiset periaatteet merkitsevät käytännössä, että alue ei tiivisty kuin nimeksi. Aika pieni on asukasmäärä metroaseman lähellä. Tosin Harry Bogomoloff ilmoitti eilen valtuustossa ryhtyneensä metron kiitolliseksi käyttäjäksi.
Etelä-Haagan Kultareunan alueen asemakaavan muutos
Lähinnä sarjakuvakirjasta peräisin olevan tuntuinen alueen nimi viittaa Pohjolan asuintaloihin Haagan ja Munkkivuoren välissä. Tämä suojelukaava hyväksyy vain vähäistä täydennysrakentamista lähinnä korottamalla taloja. Kaava oli meillä 8.12.2015. Alueen suojelua on arvosteltu Lisää kaupunkia Helsinkiin ‑palstalla tehottomasta maankäytöstä. Tämä nyt ei kuitenkaan ole nykyisen eikä tulevan raideliikenteen varrella.
Planmecalle koulutuskeskus Meri-Rastilaan Villa Harbon eteen
Lautakunta hylkäsi edellisen luonnoksen. Nyt suunnitelmaa on muutettu. Suunnitelmaa esiteltiin lautakunnalle ennalta paikan päällä. Ennusteet läpimenolle ovat siten paremmat.
Hakija, Planmeca, on sinänsä aika fantastinen yritystarina nyrkkipajasta miljardin arvoiseksi yritykseksi. Työllistää Helsingissä neljä kertaa niin paljon väkeä kauin sellutehdas Äänekoskella.
Suojateiden turvallisuustoimenpiteiden priorisointi
Kyse on valo-ohjaamattomista suojateistä. Tämä pantiin pöydälle lähinnä siksi, että saimme liitteen kovin myöhään. Asiallisen tuntuinen suunnitelma.
Wellamon talo Katajanokalla haluaisi hissin, muttei näytä saavan.