Site icon

Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 14.6.2016

(esi­tys­lis­taan tästä)

Yleiskaa­va

Pöy­dältä. Tämä menee nyt päätökseen.

Yleiskaa­va on vihreille val­ta­va voit­to ja samal­la hyvin vaikea asia keskus­puis­ton vuoksi.

Voit­to se on, kos­ka yleiskaa­va ottaa voimakkaan suun­nan kohden ehyem­pää kaupunki­raken­net­ta sekä pikaratikoi­hin ja muutenkin raideli­iken­teeseen perus­tu­vaa liiken­net­tä. Moot­tori­ti­et muute­taan Kehä I:n sisäl­lä kaduik­si ja niiden var­relle raken­netaan asun­not 80 000 ihmiselle.

Han­kala asia tämä on, kos­ka bule­vardeista tärkein, Hämeen­lin­nan­väylän bule­var­di, menee läpi keskus­puis­ton. Kak­si vihreille tärkeää tavoitet­ta on ris­tiri­idas­sa keskenään. Vihreä val­tu­us­to­ryh­mä on päät­tänyt, että kan­natamme bule­var­dia mut­ta niin, että keskus­puis­toa naker­re­taan mah­dol­lisim­man vähän ja paikoista, jot­ka eivät kuu­lu arvokkaimpiin.

Keskus­puis­tossa on tämän tavoit­teen kannal­ta turhia pik­se­leitä merkit­ty asumiseen. Niitä pitäisi saa­da pois mah­dol­lisim­man paljon, mielu­um­min kaikki.

On kysyt­ty, mik­si ennusteista on valit­tu korkein. Helsin­gin asukaslu­vun ennus­t­a­mi­nen on vähän saman­lainen asia kuin ennus­taa Kalasa­ta­man asukasluku. Asukkai­ta tulee niin paljon kuin asun­to­ja raken­netaan. Niitä raken­netaan Helsinki­in niin paljon kuin niitä kaavoitetaan

Koko Helsin­gin seudun kasvu sen sijaan on ennus­tamisen asia, kos­ka seudul­la ei kaik­ki kaavoitet­tu maa muu­tu asun­noik­si. Kyse on siitä, kuin­ka paljon Helsin­ki päästää seudun kasvus­ta alueelleen ja kuin­ka suuri osa sirotel­laan kumipyöräli­iken­teen varaan pitkin kehyskun­tia. Tähän vaikut­taa tietysti myös se, paljonko Espoo ja Van­taa kaavoit­ta­vat vas­tu­ullis­es­ti sijait­se­vaa asuntotuotantoa.

1980- ja 1990-luvul­la Helsin­ki kaavoit­ti aivan liian vähän niin, että seudun yhdyskun­tarakenne hajosi amerikkalaisen autokaupun­gin kaltaisek­si mössök­si. Sel­l­ainen on lähel­lä ympäristörikos­ta. Asu­tus val­tasi aivan liian paljon maa­ta ja kan­sain­välis­es­ti ottaen pieni asukas­määrä sai aikaa suuren liiken­nemäärän. Tähän halu­taan nyt muu­tos­ta. Sik­si Helsingis­sä kaavoite­taan nyt käve­ly- ja joukkoli­iken­nekaupunkia autokaupun­gin sijaan. Tätä vihreät puo­lus­ta­vat voimakkaasti  ja ylpeästi.

Raide­jok­erin tekniset asemakaavamuutokset

Suuri määrä ase­makaava­muu­tok­sia, joiden osalta luot­ta­mus­mies voi vain luot­taa. Tästä ei saa oikein mitään kuvaa siitä, mitä tul­laan tekemään. Mut­ta mehän olemme hyväksyneet han­ke­su­un­nitel­man, joka on juuri tulos­sa val­tu­us­toon. Nyt piti lukea vuorovaiku­tus­ra­port­ti huolel­la, kos­ka siinä on paikallista asiantun­te­mus­ta. Aika vähän oli urputettu.

Liiken­nesu­un­nitel­maan liit­tyvät kuvat oli­vat lukukelpoisempia.

Kan­nelmäen ostarin paikalle asun­to­ja 650 hengelle

Tämä oli meil­lä 12.1.2016. Kaa­va lähetet­ti­in lausun­noille. Lausun­to­jen ja yhden muis­tu­tuk­sen joh­dos­ta on tehty vain vähäisiä muu­tok­sia. Ostarin liik­keet jatka­vat elämään­sä talo­jen alla.

Nämä van­hat ostar­it alka­vat olla katoavaa kansan­perin­net­tä. Osit­tain se johtuu niiden omis­tus­suhteista. Niis­sä on suuri määrä liian pieniä vähit­täiskaup­po­ja. Jos koko ostarin alue olisi yhtä vähit­täiskaup­paa, se olisi elinkelpoisen kokoinen, mut­ta kil­pail­e­vat kaup­paketjut eivät suos­tu koko ostarin antamista kil­pail­i­jan käyttöön

Kulosaaren ker­rostaloalueen täy­den­nys­rak­en­tamisen suunnitteluperiaatteet

Kovin suo­jeluhenkiset peri­aat­teet merk­it­sevät käytän­nössä, että alue ei tiivisty kuin nimek­si. Aika pieni on asukas­määrä metroase­man lähel­lä. Tosin Har­ry Bogo­moloff ilmoit­ti eilen val­tu­us­tossa ryhtyneen­sä metron kiitol­lisek­si käyttäjäksi.

Etelä-Haa­gan Kultare­unan alueen ase­makaa­van muutos

Lähin­nä sar­jaku­vakir­jas­ta peräisin ole­van tun­tu­inen alueen nimi viit­taa Pohjolan asuin­taloi­hin Haa­gan ja Munkkivuoren välis­sä. Tämä suo­jelukaa­va hyväksyy vain vähäistä täy­den­nys­rak­en­tamista lähin­nä korot­ta­mal­la talo­ja. Kaa­va oli meil­lä 8.12.2015. Alueen suo­jelua on arvostel­tu Lisää kaupunkia Helsinki­in ‑pal­stal­la tehot­tomas­ta maankäytöstä. Tämä nyt ei kuitenkaan ole nykyisen eikä tule­van raideli­iken­teen varrella.

Plan­mecalle koulu­tuskeskus Meri-Rasti­laan Vil­la Har­bon eteen

Lau­takun­ta hylkäsi edel­lisen luon­nok­sen. Nyt suun­nitel­maa on muutet­tu. Suun­nitel­maa esitelti­in lau­takun­nalle ennal­ta paikan pääl­lä. Ennus­teet läpi­menolle ovat siten paremmat.

Hak­i­ja, Plan­meca, on sinän­sä aika fan­tasti­nen yri­tys­ta­ri­na nyrkkipa­jas­ta mil­jardin arvoisek­si yri­tyk­sek­si. Työl­listää Helsingis­sä neljä ker­taa niin paljon väkeä kauin sel­l­ute­hdas Äänekoskella.

Suo­jatei­den tur­val­lisu­us­toimen­pitei­den priorisointi

Kyse on valo-ohjaa­mat­tomista suo­jateistä. Tämä pan­ti­in pöy­dälle lähin­nä sik­si, että saimme liit­teen kovin myöhään. Asial­lisen tun­tu­inen suunnitelma.

Wella­m­on talo Kata­janokalla halu­aisi hissin, mut­tei näytä saavan. 

Kuvan osoit­ta­maa rap­pua pide­tään lausun­nois­sa niin arvokkaina, ettei niiden tuhoamista rak­en­ta­mal­la hissi voi­da hyväksyä. Por­taan lev­ey­dek­si tulisi vain metri, joten fly­ygeliä ei saisi muu­tossa kul­jete­tuk­si. Päätös merk­it­see myös joidenkin van­hus­ten häätämistä asunnoistaan.

Exit mobile version