Menin vaihtamaan windows 10:iin. Kaikki on sujunut muuten hyvin, mutta käyttäjärjestelmästä katosi Windowsin salkkutoiminto, joka on ollut minun tiedostonhallintani ydin. Kaikki tiedot siirtyvät tikussa joka muodostaa samalla varmuuskopion. Nyt tätä ei ole. Tarkoitus on ilmeisedsti pakottaa tietoni pilvipalvelimelle. Minua ei tässä huolestutua palvelimen sijainti “NSA:n vintillä” vaan epäkäytännöllisyys. Lentokoneessa työskentely nyt esimerkiksi on vähän hankalaa eikä pelitä oikein junassakaan. Ja maksaa ulkomailla.
Tietääkö kukaan, onko jostain saatavissa vastaava ohjelma. Sehän nyt ei ole kovin monimutkainen. Yksinkertainen synkronointi niin, että kahdesta samannimisestä tiedostosta uudempi jää henkiin.
Vai onko windows 10:ssä ehkä jokin korvaava mahdollisuus samaan?
[LISÄYS. Ongelma on ratkennut. Kiitän lukuisia neuvojia.]
Internetissä väittävät että näin http://www.tenforums.com/tutorials/24426-briefcase-add-new-context-menu-windows-10‑a.html
Kiitos. sain lopulta toimimaan. Kädettömyyteni löytää ohjetta itse johtui siitä, että suomeksi sitä ei ole ja ulkomaankielinen käännökseni salkulle oli väärä. Noloa.
Tässä välissä päätin tehdä myönnytyksen NSA:lla ja käyttää päivittäin vaihtuvissa tiedostoissani One driveä. Minulla on salkussa tavaraa gigakaupalla, enkä voi laittaa sitä kaikkea pilveen — erityisesti jos se kopioituu sieltä piskuiselle läppärilleni.
Olin aivan varma, että jos ratkaisu on olemassa, blogiyleisö sen kertoo, enkä joutunut taaskaan pettymään.
Ei suora vastaus kysymykseesi, mutta tässä oma ratkaisuni samaan ongelmaan. Itse siirryin Salkusta ensin Dropboxiin ja sitten OneDriveen. Kovalevyllä ja useimmissa käytössä olevissa laitteissa off-line kopio käyttöä varten ja pilvessä tiedot saatavilla myös verkon yli. Paikalliset kansiot synkronoituvat laitteiden ollessa verkossa. Dropbox tuntuu syknronoivan luotettavammin ja olevan varmempi off-line mutta OneDrive tarjoavan monipuolisemman tuen Windowskäyttäjälle.
Tallentaminen pilveen Onedrivella toimii hyvin. Se synkronoi tiedostot joka koneeseen eli ne ovat käytettävissä myös silloin kun ei ole nettiyhteyttä. Kun nettiyhteys taas tulee päälle tiedot synkronoituvat palvelimelle.
Toki tuon lisäksi kannattaa olla käytössä varmuuskopiointi pilveen.
Ulkomailla, varsinkin Euroopan ulkopuolella toki pitää olla mobiilidatan kanssa tarkkana, mutta niinhän pitää olla myös erilaisten windows ym päivitysten kanssa.
Jos NSA ei nyt mahdottomasti pelota, niin harkitse kuitenkin vielä OneDrive-palvelua. Se on siellä kuuluisassa pilvessä, mutta synkronoituu automaattisesti paikalliselle levylle myös. Ei tarvitse olla jatkuvaa verkkoyhteyttä, kaikki on koko ajan saapuvilla. Toki verkkoyhteys aina silloin tällöin tarvitaan, mutta synkronointi toimii täysin taustalla ja on sikäli vaivaton.
Itse laitan paljonkin siviilijuttuja sinne ja otan lisäksi vielä ulkoiselle USB-levylle parin viikon välein kaikesta kotikoneen sisällöstä varmuuskopion. Levy on sitten työpaikalla lukitussa kaapissa. Osa aineistosta on siten kolmessa fyysisessä paikassa, alkaa olla pomminvarmaa. Tai ainakin minulle riittävää. Vaivana on USB-levyn kuljettelu ja varmistuksen käynnistys.
Ainakin dropbox pitää pilven lisäksi paikallisilla kovalevyillä yllä täyttä reaaliaikaista kopiota kaikista tiedostoista jolloin lentokoneessa tms paikassa työskentelyssä ei ole mitään teknistä hankaluutta ?
Ellet tarvitse jotain tosi Windows-spesiaalia niin suosittelen vaihtamaan Linuxiin. Itse käytän Linux Mint:ia Mate-työpöydällä. Se on yksinkertainen ja helppokäyttöinen, kuin vanha XP. Mutta tätähän et kysynyt.
Et kysynyt tätäkään, mutta kerron silti: Pari vuotta sitten tyttäreni kysyi josko jostain löytyisi vanhoja urheiluharrastuskuvia. Kahlasin läpi kaikki muistitikut, talon tietsikat ja vanhat kovalevyt. Löytyihän niitä kuvia ja videoita ja vielä moneen kertaan varmuuskopioituina. Sekamelska, jolle päätin tehdä jotain.
Ostin Dropboxin pilvipalvelimelta teratavun kovalevytilaa hintaan $100/vuosi. Siirsin kaiken mahdollisen sinne, jopa työasiat (jospa firman IT-väki tietäisi…). Dropboxin ohjelma toimii kaikissa yleisissä käyttöjärjestelmissä ja puhelimissa. Myös weppiselaimella voi tiedostoja tallettaa ja ladata. Jokaisessa laitteessa on paikallinen kopio pilven sisällöstä valinnan mukaan. Esim. videoita ei tavitse synkata, jos kovalevytilasta on puutetta.
Voit luoda paikallisia tiedostoja tai editoida olemassaolevia. Seuraavan kerran, kun laitteesi on yhteydessä nettiin kaikki muutokset synkataan pilven kanssa. Tiedoston voi jakaa muiden kanssa julkaisemalla kryptisen linkin, jonka perusteella mitään muuta ei voi päätellä.
Tähän voi vielä yhdistää GIT-versionhallinnan, jolloin vanhat versiot tiedostoista ovat hyvässä tallessa ja tiedostojen nimet tyyliin juttu‑1.doc, juttu‑2.doc, juttu-uusin.doc ovat historiaa.
En osaa kysytyssä asiassa auttaa, mutta ainakin minun käytössä Dropbox on korvannut tikut oikeastaan kokonaan. Tiedostot ovat automaattisesti kaikilla koneilla eli niiden käyttö ilman verkkoa onnistuu, ne ovat saatavilla myös puhelimeen, varmuuskopiointi hoituu automaattisesti ja lisäksi tiedostoja tai hakemistoja on helppo jakaa muille. Dropboxia käytän koska aikoinaan ei muita vaihtoehtoja ollut, nykyään Googlen ja varmaan Microsoftinkin vastaavat palvelut toimivat hyvin nekin.
En ole käyttänyt kuin tolkkua, mutta olisiko tuosta apua:
http://www.tenforums.com/tutorials/24426-briefcase-add-new-context-menu-windows-10‑a.html
rsync 😉
Ettei vain m$-only romuja ja takuuvarmasti kaiken nuuskivaa dropb.. mainosteta niin Google Drive osaa myös hoitaa tuon, niin on- kuin offline.
Esimerkkiä:
http://www.howtogeek.com/228989/how-to-use-the-desktop-google-drive-app/
Varmempi silti olisi ottaa vaikka Veracrypt ja hoitaa synkkaus itse; tähän sopii juurikin mainittu rsync, tai mikäli tarvitsee graafisen klikkailtavan niin sille löytyy paljon front-endejä sekä valmiita tuotteita, mainitakseni vaikka Unison ja luckybackup.
Hubic on aika paljon halvempi.
https://hubic.com/en/offers/
Kaupan päälle saa illuusion siitä, että data on amerikkalaisten ulottumattomissa Ranskassa.
Hämmentävää että jotkut meistä ovat olleet Linux-käyttäjiä jo neljännesvuosisadan. Koneiden mukana tulleet Windowsit ovat muuttuneet niin käsittämättömäksi sisäisiltä toiminnoiltaan, että on turvallisempaa panna kovalevy tyhjäksi heti kättelyssä.
Ainiin ja Googlen Chromebook-konsepti alkaa olla siinä vaiheessa, että on vaikea ymmärtää mikseivät Soinivaaran tapaiset metriheikit ja stupidovahverot ole sen käyttäjiä oitis. Se on jo suositumpi kuin Apple, tuo sulkamunien ikioma kullalla kullitettu rahanlypsykone.
Tutkinpa vähän tuota aihetta, en ole mikään Windows asiantuntija tai asiantuntija näissä shell scripting jutuissa muutenkaan, mutta kun liippaa sen verran läheltä omaa alaa niin kiinnosti ottaa selvää tästäkin.
Siis ongelmahan tuossa OneDrive lähestymistavassa on mielestäni se, että jos on vaikka työläppäri ja erikseen joku ikivanha matkaläppäri, niin tiedot eivät ole synkronissa siellä matkaläppärissä ennenkuin sen kytkee tuohon tiedostopalveluun. Siihen voi olla monia syitä miksi se ei juuri nyt onnistu (netti, salasana,OS, software updates etc.) Jos koneen pistää päälle vasta junassa tai matkalla, niin voi kestää hetken aikaa ennekuin kaikki tiedot on päivittyneet ja huonolla säkällä homma onnistuu vasta “joskus”
Osmon USB systeemi on mielestäni siinä mielessä siis kätevä, ei tarvitse kuin napata tikku ja kone matkaan.
Windowsissa on komentorivityökalu Robocopy jolla voi tehdä kopioinnin käsin:
https://technet.microsoft.com/en-us/library/cc733145.aspx?f=255&MSPPError=-2147217396
Jos USB tikku on yleensä F asema ja siellä on hakemisto joka halutaan varmuuskopioida nimeltä “usbfiles” ja kotikoneella on työtiedostot asemalla C hakemistossa “workingdir” niin seuraavan komennon pitäisi siirtää kaikki uudet tiedostot C asemalle:
ja kun lopettaa komennot toisinpäin, jolloin C aseman muutokset ajetaan usb ‑levylle:
Optioista /s hakee aliahakemistot ja /xo tarkoittaa “Excludes older files.” eli estää yliajamasta kohteessa olevaa uudempaa tiedostoa. Kannattaa katsoa nuo vivut läpi manuaalista.
Jotta näitä ei tarvitsisi kirjoittaa joka kerta uudestaan, ne voi kirjoittaa ns. eräajotiedostoon, Windowsissa se on ihan MS-DOS ajoista asti ollut .BAT ja näemmä se varmaan vielä toimii Windows 10:ssäkin.
Eli komennot vaan pitää kopioida tekstitiedostoon jonka tiedostopääte on .BAT Esim. notepadillä vain luo tekstitiedoston esim “KOPIO.BAT” jossa on rivit [1]:
Ja tallettaa sen jonnekin, vaikkapa työpöydälle, josta sen voi ajaa klikkaamalla sitä. Periaattessa sen voi tallettaa myös sinne USB ‑tikulle ja ajaa se sieltä.
Kannattaa ensin kokeilla ei niin tärkeitä sisältävillä hakemistoilla että komennot ovat oikein.
Mielenkiintoinen variaatio olisi käyttää /mon:1 switchiä, jolloin teoriassa Robocopy jää pyörimään taustalle ja tarkkailee tiedostojärjestelmän muutoksia ja kopioi havaitut muutokset suoraan USB levylle, tällöin komennot olisivat:
Eli ensin kopioitaisiin USB levyltä uudet tiedostot C asemalle ja sen jälkeen viimeisen komennon pitäisi jäädä pyörimään päälle ja se tarkkailee C hakemistoa ja jos siellä muuttuu jokin kopioi sen takaisin F asemalle.
[1] http://www.pingzic.com/how-to-create-a-batch-bat-file-in-windows-10/
Tämä komento siis yhdelle riville:
robocopy C:/workingdir F:/usbfiles /xo /s /mon:1
Tuo muotoilu näemmä rivitti kahdelle riville
Dropbox, Google Drive tai OneDrive?
Aika sama. Antaisin tosin sellaisen tietoturvavinkin, että kannattaa aina olla tarkkana kun internet-ihmisiltä ottaa tietokonevinkkejä. Vaikkapa tuskinpa sinulla mitään suuria valtionsalaisuuksia on hallussa.
Mitään jenkkipilviä tai britti‑, jne. ei kannata käyttää. Ne menee kaikki NSA:lle. Jenkeissä toimiva firma ei voi kieltäytyä eikä kertoa, jos/kun se joutuu luovuttamaan tietoja ja sekin sillä oletuksella, että siltä mitään kysytään tai sitä edes vaivaudutaan asiasta informoimaan.
Vaikkei vakoilulla mitään henkilökohtaista merkitystä olisikaan, ei tuommoista trendiä pidä kenenkään tukea vaan pitäytyä palveluissa, jotka toimivat paremman yksityisyydensuojalainsäädännön alaisuudessa.