Site icon

Taas kerran pysäköintipolitiikasta

 

Tämä kir­joi­tus on oikeas­t­aan tarkoitet­tu Lisää kaupunkia Helsinki­in ‑pal­stalle, mut­ta julkaisen sen myös oma­l­la blogillani.

Mitä pysäköin­tipaik­ka maksaa?

Tämä kir­joi­tus kos­kee pysäköin­nin hin­taa Helsin­gin kan­takaupungis­sa, jos­sa maa on kallista ja asun­to­jen hin­nat korkeat. Kun muu­takaan mit­taria ei ole, käytän maan hin­tana sen tuoret­ta markki­nahin­taa Kalasa­ta­mas­sa, jos­sa yksi ker­rosneliö mak­saa 1350 euroa. Ton­tin keskimääräisek­si hin­naksi tulee sil­loin noin 2400 €/m2, kun tont­tite­hokku­us on 1,8.

Jos pysäköin­tipaik­ka laite­taan talon alle kel­lari­in, se tulee mak­samaan noin 40 000 – 50 000 €. Kymme­nen vuot­ta van­ha tapaus Ara­bi­an­ran­nas­sa pää­tyi 46 000 euroon paikkaa kohden. Kalli­impiakin tapauk­sia on. Jätkäsaaren suuri pysäköin­tilu­o­la tuli mak­samaan yli 50 000 €/paikka. Jos paikko­ja tarvi­taan enem­män, lisä­paikat ovat selvästi näitä peru­s­paikko­ja kalli­impia, kos­ka joudu­taan men­emään syvem­mälle maan alle ja usein poh­jave­den pin­nan alapuolelle.

Pysäköin­ti­talon rak­en­t­a­mi­nen kohta­laisen edullista. Hin­ta on noin 20 000 — 25 000 €/paikka. Raken­nuskus­tan­nuk­set ovat siis noin 800 €/m2. Täl­löin kuitenkin menetetään tont­ti­maa­ta. Jos sil­lä samal­la raken­nusalal­la voisi yhtä hyvin olla kuusik­er­roksi­nen asuin­ta­lo, menete­tys­tä raken­nu­soikeud­es­ta tulee hin­taa 9 000 €/rakennusalan koko. Tämä tulee jakaa pysäköin­ti­talon ker­rosten lukumääräl­lä. Jos niitä on neljä ja yksi paik­ka ramppei­neen vie 30 m2, tulee menete­tyn raken­nu­soikeu­den arvok­si 67 500 €/paikka eli kokon­aiskus­tan­nuk­sek­si jotain noin 90 000€. Tästä voimme lähin­nä päätel­lä, ettei pysäköin­ti­taloa kan­na­ta lait­taa paikkaan, jos­sa se kil­pailee asuin­talon kanssa. Pysäköin­ti­ta­lo on hyvä ratkaisu, jos se voidaan sijoit­taa paikkaan, johon ei voisi ajatel­la muu­ta käyt­töä. Asuinalueen keskitet­ty pysäköin­ti­jär­jestelmä voi hyvin sisältää paikoi­tustalo­ja. Ne ovat paikallaan myös vähän syr­jem­mäl­lä, jos­sa asun­tok­er­rosalan arvo ei ole Kalasa­ta­man luokkaa.

Jos ei väl­itä asum­isolo­suhteista mitään, voi autopaikat lait­taa pihakan­nen alle, jol­loin piha on siis viitisen metriä kadun pin­nan yläpuolelle, eikä ole mitään toivoa piha­puista. Hin­ta on hal­pa, alle 20 000 €/autopaikka. Ensim­mäisen ker­roksen asun­not myös menetetään ainakin osit­tain, kos­ka ei olo­huoneen ikku­na voi aue­ta pihakan­nen alle. Joskus maas­ton muo­to suosii tätä ratkaisua, mut­ta yleen­sä se on huono. Jos ensim­mäiseen ker­rokseen voisi sijoit­taa kaup­po­ja ja kapakoi­ta, voisi­vat ne olla ilman taka­seinän ikkunaa.

Joukkoli­iken­teen hyväk­si palve­lu­ta­sok­si riit­tää, että pysäk­ki on 300 metrin päässä kotoa. Pysäköin­tion­gel­ma helpot­taa aivan olen­nais­es­ti, jos sama hyväksytään autopaikalle. Keskitet­ty pysäköin­ti voi perus­tua pysäköin­ti­taloi­hin, jot­ka on raken­net­tu melu­muurik­si vaikka­pa rautati­etä vas­ten. Sel­l­ainen tulee suh­teel­lisen hal­vak­si – alle 25 000 €/paikka ja nämä paikat on mah­dol­lista rak­en­taa vai­heit­tain sitä mukaa kun kysyn­tää paikoille ilmenee.

Pysäköin­tipaikan oikea vuokra koos­t­uu pääo­man kor­vauk­ses­ta ja hoito- ja läm­mi­tysku­luista. Jos paikan hin­ta on 50 000 euroa, omakus­tan­nustalon vuokra on noin 200 €/kk + hoitoku­lut ja jos investoin­tiku­lu on 20 000 €m, oikea vuokra on 85 €/kk + hoitoku­lut. Täl­löin pääo­man hin­ta olen käyt­tänyt viit­tä pros­ent­tia, joka siis sisältää sekä koron että kuoletuksen.

 

 

 

Exit mobile version