Tämä kirjoitus on oikeastaan tarkoitettu Lisää kaupunkia Helsinkiin ‑palstalle, mutta julkaisen sen myös omalla blogillani.
Mitä pysäköintipaikka maksaa?
Tämä kirjoitus koskee pysäköinnin hintaa Helsingin kantakaupungissa, jossa maa on kallista ja asuntojen hinnat korkeat. Kun muutakaan mittaria ei ole, käytän maan hintana sen tuoretta markkinahintaa Kalasatamassa, jossa yksi kerrosneliö maksaa 1350 euroa. Tontin keskimääräiseksi hinnaksi tulee silloin noin 2400 €/m2, kun tonttitehokkuus on 1,8.
Jos pysäköintipaikka laitetaan talon alle kellariin, se tulee maksamaan noin 40 000 – 50 000 €. Kymmenen vuotta vanha tapaus Arabianrannassa päätyi 46 000 euroon paikkaa kohden. Kalliimpiakin tapauksia on. Jätkäsaaren suuri pysäköintiluola tuli maksamaan yli 50 000 €/paikka. Jos paikkoja tarvitaan enemmän, lisäpaikat ovat selvästi näitä peruspaikkoja kalliimpia, koska joudutaan menemään syvemmälle maan alle ja usein pohjaveden pinnan alapuolelle.
Pysäköintitalon rakentaminen kohtalaisen edullista. Hinta on noin 20 000 — 25 000 €/paikka. Rakennuskustannukset ovat siis noin 800 €/m2. Tällöin kuitenkin menetetään tonttimaata. Jos sillä samalla rakennusalalla voisi yhtä hyvin olla kuusikerroksinen asuintalo, menetetystä rakennusoikeudesta tulee hintaa 9 000 €/rakennusalan koko. Tämä tulee jakaa pysäköintitalon kerrosten lukumäärällä. Jos niitä on neljä ja yksi paikka ramppeineen vie 30 m2, tulee menetetyn rakennusoikeuden arvoksi 67 500 €/paikka eli kokonaiskustannukseksi jotain noin 90 000€. Tästä voimme lähinnä päätellä, ettei pysäköintitaloa kannata laittaa paikkaan, jossa se kilpailee asuintalon kanssa. Pysäköintitalo on hyvä ratkaisu, jos se voidaan sijoittaa paikkaan, johon ei voisi ajatella muuta käyttöä. Asuinalueen keskitetty pysäköintijärjestelmä voi hyvin sisältää paikoitustaloja. Ne ovat paikallaan myös vähän syrjemmällä, jossa asuntokerrosalan arvo ei ole Kalasataman luokkaa.
Jos ei välitä asumisolosuhteista mitään, voi autopaikat laittaa pihakannen alle, jolloin piha on siis viitisen metriä kadun pinnan yläpuolelle, eikä ole mitään toivoa pihapuista. Hinta on halpa, alle 20 000 €/autopaikka. Ensimmäisen kerroksen asunnot myös menetetään ainakin osittain, koska ei olohuoneen ikkuna voi aueta pihakannen alle. Joskus maaston muoto suosii tätä ratkaisua, mutta yleensä se on huono. Jos ensimmäiseen kerrokseen voisi sijoittaa kauppoja ja kapakoita, voisivat ne olla ilman takaseinän ikkunaa.
Joukkoliikenteen hyväksi palvelutasoksi riittää, että pysäkki on 300 metrin päässä kotoa. Pysäköintiongelma helpottaa aivan olennaisesti, jos sama hyväksytään autopaikalle. Keskitetty pysäköinti voi perustua pysäköintitaloihin, jotka on rakennettu melumuuriksi vaikkapa rautatietä vasten. Sellainen tulee suhteellisen halvaksi – alle 25 000 €/paikka ja nämä paikat on mahdollista rakentaa vaiheittain sitä mukaa kun kysyntää paikoille ilmenee.
Pysäköintipaikan oikea vuokra koostuu pääoman korvauksesta ja hoito- ja lämmityskuluista. Jos paikan hinta on 50 000 euroa, omakustannustalon vuokra on noin 200 €/kk + hoitokulut ja jos investointikulu on 20 000 €m, oikea vuokra on 85 €/kk + hoitokulut. Tällöin pääoman hinta olen käyttänyt viittä prosenttia, joka siis sisältää sekä koron että kuoletuksen.