Lausunto AM-ohjelmasta
Pantiin pöydälle, Kokoomus haluaa vielä vähän viilata lausuntoa. Minustakin se vaatii korjausta.
Verkkosaaren pohjoisosan asemakaava
Vasemmistoliitto pyysi pöydälle. Mystinen vaatimus keskitetystä jäähdytyksestä selvisi. Kyse on siitä, että Hermannin rantatien varrella ei ikkunoita voi avata ilman liikenteen tuottaman saasteongelman takia. Siksi on varauduttava koneelliseen jäähdytykseen. Me voimme laittaa kaavoihin energialuokkamääräyksiä. Huoneistokohtainen jäähdytys, jossa hukkalämpö menee harakoille, on melkoista energian haaskausta verrattuna vaihtoehtoon, jossa jäähdyttämällä tehdään hyötylämpöä. Helen tekee siitä kaukolämpöä, joku toinen voi yrittää tehdä talokohtaisesti lämmintä käyttövettä.
Vartiosaaren osayleiskaava
Pöydälle kahdeksi viikoksi. Vihreä valtuustoryhmä haluaa käsitellä asiaa.
Laajasalon ratikkayhteyden yleissuunnitelma
Sanoin ehkä vähän turhan rumasti ratikkavarikkosuunnityelmista. Projekti tuntuu olevan hanskassa. Vaihtoehtoja onkin useita eikä aikomus rakentaa varikko viheralueelle ollut suinkaan ainoa. Eniten kannatusta lautakunnassa sai ajatus hybridiratkaisusta, jossa ratikkavarikon päälle tehdään iso talo.
Lausunto liikennekaaresta
Pöydälle.
“Vartiosaaren osayleiskaava
Pöydälle kahdeksi viikoksi. Vihreä valtuustoryhmä haluaa käsitellä asiaa.”
Toivottavasti valtuustoryhmä tekee viisaan päätöksen, jonka perusteella ryhmä yhtenäisenä äänestää Vartiosaaren säilyttämisen puolesta.
Nettikirjoittelun perusteella vaikuttaa, että vihreillä olisi tarvetta jonkinlaiselle maineenpalautukselle tässä asiassa.
Joo, kyllä kannattaa rakentaa asuntoja sellaiseen paikkaan, jossa ei voi avata ikkunoita saasteongelman takia. Sehän on linjassa tän muunkin asuntorakentamisen kanssa, jossa asunnot yritetään tunkea mahdollimman lähelle liikennettä, kun sillä saavutetaan niin hyvät kulkuyhteydet. Sitten sen jälkeen voikin vaatia liikenteen lopettamista, kuten Hämeentiellä.
Itse kannatan Vartiosaaren rakentamista, autottomaksi alueeksi kauniilla rantapoluilla, joilla ulkopuolisetkin voivat lenkkeillä, ja ratikkayhteydellä keskustaan (ja aikanaan myös yhteyden jatkoa Itä-Helsinkiin). Kannatan myös vihreitä. Mainintana vaan, että kaikki puolueen kannattajat eivät suinkaan ole tätäkin hanketta vastaan.
Jalankulkija, ei kai kadun varteen rakennettu talo ole sinulta pois? Kenenkään ei ole siihen pakko muuttaa, mutta moni asuu mielellään keskeisellä sijainnilla, vaikka sen hintana olisivat aukeamattomat ikkunat. Ikkunoita ei koneellisessa ilmastoinnissa usein toivota auki pidettävän muutenkaan.
Tervetuloa asumaan uuteen A‑energialuokan taloon. Meillä on kesähelteellä yli 30 astetta, vaikka taatusti pidetään verhot edessä ja tuuletetaan yöllä. Nukummekin kuumimmat ajat veneellämme, mutta kaikilla ei ole tätä mahdollisuutta.
Mielestäni ihmisarvoinen elämä on tärkeämpää kuin näennäinen energiansäästö. Energiaa kuluu myös neljään päivittäiseen suihkuun hellepäivinä.
Arvioitu energiamaksu kaukojäähdytyksestä meidän sadan neliön asuntoon on noin satasen vuodessa, eikä investointi ole iso jos se tehdään rakennusvaiheessa. Arvaa tehtiinkö?
Tämän takia kaukojäähdytystä yritetään edistä kaavoituyksessa. Auringon tuottamasta lämmöstä kaukolämpöä samalla kun asunnot pysyvät miellyttävän viileinä!
Kuka on vaatinut liikenteen lopettamista Hämeentiellä? En ole tällaista huomannut vaikka Hämeentien liikennejärjestelyistä on viime aikoina ollut aika paljon puhetta.
Ratikkavarikon suunnittelu kuulostaa aavistuksen paremmalta. Saako tiedustella, minne eniten kannatusta saanut iso talo on sijoitettu? Onko julkista esittelymateriaalia saatavissa?
Ja yhdistettynä,riittämättömään ilmanvaihtoon on asukas pakotettu pitämään ikkunat auki, sikahintaista kaukokylmää tai ei.
Meillä räppänät ovat kesät talvet auki, kun ilma ei muuten vaihdu. Talvella pitää patterit pitää täysillä ettei ikkunoista tuleva veto haittaisi kohtuuttomasti. Talo ATTn kolme vuotta sitten rakennuttama… Jotain tolkkua noihin rakennusmääräyksin!
Muuan puolituttu kahjo osti aikoinaan asunnon Hämeentieltä ja alkoi sitten valittaa ratikoiden aihettamasta melusta. Muita nauratti makeasti, kun hän soitteli liikennelaitoksen liikenteenohjaamoon ja vaati ratikkaliikenteen lopettamista Hämeentiellä.
Nyt ei naurata enää yhtään, kun vastaavanlaiset oman etunsa ajajat vaativat autoliikenteen lopettamista Hämeentieltä, kun siitä aiheutuu heille melua ja päästöjä. Tästä oman edun ajamisesta on näköjään tullut poliittinen liike, jolla on nimikin: Vihreä liitto.
jalankulkija,
Kannattaa ehkä verata toisiinsa ratikoissa ja autoissa matkusajien määrää Hämeentiellä.
Joillekin ihmisille vain yksityisautojen läpiajoliikenne on oikeaa liikennettä. Tämä liikenne on tarkoitus ohjata käyttämään Sörnäisten rantatietä, mikä on ilmeisesti Berliinin muuriin verrattava isku liikunnan vapautta vastaan.
Just joo
Sasasko tässä maassa harrastaa liikennesuunnitytyelua lainkaan. Kun lasketaan matkusajien aikavoitot joukkoliikenteessä ja aikatappiot henkilöautoilla, aikavoitot ovat 20 kertaa suurempia. Hämeentien rauhoittaminen autojen aiheuttamilta ruuhkilta olisi kannattavaa ihan ilman mitään pyöräilyargumenttia. Mihinkä ihmiskuvaan perustuu ajatus, että autoilijan aika on 20 kertaa arvokkaampaa kuin muiden ihmisten aika?
Ei syytä huoleen. Autoliikennettä ei olla lopettamassa Hämeentiellä. Autoliitto tais kyllä tosiaan ehdottaa linja-auto kieltoa Hämeentielle, ei mennyt läpi.
Nyt taisi Odelta mennä anoniilin sarkasmi ohi.
Se oli vastaus nimimerkille jalankulkija.
Itse asiassa tällainen maailmankuva ei ole niinkään eksoottinen isojen kauppakeskusten omistajien näkökulmasta. Autolla liikkuvilla on todennäköisesti muita enemmän rahaa mitä kuluttaa ja takakontti, johon mahtuu enemmän ostoksia. Ei ole myöskään tavatonta, että kauppakeskusten vartijat säännöllisesti hätistelevät tiloista pois nuoria henkilöitä, joiden tulkitsevat käyttävän tiloja vain oleskeluun.
“Hermannin rantatien varrella ei ikkunoita voi avata ilman liikenteen tuottaman saasteongelman takia”
Nyt ongelmana tuntuu olevan se, että ilmanlaadun pilaavan kadun viereen rakennetaan asuntoja. Vaikka ongelma on oikeasti se katu.
Miten on mahdollista, että keskellä kaupunkia sallitaan olevan vielä 2010-luvulla päästölähde, joka pilaa ilman laatua näin tehokkaasti? Varsinkin, kun saastuttavassa toiminnassa kyse on sen vähemmistön (noin 20%) liikkumisesta, joka on mieltynyt kuljettamaan omaa 2000kg painavaa kulkuvälinettä mukanaan kaupungilla liikkuessaan.
Vielä merkittävämpi asia ovat ilmansaasteet. Nykyinen autojen läpiajo ja sen pilaama ilmanlaatu tarkoittaa ennenaikaisia kuolemia. Saisiko Hämeentielle rakentaa nykyisin asunnon avattavilla ikkunoilla — tuskin. Uuden bussikaluston Euro6-taso tarkoittaa puhtaampaa ilmaa, mutta jäljelle jäävien autojen nastat hiovat edelleen asfalttia puolet vuodesta. Hämeentiellä voisi tämän uudistuksen yhteydessä selvittää nastarenkaiden käytön kieltoa, kuten on tehty tietyillä kaduilla Tukholmassakin.
Hämeentiellä suurin voittaja ovat kadun asukkaat ja kivijalkayritykset. Seuraavaksi tulevat joukkoliikenteen käyttäjät, joiden matka-ajat lyhenevät. Ja vasta sitten kevyt liikenne, jalankulkijat ja pyöräilijät, joille saadaan lopultakin kunnon väylät.
Nastoja on vain henkilöautoissa ja ehkä pakettiautoissa. Kun niiden läpiajo Hämeentien kautta loppuu, nastojen tuottamat kuolemat vähenevät samassa suhteessa.Nastarenkaat ovat sikäli hauska liikenneturvallisuustoimi, että se ilmeisesti tappaa ihmisiä enemmän kuin pelastaa.
Osmo: Nastarenkaat ovat sikäli hauska liikenneturvallisuustoimi, että se ilmeisesti tappaa ihmisiä enemmän kuin pelastaa.
Onhan näitä muitakin. Ydinvoiman turvallisuuskriteerit on niin tiukat, että se ei ole taloudellisesti järkevää. Kuolleisuus vähenisi jos normeja höllättäisiin ja ydinvoimalla korvattaisiin ihan mitä tahansa muuta, erityisesti kivihiiltä.
Vielä tuosta jäähdytys-vaatimuksesta… Jos huolena on oikeasti, ettei ikkunoita voi avata, niin jäähdytys ei ole se ensimmäinen huolenaihe, vaan riittävä ilmanvaihto.
Nykystandardit eivät pullotaloissa taka riittävää ilmanvaihtoa, eli jos putket ja koneet ovat liian pienet pitää asukkaiden pitää ikkunoita auki ilmanvaihdon vuoksi vaikka joku kone sisäilmaa viilentäisikin.