Kaupunkisuunnittelulautakunta 16.2.2016

Bunkkerin kaava.

Kaava meni läpi yksimielisesti, vaikka kyllä se vähän puhutti. Minuakin hirvitti, että tuon kokoinen rakennus on niin lähellä lähimpiä asuintaloja, mutta bunkkeri on ollut siinä koko ajan ja ostajat ovat sen tienneet. Päinvastoin, bunkkerin aika tylyn näköinen seinä madaltuu kahdella kerroksella. Bunkkeri kymmenellä asuinkerroksella korotyettuna ei tule olemaan Jätkäsaaren korkein rakennus.

Kauppatorin pysäköintipaikat

Tämä vedettiin pois listalta. Oikea paikka asian käsittelemiseen onkin alueenkokonaissuunnitelma, jolloin pysäköinnin hyötyjä voidaan verrata siihen, mitä niiden tilalle voitaisiin laittaa. Tunteita asia on jo ehtinyt herättää.

Kyse on muun muassa Suomenlinnassa asuvien asukaspysäköintipaikoista. Ne kannattaa laittaa kasarmintorin pysäköintihalliin tai Katajanokalle tulevaan pysäköintiluolaan. Nämä paikat ovat silloin tietysti maksullisia. Todettakoon kuitenkin, että

Kaupungille olisi kaikki paljon edullisempaa vaikka maksaa nuo luolapaikat kuin haaskata todella arvokasta rantaa autojen säilyttämiseen.

Ei ole mikään huutava vääryys, jos Suomenlinnassa asuvat joutuvat maksamaan parkkipaikoistaan sillä joutuvathan kaikkien uusien alueiden asukkaatkin maksamaan, Jätkäsaaressa noin 50 000 eroa/paikka.

6 vastausta artikkeliin “Kaupunkisuunnittelulautakunta 16.2.2016”

  1. Kuten keskustelusta huomattiin, Kaupaptorin parkkipaikat vaativat vähän laajempaa tarkastelua.

    Vältätmättä alueelle ei löydy tehokkamapaa käyttöä. Se on sen verran kaukana luonnollisista asikasvirroista. Ja asukaspohja kaventunut oleellisesti siten 60-luvun.

    Kun itse sekä kävelen ja pyöräilen että olen auton onnellinen omistaja, eivät autot minun mielenrauhaani katukuvassa häiritse.

  2. Oikea paikka asian käsittelemiseen onkin alueenkokonaissuunnitelma

    Vielä kun oikea aika olisi tällä vuosikymmenellä, ei pelkästään käsittelemiseen vaan tekemiseen myös katutasolla.

  3. Kauppatorin ongelmana on, että rantapysäköinnille ei oikein löydy suoraa taloudellista hyötyä tuovaa vaihtoehtoa; kaupunkikuvan vuoksi rakentaminen rantaan ei käy. Olympiaterminaalin ja Katajanokan terminaalin vieressä rakentaminen onnistunee, kunhan talot ovat tarpeeksi matalia – tällöin pysäköinti- ja jonotusalueet saadaan maan tai kannen alle ja kaupunki voi saada rakennusoikeudesta jonkin verran tuloja – paitsi jos rakennetaan museoita tms. 😉
    Kauppatorilla haluttaneen suojella historiallisina kerrostumina parkkialueina nyt olevat täyttöalueetkin. Purkamalla ne ja palauttamalla Engelin suunnittelema alkuperäinen suoralinjainen rantaviiva torialue ja Kauppahallin edusta rajautuisivat mereen ja Kauppatorista saattaisi tulla paikka, jota tullaan katsomaan ihan sen itsensä vuoksi. Julkiselle toritilallekaan ei oikein ole tarvetta niin paljon, että parkkialueita siihen tarvittaisiin; varsinkin, kun turvallisuussyistä ei enää suuria yleisötapahtumiakaan Kauppatorille haluta.

  4. Off topic, taas:

    Uutisten mukaan halltius aikoo viedä Ekokemin pörssiin. siis yksityistää sen. Jos oikein ymmärrään, Ekokemillä on joko säädetty tai tosiasiallien monopoli ongelmajätteiden käsittelyssä. Eli sen on oltava julkisessa omistuksessa.

  5. Kauppatorin pysäköintipaikat voisi poistaa jo silläkin perusteella, että toimenpide saattaisi vähentää Espan liikennettä.

  6. anonyymi:
    Kauppatorin pysäköintipaikat voisi poistaa jo silläkin perusteella, että toimenpide saattaisi vähentää Espan liikennettä.

    Monestako parkkipaikasta on kyse?

    Miten sitten torikauppiaat saisivat tuotua paikalle kojunsa katoksineen (tai ilman) ja myytävät tuotteensa? Raitiovaunullako?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.