Mitä Geneven pakolaissopimukselle pitäisi tehdä?
Kun tulin sanoneeksi, että Geneven pakolaissopimusta pitäisi päivittää, on moni vaatinut selvitystä miten. En ole tällä alalla asiantuntija, joten valmista sopimustekstiä en ryhdy luonnostelemaan.
Geneven sopimuksessa minua ärsyttää erityisesti se, että se antaa suojan häviävän pienelle osalle pakolaisista ja näistäkin pikemminkin vahvemmille kuin heikommille. Kovin korostettuja ovat tämän pienen joukon oikeudet niihin nähden, joilla ei ole keinoja EU-maiden sisälle päästä.
Vastuun jako kaikkien maiden kesken koko pakolaisongelmasta. Uuden sopimuksen lähtökohdaksi tulisi ottaa yleismaailmallinen vastuu pakolaiskysymyksestä, joka jakautuisi maiden välillä jotenkin suhteessa bruttokansantuotteeseen. Jos käytännön syistä jotkut maat joutuvat asuttamaan pakolaisia muita enemmän (naapurimaat nyt esimerkiksi), muilla tulisi olla velvollisuus osallistua kustannuksiin.
YK:n turva-alueet kriisialueille. Pakolaisilla tulisi olla oikeus turvallisiin olosuhteisiin kriisialueilla. Tämä tulisi toteuttaa YK:n valvonnassa olevilla ja rauhanturvaajien valvomilla ja aseellisesti turvaamilla alueilla. Nyt sellainen pitäisi muodostaa Syyrian sisälle. Näiden alueiden koskemattomuudelle tulisi antaa erityinen status, jonka rikkominen saattaisi rikkojan suuriin vaikeuksiin.
Kielto estää pakolaisten pääsy maahan. On täysin epäloogista, että Geneven sopimuksen velvoitteista voi laistaa estämällä pakolaisia pääsemästä maahan esimerkiksi sanktioimalla lentoyhtiöitä, jotka tuovat maahan turvapaikanhakijan. Tämän kieltäminen toisi tietysti paljon enemmän pakolaisia Eurooppaan. Vastapainoksi tälle pitäisi mahdollisuutta evätä turvapaikan saaminen helpottaa ja erityisesti nopeuttaa. Lopputuloksena voisi olla, että turvapaikan saajia olisi yhtä paljon kuin aiemmin, mutta heiksi valikoituisi hädänalaisempia samalla, kun salakuljetuksesta menisi idea pois. Ainoa, mitä lentoyhtiöltä pitäisi vaatia, että pakolaiseksi hakeutuva ostaa edestakaisen lipun. (Enemmän salakuljettajille nyt maksetaan.) Jos maan sisälle pääseminen tuottaa niin korostetun oikeusturvan kuin se nyt tuottaa, päädytään väkisin siihen, että tämä joukko pidetään mahdollisimman pienenä, jolloin paljon enemmän todellisessa hädässä olevia jää ulkopuolelle. Nopeampi käsittely ja siitä johtuva heikompi oikeusturva voi johtaa virheisiin, mutta maahan pääsyn estäminen tuottaa niitä paljon enemmän.
Lisäksi: työperäisen maahanmuuton helpottaminen
Elintasopakolaiset eli siirtolaiset pitäisi päästää nykyistä vapaammin maahan – vaikkapa samoin säännöin kuin EU-kansalaiset. Töihin saa tulla vapaasti, muta kotimaa vastaa sosiaaliturvasta kunnes se on työllä ansaittu. Kolme kuukautta saa töitä hakea. Maahan tullessa pitäisi olla rahaa kolmeksi kuukaudeksi. Työvoiman vapaa liikkuvuus ei ole johtanut massavaellukseen Bulgariasta Suomeen eikä se johtaisi massavaellukseen muualtakaan. Tämä työperäisen muuton helpottaminen ei tietenkään kuulu pakolaissopimukseen.
= = =
Kuten sanottu, en nyt ole omalla alallani, joten tämä kirjoitus saattaa sisältää jotain täysin typerää.