Olen tehnyt reunahuomioita asunto-ohjelmaluonnokseen. Yleisen avoimuuden nimissä käyn niitä tässä läpi. Mielipiteet ovat siis omiani eivätkä välttämättä edusta aina vihreiden kantaa.
Asuntotuotannon määrä s. 5–6
Kaupunki luovuttaa tontteja vähintään 360 000 k‑m2 (= 9 000 asukasta), kaavoitetaan vähintään 562 500 k‑m2 (=14 000 asukasta) ja asuntotuotanto on 5500 asuntoa (=9 900 asukasta). Pitäisi nostaa asuntotuotanto nopeasti 10 000 asuntoon, jotta asuntomarkkinat saataisiin sosiaalisesti hyväksyttävään tasapainoon.
Hallintamuotojakauma
25 % ara-vuokra-asuntoja, joista 300 opiskelija-asuntoja
35 % välimuotoa,
40 % kovan rahan tuotantoa
Minusta tämä hallintamuotojakauma on vanhanaikainen ja paikalleen jämähtänyt keino pyrkiä sosiaalisesti kestävään asuntopolitiikkaan. Pitäisi rakentaa säätelemätöntä tuotantoa, varata siitä osa kaupungille vuokra-asunnoiksi, joiden vuokraan ei sisälly tukea, ja tämän kannan sisällä tukea vuokran alennuksin pienituloisia niin kauan kuin nämä ovat pienituloisia. Asuntotilanteen helpottamisen pitäisi koskea kaikkia samassa asemassa olevia tasapuolisesti eikä sattumanvaraisesti vain niitä onnekkaita, jotka pääsevät tuetun asumisen piiriin. Pitäisi tukea ihmisiä eikä seiniä, mutta toteuttaa noita markkinaehtoisia vuokra-asuntotuotantoa kaupungin toimesta, koska tässä asuntopoliittisessa epätasapainotilanteessa julkista rahaa valuisi turhan paljon vääriin taskuihin.
Erityisen hölmö on VM:n vaatimus, että ara-asunnot pitäisi varata asumistukea ja toimeentulotukea saaville. Se on ymmärrettävää valtiontalouden kannalta, mutta olisi asuntopoliittisesti ihan pöhköä. Sehän tarkoittaisi, ettei noihin asuntoihin olisi asiaa perheillä, joissa kumpikaan ei ole työtön ja jos alun perin on, häätö olisi edessä, jos töihin mennään. Tästä tulisi kaikkien kannustinloukkujen äiti. Lisäksi se jyrkentäisi segregaatiota, kun vuokra-asuntovaltaisilta alueilta häädettäisiin kaikki työssä käyvät.
Asuntolautakunta on esittänyt lausunnossaan, että jos valtio näin päättää, Helsinki ei enää ano ara-lainoja, vaan rahoittaa vuokra-asuntotuotannon itse. Näin kannattaisi tehdä ehkä joka tapauksessa, koska päästäisiin Aran norsumaisista säännöistä. Tulisi esimerkiksi mahdolliseksi hoitaa tämä ylituloisuusongelma myymällä asunto ylituloiselle vuokralaiselle.
Kaupungin oma tuotanto eli ATT
ATT rakentaa 750 Ara-asuntoa ja 750 Hitas-asuntoa. Kovan rahan tuotantoa ATT rakentaa vain, kun se on tarpeen tuotannon aikaansaamiseksi alueille, joille ei kovan rahan tuotantoa muuten synny. On kokoomuksen vanha vaatimus, ettei ATT mene pilaamaan yksityisten rakennusliikkeiden markkinoita edes kartellin murtajana.
Kun näin päätetään, menetetään yksi asuntopoliittinen instrumentti, jolla voitaisiin nopeuttaa asuntotuotantoa ja ohjata asuntojen korkeasta markkinahinnasta nykyistä suurempi osa kaupungille käytettäväksi asuntotuotantoa palveleviin infrainvestointeihin.
Mutta kun ATT rakentaa 750 ARA-asuntoa, kuka rakentaa loput 275? Ei kai taas anneta tontteja joillekin “yleishyödyllisille”, jotka ottavat Helsingissä markkinavuokraa voidakseen alentaa vuokraa siellä, missä asunnot jäävät käsiin? VVO on lopettanut toiminnan tällä alalla, onneksi.
[VIIMEINEN KAPPALE LISÄTTY 31.1.KLO 20:40]
Vain työttömien asuttaminen ara-asuntoihin tulee vain lisäämään segregaatiota kannustinloukkujen kautta kuten kirjoititkin. Tämä olisi viimeinen naula lähiöiden ja lähiöasumisen arkkuun. Ara-asuntojahan tai ainakin kaupungin asuntoja on melko paljon juurikin lähiöissä.
Työssäkäyvät ja keskituloiset alkaisivat luultavasti välttelemään alueita, joilla on paljon kaupungin vuokra-asuntoja ja ara-asuntoja, joihin asutettaisiin vain tuilla eläviä ihmisiä.
Lähiöiden maineesta menisi loputkin ja samalla luotaisiin ehkä syrjäytyneiden yhteisöä asuttamalla heitä samoihin taloihin.
” Pitäisi rakentaa säätelemätöntä tuotantoa, varata siitä osa kaupungille vuokra-asunnoiksi, joiden vuokraan ei sisälly tukea, ja tämän kannan sisällä tukea vuokran alennuksin pienituloisia niin kauan kuin nämä ovat pienituloisia.”
“Asuntolautakunta on esittänyt lausunnossaan, että jos valtio näin päättää, Helsinki ei enää ano ara-lainoja, vaan rahoittaa vuokra-asuntotuotannon itse. Näin kannattaisi tehdä ehkä joka tapauksessa, koska päästäisiin Aran norsumaisista säännöistä. ”
Nämä hyviä ideoita, toivottavasti toteutuu. Tällä hetkellä ara-lainoille ei taida paljoa korkotukea edes saada markkinakorkojen alhaisuuden vuoksi.
“On kokoomuksen vanha vaatimus, ettei ATT mene pilaamaan yksityisten rakennusliikkeiden markkinoita edes kartellin murtajana.”
Kokoomus on juostava kumoon tässä asiassa. Rakennusliikkeet koko ajan jarruttavat uudistuotantoa pitääkseen uusien kovan rahan asuntojen hinnat ja rakennustoiminnan katteet korkealla. Jo pelkästään työllisyyden ja kansantalouden takia rakentamiseen on pantava lisää vauhtia, toivottavasti suomalaisin rakennusmiehin.
Kiirettä tuntuu pitävän siellä keskussuunnittelukomitean asuntojakaumasuunnittelun alajjaostossa.
Nämä ovat kaikki kysymyksiä, joiden ratkaisemiseen tavallisen ihmisen käsityskyky ei riitä alkuunkaan. Vasta sitten, kuin tuo tavallinen ihminen nimitetään hyväpalkkaiseen virkaan tai arvostettuunn lautakuhntaan, hänen älynsä kuin taikasauvann iskusta muuttuu ylivertaiseksi,n kun sitä verrataan hallintoalamaiseenn rahvaaseen.