Virastossa näköjään sulatellaan vielä kinkkuja, koska lista on aika inhimillinen.
Kuninkaantammen tarkistettu asemakaavanmuutos
Aiempi kaava ei ilmeisesti ollut rakentajien mielestä toteuttamiskelpoinen. (Helsingissäkin on siis mahdollista tehdä kaava, jota ei kannata toteuttaa!) Nyt tätä on vähän muutettu edullisemmaksi.
Tärkeimmät muutokset ovat autopaikkavaatimusten kohtuullistaminen (normi 1/120 k-m2, ennen 1/110 k-m2 ) ja halvemman toteutuksen salliminen sekä tinkiminen energialuokasta. Tämä jälkimmäinen vähän oudoksuttaa. Valtuustostrategiassa taidetaan sanoa tästä jotain.
Alueelle on tulossa 900 uutta asukasta.
Kannelmäen ostari puretaan ja tilalle asuntoa
Vanha ostari ei ole kaikkien hämmästykseksi pärjännyt 600 metrin päässä olevalle kauppakeskus Kaarelle. Omistajat ehdottavat purkamista ja tilalle asuintaloja. Kaupallisia palveluja jää kuitenkin merkittävästi, yli 2000 k-m2 . Samassa yhteydessä Kantelettarentielle rakennetaan pyöräkaistat. Tai siis rakennetaan, jos jostain löytyy rahaa.
Taas hissiriita
Tehtaankatu 19:ssa halutaan rakentaa porrashuoneisiin hissit asemakaavan suojelumääräysten vastaisesti. Virasto esittää, ettei tähän voida suostua, koska porrashuoneet turmeltuvat. Minua ihmetytti suunnitelmassa se, että portaiden leveys jää jopa alle 90 sentin. Miten se flyygeli saadaan kuljetetuksi puhumattakaan sydänkohtauspotilaan paarikuljetuksesta?
= = =
Vaikka lista vaikutti ohkaiselta, oli tässäkin kuitenkin asuntoja yli 1500 hengelle. Tätä viikkotahtia kun jatketaan vuden loppuun asti, niin hyvä tästä tulee.
90-senttiset portaat? Mittasin äsken huvikseni olohuoneen sohvan. Ihan tavallinen Askon sohva. Menisi kai moottorisahalla palasiksi, sillä noista portaista se ei ainakaan mahtuisi.
Portaita on kavennettu vastaavalla tavalla hissien rakentamiseksi ennenkin. Paarikuljetuksen osalta hissejä jopa pidetään hyvänä, koska 800×1400 hississä voidaan kuljettaa istumapaareja ja 800×1900 hississä makuupaareja. Poistumistien minimileveyden pitäisi lain mukaan olla 1200 mm, mutta YM on 1998 selvittänyt, että poistumisen hankaloitumista voidaan kompensoida paremmilla palohälyttimillä, ja pelastusmiehistö voidaan kouluttaa kulkemaan kapeammassakin porraskäytävässä. Kun norminpurkutalkoot ovat meneillään, voitaneen uudisrakentamisessakin hyväksyä tästä lähtien 800 mm leveät portaan kerrostaloihin… 😉
Eikös voitaisi laittaa Amsterdamin tyyliset köysipyörät joilla tavarat nousee helposti. Manuaaliset, ja sopivat myös ’museotaloihin’.
Ei kai sillä väliä, juoksutetaanko köyttä juoksupyörän ympäri käsi- vaiko konevoimalla…?
Köysipyörät vaativat myös isot ikkunat. Mielellään sellaiset pariovet, joista aukenee ranskalainen parveke. Ilman tällaista kadulle aukeavaa seinää ei köysipyörästä, tai modernilla tavalla ihan nosturimuutosta, ole paljon apua sen flyygelin saamisessa asuntoon.