Mellunmäen purkavan saneerauksen kaava.
Tein palautusesityksen, jossa edellytettiin selvitettävän, olisiko hanke toteutettavissa taloudellisesti vähän lievemmällä tehokkuudella, kun pysäköintipaikkamäärä lasketaan uusien laskentaohjeiden mukaisesti. Uusi pysäköintinormi poistaa 70 pysäköintipaikkaa, mistä tulee yli kahden miljoonan euron säästöt. Vasemmistoliiton Pekka Buttler olisi pannut tonttitehokkuudelle 1,8:n ylärajan, mikä olisi kyllä kaatanut koko hankeen. Sitä ei kukaan muu kannattanut.
Esitys hyväksyttiin yksimielisesti.
Pohjola-talon kaava Munkkivuoressa
Saimme toivomiamme kuvia Huopalahdentiestä. Niiden mukaan katumaisema pysyy kelvollisena, vaikka taloja ei rakennetakaan kiinni katualueeseen. Olin vähän ajatellut hävitä tätä koskevan äänestyksen ihan vain historian kirjoja ajatellen, mutta jätin sen tekemättä, koska rakentaminen olisi myös tullut aika kalliiksi.
Kortteli ei rakenteeltaan vastaa niitä kaavailuja, joita on tehty kaupunkibulevardeja ajatellen. Pääsyynä tähän on itse pääkonttoritornin suojelu. Ihan hyvä kaava, mutta lähiömäinen. Tuleepahan liki tuhat uutta asukasta.
Planmecan koulutustila Meri-Rastilassa.
Tästä Louhiniemen kaavasta oli kaupunginhallitus ohjeistanut, että asukkaille on oltava pääsy rantaan. Virastossa oli vähän ihmetelty, miksi sitten oli varattu tontti rannasta.
Hammaslääkärin välineistöä valmistava Planmeca haluaa koulutustilan, jossa voi kouluttaa laitteistojensa käyttäjiä imponoivassa ympäristössä. On sinänsä hyvä, että jokin suomalainen yritys sentään vielä onnistuu vientiponnisteluissaan, mutta olisihan tuota imponoivaa saaristoa tarjolla enemmänkin.
Palautimme kaavan äänin 6–3 hieman lievennetyllä sanamuodolla, joka tekisi hankkeen vielä mahdolliseksi, joskin luontoarvoja säästäen. Tuolla rannalla arvot taitavat olla muualla kuin rantaviivalla kävelyssä, koska se ei ole kulkukelpoinen. Näkymä merelle pitää olla ja varsinaiset luontoarvot säilyä.
Asuintalojen autopaikkanormi
Olen viime aikoina puhunut autopaikoista niin paljon, että alan varmaankin vaikuttaa monomaanikolta. Kaavoissamme on pakollisia autopaikkoja sadan miljoonan euron edestä. Nyt normia höllennetään noin 15 prosentilla, eli säästöjä syntyy 15 miljoonaa. Se on paljn rahaa. Enemmänkin voisi säästyä, jos tässä noudatettaisiin käyttäjä maksaa –periaatetta kunnolla. Autopaikka maksaa paljon enemmän kuin auto. Jos kustannusta ei voisi sälyttää naapurilleen, paljon pienempi määrä autopaikkoja riittäisi.
Olin valmistellut tähän kolme muutosesitystä,
1) Vaiheittain toteuttaminen. On oltava mahdollisuus toteuttaa kaavaan merkityt autopaikat vaiheittain, koska muuten ei ole mahdollisuutta irrottaa autopaikan hintaa asumisen hinnasta. Jos kaikki paikat tulevat myyntiin tai vuokrattavaksi heti talon valmistuttua, normin mukaista paikkamäärää ei saa kaupaksi mitenkään. Paikat nimittäin maksavat noin 30 000 – 50 000 euroa kappale. Jos ne ensin jaetaan polkumyyntihinnalla, myöhemmin kasvaneeseen kysyntään ei voida vastata, koska paikat on jo myyty.
Tähän ei tullut oikein ymmärrystä muilta. Kun virasto ilmoitti, että noin voidaan menetellä joka tapauksessa, vedin esitykseni pois, jotta emme tekisi päätöstä, ettei noin voi menetellä. Asia on kymmenien miljoonien arvoinen.
2) Mahdollisuus joustamiseen. Olimme Risto Rautavan kanssa todenneet, että viraston kanta, jonka mukaan normista voi poiketa vain perustelluista syistä, on liian tiukka. Olin laatinut muutosesityksen, että normista voidaan poikeata lautakunnan päätöksellä. Tämä herätti juristit, koska kaavoista päättää heidän mukaansa valtuusto. Lopulta esittelijä suostui ottamaan pois sanan ”vain” ja sovimme, että muutosesitys vedetään pois.
3) Kantakaupngista pois koko normi. Euroopan vihreiden kaupunkitapaamisessa syyskuussa Paasitornissa oli käynyt ilmi, että monet kaupungit ovat luopuneet keskusta-alueillaan asuintalojen minimiparkkinormeista kokonaan. Osan on korvannut ne maksiminormilla. Esitin sen selvittämistä, että näin tehtäisiin Helsingissäkin. Tällöin näissä taloissa asuminen ei oikeuttaisi asukaspysäköintitunnukseen, koska muuten syntyy paha yhteismaan ongelma. Selvitystä eivät muut kannattaneet, joten hävisimme sen 7–2.
Jape Lovén sai yksimielisesti läpi kannan, jonka mukaan yhteiskäyttöautoksi katsotaan myös asukkaiden yhdessä omistama tai taloyhtiön omistama asukkaiden käytössä oleva auto. Yhdelle yhteiskäyttöautolla osoitettu parkkipaikka lasketaan normissa viideksi paikaksi.
Toimitalojen parkkinormi
Läpi muutoksitta.
= = =
Kaupunkisuunnittelulautakunta sai kaavoja valmiiksi asuntotuotantoon 555 000 k‑m2. Se vastaan liki 14 000 asukasta. Ensi vuonna sitten lisää.
Planmecan koulutustila Meri-Rastilassa.
Tästä Louhiniemen kaavasta oli kaupunginhallitus ohjeistanut, että asukkaille on oltava pääsy rantaan. Virastossa oli vähän ihmetelty, miksi sitten oli varattu tontti rannasta.
Hammaslääkärin välineistöä valmistava Planmeca haluaa koulutustilan, jossa voi kouluttaa laitteistojensa käyttäjiä imponoivassa ympäristössä. On sinänsä hyvä, että jokin suomalainen yritys sentään vielä onnistuu vientiponnisteluissaan, mutta olisihan tuota imponoivaa saaristoa tarjolla enemmänkin.
Palautimme kaavan äänin 6–3 hieman lievennetyllä sanamuodolla, joka tekisi hankkeen vielä mahdolliseksi, joskin luontoarvoja säästäen. Tuolla rannalla arvot taitavat olla muualla kuin rantaviivalla kävelyssä, koska se ei ole kulkukelpoinen. Näkymä merelle pitää olla ja varsinaiset luontoarvot säilyä.
Propsit Hanna-Leenalle..!
http://hlylinen.blogspot.fi/2015/12/esitys-lohiniemenrannan-asemakaavan.html
Kiittäisin minulle ojennetuista “propseista”, jos tietäisin, mitä ne ovat. Koska en tiedä, jätän varmuuden vuoksi kiittämättä, jos ne vaikka sattuisivatkin olemaan jotain negatiivista.
Oma kaupunkisuunnittelua koskeva toiveeni on, että kaavoitus itseohjautuvasti huomioisi niin luonto- kuin kulttuuriarvot, jolloin sen enempää minun kuin muidenkaan kaava-aktiivien ei enää tarvitsisi seurata tilannetta.
Lohiniemenrannan osalta itseohjeutuvuuteen olisi riittänyt, että suunnittelun pohjaksi olisi otettu luontotietojärjestelmästä löytyvät tiedot arvokkaasta kasvillisuuskohteesta ja tärkeästä lepakkoalueesta. Edes kaupunginhallituksen helmikuussa antamia ohjeistuksia ei olisi tarvittu, koska suunnitelma rakentaa rannalle olisi pysähtynyt jo tätä ennen.
Pitäisi myös olla itsestään selvää, että säännöt ovat kaikille samat eikä menestyville yrityksille ole ohituskaistaa.
Toisaalta Planmecan menestyminen ei millään lailla edellytä rannassa sijaitsevaa koulutuskeskusta. Koulutuskeskus on tälläkin alueella mahdollista sijoittaa esimerkiksi muutosesityksessä majoitustiloille varatulle Villa Harbon viereiselle tontille.
Toisaalta koulutuskeskuksen rakentaminen tuntuu kovin vanhanaikaiselta ratkaisulta. Koulutusta on mahdollista järjestää vuokratiloissa esim. hotelleissa eikä keskuksen omistaminen ole kovin kannattavaa päätellen siitä, kuinka paljon entisiä koulutuskeskuksia Lohiniemenrannankin lähistöltä löytyy.
“Kiittäisin minulle ojennetuista “propseista”, jos tietäisin, mitä ne ovat. Koska en tiedä, jätän varmuuden vuoksi kiittämättä, jos ne vaikka sattuisivatkin olemaan jotain negatiivista.”
http://urbaanisanakirja.com/word/propsit/
OK, tämä selventää asian. Kiitos siis propseista.
Ja tietysti kiitos myös lautakunnan jäsenille Soininvaara, Moisio, Buttler, Hyttinen, Lovén ja Meretniemi.
Äkkiseltään luulis, että Planmeca on asian arvioinut ja laskeskellut tuolta kannalta ennen kuin haki kaavamuutosta, kun tosiaan Suomessa varmaan kaikki ovat käyneet ja nähneet erinäköisiä omistajaa vaihtaneita koulutuskeskuksia ja opistoja maisemapaikoilla. Sen saatan kuvitella, että hammaslääkärin tuoleja ei ole ihan helppo jatkuvasti roudata sisään ja ulos hotellin kokoustiloista.
“Jape Lowén sai yksimielisesti läpi kannan, jonka mukaan yhteiskäyttöautoksi katsotaan myös asukkaiden yhdessä omistama tai taloyhtiön omistama asukkaiden käytössä oleva auto. Yhdelle yhteiskäyttöautolla osoitettu parkkipaikka lasketaan normissa viideksi paikaksi.”
Tarkoittaako tämä sitä, että grynderin perustama As Oy voisi teoriassa leikata 80% kaavan pysäköintipaikkavaatimuksesta ostamalla yhtiön nimiin romuautoja “yhteiskäyttöautoiksi”? Käytetty auto on meinaan aika paljon halvempi kuin neljä 50 000 euron autopaikkaa. Miten menetellään, jos As Oy päättää myöhemmin luopua yhteiskäyttöautoistaan?
Yhteiskäyttöautoilla voi korvata vain korkeintaan 10 % autopaikkavelvoitteesta.
Perinteisesti tietenkin myös pölli, pinopuu, kuitupuu, kaivospuu, kaivospölkky. Kai alunperin vientiteollisuudesta ja englannin ilmaisusta “pit prop” syntynyt, sittemmin moneen pienempää pinopuuta kuvaavaan käyttöön levinnyt.
http://www.vastavalo.fi/haku-propsi.html
Miksi vain 10%? Eikö yhteiskäyttö ole nimenomaan sellaista toimintaa johon pitäisi voimakkaasti kannustaa?
10% on kyllä tosiaan aika todellä vähän; maksimaalisen edun saamiseksi edes yhestä yhteiskäyttöautopaikasta vaaditaan vähintään 50 paikan taloyhtiötä, joka on jo lähtökohtaisesti liian suuri yksikkö, jos halutaan kilpailua rakennusmarkkinoille ja vaihtelevaa katukuvaa.
teekkari
Itseasiassa 40 riittää. Silloin yksi yhteiskäyttöauto alentaa autopaikkojen määrän 40:stä 36:een (10 %)
Jaa minä ajattelin, että se laskettaisiin osuutena velvoitepaikoista: eli 10 % vaadituista paikoista voidaan toteuttaa yhteiskäyttöpaikkoina, jotka lasketaan kukin viitenä. Neljästäkymmenestä velvoitepaikasta 10 % on vain neljä paikkaa, joiden korvaaminen yhdellä yhteispaikalla tuottaa laskennalliseksi kokonaispaikkamääräksi minimiä korkeamman 41 paikkaa.
Minä taas tulkitsen niin,että se yksi yhteiskäyttöpaikka on mukana siinä 90 %:ssa paikoista, jkotka pitää jäädä jäljelle. Jos alunperin 40 paikkaa, voi viisi normipaikkaa korvata yhdellä yhteiskäyttöpaikalla, jolloin paikkoja on 35 + 1 = 36.