Site icon

Kustannustehokas pysäköintipolitiikka (4) Mitä ehdotan autopaikkanormiin?

(Tämä on vas­ta luonnostelua)

Hin­ta­jous­to

Autopaikkanormia voidaan harkin­nan­varais­es­ti keven­tää, jos niiden toteut­ta­mi­nen on tavanomaista kalli­im­paa. Jos paikan hin­naksi arvioidaan 20 000 euroa, ne on toteutet­ta­va täysimääräis­es­ti. Jos arvioitu kus­tan­nus ylit­tää 20 000 euroa, normia keven­netään yhdel­lä pros­en­til­la jokaista täyt­tä tuhat­ta euroa kohden. (Siis jos hin­naksi tulee 70 000 euroa, normin mukai­sista paikoista on toteutet­ta­va vain puolet)

Voi olla, että tämä ei ole mah­dolli­nen, kos­ka nämä hin­ta-arviot ovat aina vähän epä­var­mo­ja eri­tyis­es­ti epäviralllisia.

Kort­telite­hokku­us

Vai­h­toe­htona edelliselle.

Jos kort­telite­hokku­us ylit­tää 1,2, tulee ylimenevältä osalta autopaikoista toteut­taa vain puo­let. Jos kort­telite­hokku­us ylit­tää 2,5, ylimenevältä osalta autopaikko­ja ei vaa­di­ta lainkaan.

Peruste­lut: korkea kort­telite­hokku­us lisää autopaikko­jen kus­tan­nuk­sia samal­la, kun se paran­taa joukkoli­iken­teen palve­lu­ta­soa myös raide­v­erkon ulkopuolella.

Vai­heit­tain toteuttaminen

Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­ta voi päät­tää, että kaa­van mukai­sista autopaikoista tulee rak­en­tamisen yhtey­dessä toteut­taa vain puo­let, mut­ta ylimenevien autopaikko­jen rak­en­tamiseen on varaudut­ta­va, jos mak­suhalukas­ta kysyn­tää ilme­nee. Tätä menet­te­lyä puoltaa, jos

Harkin­nan­vara

Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­ta voi poike­ta autopaikkavaa­timuk­ses­ta hark­in­tansa mukaan alaspäin jos

Exit mobile version