Järkyttävän pieneen asiaan ollaan hallitusta kaatamassa, tai ainakin kaatamisella uhataan.
Itse asiassa kysymys ei ole pieni. Ihmeellistä on neuvottelutaktiikka, jossa pääministeri ja valtiovarainministeri menevät julkisuudessa sanomaan, mistä eivät tingi. Kasvoja menettämättä on vaikea päästä ulos. Itseään ei pidä koskaan maalata nurkkaan.
Kyse ei ole enemmästä eikä vähemmästä kuin keskustan vanhasta tavoitteesta, maakuntaitsehallinnosta. Se on myös vihreiden vanha tavoite.
On aivan järkevää antaa vaaleilla valituille itsehallinnollisille alueille, joita kutsun tässä lyhyesti maakunniksi, muitakin tehtäviä kuin sote: maakunnan elinkeinopolitiikka, yleiskaavoitus, toisen asteen koulutus, joukkoliikenne ja niin edelleen. Kun näin joka tapauksessa tehdään, alueen optimaaliseen kokoon vaikuttavat muutkin näkökohdat kuin sote.
Keskusta olisi saanut tähän maahan 12 maakuntaa, jos olisi malttanut tyytyä murskavoittoon, mutta Sipilä päätti omiensakin hämmästykseksi saada selkävoittoa. Oli kuulemme jo melkein sovittu 12 maakunnasta, kun Sipilä oli jossain kepu-tilaisuudessa mennyt lupaamaan, että kaikki nykyiset maakunnat kokoon katsomatta voivat jatkaa itsenäisinä.
Joskus eduskunnassa vitsailtiin, että jos sote-alueita tulee vain viisi, niistä joka tapauksessa neljä on Pohjanmaalla. Keskipohjanmaalla on 68 000 asukasta, se vastaa siis keskikokoista kuntaa. Sillä ei ole edellytyksiä selvitä terveyspalveluista niin kuin on ajateltu maakuntien selviävän.
Tämä ei ole vain Keski-Pohjanmaan murhe. Jos sote-lait kirjoitetaan niin, että keskikokoisen kaupungin kokoinen maakuntakin niistä selviää, silloin myös maakunnan kokoiset maakunnat tulevat joutumaan turhaan holhoukseen.
Minusta keskusta voisi tyytyä vähän pienempään määrään maakuntia. Jos ne siellä Keski-Pohjanmaalla haluavat tiivistää keskinäistä yhteistyötään, miksi eivät perusta Keski-Pohjanmaan kuntaa. Se ei pääsisi edes kymmenen suurimman kunnan joukkoon.
Ja kokoomus. Kokoomus on koko ajan puhunut suurempien kuntien puolesta. Jos keskusta suostuu antamaan kuntien tehtävät alle 20 kunnalle sillä ehdolla, että kuntia kutsutaan jatkossa maakunniksi, eikä kokoomuskin voisi pitää tätä voittona?
Lähidemokratiallakin on merkitystä. Vaikka melkein kaikki kuntien tehtävät annetaan maakunnille, peruskunnillakin tulee olemaan oma, ei niin kovin merkittävä roolinsa.
Kisastudiossa ei ole pitkään aikaan ollut näin viihdyttävää!
Viihdyttävää joo,
Mutta entä jos kaupunkilaista pelottaa tämä veivaus?
Ihme kahvikuppikunta kinastelua.
Suomi on korkeintaan yhden (1) sote-alueen kokoinen.
Ja maakunta on korkeintaan yksi kunta.
Raha ja valta. Tästä on kyse.
Kepu haluaa varmistaa, että maakuntien valta pysyy heidän käsissään. Toisaalta Kepu haluaa varmistaa, että kasvavien kaupunkien verokertymillä katetaan elinkelvottomien maakuntien menot.
Näin helsinkiläisenä tulen jatkossakin maksamaan kepumaakuntien palveluja ja mikäli asia on Kepun käsissä niin maksuosuuteni tulee vain kasvamaan.
Enpä usko, että kysymys on pelkästään maakuntien määrästä.
Enemmänkin taustalla on EK/Kokoomuksen vuorineuvokset,jotka haluavat varmistaa riittävän isoja kilpailukohteita, jotta pienet yrittäjät pidetään pois markkinoilta.Näin markkinat jaetaan suurille kansainvälisille toimijoille
Tähän viittaa sekin, ettei Stubbille ole annettu mandaattia sopia vaan kaikki pitää hyväksyttää EK/Kokoomuksen vuorineuvoksilla
Sinänsä sote-alue olisi se oikeampi kilpailutusalue kuin maakunta:Jos vain hankinta osataan hoitaa.
Sote-alueelle sopii useampikin palveluntuottaja samoille funktioille. Nythän tapana on antaa koko sote yhden toimijan tehtäväksi, mikä on täysin holtitonta hankinta.
Yhden toimijan ympäristössä ei synny mitään vertailuaineistoa, jatkuvvuden hallinta on huonoa ja yleensäkin ostaja tulee liian riippuvaiseksi ainoasta palveluntuottajasta
Myöskään asiakkaan valinnanmahdollisuus ei juurikaan kasva, harva viitsii käydä lääkärissä tai operaatiossa 100 km lisämatkan päässä
Ja ennenkaikkea korruptio kasvaa,koska kilpailijoiden kontrolli puuttuu
Taustalla on myös puolueiden valta-asema:
Jos tehdään vahva sote-alue esim tuo viisi , joka vaalialue niin voittajia ova kokoomus, SDP ja Vihreät
Jos taas 18 vaalialuetta niin voittajia ovat Kepu ja Persut
Päättämättömyys ei paljoa viihdytä. En myöskään hurraisi liian pitkään jatkuvalle kiistelylle.
Nyt SOTE kuntoon, ettemme ajaudu Kreikan tielle!
Jos muuta keinoa ei löydy, valittakoon ratkaisuksi vaikka kolmen nopan yhtäaikainen heitto, jolloin ratkaisu saadaan aikaan nopeasti kertaheitolla. Silmälukujen summa kertoo silloin tulevan SOTE-alueiden lukumäärän (jos tuosta ei päästä muutoin yksimielisyyteen).
Jos antiikin Rooman valtiaalle, Julius Caesar’ille, tehty vaikea ratkaisu (ja noppaan viittaus) kelpasi, luulisi kelpaavan myös ministereille.
Kansalaiset äänestävät jaloillaan ja muuttavat paikasta toiseen, hallinto ei vain muutu. Ilmeisesti päättäjien paikat ovat perintöosuuksia tai muuta pyhää.
Jos vaalipiiri ja ”alue” olisivat samoja, se helpottaisi monta asiaa. Kummalisella tavalla perustuslaki edellyttää 12 vaalipiiriä, joten se siitä.
Jotain kansalaisia palvelevaa ja samalla uudenlaisia ideoita olisi syytä kehittää, nyt ei enää ole kysymys muusta kuin vallasta.
Ainakin Helsinki, Espoo ja Vantaa olisi syytä saada samaan vaalipiiriin ja hallinnolliseen kokonaisuuteen jollain tasolla, mielellään toki koko YTV-alue. Samalla Uudenmaan vaalpiirin voisi pilkkoa kahtia ja reunojakin vähän miettiä onko sittenkään Hangossa samat ajatukset kuin Porvoossa?
Pelottavinta sote:ssa ovat jonkinlaiset puoli-itsenäiset alueet ja muut himmelit.
Viihtyisin katsomossa, jos se sijaitsisi jossain muussa maassa. Kotisuomesta tapahtumaketjun etenemistä seuratessa kuitenkin hirvittää: edellinen hallitus hukkasi neljä vuotta, ja yhtään paremmalta ei tälläkään kertaa näytä huolimatta julistuksista että nyt on tekemisen meininki. Niinpä näyttää, suurimmat edistysaskeleet on tähän mennessä otettu tutkimuksen ja koulutuksen heikentämisessä sekä harmaan talouden helpottamisessa Ja nyt tämä sotesotku.
Jos nuoret kokevat politiikan etäiseksi ja vastenmieliseksi, taitavat olla ihan oikeassa.
… ja jotta keskinäinen luottamus säilyisi parhaiten voisi kukin ministeri (Sipilä, Soini ja Stubb) tuoda yhteisheittotilaisuuteen oman noppansa!
(Mikäli uskottavuus ja viihdyttävyys (sirkushuveja kansalle) ovat tärkeitä, voisi ehkä YLE televisioida tuon ”alea iacta est”-tapahtuman.)
Terveydenhoito voi olla kuitenkin hyvin monelle suomalaiselle myös kysymys elämästä ja kuolemasta. Vastaavasta oli kyse myös Rubicon-joen ylityksessä, kun Julius Caesar teki vaikean päätöksensä, eli lähti joukkoineen valloittamaan valtakunnan pääkaupunkia, Roomaa.
Nähdäänkö Helsingissä lopulta päätöksiin kykenevä (, vaikka arpaa heittäen), vai vallasta kokonaan luopuva triumviraatti?
Soininvaaralla taitaa olla hyvin erilainen näkemys tulevaisuuden kunnasta kuin kuntaliitossa.
”Jos keskusta suostuu antamaan kuntien tehtävät alle 20 kunnalle sillä ehdolla, että kuntia kutsutaan jatkossa maakunniksi, eikä kokoomuskin voisi pitää tätä voittona?”
Kuntaliiton toimitusjohtaja Jari Koskisen tämänpäiväisestä esitelmästä (s. 5-6.) voi tutustua kuntaliiton näkemykseen:
http://www.kunnat.net/fi/Kuntaliitto/media/tiedotteet/2015/11/20151106sotevalmisteluseminaari/TIEDOTELIITE_Kuntaliiton%20toimitusjohtaja%20Jari%20Koskinen%20_Itsehallintoalueet-esitys_06112015.pdf
Näytti kuntaliiton kuvitelmissa olevan, ettei maakunnille siirretä mitään muita tehtäviä kuin sote. Löusin vetoa, että siirretään. Sehän oli peruste suureen määrään maakuntia. Toisen asteen koultuus nyt siirtyy ihan varmasti.
Mukavan viisas ja maltillinen puheenvuoro Osmo Soininvaaralta näinä surullisina päivinä, kun poliittiset valtapelit jyräävät suhteellisuustajun täysin.
Mikä ihme Sipilään on mennyt, kun tähän asti ihan tolkulta vaikuttanut mies nyt yht’äkkiä näin jäykän joustamattomaksi on heittäytynyt? Ymmärrän kyllä, että Kokoomuksen ajoittain kovin ylimieliseltä vaikuttava politiikka ärsyttää, mutta eihän politiikassa pärjää eikä saa mitään aikaan, jos sellaiselle on kovin herkkä.
Maan taloudellinen tilanne on sellainen, että se tarvitsisi päätöskykyisen hallituksen. Mistäs sellainen saataisiin, kun tämä nykyinenkin näyttää pettävän odotukset? Monet hallituksen linjaukset ovat toki tuntuneet ikäviltä, mutta tuolle kokoonpanolle kansa antoi vaaleissa valtuutuksen.
Ja vielä: kyllähän tämä huikean dramaattista poliittista draamaa on ollut, ja siinä mielessä viihdyttävää, mutta vaikea siitä on aidosti nauttia kun samalla mieltä painaa huoli maan tulevaisuudesta.
Jatkuuhan se elämä, vaikka hallitus kaatuisikin, mutta pakkoko maan talouden kuntoon laittaminen on aina tehdä vaikeimman kautta?
Ainakin media on houkuteltu pois perussuomalaisten kimpusta.
Vähän tarkkuutta.
Keski-Pohjanmaalla keskussairaala on sairaanhoitopiirien joukossa poikkeuksellinen siten, että se neljän sairaanhoitopiirin välissä palvelee Keski-Pohjanmaan lisäksi Kalajokilaaksoa ja Pietarsaaren seutua. Alue on siis oikeasti Uusikaarlepyystä Ylivieskaan ja keskussairaalan palveluita käyttävä väestöpohja on n. 200000 asukasta. Eli ison shp kokoluokkaa (Seinäjoki, Pori jne). Synnytyksiäkin on n. 1600 ja kun Oulaskankaan aluesairaalan synnytykset ensi vuonna loppuu, niin synnytyksiä on yli 2000. Vertailun vuoksi Kuopion Yliopistosairaalassa on synnytyksiä tänä vuonna n. 2200.
Kielipolitiikka estää Pietarsaaren yhteistyön K-P kanssa ja eteläisen Pohjois-Pohjanmaan pikkukunta ei kiinnosta yhteistyö, kun pelkäävät palveluiden määräysvallan valuvan Kokkolaan.
Kokonaan eri asia toki on, että kannattaako ylipäätään edes minimissään n. 200000 asukkaalle rakentaa itsehallintoaluetta. Ei kannata mutta päivystävä sairaala kannattaa.
90-luvun alussa Suomi vältti aivan viime tingassa joutumasta ulkopuoliseen talous-holhoukseen.
Tietojeni mukaan vältyimme tältä katastrofilta vain muutaman tunnin marginaalilla…
Silloinen valtiovarainministeri Iiro Viinanen ja valtiosihteeri Raimo Sailas ovat muisteluissaan kertoneet miten tuosta Koiviston konklaavin ja kolmikannan aiheuttamasta umpikujasta selvittiin.
Tuossa tilanteessa Viinanen ja Sailas panivat maan edun omien etujensa edelle.
Nämä kaksi harvinaisen kyvykästä isänmaanystävää saivat erään saksalaisen pankinjohtajan vielä uskomaan Suomeen. Ainostaan hän suostui ratkaisevalla hetkellä antamaan vielä yhden lainan, joka pelasti maamme katastrofilta.
Hallituksen koomisiakin piirteitä saanut ”pieni sote-riita” on nyt jotenkin ratkaistu, mutta Suomen ongelmat eivät ole vielä minnekään hävinneet. Päinvastoin!
Tietojen mukaan Suomi kopioi nyt Ruotsin mallia, jossa raha seuraa potilasta.
Kaikille varmaan on jo valjennut, että koko Suomi on nyt taloudellista suur-onnettomuusaluetta, jossa potilaina ovat työttömät ja muut syrjäytyneet, ylisuuri julkinen sektori, 90% uusista työpaikoista luova hirmu-verojen / pykäläviidakon riivaama PK-sektori, jne.
Kuten tiedämme, suur-onnettomuuksissa ne potilaat, jotka ovat vielä voimissaan pitävät kovinta ääntä. Huonoimmassa kunnossa olevat, eniten hoitoa tarvitsevat ovat hiljaa..
Käykö Suomelle nyt niin, että raha seuraa niitä populisti-potilaita, jotka huutavat eniten?
Sen sijaan ne hiljaiset, jotka todellisuudessa voivat nostaa maan tästä talouskriisistä jätetään heitteille?
Seppo Korppoo
Hiljainen yrittäjä
Veikkaan, että kokoomuksen intressit ovat sote-”sovun” tuollapuolen. Siellä on herätty siihen, että yksikanavarahoitus, joka on sovittu seuraavaksi väännön kohteeksi tuhoaa maasta nykyisen työterveyshuollon rahasammon, jossa ei tarvitse juuri mitään tehdä tai osata ja rahaa tulee ovista ja ikkunoista.
Kokoomus on lääkäreiden puolue, joka haluaa ehdottomasti säilyttää jäykät rakenteet ja pitää kiinni saavutetuista eduista.
Ruotsissa alueellinen itsehallinto toimii. Miksei meillä? Voisiko tämä tarkoittaa, että kuntien pakkoyhdistymisiä ei enää tarviittaisi? Jos sote-rahoitus poistuu kuntien vastuulta, niin silloinhan kunnat voivat keskittyä opetukseen ja sivistykseen ja kenties alka erottautua ja kilpailla koulutusmahdolisuuksilla…
Kunnat voivat kilpailla koulutusmahdollisuuksilla vain peruskoulun osalta. Lukiossa ja muussa toisen asteen opetuksessa ei saa panna oman kunnan oppilaita muiden edelle. Niinpä Helsingin ressussa joillakin luokilla enemmistö oppilaista tulee muista kunnista.
Ihan sellainen hölmö kysymys. Kumpia lukioita Suomessa on enemmän, niitä joissa enemmistö oppilaista on oman kunnan asukkaita, vai niitä joissa enemmistö oppilaista on muista kunnista?
Ressu voi olla poikkeus Helsingissä, mutta ei Suomessa.
Oli siellä maininta:
”Toisen asteen koulutuksen siirto alueille tulee
selvittää osana valmistelua kiinnittäen
huomiota erityisesti lukion ja peruskoulun
yläkoulun yhteistyötarpeisiin”
Sipilä on tarkka määräajoista. Ja lopullisesti kilahti Kokoomuksen vuodettua tietoja mediaan. Homma oli levähtämässä käsiin. Ajoi tilanteen sitten siihen pisteeseen, että päätöksen oli synnyttävä. Kokoomus ei olisi muulla hallituspohjalla saanut läpi sote-palvelujen avaamista kilpailulle. Ja Keskusta ei lähde maakuntia karsimaan.
Sote näyttelee suurta osaa rahavirroista mutta toden totta surullista jos suomalaiset valitsevat asuinpaikkansa Sosiaali- ja Terveystoimen perusteella! Siis me, pikku-amerikkalaiset. Sote on yliarvostettua. (Huom! tämä ei poissulje milläänlailla hoitoonhakeutumista kuten esimerkiksi eräskin david polvileikkaukseensa.)
Koska pyörä pitää keksiä itse, eikä toisten kokemuksista haluta oppia.
Keskustan vallanhimo kampittaa prosessia, mutta tarinan varsinainen konna on kokoomus. Sote-uudistus olisi jo maalissa ilman kokoomuksen aggressiivista sote-alan yritysten edunvalvomistyötä. Meillä olisi maakuntamalli ja vahva julkinen palveluntuotanto. Raha ei seuraisi potilasta, koska se johtaa vain eriarvoiseen hoitoon.
Nimenomaan kokoomus on ollut kantona kaskessa. Media ei ole muistanut tiedottaa tästä kansalle. Ehkä siksi, että ainakin puolet mediaeliitistä kannattaa kokoomusta.
Kokoomuksen julkisuuskuvassa häiritsee se, että se esitetään vakavasti otettavana, vastuuta kantavana puolueena. Kun on tarpeeksi kauan seurannut tätä teatteria, kokoomus näyttäytyy kaikessa karuudessaan jonkinlaisena banditos-jenginä, joka ajaa häikäilemättömästi vain EK:n, FK:n ja yleensä pääoman etua. Kakku on päältä komea, mutta son… siis silkkoa sisältä. Kokoomuksen julkinen arvostus kuuluisi olla siellä samassa katuojassa missä perussuomalaistenkin.
Kekkonen oli viisas ja piti johdonmukaisesti kokoomuksen hallituksen ulkopuolella. Ei ehkä olisi ollut hullumpi idea jatkaa tätä käytäntöä ihan näihin päiviin asti. Mitään positiivista lisäarvoa puolue ei ole tuonut yhteisten asioiden hoitoon, paljon vahinkoa kyllä aiheuttanut. Ja ei, kokoomus ei ole sivistyspuolue. Niillä asioilla, mitä puolue ajaa, ei ole mitään tekemistä sivistyksen kanssa.
Kun tarkemmin miettii näitä sote-alueita niin jako voi olla järkeväkin tulevaisuuden muutoksia ajatellen.
Kuten aikaisemmin esitin , edellisten hallitusten olisi pitänyt lähteä etenemään sote edellä eli ensin saneerataan sote , sitten muu hallinto eli kunnat näivetetään viemällä niiltä resursseja ja valtaa.Nyt hukattiin 15 vuotta näpertelyyn
Soten poistuminen puolittaa kuntien budjetit eivätkä ne ole enää niin kiinnostavia vallan käytön kannalta kuin nykyiset kunnat
Kun seuraavaksi siirretään koulutus niin kunnasta on jäljellä 20 % ja silloin ei enää kukaan suurempi isäaurinkoinen ole kiinnostunut istumaan tällaisten organisaatioiden hallinnossa,
Veikkaanpa, että kansanedustajat siirtyvät jo ensimmäisissä sote-vaaleissa sote-valtuustoihin ja jättävät kunnat.
Ja simsalabim , n 10-15 kuluttua Suomessa on vain 12 kuntaa tai ehkä vain 5.Tämä on paljon parempi tulos kuin nyt esitetyt 80-200 kuntaa ja vastustus vähäistä
Tässä suhteessa Osmo on oikeassa ja poliitikot oikealla tiellä
Toivoisin Osmolta asiantuntijakommenttia siitä, mitä to ”raha seuraa potilasta”-malli käytännössä tarkoittaa. Onko jokin palvelu jatkossa käyttäjälleen saman hintainen niin yksityisellä kuin julkisella, vai maksaako asiakas halvimman mukaan määritetyn standardihinnan ja sitä kalliimman palvelun erotuksen omasta taskustaan?
Tuleeko tästä taas yksi byrokratiahimmeli lisää, kun esim. röntgenoperaation hintaan pitää avoimen kilpailun mahdollistamiseksi laskea julkisellekin loppuasiakashinnat? Niihin tietty pitää sitten jyvittää mukaan Senaattikiinteistöjen sisäiset vuokrat ja niihin sisältyvät sotealueen 60-luvulla rakennetun keskussairaalan massiiviset peruskorjauskulut?
Jos näin on, niin saattaapa käydä niin, että vuokratiloissa, -kalustolla ja -henkilöstöllä toimivat yksityiset ketjut voivat ainakin lyhyellä tähtäimellä tehdä sellaisia tarjouksia, joihin juklkinen ei voi juuri suurten historiallisten taakkojensa vuoksi edullisuudella vastata -> asiakas valitsee yksityisen -> julkisen palvelun kysyntä laskee -> tarjontaa supistetaan -> yksiköt todetaan liian pieniksi ja tehottomiksi ja lakkautetaan -> jäljelle jää vain muutama suuryksikkö ja muu terveydenhoito on yksityistetty.
Sen jälkeen onkin voittajan helppo nostaa hintojaan, kun julkista vaihtoehtoa ei enää ole. Ja niitä yksityisiäkin todennäköisesti vain pari massiivista, mallia S- ja K-ryhmien ”toimiva” kilpailu.
EU pakottaa Suomen yhteen rahoituskanavaan .Ja kun suomalaisilla on jo valinnanmahdollsiuus käyttää esim Tallinnan tai muun maan palveluja niin tuo asiakkaan valinnanvapaus on vain aikataulukysymys .
Mitä tulee Ruotsin ja muiden maiden kokemuksiin ”valinnanvapudesta ” niin käytännössä palvelun tuottja valitsee asiakkaat
Ei edes Tukholmassa ykistyiset sijoitu ns huonoille alueille ja niilläkin alueilla, joissa ne toimivat niin ne ovat somalisuodattimien takana eli huonoilta alueilta ei pääse helposti terkkariin tai lääkärille
Niinpä asiakaskunta on jakautunut kuten nytkin eli yksityistä käyttävät terveet ja varakkaat nuhanenät, julkista sairaat ja köyhät.
Ja jos köyhä erehtyy yksityiselle niin huonolla palvelulla hänet saadaan häipymään
Jos Eiran sailaankin ilmestyisi pultsari hienostorouvien viereen niin lähtö valkenisi alle aikayksikön
Ei tuo ”valinnanvapaus” mitään muuta
Työterveydenhoitoon leivottu elihinnoiteltu ”sote” tulee siirtää varsinaiseen soteen. Näin työnantajat säästävät satoja miljoonia, millä rahoilla luodaan kymmeniätuhansia uusia työpaikkoja. Soteen liittyvä verotus tulee ohjeistaa ennen uuden soten käyttöönottoa (veropako tulee estää lain nimissä).
Jos ne maakunnat maksaisivat omat menonsa oman veropohjansa mukaan, niin olkoon kepulla vaikka 237 342 238 maakuntaa.
Mutta, kun se kaikki hallintohimmeli ja muu kusetus rahoitetaan pääkaupunkiseutua kuppaamalla.
Lisää poliitikkoja, lisää paperinpyörittäjiä, lisää kivijalkoja, lisää kustannuksia!
Jos joku kuvittelee, että nyt siirtymällä 15 sotealueeseen ja 18 itsehallintoalueeseen, jostakin supistetaan, niin olette täysin väärässä!
Kepukunnat tulevat jatkossakin lypsämään sen 8,5 miljardia euroa vuodessa valtionosuuksina, mutta lisäksi päälle tulee itsehallintoalueiden kustannukset.
Arvio: joku 6000-8000 uutta paperinpyörittäjää maakuntiin, ja 300-500 uutta poliitikkoa itsehallintovaltuustoihin tms.
Suomen ”suuret” kaupungit lypsetään hengiltä.
Ja tässä ei ole mitään tekemistä SOTEn kanssa, vaan sen, että Suomesta tehtiin juuri liittovaltio, jota KEPU johtaa.
KEpu halusi paljon alueita aluepolitiikan ja omien työllisyyden takia. Selittääkö tämä asevelvollisuuden suosion kepussa myös? Asevelvollisuus on aluepolitiikkaa, jolla luodaan töitä maalle?
Yksi tietoinen valinta yksityisillä tuntuu olevan se, että niihin ei sairaana pääse. Vaikuttaa, että jonkinlainen esteellisyys on ehdoton vaatimus toimitiloista päätettäessä. MIelellään kerroksissa, mielellään portaita kuljettavaksi ja ehdottomasti ei saa olla saavutettavissa paarikyydillä, p-tuoli asiakkaatkin yritetään torpata.
Yksityisellä lääkärit tekevät suurissa määrin työtä, jota julkisella ei ole. Julkisella ei tarvitse tehdä turhaa työtä, kun sille ei ole perustetta, yksityisellä se tehdään. Siinä, missä yksityisellä varataan aika erikoislääkärille flunssan vuoksi saa julkisella lapun kouraan sh:lta.
Ruotsissa on jo kokemuksia raha seuraa potilasta-mallista. Ruotsin valtiontalouden tarkastusvirasto on arvostellut ankarasti tehtyä uudistusta. Se on lisännyt kansalaisten eriarvoisuutta terveyspalveluissa. Hyväosaisten asuinalueilla on runsaasti palveluita ja valinnanvaraa. Siellä käydään monesti turhaankin lääkärissä. Köyhemmillä asuinalueilla terveyspalvelut ovat huonontuneet ja palvelujen käyttö vähentynyt. Hoitoa annetaan kysynnän, ei tarpeen mukaan. Ne, jotka eniten hoitoa tarvitsisivat, eivät sitä saa.
Yksityisillä terveyspalvelujen tuottajilla on kyllä kissanpäivät. Raha seuraa potilasta-malli on käytännössä Verovarat seuraavat konserniketjua veroparatiisiin piiloon-malli.
Ei se maakuntamallikaan ilman rahaa toimi, joten jollakin konstilla rahan on seurattava potilasta.
Kuvitteletko, että maakunnilla nyt ei ole johtajaa? Eikä sairaanhoitopiireillä? Palotoimilla? Toisen asteen koulutuksella on useitakin johtajia jne. Ja kun nämä kaikki siirretään maakuntajohtajan alaisuuteen, mistähän se lisäys tulee?
Kun 100-jäseninen maakuntavaltuusto ja 100-jäseninen sairaanhoitopiirin valtuusto yhdistetään vaaleilla valittavaksi, siitä tuskin tulee 200 jäsenistä maakuntavaltuustoa. Sama koskee näiden hallituksia. Poliitikkoja ei tule lisää, vaan vähemmän.
Byrokratia tullee jonkin verran lisääntymään, mutta ei esittämälläsi tavalla.
On harmi, että väliportaan hallintoa katsotaan ”kepuinho linssien läpi”, jonka myötä analyyttisyys katoaa.
Väliportaan hallintoa on vastustettu, koska sen pelätään lisäävän byrokratiaa ja verorasitusta. EVA:n mielestä tämä ei pidä paikkaansa, mikäli siirtymävaihe hoidetaan oikein.
EVA huomauttaa, että väliportaan hallinto on voimassa käytännössä kaikissa Länsi-Euroopan maissa
http://yle.fi/uutiset/eva_ratkaisu_kuntauudistukseen_on_valiportaan_hallinto/7688721
Sosiaalipuolella saadaan kilpailutushelvetti, jossa ainakaan kahden hengen yrityksiä ei jatkossa tule olemaan missään muodossa. Fysioterapeutit ja vastavat, äkkiä isommaksi konklaaviksi.
No, tuloksesta ei kukaan taida ymmärtää mitään. Hämäryys lisää hyksyttävyyttä. Kansalaisten etuja ei ajeta. Ai niin, eikä yhtään uutta lääkäriä tule minnekään.
Mitähän Sote projekijohtaja Pöysti (ex valtiontalouden tarkastaja) tekee? Ainoa mahdollisuus lienee erota, Sen verran reippaasti kansalisia puolustaneen asiantuntijan ylitse käveltiin. Eikä tiedolla jotamisesta tarvitse kummankaan puoleen enää puhua.
Toivotaan että tämä sotesoppa johtaa lopulta siihen että maakunnat/läänit tai vast. saavat tulevaisuuden EU-liittovaltiossa verotusoikeuden ja itsehallinnon, silloin esim. eduskunta ja muut korkeapalkkaiset tuolinlämmittäjät ovat turha menoerä ja niiltäkin osin maakuntien taakka pääkaupunkiseudun elättämisestä helpottuu ja ne voivat paremmin käyttää resurssinsa asukkaidensa hyväksi.
Ruotsin mallikaan ei ratkaise eriarvoisuutta, mutta se vähentää suomalaista piilokorruptiota.
Ruotsissa yksityinen palveluntuottaja käytännössä valitsee asiakkaat , sillä ei yksityisiä näy lähiöissä vaan ns paremman väen kaupunginosissa ja silloinkin monen somalisuodattimen takana. Köyhille ne ovat liian kaukana.Eikä vähänkään syrjemmällä ole vaihtoehtoja.
Mutta kyllä systeemi on parempi kuin suomalainen esim Rääkkylän malli, jossa julkinen monopoli vaihdettiin yksityiseen monopoliin.
Ruotsin mallin etu on että ostaja sanelee hinnat ja jokainen, joka haluaa tuottaa palveluja saa tehdä sen annetulla hinnalla
Eikä palvelua tarvitse kilpailuttaa kuten Suomessa tehdään ja päädytään kalliisin riitoihin , oikeudenkäynteihin ja yksityisiin monopoleihin.
Ruotsissa kun valitsee eli kilpailuttaa asiakas ja kun kilpailudirektiivi ei koske kuluttajaa niin eipä synny vastaavia riitoja eivätkä kansainväliset toimijat kykene painostamaan voittoa itselleen ajamalla taitamaton julkinen ostaja nurkkaan
Tämän mahdollisuuden EK/Kokoomus hävisi ja yrittää nyt kääntää asioita parhain päin.
Kokoomuksen tavoite oli vaihta julkinen monopoli yksityiseen eikä tavoite ole mihinkään kadonnut.Yksi taistelu on hävitty, mutta ei sotaa
Nyt sote-ratkaisussa on hehkutettu valinnanvapautta, mutta tiellä on vielä monta sudenkuoppaa
Ruotsin mallissakin todellinen valintamhdollisuus on hyvin rajallinen.
Suomessa sekin voidaan pilata sillä, että julkinen sektori kilpailuttaa vaihtoehdot ja valintamahdollsisuus on vain monopolien välillä
Verorahojen kuppaus kaikin keinoin on hyvää businesta. En voi ymmärtää miksi vasemmisto sallii tuollaista ja hymisee hiljaa, tai haukkuu jotain väärää puuta. Joko vasemmiston edustajia lahjotaan hiljaiseksi, tai sitten vasemmistolaisesti ajattelevat ovat vain naiiveja ja yksinkertaisia. Facebookin ja Arhinmäen kommenttien perusteella uskon lähinnä jälkimmäiseen.
http://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/3162990-laakarit-privatisoivat-suomen-terveydenhuoltoa
http://yle.fi/uutiset/turvapaikkabisnes_pihlajalinna_aikoo_perustaa_useita_vastaanottokeskuksia/8350943
Niinpä, mutta useimmissa maissa tuo väliporras on suunnilleen koko Suomen kokoinen.
Mutta toki silti on kannatettavaa yksinkertaistaa kuntien välisiä hallintohimmeleitä eli kuntayhtymien, isäntäkuntien, osakeyhtiöiden ja yhteistoimintasopimusten jne. tiheikköä (ja onpa nyt olemassa yksi kuntien osuuskuntakin!).
Erittäin vaikeata on ymmärtää Keski-Pohjanmaata maakuntana, kun se on kuitenkin Lappeenrannan kaupunkia pienempi. Voisivatko ne perustaa siellä Keski-Pohjanmaan kunnan? Jos maakuntien tehtävät mitoitetaan Keski-Pohjanmaan mukaan, ei maakunnille paljon tehtäviä voida antaa.
Jos Lappi ja Itä-Suomi joutuisivat omilla verovaroillaan elämään, melko korkea olisi veroprosentti.
Erittäin kannatettava ajatus sinänänsä – mutta Sipilä on pohojalainen.
Ja otapa huomioon, että Ahvenanmaan minimaakunta hoitaa tehtävänsä mainiosti ja niin myös muut, koosta riippumatta – jos rahoitus järjestyy.
Ahvenanmaa lähettää vaikeimmat kirurgiset tapaukset (ym.) Turkuun tai Tukholmaan eikä siinä mitään kummallista tai epätoivottavaa ole.
Työnjakoa tulee terveydenhuollossa aina olemaan, ei joka niemeen, notkoon tai saarelmaan saada yliopistosairaalan palveluita eli turha selittää että joka paikkaan pitää saada samat palvelut. Joka hehtaarilleko vai neliökilometrille?
En tiedä Itä-Suomesta, mutta Lapissa on vähänlaisesti väkeä ja paljon luonnonvaroja, energiaa ja turismia.
Nuukasti elämällä voisivat hyvinkin pärjätä.
Tuo Pohjanmaan tilkkutäkki taitaa johtua RKP:stä, jolle pitää aina jotenkin yksi maakunta manner-Suomestakin järjestää. Se menisi, jos kaikki entisen Vaasan läänin ”maakunnat” laitettaisiin yhteen.
Keskipohjanmaata on muutenkin vaikea ymmärtää maakuntana, se on jonkinlainen jakojäännös josta osa katsoo Ouluun, osa Vaasaan ja kai vielä osa Keski-suomeen tai E-Pohjanmaalle.
Jos vanhat läänit olisi pidetty voimassa, ne olisivat nyt automaattisesti sote-alueiden pohjana. Yhdeksänkö niitä aikanaan oli, numeromagian harrastajille kuulemma juuri sopiva luku sotealueiden määräksi.