Olen palaamassa Tampereelta, jossa kävin julkistamassa kaupungistumisen ilosanomaa. Kirjoitan tätä VR:n Duetto plus ‑vaunussa. Se on työmatkalaisen unelma. Voin kirjoittaa työpöydän ääressä.
Duetto plus ‑osasto on ravintolavaunun yläkerrassa. Varmaankin tarkoituksena oli, että ravintolan asiakkaat toisivat syötävänsä ja juotavansa tänne. Onhan ravintolavaunussa krooninen pula paikoista. Tähän viittaa se, että käytävällä on kioski. En tiedä, mitä siinä myytäisiin, koska en ole nähnyt sitä koskaan avattuna. Veikkaan olutta.
Tämä osasto toimii erinomaisesti, mutta ei alkuunkaan niin kuin oli ajateltu. En näe ravintolan tuotteita juuri kenelläkään. Kaikilla on läppäri.
Se ehdotus: tehkää tällainen läppärivaunu jonkun toisen vaunun yläkertaan ja säilyttäkää Duetto plus missä se on, mutta myykää sinne paikkoja kymmenen euron lisämaksusta, joka hyvitetään ruoka-annosten hinnoissa. Saisitte paikan ravintola-asiakkaille ja toisen täpötäyden vaunun läppäriväelle.
Tervetuloa raideliikenteen toimijaksi Onnibussi!
Kommentti Jorma Metsä-Ketelälle 2.9.2015 kello 18:49:
Kyllä Onnibussi itse asiassa jo on raideliikenteen toimija mutkan kautta ja ehkä eri lailla kuin toivotaan.
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/201357-dame-anne-berner-obe
Terveisin Kalevi Kämäräinen
http://www.rautatiematkustajat.fi/
“Onhan ravintolavaunussa krooninen pula paikoista”
Toinen vinkki VR:lle. Tehkää palvelu, josta voi varata itselleen ravintolavaunusta paikan ja syötävän etukäteen. Varausajaksi riittäisi vaikka vain puoli tuntia, jos ruoka olisi valmis ja lämmin kun varaus alkaa.
Mitä kauemmin VR:n monopolia jatketaan, sitä todennäköisemmin se kaatuu monopolin loppuessa.
Mun mielestäni ravintolavaunuissa ei enää ole sellaista tungosta kuin takavuosina. Tämä voi johtua esim siitä että koska matka sujuu nopeammin kuin aiemmin, syövät ihmiset eväänsä kotona tai määränpäässä. Myös alkoholin käytön osalta ravintolavaunut ovat siistiytyneet. Johtuu ehkä siitä että junia käyttävät aika paljon työnsä takia matkustavat ja matkatyötä tekeviltä vaaditaan nykyään muutakin kuin että maksa kestää.
Duetto Plus vaunujen alakerta on ärsyttävän steriili kirkkaine vihreine väreineen ja loisteputkivalaistuksineen, niin että ABC ‑huoltamokuppilatkin tuntuvat mukavilta niihin verrattuna. Jotenkin on Avecra Oy onnistunut sössimään ravintolavaunun perusidean, että siellä viihdyttäisiin ja seurusteltaisiin. En ole käynyt yläkerrassa, olen ymmärtänyt että jos on varannut paikan sieltä niin se velvoittaa oleskelemaan siellä koko matkan. Jos perheen kanssa liikkuu tai haluaa tehdä töitä, niin ei voi olla aina varma parkkeeraako viereiseen istuinryhmään joku äänekäs seurue jolla on viihdevaihde päällä.
“En näe ravintolan tuotteita juuri kenelläkään. Kaikilla on läppäri.”
Olisiko niin, että matkustajat eivät maksakaan itse matkalippujaan vaan työnantajat maksavat näkemäsi työntekijöiden matkaliput.
Terve,
Tuo kaikki on juuri sita mita ei pitaisi tehda. Ongelma on siis se, ettei nykyisessa junassa saa sita palvelua mita haluaa. Tahan on olemassa hyva saanto:
Tarjotaan sita mita ihmiset haluavat.
Ma mietin, etta eiko se olisi paras vain ulkoistaa ne junan ravintola- ym. palvelut jollekin, joka osaa tarjota sita mita ne ihmiset haluaa. Ei kai se niin vaikeaa ole. Kaupungit ovat taynna hyvia ravintoloita ja huoltoasemat taynna kelvollisia lounaskuppiloita. Hyvin parjaavat!
Voi olla etta VR-monopoli estaa em. idean. Jos estaa, niin miksi?
Ash, antaa olla, turhaa kuvittelua.
t. Mikko
Terve,
Eihan taman tapaistakaan ongelmaa pitaisi enaa olla olemassa vuonna 2015. Jos on, niin asia on ihan kirjaimellisesti pain helvettia. Siis Suomessa vuonna 2015? Ettei junasta loydy itselle sopivaa (maksettua) paikkaa?
t. Mikko
Eihän lentokoneessakaan pysty vaikuttamaan siihen, kuka viereen tai lähelle istuu. Julkisissa matkustamiseen kuuluu epämiellyttävyyksien hyväksyminen.
Olen ahkera julkisten käyttäjä ja vähintään kolmasosaan matkoista sisältyy huomattavia epämiellyttävyyksiä. En ole niistä koskaan valittanut, koska se nyt vain kuuluu elämään, että on olemassa erilaisia ihmisiä, joista osa on häiritseviä.
Niin, junissa on jo “läppäriosasto” eli Edb-vaunun bisnesluokka. Siellä voi varata jopa läppärilaukulleen oman jakkaran, sillä toisen puolen tuoliparit myydään vain ikkunanpuoleiselta osaltaan…
Tosin, tuonne osastolle pitää ostaa joustavasti kalliimpi lippu, joka jää itse työmatkojaan maksavalta ostamatta, sillä hintaa Tre-Hki ‑välillä on kymppi enemmän (sis. kahvia ja vettä). Kyseistä osastoa voisi parantaa aika simppelillä toimella, muuttamalla se läppärilaukulle varattu paikka kunnolliseksi työpöydäksi — vaikkapa siirtämällä ne ravintolavaunun yläkerran kääntyvät tuolit ja kokopitkä seinäpöytä sinne. Tosin, pitkäjalkaiselle ne karusellituolit on hankalia, jaloille ei löydy tukea.
Uusien ravintelivaunujen yläkerran maksullisuus lienee sen vuoksi, että siellä matkustavien “vartiointi” on helpompaa, koska konduktööri käy ajoittain tarkistamassa liput.