Ilmainen vinkki VR:lle

Olen palaa­mas­sa Tam­pereelta, jos­sa kävin julk­ista­mas­sa kaupungis­tu­misen ilosanomaa. Kir­joi­tan tätä VR:n Duet­to plus ‑vaunus­sa. Se on työ­matkalaisen unel­ma. Voin kir­joit­taa työpöy­dän ääressä.

Duet­to plus ‑osas­to on rav­in­tolavau­nun yläk­er­ras­sa. Var­maankin tarkoituk­se­na oli, että rav­in­tolan asi­akkaat toisi­vat syötävän­sä ja juo­ta­vansa tänne. Onhan rav­in­tolavaunus­sa krooni­nen pula paikoista. Tähän viit­taa se, että käytäväl­lä on kios­ki. En tiedä, mitä siinä myytäisi­in, kos­ka en ole näh­nyt sitä koskaan avat­tuna. Veikkaan olutta.

Tämä osas­to toimii eri­no­mais­es­ti, mut­ta ei alku­unkaan niin kuin oli ajatel­tu. En näe rav­in­tolan tuot­tei­ta juuri kenel­läkään. Kaikil­la on läppäri.

Se ehdo­tus: tehkää täl­lainen läp­päri­vaunu jonkun toisen vau­nun yläk­er­taan ja säi­lyt­täkää Duet­to plus mis­sä se on, mut­ta myykää sinne paikko­ja kymme­nen euron lisä­mak­sus­ta, joka hyvitetään ruo­ka-annos­ten hin­nois­sa. Saisitte paikan rav­in­to­la-asi­akkaille ja toisen täpötäy­den vau­nun läppäriväelle.

 

10 vastausta artikkeliin “Ilmainen vinkki VR:lle”

  1. “Onhan rav­in­tolavaunus­sa krooni­nen pula paikoista”

    Toinen vink­ki VR:lle. Tehkää palvelu, jos­ta voi vara­ta itselleen rav­in­tolavaunus­ta paikan ja syötävän etukä­teen. Varausa­jak­si riit­täisi vaik­ka vain puoli tun­tia, jos ruo­ka olisi valmis ja läm­min kun varaus alkaa.

  2. Jor­ma Met­sä-Ketelä:
    Ter­ve­tu­loa raideli­iken­teen toim­i­jak­si Onnibussi! 

    Mitä kauem­min VR:n monop­o­lia jatke­taan, sitä toden­näköisem­min se kaatuu monop­o­lin loppuessa.

  3. MikkoR:
    “Onhan rav­in­tolavaunus­sa krooni­nen pula paikoista”

    Toinen vink­ki VR:lle. Tehkää palvelu, jos­ta voi vara­ta itselleen rav­in­tolavaunus­ta paikan ja syötävän etukä­teen. Varausa­jak­si riit­täisi vaik­ka vain puoli tun­tia, jos ruo­ka olisi valmis ja läm­min kun varaus alkaa. 

    Mun mielestäni rav­in­tolavaunuis­sa ei enää ole sel­l­aista tun­gos­ta kuin takavu­osi­na. Tämä voi johtua esim siitä että kos­ka mat­ka sujuu nopeam­min kuin aiem­min, syövät ihmiset evään­sä kotona tai määrän­päässä. Myös alko­holin käytön osalta rav­in­tolavaunut ovat siis­tiy­tyneet. Johtuu ehkä siitä että junia käyt­tävät aika paljon työn­sä takia matkus­ta­vat ja matkatyötä tekeviltä vaa­di­taan nykyään muu­takin kuin että mak­sa kestää.

    Duet­to Plus vaunu­jen alak­er­ta on ärsyt­tävän steri­ili kirkkaine vihreine värei­neen ja lois­teputki­valais­tuksi­neen, niin että ABC ‑huolta­mokup­pi­latkin tun­tu­vat mukav­il­ta niihin ver­rat­tuna. Jotenkin on Ave­cra Oy onnis­tunut sös­simään rav­in­tolavau­nun perusidean, että siel­lä viihdyt­täisi­in ja seu­rusteltaisi­in. En ole käynyt yläk­er­ras­sa, olen ymmärtänyt että jos on varan­nut paikan sieltä niin se velvoit­taa oleskele­maan siel­lä koko matkan. Jos per­heen kanssa liikkuu tai halu­aa tehdä töitä, niin ei voi olla aina var­ma park­keer­aako viereiseen istu­in­ryh­mään joku äänekäs seu­rue jol­la on viihde­vai­hde päällä.

  4. “En näe rav­in­tolan tuot­tei­ta juuri kenel­läkään. Kaikil­la on läppäri.”

    Olisiko niin, että matkus­ta­jat eivät mak­sakaan itse matkalip­pu­jaan vaan työ­nan­ta­jat mak­sa­vat näkemäsi työn­tek­i­jöi­den matkaliput.

  5. Ter­ve,

    Tuo kaik­ki on juuri sita mita ei pitaisi teh­da. Ongel­ma on siis se, ettei nykyises­sa junas­sa saa sita palvelua mita halu­aa. Tahan on ole­mas­sa hyva saanto: 

    Tar­jo­taan sita mita ihmiset haluavat.

    Ma mietin, etta eiko se olisi paras vain ulkois­taa ne junan rav­in­to­la- ym. palve­lut jollekin, joka osaa tar­jo­ta sita mita ne ihmiset halu­aa. Ei kai se niin vaikeaa ole. Kaupun­git ovat tayn­na hyvia rav­in­toloi­ta ja huoltoase­mat tayn­na kelvol­lisia lounaskup­pi­loi­ta. Hyvin parjaavat!

    Voi olla etta VR-monop­o­li estaa em. idean. Jos estaa, niin miksi?

    Ash, antaa olla, turhaa kuvittelua.

    t. Mikko

  6. RS: Duet­to Plus vaunu­jen alak­er­ta on ärsyt­tävän steri­ili kirkkaine vihreine värei­neen ja lois­teputki­valais­tuksi­neen, niin että ABC ‑huolta­mokup­pi­latkin tun­tu­vat mukav­il­ta niihin ver­rat­tuna. Jotenkin on Ave­cra Oy onnis­tunut sös­simään rav­in­tolavau­nun perusidean, että siel­lä viihdyt­täisi­in ja seu­rusteltaisi­in. En ole käynyt yläk­er­ras­sa, olen ymmärtänyt että jos on varan­nut paikan sieltä niin se velvoit­taa oleskele­maan siel­lä koko matkan. Jos per­heen kanssa liikkuu tai halu­aa tehdä töitä, niin ei voi olla aina var­ma park­keer­aako viereiseen istu­in­ryh­mään joku äänekäs seu­rue jol­la on viihde­vai­hde päällä.

    Ter­ve,

    Eihan taman tapais­takaan ongel­maa pitaisi enaa olla ole­mas­sa vuon­na 2015. Jos on, niin asia on ihan kir­jaimel­lis­es­ti pain hel­vettia. Siis Suomes­sa vuon­na 2015? Ettei junas­ta loy­dy itselle sopi­vaa (mak­set­tua) paikkaa?

    t. Mikko

  7. mikko siito­nen:Jos on, niin asia on ihan kir­jaimel­lis­es­ti pain hel­vettia. Siis Suomes­sa vuon­na 2015? Ettei junas­ta loy­dy itselle sopi­vaa (mak­set­tua) paikkaa? 

    Eihän lentokoneessakaan pysty vaikut­ta­maan siihen, kuka viereen tai lähelle istuu. Julk­i­sis­sa matkus­tamiseen kuu­luu epämiel­lyt­tävyyk­sien hyväksyminen.

    Olen ahk­era julk­isten käyt­täjä ja vähin­tään kol­ma­sosaan matkoista sisäl­tyy huo­mat­tavia epämiel­lyt­tävyyk­siä. En ole niistä koskaan valit­tanut, kos­ka se nyt vain kuu­luu elämään, että on ole­mas­sa eri­laisia ihmisiä, joista osa on häiritseviä.

  8. Niin, junis­sa on jo “läp­päriosas­to” eli Edb-vau­nun bis­nes­lu­ok­ka. Siel­lä voi vara­ta jopa läp­päri­laukulleen oman jakkaran, sil­lä toisen puolen tuoli­par­it myy­dään vain ikku­nan­puoleiselta osaltaan…
    Tosin, tuonne osas­tolle pitää ostaa jous­tavasti kalli­impi lip­pu, joka jää itse työ­matko­jaan mak­saval­ta osta­mat­ta, sil­lä hin­taa Tre-Hki ‑välil­lä on kymp­pi enem­män (sis. kahvia ja vet­tä). Kyseistä osas­toa voisi paran­taa aika simp­pelil­lä toimel­la, muut­ta­mal­la se läp­päri­laukulle varat­tu paik­ka kun­nol­lisek­si työpöy­däk­si — vaikka­pa siirtämäl­lä ne rav­in­tolavau­nun yläk­er­ran kään­tyvät tuolit ja koko­pitkä seinäpöytä sinne. Tosin, pitkä­jalkaiselle ne karusel­li­tuolit on han­kalia, jaloille ei löy­dy tukea.
    Uusien rav­in­te­liv­aunu­jen yläk­er­ran mak­sullisu­us lie­nee sen vuok­si, että siel­lä matkus­tavien “var­tioin­ti” on helpom­paa, kos­ka kon­duk­tööri käy ajoit­tain tark­ista­mas­sa liput.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.