Fillarini elektroniikkainnovaatio on opencyclemap –karttojen lataaminen Garminin navigaattoriin. Virallisten pyöräreittien käyttäminen ei kannata, jos aikoo ehtiä määräajassa ajaa vaikka Helsingistä Nizzaan, mutta jos ei ole kiire minnekään, näiden avulla löytää kivoja maisemia ja rauhallisia reittejä – siis autoliikenteen kannalta rauhallisia.
Ensipäivien kokemukseni on, ettei näitä merkittyjä pyöräreittejä voi käyttää ilman navigaattoria, koska vaikka ne on merkitty melko hyvin, aina osasta yllättäviä käännöksiä ajaa ohi. Ajaessa navigaattori kannattaa zoomata perin lähelle, jotta huomaa heti, että ohi mentiin. Jotta kartasta tulisi lukukelpoinen, kannattaa häivyttää yksityiskohtia mahdollisimman paljon asetuksista. En kuitenkaan löytänyt tapaa häivyttää puhelinkioskin (!) merkkejä, jotka kaupungeissa peittivät melkein koko näytön.
Pyöräilijää motivoidaan hidastamaan ennen risteystä
Strategista suunnittelua en navigaattorin näytöllä osannut ensin lainkaan, mutta kun yksityiskohdat on häivytetty, zoomaus kauas saa kartan muistuttamaan metrokarttaa niin, että reitin kokonaisuudesta saa jonkun tolkun.
Kartassa pyöräreitti on merkitty sinisellä, paitsi pääreitit punaisella. Siinä välissä pitäisi olla vaalean sininen alueellinen reitti, mutta ainakin minun näytölläni se näkyy samanvärisenä sinisenä. Jokin asetus pielessä?
Valitettavasti samalla sinisellä on merkitty myös esimerkiksi kanavat ja moottoritiet. Edellinen aiheutti minulle hämminkiä eilen, ja jälkimmäinen ylimääräisen mutkan tänään.
Pyöränavigaattorista sanottakoon, että se voisi olla paljon parempi ja ennen kaikkea sen yhteispeli karttojen kanssa voisi olla parempi, eikä olisi edes vaikeaa. Jos sattuisi omistamaan hyvän kartta-aineiston ja vaikka älykännyköistä periytyvää osaamista, voisi kaapata markkinat helposti. KUULEKO NOKIA?
= = =
Aamu valkeni sateisena. Ei suurempaa haittaa, koska minun piti viimeistellä kolumni Suomen Kuvalehteen. Kahdentoista pintaan pääsin lopulta lähtemään. Yöllä oli kova ukkonen ja niinpä nyt oli yli kymmenen astetta kylmempää. Se oli eiliseen paahteeseen nähden niin ihanaa, että en sano navakasta vastatuulesta mitään. Oli itse asiassa jopa vähän kylmä polkea.
Suomessa pyörätietä käyttävä fillari menee kiertoliittymässä kaikissa tapauksissa ensimmäisenä, mutta Saksassa pyörätietä kulkeva osoitetaan liikennemerkillä poikkeuksetta väistövelvolliseksi kiertoliittymässä.
Hakkuukypsää metsää oli runsaasti
Seurasin sinisiä viivoja ja päädyin varsin mielenkiintoisille pyöräreiteille. Pitkään tie meni synkässä metsässä (jopa mustassa metsässä?), mikä oli vastatuulta ajatellen oikein hyvä.
Maasto muuttui kumpuilevammaksi. Eilen oli navigaattorin mukaan nousua yhteensä 250 metriä, eli 73 kilometriin todella vähän, nyt 93 kilometrissä 700 metriä.
Suunnittelemani reitti tyssäsi tietyöhön. Ympäri olisi päässyt, mutta pitkän kautta. Päätin hylätä fillaritiet ja kokeilla, miten Lumia selviää.
Microsoftin ostettua Nokian puhelimet, navigaattoriohjelmaa huononnettiin niin, ettei asetuksella voi estää moottoriteiden käyttöä kuin määrittelemällä kulkijan kävelijäksi. Siinä taas on omat ongelmansa. Tällä kertaa kävelijä ohjattiin muutaman kilometrin oikoreitille pitkin hyvin huonoa hiekkatietä.
Kumpuilevuus teki maisemasta kaunista
Matkanteko oli hidasta. Vastatuuli ja pakkaukset saivat aikaan sen, että matkanopeuteni oli selvästi huonompi kuin oli laskenut. Ulmissa vasta vähän ennen yhdeksää. Kiireesti pyykinpesun jälkeen syömään Thai-ravintolaan.
Kuitenkin kaiken kaikkiaan hyvin myönteinen kuva noista suunnitelluista pyöräreiteistä. Ne pidentävät matkaa ja pyörätietä ajaminen on aina hidasta, mutta turistille, joka ei ole matkalla mihinkään, ne antavat enemmän nähtävää.
Tarjoan kaljat, jos poikkeat Baseliin! Täällä on myös ainutlaatuinen kokemus rentoutua kuuman pyöräilypäivän jälkeen ajelehtimalla kaupungin läpi Reinin virran mukana.
Opencyclemapin materiaali on huomattavasti laadukkaampi pyöräilyn osalta kuin mitä Nokialla on käytössään.
Opencyclemap perustuu Openstreetmapsin dataan ja siitä on saatavilla useita eri tapaan väritettyjä versioita. Pyöräreitit on korostettu parhaiten juuri tuossa opencyclemapsissa.
Itse suosin kotona etukäteen piirrettyjä reittejä. Parin viikon päästä taas ajamassa Geraardsbergeniltä Istanbuliin.
Ei kuule. Ja HERE on käsittääkseni myynnissä.
Sensijaan kotimaiset Suunto ja Polar toimivat alalla, ja kilpailevat Garminia vastaan. Lisäksi alalla toimii tusina muuta pikkuyrittäjää, pyöränavigaattorit ovat nappikauppaa.
Amer Sportsin omistama Suunto ja Sports Tracker omaavat mielestäni suuren potentiaalin kasvaa tässä ”internet of things” ja ”quantified self” -hypetyksen aihealueella. Jos olisin valtio, laittaisin mieluusti muutaman sata miljoonaa riskirahaa Polarin ja Suunnon tuotekehityksen tukemiseen, vaikka entisten Nokialaisten avulla.
Joko olet käynyt Harzt vuoristossa? Siellä on kaunis kumpuileva maasto.
Kiitos taas tämän vuoden matkablogista, hyvää kesälukemista!
Joskus aiemmin sinulla oli heti otsikossa päivän matkamäärä, siitä sai hyvää perspektiiviä, mikä on mielekäs matka millaisessakin maastossa ja säässä.
”KUULEEKO NOKIA?”
Jos Nokialla olisi tuon kaltainen integrointi ja käyttäjäkokemuksen luominen käteväksi hallinnassa, romahdusta ei olisi tullutkaan.
Ainakin minun puhelimeni Here Drivessä voi säätää asetukset niin että reitille ei tule moottoriteitä: Settings – Route settings – Highways No.
Ja ei, kyseessä ei ole vanha versio ennen Microsoftin aikaa vaan ihan uusi Lumia 930.