Jo tuhansia vuosia sitten kauppiaat ja käsityöläiset muodostivat suuria kaupunkeja. Työnjako ja erikoistuminen loivat niissä ylellisyyttä, johon ympäröivällä maaseudulla ei ole ylletty. Vauraus syntyi kasautumiseduista – siitä, että pienellä alueella oli paljon eri alojen osaajia, joiden taidot täydensivät toisiaan ja jotka muodostivat toisilleen asiakaskunnan.
Teollisuuskaupungit olivat luonteeltaan erilaisia. Tehdas on riippuvainen kaupungista vain työvoimareservinä mutta ei vuorovaikutuskenttänä. Tehtaan kannalta kasautumisedut eivät ole järin suuria. Siksi tehtaita nousi maaseudulle ja kaupunki muodostui tehtaan ympärille.
Teollisuuskaupunki on pulassa, jos tehdas katoaa. Vaikka suurin osa asukkaista ei olekaan ollut tehtaan palveluksessa, he ovat myyneet palveluja tehtaan työläisille – ja tietysti toisilleen.
Jälkiteollinen kaupunki, city, merkitsee paluuta vuorovaikutuskaupunkiin. Tehtaan paikan rahan tuojana ovat ottaneet luovan luokan elinkeinot. Ne ovat riippuvaisia ympäröivästä kaupungista ja toisistaan. Kasautumisedut ovat merkittäviä eikä kaupungin kannattavalle koolle näytä olevan ylärajaa. Kaikkialla maailmassa on meneillään valtava muutto suuriin kaupunkeihin.
Teollisuuskaupungin muuntuminen cityksi ei ole aivan yksinkertaista. New Yorkin kohdalla se on mennyt loistavasti, vaikka aluksi olikin vaikeaa. Detroitissa muutos on epäonnistunut ehkä peruuttamattomasti.
Suomessa Helsinki ympäristöineen on onnistunut muutoksessa teollisuuskaupungista cityksi. Raskas teollisuus on käytännössä loppunut, mutta osaamisammatit ovat korvanneet menetetyt työpaikat enemmän kuin kokonaan. Ehdottomiin onnistujiin kuuluu myös Tampere, vaikka muutos onkin vielä pahasti kesken. Siitä kertoo korkea lähes kahdenkymmen prosentin työttömyys. Tehtaasta ei niin vain siirrytä toimistoon.
= = = =
Tehdasteollisuus työllistäjänä hiipuu väistämättä. Teollisuusautomaatio mitä ilmeisimmin kiihtyy. Vaikka tehdas säilyisi, työpaikat eivät säily.
Teollisuuskaupunkien kohtalon kysymys on, pystyvätkö ne muuntumaan cityiksi. Toisilla on siihen paremmat lähtökohdat kuin toisilla. Yliopistosta on valtavasti hyötyä, koska osaamisammattien kannattaa keräytyä yliopistojen ja tutkimuslaitosten läheisyyteen. Päätöksenteolla ja herraonnella on suurta vaikutusta. Hyvä herraonni nosti New Yorkin tuhon tieltä kukoistukseen ja huono herraonni ainakin joudutti Detroitin rappiota.
Pekka Kettunen johti näkemyksellisesti ja voimakastahtoisesti Jyväskylää teollisuuskaupungista kohti cityä ja tehden tilaa korkean osaamisen työpaikoille. Tämä merkitsi kunnallistaloudellista riskinottoa. On aikaista sanoa, miten uhkapeli päättyy. Omiltaan Kettunen ei ainakaan saanut tukea. Demarivaltuutetut syyttivät häntä väärien työpaikkojen tuomisesta kaupunkiin. Jyväskylää olisi pitänyt kehittää teollisuuskaupunkina. Se nyt ainakin olisi ollut hiipuvan tuhon tie. Kettunen palkittiin potkuilla vuonna 2004.
Muutoksen alkaessa Turulla oli käsissään todella parhaat kortit Helsingin jälkeen, mutta jotenkin se on onnistunut pelaamaan ne huonosti. Kilpailusta Tampereen ja Turun välillä ei kannata enää puhua.
= = =
Kansainvälisessä kirjallisuudessa vallitsevana käsityksenä on, että tulevaisuus on Helsinkiäkin suurempien kaupunkien. Onko meillä tulevaisuudessa Suomessa vain yksi menestyvä kaupunki, vai onko pienemmillä suomalaisilla kaupungeilla elinmahdollisuuksia? On pakko olla, koska meillä ei ole varaa menettää kaupunkeihin investoituja pääomia.
Kasautumishyödyissä on kyse laajojen työmarkkinoiden hyödyistä ja vuorovaikutteisuudesta.
Mitä erikoistuneemmat ovat työmarkkinat sitä enemmän on hyötyä isosta työssäkäyntialueesta. Sekä yrityksillä että työntekijöillä on mistä valita, joten molempien asema on turvatumpi.
Fimean räpiköivä siirtyminen Helsingistä Kuopioon on törmännyt Kuopion työmarkkinoiden pienuuteen ja yksipuolisuuteen. Puolisoille ei löydy osaamista vastaavaa työtä. Osa on myös haluton luopumaan Helsingin urbaaneista palveluista.
Pienemmät kaupungit menestyvät paremmin, jos ne verkostoituvat keskenään. Sveitsissä ajatellaan maan kaupunkeja yhtenä kaupunkina, jonka osat on sidottu toisiinsa nopeilla ja tiheään kulkevilla junilla.
Suomessa on vain 20 väestöltään kasvavaa kaupunkiseutua. Porvoota ja Lohjaa lukuun ottamatta ne ovat rautatiepaikkakuntia. Kuopiota olisi ehkä auttanut enemmän, jos Fimean siirtoon käytetyt rahat olisi käytetty ratayhteyden nopeuttamiseen.
Vuorovaikutteisuus on eri asia kuin iso työssäkäyntialue. Vuorovaikutteisuus jopa kärsii kaupungin koon kasvaessa ainakin, jos asuntomarkkinat eivät toimi. Hyvä keskusta ja kävely-ympäristö ovat avainasemassa. Moottoriteiden ruuhkissa ja Prisman parkkikentillä ei hedelmällisiä juttutuokiota synny. Tarvitaan kävelykatuja, mukavia toreja ja ratikoita. Jyväskylän paras investointi on ollut toimiva kävelykatu. Valitettavasti pari ostosparatiisia ehdittiin rakentaa kaupungin ulkopuolelle kaupungin elinvoimaa näivettämään.
Pienen kaupungin etu on tai voisi olla kaiken olennaisen keskittyminen kävelyetäisyydelle.
Kaupungeissa tarvitaan nyt hyviä päättäjiä.
Elinympäristön miellyttävyydellä on valtava merkitys kaupunkien tulevaisuudelle, koska uudet yritykset perustetaan sinne, missä yrittäjä perheineen haluaa asua.
Mukavat kaupungit menestyvät.
= = = =
(Kirjoitus on julkaistu Suomen kuvalehdessä Näkökulma-artikkelina)