En olisi uskonut, että siitäkin pitää kirjoittaa postaus, nostaako vai laskeeko asuntojen tarjonnan lisääminen asuntojen hintoja ja vuokria. Mutta käsitellään nyt tämäkin asia.
Tilastollisesti on tietysti niin, että siellä, missä rakennetaan eniten, asunnot ovat kalliita. Sen väittäminen, että kausaliteetti menee niin päin, että rakentaminen aiheuttaa hintojen nousua eikä toisin päin, on vähän samaa kuin sanoisi, että silmälasit heikentävät näköä. Sellainenkin korrelaatio tietysti on, että silmälaseja käyttävillä on huonompi näkö kuin niillä, jotka eivät käytä.
Kannattaako rakentaa sinne, missä asunnot ovat kalleimpia vai myös sinne, jossa syntyvät asunnot joudutaan myymään halvalla? Tässä intuitio voi pettää. Petti ainakin Matti Vanhasella aikanaan, kun hän sanoi, ettei rakentamista pidä keskittää hyvien joukkoliikenneyhteyksien varrelle, koska siellä asunnot ovat kalliita.
Kannattaa rakentaa sinne, missä asunnoista maksetaan eniten – siis missä ne ovat halutuimpia. Kaupunkitalousväen mukaan asuntojen rakentaminen lähelle keskustaa alentaa asuntojen hintoja kaikilla etäisyyksillä keskustasta. Huonosti sijaitsevat asunnot tulevat entistä halvemmiksi ja kohtuullisesti sijaitsevatkin halpenevat. Tämä on aika helppo ymmärtää, kun pysähtyy hetken pohtimaan asiaa.
Onko yhdyskuntarakenteen tiiveydellä jokin optimi, jota tiiviimmällä puolella kasautumishaitat ylittävät hyödyt? On. On paljon kaupunkeja, jopissa keskusta on slummiutunutta. Näin oli aiemmin jopa Helsingissä. Kruununhaasta sai asuntoja halvemmalla kuin Tapiolasta. Kasautumishaitat liittyvät ilmansaasteisiin ja liikenteen puuroutumiseen. Optimi on siirtynyt aivan olennaisesti oikealle, kun talokohtainen koksilämmitys korvattiin kaukolämmöllä ja synnytettiin toimiva joukkoliikenne. Edward Glaeserin (Triumph of the city) mukaan joukkoliikennekaupungin arvokkain alue on keskusta ja autokaupungin arvokkaimmat alueet ovat kaupungin laidalla.
On myös mahdollista, että lisärakentaminen kantakaupunkiin nostaa kantakaupungin asuntojen arvoa. Mekanismi tämän takana olisi, että kasautumishyödyt, jotka lisäävät kantakaupungin asuntojen arvoa, lisääntyvät entisestään, kun lisääntynyt väki parantaa alueen palvelutasoa entisestään. Jos tähän uskoo, ei voi samanaikaisesti uskoa mystisiin kasautumishaittoihin. Tämähän osoittaa, että kantakaupunkiin rakentaminen on ollut ajateltuakin hyödyllisempää.
Koska kantakaupunkiin rakentaminen alentaa asumisen hintaa kantakaupungin ulkopuolella, innokkaimmin kantakaupunkiin rakentamista pitäisi kannattaa sen, joka itse haluaa asua vaikka Nurmijärvellä. Ratikkakaupunkibuumihan on alentanut asumiskustannuksia Nurmijärvellä jo nyt ja varmaankin alentaa sitä tulevaisuudessa vielä lisää.