Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 17.3.2015

(Esi­tys­lis­taan tästä)

Vuo­den 2014 kaavoituk­sen arvioin­ti ja seuranta

Viime vuon­na puol­let­ti­in kaavo­ja yli miljoo­nan ker­rosneliön ver­ran ja kaavoitet­tu raken­nusala sijoit­tui varsin hyvin raidey­hteyk­sien tai ainakin tule­vien raidey­hteyk­sien var­relle. Ongel­mana vain on, että tuos­ta yli miljoonas­ta yli puo­let oli toim­i­ti­la­rak­en­tamista, jota on valmi­ik­si kaavoitet­tuna jo yli kuusi miljoon­aa kerrosneliötä.

Karhusaaren kaavarunko

Pöy­dältä

Mie­lenki­in­toista on, että ELY-keskuk­sen mukaan täl­laisia kaavarunk­o­ja ei saisi tehdä, kos­ka niistä ei voi valit­taa. Tämä väline on yleiskaa­van ja ase­makaa­van välis­sä. Kun jotain aluet­ta ale­taan ase­makaavoit­taa, kaavoit­ta­jal­la on olta­va jokin yleiskaavaa tarkem­pi kokon­ais­näke­mys alueesta. ELY:n mukaan loukkaa kansalais­ten oikeustur­vaa, että tämä yleis­näke­mys julk­iste­taan ja hyväksytään lau­takun­nas­sa sen sijaan, että virkamiehet tek­i­sivät sen salaa julk­isu­udelta ja luottamusmiehiltä.

Jos raken­nus­la­ki toimisi toisin – jos raken­nuslu­pavai­heessa voisi käyt­tää hark­in­taa – ehkä täl­lainen kaavarun­gon tarkku­us riit­täisi asemakaavallekin.

Opiske­li­ja-asun­to­ja Kumpu­lan kampukselle.

Yliopis­to luop­uu noin 14 000 ker­rosneliöstä raken­nu­soikeut­ta opiske­li­ja-asun­to­jen hyväk­si. Raken­nu­soikeus vähän kas­vaa niin, että asun­tok­er­rosalaa tulee 16 800 kerrosneliötä.

Verkkosaaren eteläosan kaava

Toteut­ta­ja, Skan­s­ka, on urput­tanut kalli­ista kaavamääräyk­sistä, mut­ta viras­to ei halua antaa perik­si ja laskea rak­en­tamisen laat­ua. Pitänee paneu­tua riidan aiheeseen tarkemmin.

 Osmonkul­man suo­jelukaa­va Puu-Käpylässä

Aiem­min suo­jelemat­ta jäänyt osa Puu-Käpylää suojellaan.

Kru­u­nun­haan arvokkaat por­rashuoneet ja hissit

Tämä on vaik­ka kuin­ka mon­et­ta ker­taa esil­lä. Kysymys on siitä, miten pain­ote­taan asukkaiden mah­dol­lisu­ut­ta asua kodeis­saan ja muse­aal­isia näköko­htia. Tämä kaa­va ilmeis­es­ti mah­dol­lis­taa joidenkin hissien rakentamisen.

Kol­men sepän suo­jatie Mannerheimintiellä

Pöy­dältä

Ratikkakuskit ovat epäilleet, että tämä tulee vaikeut­ta­maan ratikoiden kulkua, vaik­ka simu­loin­nit osoit­ta­vat muu­ta, kos­ka suo­ma­laisil­la autoil­i­joil­la on hyvin itsekäs tapa ajaa risteyk­set tukkoon voit­taak­seen teo­ri­as­sa pari sekun­tia. Liiken­nesu­un­nit­teli­jat eivät tätä usko. Tuol­la alueel­la on valkoinen ruudu­tus osoit­ta­mas­sa, että risteyk­seen ei pitäisi pysähtyä. Tieli­iken­nela­ki ei merk­in­tää tunne, joten se on ohjeelli­nen. Parem­man autokult­tuurin mais­sa saa automaat­tis­es­ti sakon, jos valkoisen ruudu­tuk­sen kohdal­la pysähtyy.

Lausun­to van­hankaupunginkosken padon purkamisesta.

Kalat palaisi­vat Van­taan­jo­keen, jos näin tehtäisi­in. Viras­to vas­tus­taa jyrkästi, kos­ka kokon­aisu­us on osa Helsin­gin teol­lista his­to­ri­aa ja kos­ka padon purkami­nen lask­isi Van­taan­joen pin­taa huo­mat­tavasti. Edelli­nen on vähän makua­sia ja jälkim­mäi­nen on kor­jat­tavis­sa nos­ta­mal­la kosken niskaa riittävästi.

 

67 vastausta artikkeliin “Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 17.3.2015”

  1. Van­hal­la voimalal­la raken­nuksi­neen ja putouksi­neen on his­to­ri­al­lista arvoa, ja se muo­dostaa hienon miljöön Van­taan­joen suul­la. Joen itäi­nen haara­han kul­kee sitä­pait­si vapaana.

    Kaiken­laisia koskia on Suomes­sa riit­tämi­in, mut­ta Van­hankaupun­gin putous on ain­ut­laa­tu­inen osa Helsin­gin teol­lista his­to­ri­aa. Siihen liit­tyy olen­nais­es­ti myös van­has­sa voimalaraken­nuk­ses­sa toimi­va museo.

  2. Voiko HKL:ää edel­lyt­tää kel­lot­ta­maan ratikat ennen ja jäl­keen uuden suo­ja­tien? Sit­ten­pähän voisi ainakin sanoa, onko sim­u­laa­tioista mihinkään.

  3. Ehkä kan­nat­taa pyyhk­iä se lop­pukin vihreä teitin puolueesta pois, jos ette run­no tuo­ta patoa nurin. Aika vaikea sit­ten enää perustel­la mitenkään vihrei­den eroa­van muista puolueista. Van­taal­la Tikkuri­lankosken padon purku tulee myös tänä vuon­na päätet­täväk­si ja siel­lä suh­tau­tu­mi­nen on ollut laa­jasti myön­teistä, joten aika erikoista jos ylem­pänä vesistöä vapaute­taan kos­ki, mut­ta helsinkiläiset pitävät joen suul­la port­te­ja yhä kiin­ni ja jatka­vat eläinrääkkäystään. 

    On aika nau­ret­tavaa sit­ten vas­tus­taa esimerkik­si turk­istarhaus­ta, jos itse pitää pystyssä tuol­laista tap­po­seinää turhan takia ja näytös­lu­on­teis­es­ti sil­loin täl­löin pyörit­tää tur­bi­ineis­sa anke­ri­aat silpuk­si. 200–300 kilo­metriä vesistöä yläpuolel­la muut­tuisi lohi­joek­si ker­ral­la, jos tuo seinä vedet­täisi­in alas. Olisi jo merkit­tävä matkailuelinkeinokin, jah­ka suorite­taan muu­ta­ma vesistön­paran­nu­sop­er­aa­tio lisää.

  4. Tarvi­taanko Kumpu­lan kam­puk­sen opiske­li­joiden takia todel­la noin paljon autopaikko­ja? Noiden asun­to­jen opiske­li­jat luul­tavastikin opiske­li­si­vat naa­puriko­rt­teleis­sa ja käyt­täi­sivät joukkoli­iken­net­tä keskus­tas­sa asioidessaan. Mik­si siis autopaikat?

    Kumpu­lan kam­pusalueen pysäköin­tiä voisi kyl­lä muuten järkeistää. Yliopis­ton alueel­la on päivisin huo­mat­ta­va määrä tyhjiä parkkiru­u­tu­ja samaan aikaan kun auto­ja on pysäköi­ty maas­toon. Mallia voisi ottaa Ilmati­eteen laitok­selta, jon­ka parkkipaikalla ei kovin paljon tyhjää ole eli paikat ovat parem­min käytössä. 

    Tietääk­seni yliopis­ton parkkialueel­la jokaisel­la parkkiru­udul­la on nimet­ty käyt­täjä, mut­ta IL:n puolel­la taas paikan val­in­ta on vapaa pysäköin­tilu­van han­kkineille. Lupia on myön­net­ty hie­man enem­män kuin on paikko­ja, kos­ka läh­eskään kaik­ki eivät tule samaan aikaan autol­la töi­hin. Voisiko kaupun­ki vaa­tia yliopis­toa tehosta­maan pysäköin­tialueen käyt­töä lähialueen väärin­pysäköin­nin vähentämiseksi?

  5. Eli toim­i­ti­la­ton­teista on enem­män tar­jon­taa kuin kysyn­tää. Onko kaavoite­tun toim­i­ti­la­ton­tin hin­ta jous­tanut alaspäin? Jos ei, niin miksi?

    1. Kyl­lä, kaavoitet­tu­jen tpoim­i­tilo­jen hin­ta vähänkin syr­jässä on lähel­lä nol­laa. Espoos­sa kuu­dennes toimis­toista on tyhjil­lään. Kävi kuitenkin ilmi, että tuos­ta puoles­ta miljoonas­ta ker­rosneliöstä suuri osa meni Vuosaaren monipolt­toainevoimalaan, HYKS:n sairaala-alueeseen ja esimerkik­si Saaris­ton kaavaan. (Toim­i­ti­laa on kaik­ki, mikäö ei ole asun­to­ja) Keho­timme eriyt­tämään toimis­tot omak­si luokakseen.

  6. Raken­nusten suo­jelumääräyk­siä pitäisi löysätä hissien osalta. Lähtöko­htana pitäisi olla rap­pukäytävän alku­peräiseltä näyt­tämi­nen, eli sal­lit­taisi­in van­hal­ta näyt­tävän hissin rakentaminen. 

    Esimerkik­si Uudel­la yliop­pi­lastalol­la joudu­taan kan­ta­maan käsipelil­lä kaik­ki rul­latuolis­sa istu­vat. Oleel­lis­in­ta ei ole siitä aiheutu­va vai­va, vaan sen sijaan se, että rul­latuolis­sa istu­vat ajat­tel­e­vat ole­vansa vaivak­si, osal­listuen harvem­min tapahtumiin. 

    Kru­u­nun­haan ker­rostalon tapauk­ses­sa hissit­tömyys ei vält­tämät­tä tarkoi­ta vain sitä, että van­hat ja muuten liikun­tara­joit­teiset asukkaat joutu­vat muut­ta­maan pois. Se voi tarkoit­taa sitä, että 80-vuo­ti­aan 85-vuo­tias ystävä ei voi tul­la ollenkaan hänen asun­nolleen, kos­ka tämä ei yksinker­tais­es­ti pääse sinne.

  7. Joku kom­pro­mis­si­han tuos­sa pados­sa olisi esim. se, että pados­ta leikataan alaosa pois. Täl­löin pato säi­lyy ja sen alaosa kuo­huu ~nykyiseen tapaan. Omas­ta mielestäni siis­tein ratkaisu olisi kyl­läkin vain räjäyt­tää se pato ja jät­tää rau­niot paikalleen. Rap­pi­oro­man­ti­ikkaa, sano.

    Aloite on hyvä ja kan­natet­ta­va, jus­teer­atkaa lausun­to sen mukaan.

  8. Täysin eri mieltä. Pato on pelkkä ruma kivimuuri, ja museo pääsee aivan uuteen lois­toon, kun Helsinginkos­ki kuo­huu vapaana museoalueen läpi.

    Helsin­gin his­to­ri­aa:
    Van­hal­la voimalal­la raken­nuksi­neen ja putouksi­neen on his­to­ri­al­lista arvoa, ja se muo­dostaa hienon miljöön Van­taan­joen suul­la. Joen itäi­nen haara­han kul­kee sitä­pait­si vapaana.

    Kaiken­laisia koskia on Suomes­sa riit­tämi­in, mut­ta Van­hankaupun­gin putous on ain­ut­laa­tu­inen osa Helsin­gin teol­lista his­to­ri­aa. Siihen liit­tyy olen­nais­es­ti myös van­has­sa voimalaraken­nuk­ses­sa toimi­va museo.

  9. napan­der:
    Ehkä kan­nat­taa pyyhk­iä se lop­pukin vihreä teitin puolueesta pois, jos ette run­no tuo­ta patoa nurin. A 

    Mis­tä läh­tien arvokkaan raken­netun ympäristön purkami­nen on ollut jotenkin vihreätä?

    Muutenkin koko asia on nau­ret­ta­va, kallis lil­lukan­var­si kun tääl­lä olisi todel­lisi­akin ympäristöon­gelmia käsit­telemät­tä. Suh­teel­lisu­u­den­ta­ju puuttuu.

  10. N:
    Tietääk­seni yliopis­ton parkkialueel­la jokaisel­la parkkiru­udul­la on nimet­ty käyt­täjä, mut­ta IL:n puolel­la taas paikan val­in­ta on vapaa pysäköin­tilu­van han­kkineille. Lupia on myön­net­ty hie­man enem­män kuin on paikko­ja, kos­ka läh­eskään kaik­ki eivät tule samaan aikaan autol­la töi­hin. Voisiko kaupun­ki vaa­tia yliopis­toa tehosta­maan pysäköin­tialueen käyt­töä lähialueen väärin­pysäköin­nin vähentämiseksi?

    Yliopis­tol­la ei ole Kumpu­las­sa kenellekään osoit­teu­ja omia parkkipaikko­ja, vaan pysäköin­tilu­pia “myy­dään” enem­män kuin paikko­ja fyy­sis­es­ti on tar­jol­la. Pysäköin­nin oikea hin­ta on makua­sia, mut­ta 400 euroa vuodessa avoimen taivaan alla olev­as­ta paikas­ta Kumpu­las­sa on sen ver­ran suuri kus­tan­nus, ettei ainakaan sen takia tehostamista tarvi­ta: Tuskin kukaan turhan­päiten moista viit­sisi maksaa.

  11. Mikä on kaa­van tarkoi­tus? Onko meil­lä oikeasti varaa vielä säädel­lä tässäkin artikke­lis­sa lue­tu­il­la tavoil­la? Tässä kaipaa aikuis­ten oikeasti säädöstalkoita.

    Museovi­ras­ton lakkaut­ta­mi­nen on myös hyvä alku, jos viras­to ei kykene ymmärtämään omien ja kaverin raho­jen eroa. Jos­sain muus­sa kon­tek­stis­sa tuo­ta san­ot­taisi­in varkaudeksi.

  12. “Toteut­ta­ja, Skan­s­ka, on urput­tanut kalli­ista kaavamääräyk­sistä, mut­ta viras­to ei halua antaa perik­si ja laskea rak­en­tamisen laat­ua. Pitänee paneu­tua riidan aiheeseen tarkemmin.”

    Älkää koskaan antako perik­si, tämä on yksiselit­teis­es­ti väärin. Kysyn­nän ja tar­jon­nan lakien mukaan Skan­s­ka on tar­jon­nut ton­teista tietyn ver­ran tietäen rajoituk­set. Jos niitä helpote­taan, pitäisi jär­jestää myös uusi kil­pailu­tus ym.

    Toinen syy on, että kaavamääräyk­sistä ja esim. arkkite­htu­urik­il­pailun voit­ta­neen ehdo­tuk­sen omi­naisuuk­sista tin­kaami­nen köy­hdyt­tää kaik­ki talot laatikoik­si. Sitä tulee tehdä mitä on tar­jot­tu ja sopimuk­set pitää pitää.

  13. Napan­der, taysin samaa mielta

    Purkakaa se tyh­ma pato. Jos kult­tuuri­his­to­ria sita vaatii, niin rak­en­takaa freikkipa­to kevytlevy­ista. Tai antakaa lupa susien lah­taamiseen kult­tuuri­his­to­ri­an nimissa,

    t. Mikko

  14. Kumpu­lan kam­puk­sen opiske­li­ja-asun­tokaa­va on hyvä, mut­ta Kus­taa Vaasan tien var­ren liiken­nevihreät eivät.

    Lisää tiivistä taloa, kiin­ni katuun!

  15. KumPark­ki: Yliopis­tol­la ei ole Kumpu­las­sa kenellekään osoit­teu­ja omia parkkipaikko­ja, vaan pysäköin­tilu­pia “myy­dään” enem­män kuin paikko­ja fyy­sis­es­ti on tar­jol­la. Pysäköin­nin oikea hin­ta on makua­sia, mut­ta 400 euroa vuodessa avoimen taivaan alla olev­as­ta paikas­ta Kumpu­las­sa on sen ver­ran suuri kus­tan­nus, ettei ainakaan sen takia tehostamista tarvi­ta: Tuskin kukaan turhan­päiten moista viit­sisi maksaa. 

    Mik­si sit­ten yliopis­ton parkkipaikalla on päivisinkin tyhjiä pysäköin­tiru­u­tu­ja? Mik­si samat autot näyt­tävät ole­van samoissa ruuduis­sa? Mik­si joka iki­nen tark­ista­mani (noin kymme­nen tapaus­ta viimeisen viiden vuo­den aikana) jalankulkure­it­te­jä tukki­va pysäköin­tipaikko­jen ulkop­uolelle pysäköi­ty auto on ollut yliopis­to­laisen auto?

    Vähin­täänkin yliopis­to voisi puut­tua maastopy­säköin­ti­in oma­l­la maal­laan, kos­ka ilman yliopis­ton myötä­vaiku­tus­ta kun­nalli­nen pysäköin­nin­valvon­ta ei voi siihen puut­tua. Yliopis­to näyt­tää tässä todel­la huonoa esimerkkiä.

  16. napan­der: On aika nau­ret­tavaa sit­ten vas­tus­taa esimerkik­si turk­istarhaus­ta, jos itse pitää pystyssä tuol­laista tap­po­seinää turhan takia ja näytös­lu­on­teis­es­ti sil­loin täl­löin pyörit­tää tur­bi­ineis­sa anke­ri­aat silpuk­si. 200–300 kilo­metriä vesistöä yläpuolel­la muut­tuisi lohi­joek­si ker­ral­la, jos tuo seinä vedet­täisi­in alas

    Olemat­ta eläin­fy­s­i­olo­gian asiantun­ti­ja uskaltaisin kyl­lä veika­ta tur­bi­inis­sa silp­pu­un­tu­mal­la kuol­e­van anke­ri­aan kuol­e­van huo­mat­tavasti nopeam­min ja vähem­mäl­lä kär­simyk­sel­lä kuin kalas­ta­jan koukus­sa tem­poil­e­van lohen.

    Patokysymys näyt­täisi ole­van argu­menteil­taan osa­puilleen seuraava:

    Padon pois­toa puolta­vat argumentit:
    — padol­la on vain hyvin vähäi­nen sähköhuol­lolli­nen merkitys
    — pato estää kalastusharrastuksen
    — Jasper Pääkkö­nen on paljon ihqmpi kuin teol­lisu­ushis­to­ri­aa vaali­vat tyl­sät insinöörit

    Paidon säi­lyt­tämistä puolta­vat argumentit:
    — padon hait­ta on lähin­nä kalas­tushar­ras­tuk­seen liittyvä
    — pato on merkit­tävä osa helsinkiläistä teollisuushistoriaa
    — patomiljöö on mon­en mielestä hieno
    — vesivoiman purkami­nen on lähtöko­htais­es­ti huono asia ja esimerkki

    Tietysti tässä vai­heessa kan­nat­taisi miet­tiä, löy­tyykö jokin kalas­tushar­ras­tuk­selle myön­teinen vai­h­toe­hto, joka ei edel­lytä padon purkamista. Ei tässä oikein ratio­naal­isia argu­ment­te­ja ole suun­taan eikä toiseen, kyse on arvoista.

  17. Mun lait­ta­ma kom­ment­ti näköjään katosi jon­nekin tiedon val­tamereen, mut­ta koite­taan uudestaan.

    Tossa patoasi­as­sa kom­pro­mis­si olisi, että pados­ta leikataan alaosa veks. Täl­löin pato olisi paikallaan ja sen alaosa kuo­huisi jok­seenkin saman­laise­na kuin nyt. Tosin omas­ta mielestäni siis­tein vai­h­toe­hto olis vaan räjäyt­tää se pato ja jät­tää rau­niot muis­tok­si. Vähän rappioromantiikkaa.

    Aloite on hyvä, hoitakaa lausun­to sen mukaiseksi.

  18. N: Voisiko kaupun­ki vaa­tia yliopis­toa tehosta­maan pysäköin­tialueen käyt­töä lähialueen väärin­pysäköin­nin vähentämiseksi?

    Tehost­a­mi­nen on toki kan­natet­tavaa, mut­ta väärin­pysäköin­tiä vähen­netään vain sakot­ta­mal­la väärinpysäköinnistä.

  19. napan­der:
    helsinkiläiset pitävät joen suul­la port­te­ja yhä kiin­ni ja jatka­vat eläinrääkkäystään. 

    Voitko ker­toa, onko kala yhtä tyh­mä kuin aasi, ettei ymmär­rä nous­ta itäistä uomaa ylös? No voihan se olla geeneis­sä, että kala nousee aina ilta-auringon puolelta. Vähän niinkuin ns. parem­pi poruk­ka, joka ei viihdy aamuau­ringon kaupunginosissa.

  20. Helsin­gin his­to­ri­aa: Kaiken­laisia koskia on Suomes­sa riit­tämi­in, mut­ta Van­hankaupun­gin putous on ain­ut­laa­tu­inen osa Helsin­gin teol­lista historiaa.

    Teknolo­gian his­to­ri­an vaal­im­i­nen on sinän­sä hienoa ja lähel­lä omaakin sydän­täni, mut­ta voimala+patokompleksi joka pois­taa kalat joes­ta on sen ver­ran destruk­ti­ivista teknolo­giaa ettei sen säi­lyt­tämi­nen voi olla mikään itseisarvo.

    Dynaami­nen ja elävä (tässä: ekosys­teemiltään toimi­va, kalas­tuk­sen mah­dol­lis­ta­va joki) on lop­ul­ta aina parem­pi kuin staat­ti­nen monumentti.

  21. Van­hankaupunginkosken pato pitää purkaa.
    Se on aikansa palvel­lut teol­lisen ajan alussa.
    Nyt ihmiset kaipaa­vat virkistymismahdollisuuksia!
    Padon purkami­nen mah­dol­lis­taisi vael­luskalo­jen nousun läh­es 300 km pituiselle matkalle Van­taan­joel­la ja sen sivuhaarois­sa. Tikkuri­lankosken pato ollaan myös purka­mas­sa, jol­loin kalat pää­sevät nouse­maan Keravanjokeen.
    Tule­vat sukupol­vet tuli­si­vat kiittämään!!!

  22. Viherinssi:
    Patokysymys näyt­täisi ole­van argu­menteil­taan osa­puilleen seuraava:

    Padon pois­toa puolta­vat argumentit:
    – padol­la on vain hyvin vähäi­nen sähköhuol­lolli­nen merkitys
    – pato estää kalastusharrastuksen
    – Jasper Pääkkö­nen on paljon ihqmpi kuin teol­lisu­ushis­to­ri­aa vaali­vat tyl­sät insinöörit

    No onhan tossa ihan puh­taat luon­toar­vot, siis jok­iekosys­teemin ennallistaminen.

    Arvoista toki on kyse, kuten päätök­sen­teossa aina.

  23. Viherinssi:
    Patokysymys näyt­täisi ole­van argu­menteil­taan osa­puilleen seuraava:

    Padon pois­toa puolta­vat argumentit:
    – padol­la on vain hyvin vähäi­nen sähköhuol­lolli­nen merkitys
    – pato estää kalastusharrastuksen
    – Jasper Pääkkö­nen on paljon ihqmpi kuin teol­lisu­ushis­to­ri­aa vaali­vat tyl­sät insinöörit

    Paidon säi­lyt­tämistä puolta­vat argumentit:
    – padon hait­ta on lähin­nä kalas­tushar­ras­tuk­seen liittyvä
    – pato on merkit­tävä osa helsinkiläistä teollisuushistoriaa
    – patomiljöö on mon­en mielestä hieno
    – vesivoiman purkami­nen on lähtöko­htais­es­ti huono asia ja esimerkki

    Tietysti tässä vai­heessa kan­nat­taisi miet­tiä, löy­tyykö jokin kalas­tushar­ras­tuk­selle myön­teinen vai­h­toe­hto, joka ei edel­lytä padon purkamista. Ei tässä oikein ratio­naal­isia argu­ment­te­ja ole suun­taan eikä toiseen, kyse on arvoista.

    Viherinssi on joko totaalisen pihal­la tai sit­ten troolaa melkoisel­la rapalal­la hyväuskoisia net­tikom­men­taat­tor­e­i­ta. Padon purkamises­sa ei ole ensisi­jais­es­ti kyse kalas­tuk­ses­ta, har­ras­tamis­es­ta tai edes Jasper Pääkkösen ihanu­ud­es­ta, vaan ihan kaloista ja niiden oikeud­es­ta nous­ta lisään­tymään luon­non­ti­laiseen jokeen. Se että kalakan­to­jen elpyessä myös kalas­tushar­ras­tus ja muut virk­istysar­vot saa­vat nos­tet­ta on vain plussaa.

    Tässä on vas­takkain 1800-luvul­la raken­netun padon his­to­ri­al­liset arvot ja toisaal­ta joen ja sen eliöstön luon­toar­vot. Sinän­sä viherinssi on ihan oike­as­sa, pato on mitä osu­vin mon­u­ment­ti Suomen his­to­ri­an pahim­malle ja totaaliselle ympäristö­tuholle, vesivoimarakentamiselle.

  24. Van­taankosken padon purkami­nen on Juk­ka Relanderin vaal­itäky, ihan samal­la taval­la kuin Vaasankatu oli viime vaaleis­sa Emma Karin. Kumpikin flop­paa, mut­ta tuleep­a­han todis­te­tuk­si, että vihreät ovat oppi­neet ihka kepu­laisen siltarumpupolitiikan.

  25. Viherinssi:
    Tietysti tässä vai­heessa kan­nat­taisi miet­tiä, löy­tyykö jokin kalas­tushar­ras­tuk­selle myön­teinen vai­h­toe­hto, joka ei edel­lytä padon purkamista. 

    Miten olisi jokeen toinen uoma, jos­sa ei ole putous­ta ja jos­ta kalat pää­sevät ylös koski­maista reit­tiä pitkin.

    Aini­in, siel­lä on se jo! Kalat nou­se­vat Van­taan­jo­keen jo nyt.

    Jos toinen uoma ei ole täy­delli­nen, niin var­maan sen paran­t­a­mi­nen kaloille sopi­vam­mak­si olisi paljon helpom­paa ja viisaam­paa kuin padon purkaminen.

  26. Viherinssi: Padon pois­toa puolta­vat argumentit: 

    Tuos­ta uno­h­tui sel­l­ainen mon­en mielestä var­maan aika olen­nainenkin asia eli se, että joki voitaisi­in palaut­taa (ainakin tämän sek­torin osalta) nyky­istä luon­non­mukaisem­paan tilaan mitä puolestaan voisi pitää varsin posi­ti­ivise­na seikkana jo sel­l­aise­naankin otta­mat­ta vielä varsi­nais­es­ti edes kan­taa erinäisi­in hyötynäkökulmiin.

    Joki voinee parem­min luon­nol­lises­sa tilas­saan? Eläimien kohdal­la tode­taan usein, että eläin viihtyy laji­tyyp­il­lisessä ympäristössä. Sama logi­ik­ka pitäisi ylet­tää koske­maan myös vesistöjä.

    Patoal­taaseen pako­tus ei liene joelle laji­tyyp­il­listä käyttäytymistä?

    Joen ennal­lis­tamis­es­ta (varsinkin jos muitakin pato­ja avat­taisi­in) seu­raisi myös automaagis­es­ti (viiveel­lä toki) sel­l­ais­ten elukoiden hakeu­tu­mi­nen paikalle jot­ka ovat padon pystyt­tämisen seu­rauk­se­na sieltä aikoinaan kadonneet.

    Moni saat­taisi myös pitää luon­non­ti­laista (tai ainakin luon­non­ti­laisem­paa) joki- ja koski­maise­maa visuaalis­es­ti ja ehkä muil­lakin tavoin sykähdyt­tävänä maisemana.

    Esteet­tisille seikoille on vaikea lait­taa hintalappua.

    Eräs hyö­tynäkökul­ma kalas­tushar­ras­tuk­sen lisäk­si voisi olla esimerkik­si huikea paran­nus koskimel­on­ta­har­ras­tuk­seen Helsingissä.

    Toki voimme ihan itse päät­tää, että mikäli kos­ki päätetään vapaut­taa niin kiel­läm­mekö samal­la kosken viihdekäytön kokon­aan eli pyhitäm­mekö sen kokon­aan elukoille (vai tyy­dym­mekö esim. rajoit­ta­maan käyt­töoikeut­ta vain lin­tu­jen pesimisaikaan).

    En tiedä kuin­ka toden­näköistä ylipäätään on, että vaikka­pa komea kuningaskalas­ta­ja koskaan eksy­isi pes­imään Van­hankaupun­gin ympäristöön, mut­ta mikäli alue muutet­taisi­in 24/7 karnevaa­lik­si niin täl­lais­es­takaan mah­dol­lisu­ud­es­ta ei tarvit­sisi tietenkään edes unelmoida.

    Itse en kalas­ta mut­ta jol­lain per­verssil­lä taval­la luul­lak­seni osaisin pitää sitä kovinkin hienona asiana, että ne kalat jot­ka ovat vuosi­tuhan­sia sin­nikkäästi yrit­täneet nous­ta Van­taan­joelle kutemaan, voisi­vat puuhas­ta suo­ri­u­tua taas ker­ran ihmisen sitä suurem­min estämättä.

    Näinköhän meil­lä jo piankin saat­taisi olla omat citykarhumme syksy­isin kalaon­nea kokeile­mas­sa? Tarvit­sisi lennät­tää vähem­män jengiä Kain­u­un met­ti­in haaskoille otso­ja kat­se­le­maan… Plus saat­taisi­vat pis­tel­lä parem­pi­in sui­hin kaikkein vas­ten­mielisim­mät kaupunkiänkyrät. Win-win.

    Jen­gi ottaa jotenkin annet­tuna sen asen­teen, että mitään ei voi muut­taa kos­ka luon­to- tai kult­tuuri­ar­vot. Mut­ta IHAN KAIKELLA on luon­to- ja kulttuuriarvoja. 

    Pitäisi ymmärtää, että mitään ihmisen aikaansaa­maa “alku­peräistä” ei ole ole­mas­sakaan — eikä voikaan olla. His­to­ria on jatku­moa joka ei varsi­nais­es­ti ala mis­tään eikä myöskään lopu mihinkään. His­to­ria on aina määrittelykysymys.

    Luon­non­mukaisu­us taas on paljon vähem­män määrit­te­lykysymys. Luon­nos­sa jokin asia joko on aina ollut (siinä mielessä kuin asi­as­ta ylipäätään on mielekästä keskustel­la) tai ei ole ollut.

    Ennen ihmistä Van­taa­jo­ki on aina vir­ran­nut esteet­tä mereen, ja se tulee tekemään näin toki jatkos­sakin viimeistään siinä vai­heessa kun ihmiset ovat jo pois­tuneet paikalta (syys­tä taik­ki tois­es­ta) tai kadon­neet kokon­aan näyt­tämöltä (syys­tä taik­ka toisesta).

    Luon­non näkökul­mas­ta pato on vain kiusalli­nen, mut­ta siitäkin huoli­mat­ta väli­aikainen hait­ta. Padon mur­tu­mi­nen on itses­tään­selvää, väistämätöntä.

    Näk­isin, että kyse olisi enem­män siitä, että mikään mahti ei kiel­lä meitä jeesaa­mas­ta luon­toa asi­as­sa joka pitää hoitaa pois nor­maal­ista päiväjärjestyk­ses­tä joka tapauksessa.

    Why not do it today rather than one day? Meil­lä ei ole mitään käsi­tys­tä kuin­ka paljon good­williä ja dol­lare­i­ta vapaana juok­se­va kos­ki kata­jaiselle kansallemme saat­taisikaan ajan kanssa tuottaa.

    Kovin mon­es­sa pääkaupungis­sa ei kuitenkaan ole mah­dol­lisu­ut­ta päästä ydinkeskus­tas­sa suo­raan spo­ras­ta koskikalas­ta­maan tai koskimelo­maan (tai riv­er raft­ing, riv­er tub­ing, jne). Tai vain naut­ti­maan vapaana juok­se­van kosken kuohuista.

    Toisin sanoen kyse on suh­teel­lisen uni­ik­ista elämyk­ses­tä jolle on vaikea pan­na hintalappua.

    Kyl­lä tämä asia vaatisi kun­non keskustelun päätösten tuek­si. Itse asi­as­sa lie­nee suh­teel­lisen harv­inaista, että ylipäätään on mah­dol­lista saa­da niinkin paljon uut­ta (vai pitäisikö sit­tenkin sanoa IKI­van­haa?) menet­tämät­tä juuri lainkaan mitään “van­haa”.

    Niin tai näin, veikkaan, että hil­jaa vir­taa Van­taa vielä tuhan­sia, ehkä miljoo­ni­akin vuosia sen jäl­keen kun vihon­vi­imeisinkin ilmas­to­muu­tosänkyrä on puskenut hors­maa jo mon­ta sukupolvea.

    Aamen.

  27. Padon säi­lyt­tämi­nen on turhaa. Saisimme Helsinginkosken eli Helsinge fors vapaak­si padon alta. Kalat pää­si­sivät vapaasti kulke­maan: 300 km jokia ja puro­ja yläjuok­sul­la (itähaara ei käy kaikille kaloille). Upea kalas­tus­matkailuko­hde. Koskessa voisi har­joit­taa: kosken­laskua tukil­la, kanootil­la ja kajakil­la. Upea luontokohde!

    Helsin­gin his­to­ri­aa:
    Van­hal­la voimalal­la raken­nuksi­neen ja putouksi­neen on his­to­ri­al­lista arvoa, ja se muo­dostaa hienon miljöön Van­taan­joen suul­la. Joen itäi­nen haara­han kul­kee sitä­pait­si vapaana.

    Kaiken­laisia koskia on Suomes­sa riit­tämi­in, mut­ta Van­hankaupun­gin putous on ain­ut­laa­tu­inen osa Helsin­gin teol­lista his­to­ri­aa. Siihen liit­tyy olen­nais­es­ti myös van­has­sa voimalaraken­nuk­ses­sa toimi­va museo.

  28. Joel Jalka­nen:
    Mun lait­ta­ma kom­ment­ti näköjään katosi jon­nekin tiedon val­tamereen, mut­ta koite­taan uudestaan.

    Tossa patoasi­as­sa kom­pro­mis­si olisi, että pados­ta leikataan alaosa veks. Täl­löin pato olisi paikallaan ja sen alaosa kuo­huisi jok­seenkin saman­laise­na kuin nyt. Tosin omas­ta mielestäni siis­tein vai­h­toe­hto olis vaan räjäyt­tää se pato ja jät­tää rau­niot muis­tok­si. Vähän rappioromantiikkaa.

    Aloite on hyvä, hoitakaa lausun­to sen mukaiseksi. 

    En kan­na­ta jo raken­netun padon purkamista, jos siel­lä vesivoimala tur­bi­inia hyö­dyn­täen sähköä ker­ran tuot­taa. Suo­jelkaa mielum­min lähilu­on­toa muualla.

    En tunne Van­taankosken paikkaa ja sen olo­suhtei­ta järin hyvin, mut­ta eikö kala­por­tai­ta ole muka jo kek­sit­ty? Jos tuol­la ei sel­l­aisia vielä ole, mikä estää tekemästä?

    Ehkäpä ongel­ma onkin siinä, että meil­lä kalaste­taan ihan liikaa … 

    Minkä ihmeen takia muuten veneisi­in myy­dään nyky­isin vap­ate­lineitä neljälle tai jopa kahdek­salle vavalle? Eikö yksi vapa per kalas­ta­ja muka riitä? Moinen ryöstökalas­tuk­selta vaikut­ta­va touhu, pitäisi jo saa­da kuri­in, ja ylimääräiset vavat telinei­neen verolle, ainakin muil­la kuin oikeil­la ammat­tikalas­ta­jil­la. Ottaako uusi kalas­tus­la­ki asi­aan edes kantaa?

  29. Mikä se asuinker­rosneliöme­trien kaavoitus­tavoite oli? Miljoona vuodessa?

  30. Bel­lamyn kumil­am­mas: Sinän­sä viherinssi on ihan oike­as­sa, pato on mitä osu­vin mon­u­ment­ti Suomen his­to­ri­an pahim­malle ja totaaliselle ympäristö­tuholle, vesivoimarakentamiselle.

    Suomes­sa tuotet­tu vesivoima säästää kasvi­huonekaa­supäästöjä vuodessa noin 10 miljoon­aa ton­nia. Luke­ma on suun­nilleen sama kuin tieli­iken­teen kasvi­huonekaa­supäästöt yhteensä.

    Totaa­li­nen ympäristötuho?

  31. Sakke: En kan­na­ta jo raken­netun padon purkamista, jos siel­lä vesivoimala tur­bi­inia hyö­dyn­täen sähköä ker­ran tuot­taa. Suo­jelkaa mielum­min lähilu­on­toa muualla.

    Käsit­tääk­seni padon sähkön­tuotan­to on lähin­nä kosmeettista.

    Mä olen nyt asi­aa vier­estä seu­ran­neena käsit­tänyt näin (jos joku tietää parem­min niin kor­jatkaa mielellään):

    Mua luon­non­suo­jeli­jana kiin­nos­taa tässä se, että padon pois­tamisel­la saadaan pienel­lä vaival­la paran­net­tua Van­taan­joen tilaa täältä ties minne Hämeeseen asti. Nykyi­nen kala­por­ras ei toi­mi, sil­lä aloit­teen mukaan “siika, vim­pa, toutain ja muut särkikalat eivät pääse jokeen lainkaan”. Ei tarvit­tane kum­moistakaan yhteisöbi­olo­gian tun­te­mus­ta ajatel­lak­seen, että kalay­hteisön palaut­ta­mi­nen jokeen olisi niin san­otusti Kova Jut­tu. Ihan puh­taasti ekosys­teemin ennal­lis­tamis­mielessä. Itsel­leni kalas­tusar­gu­men­tit on täysin tois­si­jaisia, kalat on imo hyvin epäki­in­nos­tavia epäeläimiä.

    (Se on myös taas se, että tääl­lä on Helsin­gin her­rat huutele­mas­sa kala­por­tai­ta ties mihin Ounasjo­keen, mut­ta oma tont­ti on taas niin ja näin.)

    Kyse ei siis ole lähilu­on­non suo­jelus­ta, vaan kokon­aisen keskeisen uusi­maalaisen ja etelä­suo­ma­laisen joen ennal­lis­tamis­es­ta. Siinä tämän padon pois­t­a­mi­nen olisi yksi merkit­tävä parannus.

    Eipä siinä, olisi­han tuo lähivirk­istys­mielessäkin san­gen kova juttu.

    En tunne Van­taankosken paikkaa ja sen olo­suhtei­ta järin hyvin, mut­ta eikö kala­por­tai­ta ole muka jo kek­sit­ty? Jos tuol­la ei sel­l­aisia vielä ole, mikä estää tekemästä? 

    Onhan tuos­sa vier­essä kala­por­ras, mut­ta se ei siis toi­mi. Sitä pitäisi räjäytel­lä aika paljon syvem­mäk­si. Mikä käy mulle ihan hyvin myös, kyse­hän oli joen ennal­lis­tamis­es­ta (liian usein luon­non­suo­jelus­sa keski­tytään sym­bol­isi­in eleisi­in ja päähän­pint­tymi­in esim. niin, että “se on nyt se perkeleen pato siitä saata­va pois”).

    Mut­ta sikäli mä hydrolo­gias­ta mitään ymmär­rän, mikäli kosken itähaara eli se kala­por­ras syven­net­täisi­in tarpeek­si, kos­ki kään­ty­isi siihen, ja Van­hankaupun­gin pato jäisi nököt­tämään sijoilleen vail­la “patokoke­muk­seen” san­gen olen­nais­es­ti kuu­lu­vaa kuo­hu­mista. Eli jok­i­uo­mas­sa vain nököt­täisi molem­mil­ta puo­lil­taan mon­ta metriä korkea beton­imuuri. Enem­män tuo mun esteet­tistä silmää häir­it­sisi kuin se, että paikalla olisi joko muurin rau­niot tai sit­ten alaosas­taan avat­tu, holvi­mainen muuri, jon­ka alaosas­sa kos­ki saisi kuohua.

    Suh­taudun vähän penseästi ajatuk­seen, että betoni­pa­to rak­en­teena olisi se hieno jut­tu. Se, että pato seisoisi “tyhjänä” paikallaan vain karneval­isoisi sitä. Mielu­um­min vain rehellis­es­ti ottaa sen padon pois taval­la tai toisel­la ja jät­tää jotkut rak­en­teet näkyvi­in muis­tok­si. Min­un mielestäni se olisi paljon his­to­ri­aa kun­nioit­tavampi teko. Mut­ta tämä on toki täysin sub­jek­ti­ivi­nen näkemykseni.

    P.S. Pikku­lauan­taikeven­nyk­senä Ympäristöru­u­tu 🙂

  32. Van­han voimalan ja hienot his­to­ri­al­liset raken­nuk­set säi­lyt­tää, mut­ta pato pitää purkaa. Saisimme upean kalas­tus- ja koskimel­on­tako­hteen keskelle Helsinkiä sekä 300 km jokia ja puro­ja ylävir­ras­sa. Lisää työ­paikko­ja palveluelinkeinoi­hin Helsin­gin kiin­nos­tavu­u­den lisääntyessä.

    Helsin­gin his­to­ri­aa:
    Van­hal­la voimalal­la raken­nuksi­neen ja putouksi­neen on his­to­ri­al­lista arvoa, ja se muo­dostaa hienon miljöön Van­taan­joen suul­la. Joen itäi­nen haara­han kul­kee sitä­pait­si vapaana.

    Kaiken­laisia koskia on Suomes­sa riit­tämi­in, mut­ta Van­hankaupun­gin putous on ain­ut­laa­tu­inen osa Helsin­gin teol­lista his­to­ri­aa. Siihen liit­tyy olen­nais­es­ti myös van­has­sa voimalaraken­nuk­ses­sa toimi­va museo.

  33. Man­skun suo­jati­estä ja hidas­tus­vaiku­tuk­ses­ta raitio­vaunuille: Jape Lovén teki kok­ouk­ses­sanne vas­tae­hdo­tuk­sen, jos­sa kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­ta olisi kehot­tanut “että jatko­su­un­nit­telus­sa ja suun­nitel­lun suo­ja­tien valmis­tu­misen jäl­keenkin kiin­nitetään eri­tyis­es­ti huomio­ta raideli­iken­teen suju­vu­u­teen risteyksessä”.

    Vas­tae­hdo­tus rauke­si, kos­ka sitä ei kukaan kannattanut.

    Mitähän hait­taa tämän vas­tae­hdo­tuk­sen hyväksymis­es­tä olisi ollut? Tämäko on ks-lau­takun­nan todel­li­nen tah­toti­la raiti­oli­iken­teen suh­teen? Ei kan­na­ta edes “kiin­nit­tää huomio­ta” raitio­vaunui­hin. Kurjaa.

  34. Osmo Soin­in­vaara:
    Kaavoitus­tavoite oli 500 000 k‑m2 ja tuoteti­in 558 000 k‑m2. Ylitet­ti­in siis. 

    Onko tuo hyvä vai huono asia?

    Mikä on vihrei­den suhde sta­hanovi­laisu­u­teen? Sen maineikas pio­neeri ylit­ti (wikipedi­an mukaan) hiilenkaivu­unormin­sa peräti neljä­tois­tak­er­tais­es­ti. Toiv­ot­tavasti ‘lisää kaupunkia’-ryhmä tai KSL ei yritä Helsingis­sä kulu­vana tai tulev­ina vuosi­na lähellekään samaa! Min­un (ja mon­en muun) käy muu­toin lähilu­on­tomme kohta­lo sääliksi.

  35. Museoin­ti on ihan jees, kun siitä ei ole hait­taa. Tuos­ta pados­ta on hait­taa. Mitä ovat ne arvot, jot­ka padon säi­lyt­tämistä puolta­vat? Mod­ernin ajan sukupolvien itsekäs tarve jät­tää jäl­keen­sä muis­tomon­u­ment­te­ja ajas­taan ja saavu­tuk­sis­taan tule­vien sukupolvien riesaksi?

    Ote­taan par­it kuvat pados­ta ja sit­ten dynami­it­tia. Joel­la on paljon enem­män annet­tavaa tuleville sukupolville luon­non­ti­laise­na kala­jo­ke­na kuin museoitu­na muis­tona teol­lis­es­ta ajasta.

  36. Viherinssi: Suomes­sa tuotet­tu vesivoima säästää kasvi­huonekaa­supäästöjä vuodessa noin 10 miljoon­aa ton­nia. Luke­ma on suun­nilleen sama kuin tieli­iken­teen kasvi­huonekaa­supäästöt yhteensä.

    Totaa­li­nen ympäristötuho?

    Kyl­lä jok­ien patoami­nen vir­tavesien ekosys­teemit ja eliöy­hteisöt tärvelee, pahastikin, eli siinä mielessä ympäristö­tuho on totaa­li­nen. Sitä ei poista se, että vesivoima aut­taa toisen ympäristö­tuhon kanssa.

    Ja kos­ka jok­ien patoami­nen tuhoaa ympäristöä, tulee patoamises­sa ottaa myös ympäristö huomioon esim. huomioimal­la, että kalat pää­sevät nouse­maan jokeen.

    Näin voisi tehdä myös Helsingissä.

  37. Viherinssi: Suomes­sa tuotet­tu vesivoima säästää kasvi­huonekaa­supäästöjä vuodessa noin 10 miljoon­aa ton­nia. Luke­ma on suun­nilleen sama kuin tieli­iken­teen kasvi­huonekaa­supäästöt yhteensä.

    Totaa­li­nen ympäristötuho?

    Suomen vael­luskalakan­noista on tapet­tu yli 90% sukupu­ut­toon vesivoimarak­en­tamisel­la (mer­ilo­hi: vaaran­tunut, järvilo­hi äärim­mäisen uhanalainen (käytän­nössä häviämässä/hävinnyt luon­nos­ta), Mer­i­taimen äärim­mäisen uhanalainen, järvi­taimen napa­pi­irin eteläpuolel­la erit­täin uhanalainen ja vael­lus­si­ika erit­täin uhanalainen). Vähin­tään kahdestakymmen­estä Itämereen laskev­as­ta lohi­joes­ta kaik­ista, pait­si kahdes­ta (Tornion­jo­ki joka on säästynyt kos­ka se on raja­jo­ki ja Simo­jo­ki), joes­ta on lohikan­ta tapet­tu sukupu­ut­toon. Vael­luskalakan­to­jen vesivoimarak­en­tamisel­la tehty tuhoami­nen on ollut maail­man mit­takaavas­sakin ain­ut­laa­tuisen totaa­li­nen ja on epävi­ralli­nen maailmanennätys.

  38. Tämä on tarkoitet­tu Sin­ulle vain. Borgin/Vartiaisen/Soininvaaran talouslin­jauk­si­in liit­tyen: Teil­lä on tietenkin hal­lus­sanne per­im­mäi­nen viisaus, mut­ta rohke­nen kuitenkin viita­ta Markus Jäntin (mikä lie oppi­ma­ton vasem­mis­to­hörhö) arvioon Ruotsin työlin­jan onnis­tu­mis­es­ta. Hän sanoo, että todis­tu­saineis­to sen puoles­ta, että työlin­ja olisi toimin­ut, että se olisi merkit­tävästi tai edes tilas­tol­lis­es­ti merk­it­sevästi nos­tanut työn­tekoa, on äärim­mäisen vähäistä. Sen sijaan työlin­ja on kas­vat­tanut yhteiskun­nan eri­ar­voisu­ut­ta. On nähty mm. eri­ty­is­ryh­mien osalta köy­hyy­den kasvu. “Liian van­ha” tuos­sa sin­un keskusteluketjus­sa sanoo, että päivära­han jäädyt­tämi­nen ja kau­den lyhen­tämi­nen on johtanut Ruot­sis­sa työt­tömien velkaantumiseen.

    Varsi­nainen syy, mik­si työn­tar­jon­takikkailu­un on men­ty, on tietenkin se, että kulu­tus­tavaratuotan­to on täältä meiltä pohjo­is­maista siir­tynyt Aasi­aan. Val­ta­vat määrät työ­paikko­ja on kadon­nut pois. Elin­tarvike­tuotan­nos­takin on hävin­nyt työ­paikko­ja, kos­ka niin val­ta­vat määrät ruokaa tuo­daan muual­ta. Automaa­tio on tietenkin syönyt osan työ­paikoista, mut­ta vain osan. Tänne on jäänyt vain asiantun­ti­jate­htäviä ja mata­lan osaamis­ta­son apinan­töitä. Se taitaa olla niin, että TYÖTÄ EI OLE, KOSKA TÖITÄ EI OLE. 

    Ympäristön­suo­jelun ja ihmis­ten kannal­ta jokaisen maan koti­markki­noiden vahvis­t­a­mi­nen olisi vii­sain­ta. Sanon tässä yhtey­dessä nyt kirosanan eli tul­lit. Sil­lä taval­la lähi­tuot­teet saa­vat etua, mut­ta kaikkea on kuitenkin tar­jol­la, tuon­ti­tavaraa vain hiukan kalli­im­paan hin­taan. ITSEPETOSTA TÄMÄN ASIAN SUHTEEN TIETENKIN JATKETAAN NIIN PITKÄÄN KUIN MAHDOLLISTA, MUTTA SUUNNAMUUTOKSEN AIKA TULEE VIELÄ. Mitä vikaa siinä on, jos talous nojaa sekä vien­ti­in että vahvoihin koti­markki­noi­hin? En ymmär­rä, mik­si se on niin kauheaa (muille kuin ylikansal­lisille yrityksille)?

    Eli: Miten hyv­in­voin­tiy­hteiskun­ta pelaste­taan? Rauhoite­taan tämä ylikier­roksil­la käyvä kan­sain­väl. kil­pailu (tul­lit takaisin), laite­taan veronkier­to kuri­in, rajoite­taan pääomien liikkeitä, pilko­taan pankit, kiel­letään keinot­telu, keskus­pankit rahoit­ta­maan suo­raan val­tio­ta ja HUOM: IHMISET JA TIETO, ERITYISESTI TUTKIMUSTIETO LIIKKUKOON VAPAASTI.

    PS. Sinähän inhoat ay-liiket­tä. Ay-liike tietenkin pitää SDP:n raivelista kiin­ni niin hyvässä kuin pahas­sa, mut­ta jos edis­tyk­sel­lä tarkoite­taan kaikkien ay-liik­keen saavu­tusten mitätöin­tiä ja palu­u­ta 1800-luvulle, sitä edis­tys­tä en halua.

    PS. Lip­po­nen oli kauhea epädemokraat­ti­nen uus­lib­er­al­isti, ei ihailun arvoinen ollenkaan.

  39. Viherinssi: Padon pois­toa puolta­vat argumentit:

    Ja sekin koh­ta lis­tas­ta puut­tui, että padon ylläpi­dollekin tulee kustannuksia.

    Pato­ja, sil­to­ja ja ihan kaikkia ihmisen aikaansaa­maa pitää sään­nöl­lis­es­ti huoltaa jot­ta se ei hajoa ennen aiko­jaan. Ja lop­ul­ta näitä raken­nelmia on pakko uusia kokon­aan niiden teknisen käyt­töiän tul­lessa täyteen.

    Jollen väärin muista, esimerkik­si tur­bi­i­ni odot­taa jälleen vai­h­tamista. Hin­taa näillekin tulee pitkässä juok­sus­sa. Ja nimeno­maan pitkässä juok­sus­sa sil­lä jos patoa ei halu­ta purkaa siitä pitää mak­saa ikuisesti.

    Joen ennal­lis­t­a­mi­nen on ker­tain­vestoin­ti. Kun se tehdään hyvin siihen hom­maan ei tarvitse enää koskaan uud­estaan palata.

    Itse olenkin pitkien lin­jo­jen mies. Ydin­voima on hyvä väli­aikaisratkaisu kunnes osaamme hyö­dyn­tää keltaista pal­loa nyky­istä vieläkin paljon parem­min. Kehtaisi sitä silti jo nytkin hyödyntää.

  40. Patou­tu­mia: Ja sekin koh­ta lis­tas­ta puut­tui, että padon ylläpi­dollekin tulee kustannuksia.

    Pato­ja, sil­to­ja ja ihan kaikkia ihmisen aikaansaa­maa pitää sään­nöl­lis­es­ti huoltaa jot­ta se ei hajoa ennen aiko­jaan. Ja lop­ul­ta näitä raken­nelmia on pakko uusia kokon­aan niiden teknisen käyt­töiän tul­lessa täyteen. 

    Tuon toki majavakin tietää. Niitä vei­jare­i­ta olisikin muka­va tul­la kat­se­le­maan, sen ennal­lis­te­tun Van­hankaupunginkosken suun­nalle. Olen sitä mieltä, että Euroopan­ma­javia voisi olla Suomes­sa vähän nyky­istä enem­mänkin. Masa ja Mai­ja Majavaa voisi moni tul­la tuone moikkaa­maan matko­jenkin takaa.

    Vahinko vain, että myös majavien rak­en­ta­ma pato estäisi kalo­jen nousun yläjuok­sulle, mut­ta ilman vesivoimalaa ei sieltä saataisi edes sähköä. Taitaisi jäädä sil­loin lop­ul­ta myös iPa­dit ja iPhonet lataa­mat­ta ja tänne kir­joit­te­lut tekemättä … 

    Onko­han muuten Osmokaan tul­lut luke­neek­si Helsin­gin Ener­gian satavuo­tista his­to­ri­aa Helenin net­ti­sivuil­ta, joi­ta hil­jan luin. Vuosi­na 1939–1945 tuli tuon tietoläh­teen mukaan kaupunki­in siir­to­lais­ten myötä asukkai­ta sen mukaan lisää 20–30 tuhat­ta ja “ener­giantarve oli val­ta­va”. Tuo saat­toi min­ut pohti­maan, mil­lä niiden 400 000 lisäa­sukkaan sähköt oikein tuote­taan? Min­ulle riit­täisi lisäa­sukkaina paljon vähempi, mukaan­lukien ne kak­si majavaa! 🙂

    1. Kyl­lä ne 400 000 jos­sain maakun­nas­sa käyt­tävät sähköä enem­män, kos­ka toden­näköis­es­ti läm­mit­tävät kämp­pän­sä sähköllä.

  41. Sakke: Tänne on jäänyt vain asiantun­ti­jate­htäviä ja mata­lan osaamis­ta­son apinantöitä.

    Joku irvileu­ka saat­taisi väit­täisi ettei nois­takaan hom­mista ole jäl­jel­lä kuin noi­ta jälkimmäisiä.… 😉

    Koulutet­tua jengiä Suomes­sa kyl­lä riit­tää. Ei tarvitse enää kuin hom­ma­ta jostain niitä osaa­ji­akin. Mul­ti­säh­lääjien panos on nähty.

  42. Sakke: Tuon toki majavakin tietää. 

    Var­maan kaik­ki tiesivät, mut­ta sanoin silti kun viherinssin yhteen­ve­tolis­taus oli jäänyt puutteelliseksi.

    Van­hankaupun­gin pato pitää muu­ta­man ker­rostaloin lämpimänä. Ei sil­lä Sakke ole aikuis­ten oikeasti hitonkaan merk­i­tys­tä mihinkään. Se on vain kalli­ik­si tule­va reli­ik­ki. Mut­ta niistähän me suo­ma­laiset tykkäämme kuin hul­lu puurosta.

    Täältä tähän.

  43. Osmo Soin­in­vaara:
    Kyl­lä ne 400 000 jos­sain maakun­nas­sa käyt­tävät sähköä enem­män, kos­ka toden­näköis­es­ti läm­mit­tävät kämp­pän­sä sähköllä. 

    Tuo voi jopa pitää paikkansa ja sitä pitäisi jopa tukea, kos­ka sähkölle pitää joka tapauk­ses­sa olla jakelu­verkko. Ei ole järkeä kul­jetel­la turvet­ta, haket­ta tai öljyä pitkin ja poikin maa­ta edestakaisin. Lisäbonuk­se­na sähköä voidaan tehdä saas­teet­tomasti ydinvoimalla.

    Kaavoituk­seen tämä liit­tyy siten, että Suomen ener­giate­hokkaim­mat talot löy­tyvät suurim­mista kaupungeista, jois­sa on tiivi­itä, yht­enäsiä umpiko­rt­telei­ta. Osa Töölöä, Kata­janokan van­hem­mat alueet, Krunikka tms ovat paljon ener­gia tehokkaampia (lähde HS) kuin uudet alueet, kos­ka uusien kaupunkialuei­den kaavoituk­ses­sa on epäonnistuttu.

    Tyyp­il­lisiä epäon­nis­tu­misia ovat Arbian­ran­ta, Kalasa­ta­ma jne, jois­sa kaavoituk­ses­sa ei ole osat­tu piirtää yht­enäisiä umpiko­rt­telei­ta. Oma ongel­mansa ovat 60- — 90-luku­jen lähiöt, joi­hin ei kan­na­ta lait­taa lati­akaan rahaa kiin­ni. Ain­oa järkevä saneer­aus­toimen­pide on puskutraktori.

  44. Sakke: mut­ta ilman vesivoimalaa ei sieltä saataisi edes sähköä. Taitaisi jäädä sil­loin lop­ul­ta myös iPa­dit ja iPhonet lataa­mat­ta ja tänne kir­joit­te­lut tekemättä … 

    Jotain suh­teel­isu­u­den­ta­jua kai voisi olla. Tuon voimalan tuotan­to lie­nee jotain 0,0000002% Suomes­sa käytet­tävästä sähköstä. (Tilas­to muis­taak­seni vuodelta 2006).

  45. Osmo Soin­in­vaara:
    Kyl­lä ne 400 000 jos­sain maakun­nas­sa käyt­tävät sähköä enem­män, kos­ka toden­näköis­es­ti läm­mit­tävät kämp­pän­sä sähköllä. 

    Minä taas oletin, että ne mah­dol­liset uudet asukkaat (tai heistä suuri osa) tulee lämpimistä maista, jois­sa sähköä käytetään korkein­taan juo­ma- tai kasteluve­den pump­paamiseen, ellei sit­ten härk­iä tuo­hon tehtävään riitä. 

    Maaseudul­la taita­vat Suomes­sa fik­suim­mat (?) hakea läm­mi­tyk­seen käyt­tämän­sä puut omas­ta met­sästä, luulisin. Se on ns. omavaraistalout­ta, jota mon­es­sa asi­as­sa kan­natan (joskaan ei nyt ihan kaikissa). Monipuolisu­us on myös valt­tia, jos nyt vaik­ka jokin Islannin tulivuori saisi purkauksi­neen aikaan aurinkopan­elei­den tehon romahduksen.

    Yhtäkaik­ki, lisäa­sukkaat tarvit­se­vat lisäen­er­giaa ja myös sen siir­toka­p­a­siteet­tia, vaik­ka led-lamp­pu­jen käyt­täjik­si siir­ty­i­sivätkin. Läm­mi­tys kulut­taa kaiketi eniten ener­giaa, mut­ta onko esim. Helsin­gin kaukoläm­pöputk­isto kaikkia tule­via tarpei­ta ajatellen riit­tävän hyvässä kun­nos­sa? Taitaa tuo ulkoläm­pöti­lakin olla taas tänään laskussa …

  46. Esite: Jotain suh­teel­isu­u­den­ta­jua kai voisi olla. Tuon voimalan tuotan­to lie­nee jotain 0,0000002% Suomes­sa käytet­tävästä sähköstä. (Tilas­to muis­taak­seni vuodelta 2006). 

    Mon­enko iPadin ja iPho­nen lataamiseen tuo Van­hankaupunginkosken voimalaitok­sen tuot­ta­ma sähkö sit­ten oikein mah­taisi riit­tää? Tästä kun on kyse, mikä on vas­taus? Riit­täisikö se sähkön tuotan­to lataa­maan ne, jos ei koko Suomes­sa, niin ehkä Helsingis­sä kuitenkin, kaikki?

    Eikös tääl­lä muuten joskus aiem­min joku esit­tänyt, että kaik­ki lisäsähkön­tarve kate­taan hiilel­lä? Jos vesivoimaa vähen­netään yhdenkin iPadin tarpeen ver­ran ja tuo kor­vataan hiilel­lä, niin onko se sit­ten parem­pi niin?

  47. Osmo Soin­in­vaara:
    Kyl­lä ne 400 000 jos­sain maakun­nas­sa käyt­tävät sähköä enem­män, kos­ka toden­näköis­es­ti läm­mit­tävät kämp­pän­sä sähköllä.

    Mihin tuo öle­tus perustuu? 

    Helsin­ki tuot­taa kaukoläm­pän­sä ja sähkön­sä läh­es täysin fos­si­il­isil­la. Miten se muka on parem­paa kuin puuläm­mi­tys maakunnissa?

    Sähköläm­mi­tys on pääkaupunkiseudun lähiöi­den ongel­ma, ei maakuntien. 

    Mihin olet­ta­muk­sesi perustuu?

  48. “Mut­ta niistähän me suo­ma­laiset tykkäämme kuin hul­lu puurosta.” 

    Ja niin pitääkin. Ihmi­nen, joka ei tunne his­to­ri­aansa, ei tunne mitään muu­takaan. Ja sen­hän kyl­lä näkee mm. erinäi­sis­sä nyky­poli­it­ti­sis­sa mielip­iteis­säkin aivan liian hyvin. 

    Mis­tä muuten — siis his­to­ri­as­ta — tulikin tosi­aan mieleeni. Tässä tiivistyshölmöilyssähän on nimit­täin sem­moinen jut­tu, etteivät sen puoles­ta suur­in­ta mölyä pitävät päät­täjät asu _kukaan_ paikalla, jos­sa hei­dän oman olo­huoneen­sa ikku­nan­näkymät pilaan­tu­isi­vat — ja jokunen nimeltä mainit­se­ma­ton asuu jopa har­vaan­raken­netul­la SUOJELULLA alueel­la, jonne tiivistys­rak­en­tamista ei mis­sään tapauk­ses­sa tule. Eli mikähän hel­vetti siinäkin on, että näis­sä ‘great leap forward’-perseilyissä kär­sii _aina_ se tavalli­nen sak­ki, mut­ta nämä kan­so­jen insinöörit eivät itse ikinä?

  49. “Ain­oa järkevä saneer­aus­toimen­pide on puskutraktori.” 

    Mikäs siinä, jos omis­ta­jat suos­tu­vat. Onnea vaan taivutteluyritykselle.

  50. Osmo Soin­in­vaara: Ei kan­natet­tu, kos­ka asi­aa pidet­ti­in itses­tään selvyytenä.

    Tämä on kyl­lä todis­tu­saineis­ton val­os­sa melkoista toivea­jat­telua. Ratikkali­ikenne on hidas­tunut tasais­es­ti viime vuodet ja nopeut­ta­mi­nen on jäänyt paperille.

  51. Jokainen ymmärtää, että Van­hankaupun­gin voimala ei ratkaise Helsin­gin ener­giantuotan­toa, mut­ta sen arvo on siinä, että museovoimala toimii edelleen alku­peräisessä ympäristössään samal­la taval­la kuin sil­loin, kun se 1800-luvun lop­ul­la perustettiin.

    Padon purkamista aja­vat lohdut­ta­vat, että van­ha tiili­raken­nushan jäisi edelleen kosken par­taalle. Tässä on samaa logi­ikkaa kuin niil­lä, joiden mielestä riit­tää että Malmin suo­jel­tu lentoase­maraken­nus jätetään uuden betonilähiön keskelle.

    Paras­ta suo­jelua on suo­jel­la kokon­aisia miljöitä, ja säi­lyt­tää täl­laiset ain­ut­laa­tuiset his­to­ri­al­liset kohteet alku­peräisessä käytössään. Kaupun­gin pitäisi osa­ta arvostaa omaa historiaansa.

  52. Helsin­gin his­to­ri­aa:
    Jokainen ymmärtää, että Van­hankaupun­gin voimala ei ratkaise Helsin­gin ener­giantuotan­toa, mut­ta sen arvo on siinä, että museovoimala toimii edelleen alku­peräisessä ympäristössään samal­la taval­la kuin sil­loin, kun se 1800-luvun lop­ul­la perustettiin.

    Padon purkamista aja­vat lohdut­ta­vat, että van­ha tiili­raken­nushan jäisi edelleen kosken par­taalle. Tässä on samaa logi­ikkaa kuin niil­lä, joiden mielestä riit­tää että Malmin suo­jel­tu lentoase­maraken­nus jätetään uuden betonilähiön keskelle.

    Paras­ta suo­jelua on suo­jel­la kokon­aisia miljöitä, ja säi­lyt­tää täl­laiset ain­ut­laa­tuiset his­to­ri­al­liset kohteet alku­peräisessä käytössään. Kaupun­gin pitäisi osa­ta arvostaa omaa historiaansa.

    Tai sit­ten voitais kokeil­la ihan tuo­ta demokra­ti­aa jos­ta olen kuul­lut paljon hyvää..

  53. Mau­r­izio:

    Mikäs siinä, jos omis­ta­jat suos­tu­vat. Onnea vaan taivutteluyritykselle.

    Omis­ta­jat suos­tu­vat, kun ei ole muu­ta mah­dol­lisu­ut­ta. Tot­ta kai raken­nusten jäl­jel­lä ole­va elinkaari kan­nat­taa käyt­tää täysimääräis­es­ti hyväk­si. Yhteiskun­nan rahaa huonokun­tois­t­en kiin­teistö­jen taloudelis­es­ti kan­nat­ta­mat­tomaan kor­jauk­seen ei kuitenkaan saa käyttää.

    Raken­nuk­sel­lakin on elikaari, kuten vaik­ka autol­la tai sohval­la. Joil­lakin se elinkaari on parikym­men­tä vuot­ta, toisil­la sato­ja vuosia. Suomes­sa tehti­in paljon lyhytikäistä raken­nuskan­taa 60-luvulla.

    Nyt on aika kaavoit­taa lähiöt uud­estaan niin, että seu­raavia raken­nuk­sia ei raken­neta yhtä huonoon kaavaan. On jo selviä merkke­jä siitä, että pian asial­la on kiire, kun kokon­aisia lähiöitä on teknisen käyt­töikän­sä päässä.

  54. Osmo Soin­in­vaara:
    Ei kan­natet­tu, kos­ka asi­aa pidet­ti­in itses­tään selvyytenä.

    Min­un on vaikea ymmärtää, mik­si luot­to virkamiehi­in säi­lyy niin sokeana vuodes­ta toiseen. Nämä ovat niitä samo­ja virkamiehiä, jot­ka toisel­la kädel­lä kir­joit­ta­vat yle­viä raport­te­ja ratikoiden nopeut­tamis­es­ta ja toisel­la kädel­lä rus­taa­vat kiel­teisen vas­tauk­sen val­tu­us­toaloit­teeseen, jos­sa halu­taan aivan liian ahtaal­ta Liisankadul­ta pari parkkipaikkaa pois, ettei ratik­ka jumit­taisi kohtuuttomasti.

    Muo­toil­laanko vaik­ka näin, että olisin kovin yllät­tynyt, jos tuol­lainen ennen/jäl­keen-seu­ran­ta tässä tapauk­ses­sa tehtäisi­in, sil­lä koke­mus men­neestä ker­too muu­ta. Vielä yllät­tyneem­pi olisin, jos seu­ran­nan tulos olisi sama kuin sim­u­laa­tion, eli ratikkali­ikenne ei hidastunutkaan.

    Olisin var­masti inhot­ta­va luot­tamis­mies, sil­lä vaatisin näyt­töä, jot­ta syn­ty­isi luottoa.

  55. Kos­ka nähtävästi usei­den kalala­jien eli­nolo­jen paran­tamisek­si on vält­tämätön­tä purkaa Helsinginkosken pato, tulisi samas­ta syys­tä kieltää kalas­tus koko Van­taan­joen var­res­sa Helsin­gin kaupun­gin alueel­la. Mah­dol­lis­es­ti myös meri­alueel­la. Lisäk­si kalan syömis­es­tä tulisi tehdä lain­vas­taista ja ran­gais­tavaa. Jot­ta pikkuisia ei joh­dateltaisi pahoille teille, tulisi myös kalaruok­ien muis­telu ja ulko­mais­ten kalaruokala­jien main­os­t­a­mi­nen kieltää. Kalasa­ta­man kaupungi­nosa tulee nimetä uud­estaan sopi­vasti, esim. “Kiel­let­ty satama”. 

    Lopuk­si: entisen Van­taan­joen tilalle jäävän Pitkäpitkäpitkäkosken sor­tu­vien rantapenkko­jen kun­nos­t­a­mi­nen ja maise­moin­ti laskute­taan yhteis­vas­tu­ullis­es­ti padon purkamista kannattaneilta.

  56. Hei,

    Vas­tus­tan ehdot­tomasti padon purkamista. Jos pato pure­taan, se tulee aiheut­ta­maan vesi­varan­to­jen dra­maat­tisen vähen­e­misen. Veden pin­ta las­kee ja sitä kiihdyt­tää padon purkamisen jäl­keen kas­va­va vir­tausnopeus. Kukin voi tode­ta kuiv­ina kausi­na ves­imääriä nykyisen padon yli ja itäisessä koski­haaras­sa. Tämä ves­imäärä tulee “vir­taa­maan” padon puoleises­sa län­si­haaras­sa ja itäiseen haaraan ei riit­tä vet­tä lainkaan.

    Itäisessä koski­haaras­sa ole­via ser­pen­ti­ini­rak­en­tei­ta on suh­teel­lisen yksinker­taista mod­i­fioi­da, jot­ta veden laskukul­mia niiltä osin mis­sä on jyrkää, voidaan madal­taa esim. Siian nousua ajatellen. Tämä mod­i­fioin­ti mak­saa huo­mat­tavasti vähem­män, kuin padon purkami­nen ja siihen liit­tyvät maise­moin­nin parannukset.

    Padon rajaa­ma veden­pin­nan korkeus yltää Pikkukoskelle asti, jol­loin rantapenkereet vajoa­vat koko matkalta ja se tul­kee aiheut­ta­maan laa­jan ympäristöon­gel­man. Nykyi­nen ves­imäärä tukee penkere­itä ja lähistöl­lä ole­via rak­en­tei­ta. Sor­tu­mavaaro­jakin voi olla tiedossa.

    Eri­tyis­es­ti kuiv­ina kau­sis­na pienet ves­imäärät hai­h­tu­vat nopeasti ja tulok­se­na voi olla mutavel­listä muo­dos­tu­va ennal­lis­tet­tu Helsingfors!

  57. Han­nu S:
    Ennen kuin alamme puhu­maan mutavelleistä ja kuin­ka kaik­ki menisi kuitenkin päin helevet­tiä, tarvit­semme tietysti ammat­ti­lais­ten arvioin­nit ja simu­loin­nin päätösten tueksi.

    Tässä keskustelus­sa tyyp­il­lis­es­ti ja näp­pärästikin sivu­ute­taan joen ennal­lis­t­a­mi­nen joka ei suinkaan rajoitu Van­haankaupunki­in vaan tarkastelu­un on otet­ta­va kaik­ki muutkin ihmisen aikaansaan­nok­sen ko. joella.

    Eihän tuo ain­oa pato ole. Lisäk­si koskia on per­at­tu oletet­tavasti vähän sieltä sun täältä.

    Suomek­si: koko ros­ka pitää ennallistaa.

  58. Pato pitää purkaa. Voimalaraken­nuk­set pitää jät­tää paikoilleen muis­tut­ta­maan niiden historiasta.
    Padon purkamis­es­ta tulee ole­maan val­tavasti hyö­tyä: van­ha Hels­ing­fors saadaan nähtävyy­dek­si, koko koskialue voidaan hyö­dyn­tää vael­luskalo­jen kutu­alueena ja kulku­väylänä, kos­keen voidaan tehdä mel­ontare­it­ti kanootti‑,kajakki- ja kumiven­retkeil­i­jöille. Koskialuet­ta voidaan hyö­dyn­tää kalas­tuk­ses­sa. Helsin­gin matkailu kas­vaisi lisään­tyvien tur­is­timäärien myötä. Saisimme lisää työ­paikko­ja opas­palvelui­hin, hotel­lien ja rav­in­toloiden käyt­töaste kas­vaisi. Muu­ta ei tarvit­sis kuin pato purkaa ja koskea ennal­lis­taa. Talkooväkeä kyl­lä löy­ty­isi ennal­lis­tamistöi­hin. Suo­mi nousu­un uusil­la palveluil­la ja ideoilla!

    Helsin­gin his­to­ri­aa:
    Jokainen ymmärtää, että Van­hankaupun­gin voimala ei ratkaise Helsin­gin ener­giantuotan­toa, mut­ta sen arvo on siinä, että museovoimala toimii edelleen alku­peräisessä ympäristössään samal­la taval­la kuin sil­loin, kun se 1800-luvun lop­ul­la perustettiin.

    Padon purkamista aja­vat lohdut­ta­vat, että van­ha tiili­raken­nushan jäisi edelleen kosken par­taalle. Tässä on samaa logi­ikkaa kuin niil­lä, joiden mielestä riit­tää että Malmin suo­jel­tu lentoase­maraken­nus jätetään uuden betonilähiön keskelle.

    Paras­ta suo­jelua on suo­jel­la kokon­aisia miljöitä, ja säi­lyt­tää täl­laiset ain­ut­laa­tuiset his­to­ri­al­liset kohteet alku­peräisessä käytössään. Kaupun­gin pitäisi osa­ta arvostaa omaa historiaansa.

  59. Pato purku­un! Saisimme upean yli 1 km pituisen koskialueen nähtävyy­dek­si, kalo­jen kutu­alueek­si ja vael­lus­re­itik­si sekä mel­ontare­itik­si. Museoonkin tulisi noil­la vierailuil­la lisää vierail­i­joi­ta. Palvelu­aloille lisää työ­paikko­ja, kaupunki­laisille lisää virk­istys­mah­dol­lisuuk­sia keskel­lä kaupunkia!

    Kalle K.:
    Kos­ka nähtävästi usei­den kalala­jien eli­nolo­jen paran­tamisek­si on vält­tämätön­tä purkaa Helsinginkosken pato, tulisi samas­ta syys­tä kieltää kalas­tus koko Van­taan­joen var­res­sa Helsin­gin kaupun­gin alueel­la. Mah­dol­lis­es­ti myös meri­alueel­la. Lisäk­si kalan syömis­es­tä tulisi tehdä lain­vas­taista ja ran­gais­tavaa. Jot­ta pikkuisia ei joh­dateltaisi pahoille teille, tulisi myös kalaruok­ien muis­telu ja ulko­mais­ten kalaruokala­jien main­os­t­a­mi­nen kieltää. Kalasa­ta­man kaupungi­nosa tulee nimetä uud­estaan sopi­vasti, esim. “Kiel­let­ty satama”. 

    Lopuk­si: entisen Van­taan­joen tilalle jäävän Pitkäpitkäpitkäkosken sor­tu­vien rantapenkko­jen kun­nos­t­a­mi­nen ja maise­moin­ti laskute­taan yhteis­vas­tu­ullis­es­ti padon purkamista kannattaneilta.

  60. Masa:
    Pato purku­un! Saisimme upean yli 1 km pituisen koskialueen nähtävyy­dek­si, kalo­jen kutu­alueek­si ja vael­lus­re­itik­si sekä mel­ontare­itik­si. Museoonkin tulisi noil­la vierailuil­la lisää vierail­i­joi­ta. Palvelu­aloille lisää työ­paikko­ja, kaupunki­laisille lisää virk­istys­mah­dol­lisuuk­sia keskel­lä kaupunkia! 

    Entä jos raken­net­taisi­in sen nykyisen padon alle (alavir­ran puolelle toinenkin pato, siten, että siinä uuden ja van­han padon välis­sä olisi veden­pin­ta sen ver­ran korkeal­la, että ne kalat jak­saisi­vat parem­min hypätä sieltä pato­jen välistä ylem­män padon taakse, hypät­tyään ensin siihen pato­jen väli­in. Tuos­sa­han saat­taisi olla yksi ratkaisu niitä kalo­ja varten, jot­ka eivät osaa hakeu­tua sille toiselle reit­ille, vai kuinka?

  61. Mikään uusi väli­pa­to ei onnis­tu, kos­ka suurin osa kaloista, esim erit­täin uhanalaisek­si määritel­ty vael­lus­si­ika, ei pysty­isi tuol­lais­es­ta hyp­päämään senkään ver­taa kuin itähaaran kalati­etäkään eivät pysty nouse­maan. Ehkä muu­ta­ma äärim­mäisen uhanalainen mer­i­taimen, joi­ta kuolee joka syksy patoa päin hyp­piessään, säästy­isi, mut­ta muuten idea on täysin älytön. Mak­saisi var­maan saman ver­ran kuin turhan padon purkami­nen ja nykyisen itähaaran kala­tien ja län­si­haaran padon sään­nöl­lis­ten kor­jauskus­tan­nusten lisäk­si tulisi vielä toisen padon ylläpi­to maksettavaksi.

    Han­nu S:n väite että “itäisessä koski­haaras­sa ole­via ser­pen­ti­ini­rak­en­tei­ta on suh­teel­lisen yksinker­taista mod­i­fioi­da, jot­ta veden laskukul­mia niiltä osin mis­sä on jyrkää, voidaan madal­taa esim. Siian nousua ajatellen” on yksiselit­teis­es­ti väärä. Itäisen koski­haara on yksiselit­teis­es­ti liian jyrkkä että sitä mil­lään muokkauk­sil­la voidaan kor­ja­ta. Sehän on jo ker­ran kor­jat­tu niin hyvin kuin osat­ti­in ja lop­putu­los on mitä on.

    Ylipäätään ihmette­len näitä argu­ment­te­ja että ilman patoa joes­sa olisi kesäl­lä liian vähän vet­tä jne. Kuin­ka vas­ten­mielistä ja pelot­tavaa luon­noti­lainen joki voikaan joillekin olla? Kevääl­lä tul­vii ja kesäl­lä vir­taa­ma piene­nee, niin se luon­to toimii. Veden pin­nan lasku nykyisen patoal­taan alueel­la ei aiheuta mitään sor­tu­misia, sil­lä patoal­las ei tue yhtään mitään, toki nämä on hyvä selvit­tää ennen purkamista.

  62. Tuo Karhusaari on muuten aika met­ka paikka.

    Ensim­mäi­nen ker­ta itsel­leni kun tör­mäsin Suomes­sa sel­l­aiseen kuriosi­teet­ti­in, että asuinalueel­la, johon pääsee kulke­maan julkisel­la bus­sil­la eli veron­mak­sajien kohteliaasti tuke­m­ana, on ei pelkästään pri­vaat­ti uimaran­ta vaan kokon­ainen saari (Skada­hol­men) käytössään.

    Lukit­tu port­ti siis estää saa­reen pääsyn.

    Portin sisäpuolel­la ole­vat eivät varsi­nais­es­ti hyväl­lä kat­soneet kun röyhkeästi kävelin ihan por­tille asti tilan­net­ta tutkailemaan.

    Any­ways, pidän asetel­maa kyl­lä vähän nurinkurisena.

    Ehkä tämäkin asia on tul­lut “yllät­täen ja pyytämät­tä” niin kuin Suomes­sa yllät­tävän moni asia kun niitä alkaa vähänkin penkomaan.

    Aja­tus oli siis käy­dä pulah­ta­mas­sa mer­essä samal­la kun tutus­tuu pin­ta­puolis­es­ti uutukaiseen Helsin­gin kaupungi­nosaan (jos­sa emme olleet aikaisem­min käyneet).

    En tiedä muista, mut­ta itseäni jonkin ver­ran aina kiin­nos­taa minkälainen nati­ivieläimistö kul­lois­es­takin kaupunk­i­nosas­ta mah­taa löytyä.

    Bon­gasimme tuon houkut­tel­e­van näköisen uima­paikan joltain aikaisem­mal­ta reis­sul­ta Talosaa­reen. Ole­timme, että on ihan julki­nen ranta kyseessä. Ja siitä se aja­tus sit­ten lähti.

    Karhusaar­i­han ei ole oikeaop­pinen gat­ed com­mu­ni­ty. Toki var­al­lisu­us rajaa tehokkaasti köy­hälistön ulkopuolelle.

    Vuosaaren sata­man naa­purin Kan­tarnäsin nie­mi oli itsel­leni ensim­mäi­nen konkreet­ti­nen koke­mus suo­ma­lais­es­ta gat­ed com­mu­ni­tys­tä. Tosin sil­lä erol­la, että siel­lä taitaa asua vain Faz­erin perikun­taa (ja/tai hei­dän hyväksymiään naapureita).

    Ehkä olen jotenkin van­hanaikainen (tai muuten outo), mut­ta kyl­lähän se jotenkin hirveän epä­suo­ma­laiselta tun­tuu, että meiltäkin alkaa löy­tyä täl­laisia isohko­jakin taval­lisil­ta pul­li­aisil­ta sul­jet­tu­ja asuinalueita.

    Reposaari Laa­jasa­lon jokamies­golfken­tän kyl­jessä on toinen esimerkki.

    Jotenkin se aja­tus, että ollaan olev­inaan kaupunki­laisia, mut­ta käytän­nössä ei olla (tai joudu­ta ole­maan) tekemi­sis­sä taval­lis­ten tal­laa­jien kanssa, näyt­täy­tyy ainakin itses­täni mitä suurem­mis­sa määrin anti-urbaaniuutena.

    Taval­laan olisi ehkä hyvä pala­ta ajas­sa taak­sepäin ja siir­tyä siihen, että muut­ta­mi­nen tehtäisi­in luvanvaraiseksi. 🙂

    Eihän siitä ole lop­ul­ta mon­taakaan sukupolvea kun ihmis­ten vapaa­ta liikku­mista oman maan sisäl­lä rajoitet­ti­in lailla.

    Ihan tuo­ta mallia en ehdo­ta, mut­ta näk­isin kyl­lä hyvänä, että ainakin kol­men­laisia ajoko­rt­te­ja voisi olla viisas­ta alkaa myöntämään.

    Ajoko­rt­ti joka oikeut­taa omis­taa kotieläi­men. Ajoko­rt­ti joka oikeut­taa muut­tamisen kaupunki­in. Sekä ajoko­rt­ti joka oikeut­taa las­ten hankkimisen.

    Kuu­lostaa tietysti hirveän dras­tiselta ja var­maan elit­is­tiseltäkin, mut­ta yhteiskun­nan parem­man toimivu­u­den kannal­ta näis­sä luvis­sa ei olisi oikeas­t­aan muu­ta kuin posi­ti­ivisia puolia.

    Koiraa ei pidä ottaa lapsen korvikkeek­si, eikä las­ta anopin/sukulaisten/ystävien hiljen­tämisek­si ja/tai parisuh­teen pelastamiseksi.

    Eikä ihmisen joka viihtyy maaseudul­la pitäisi päästää päät­tämään siitä miten kaupunkia olisi syytä rak­en­taa (ja muutenkin kehittää).

    Ao. lait syr­ji­sivät vain ihmisiä jot­ka eivät viit­si edes yrit­tää (kos­ka kukaan eikä mikään ei siihen voi hän­tä pakot­taa). Siis juuri tätä jengiä (niin rikkai­ta kuin köy­hiäkin) who basi­cal­ly don’t real­ly give a f–k.

    Siitä olen aika vaku­ut­tunut, että em. kaltaisia gat­ed com­mu­ni­tyjä (tai sel­l­ais­ten yritelmiä) Helsin­gin ran­nat oli­si­vat täyn­nä jos esim. tämänkin keskustelu­pal­stan Kalle saisi yksinään päät­tää ranto­jen rakentamisesta. 🙂

    Muka­va­ta aurinkoista kevät­päivää teille kuuli­jat. Ja oikein hyvää Hanoin matkaa Odelle (muista tuo­da reis­sul­ta tuor­e­i­ta ajatuksia).

    1. Tuli jaet­tua sama koke­mus tänään. Kak­si mum­moa oli Kan­tarnäsin por­tilla, lie­neekö ollut itse Fazereita…

Vastaa käyttäjälle Bellamyn kumilammas Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.