Maakuntamallia pukkaa

Perus­tus­laki­valiokun­ta sit­ten kaa­toi sote-uud­is­tuk­sen esite­tyssä muo­dos­sa, vaik­ka kaik­ki vaku­ut­ta­vat, että uud­is­tus on tarkoi­tus toteut­taa.  Se olikin ain­oa tämän hal­li­tuskau­den uud­is­tuk­sista, joka ei vielä ollut kaatunut. Onnek­si tulee uusia vaa­likau­sia. Tah­to muu­tok­seen on nyt niin vah­va, että jotain syntyy.

Helsin­gin Sanomien tieto­jen mukaan keskusta­laiset ja sosialidemokraatit oli­si­vat jo käyneet keskustelu­ja mallista, jois­sa nuo viisi perus­tus­laki­valiokun­nan perus­tus­lain vas­taisik­si tuomit­se­maa sote-aluet­ta jätetään pois ja jär­jestämis- ja tuot­tamis­vas­tuu annetaan mallis­sa olleille 19 tuotan­to­vas­tu­ualueelle, joka kuitenkin olisi hallinnoltaan ja rahoituk­seltaan seka­va hallinto­häkkyrä. Toiv­ot­tavasti tieto on väärä. Tätä on ylipään­sä mah­do­ton uskoa, kos­ka mik­si keskus­ta pelaisi kort­tin­sa tässä vai­heessa noin huonosti?

Näin ei pidä tehdä kahdes­ta syystä.

  1. Nois­sa kun­tay­htymis­sä demokra­tia on lähin­nä home­opaat­tista. Äänestäjien val­ta laime­nee por­taal­ta por­taalle siir­ryt­täessä niin, että siitä on lop­ul­ta jäl­jel­lä yhtä vähän kuin paran­tavas­ta aineesta home­a­paat­tises­sa lääk­keessä. Kun­tay­htymien hallinto on demokraat­tista vain teo­ri­as­sa, mut­ta tuon teo­ri­an täyt­tämi­nen johtaa siihen, ettei val­ta ja vas­tuu ole samoissa käsis­sä. Jokin arvo sen­tään pitäisi olla demokra­tial­lakin, vaik­ka pidänkin toimivia palvelu­ja vielä demokra­ti­aakin tärkeäm­pänä.[1] Tässä mallis­sa tul­laan vaivaa­maan perus­tus­laki­asiantun­ti­joi­ta yht­enään, kos­ka kun­nan rahaa käytetään organ­isaa­tios­sa, johon kun­ta ei tosi­asi­as­sa voi vaikut­taa mitenkään.
  2. Tässä mallis­sa ei mikään hal­litse erikois­sairaan­hoidon järkevää työn­jakoa. Samat perus­tus­la­ki-ihmiset ovat sanoneet, ettei val­ti­olle voi antaa val­taa erikois­sairaan­hoidon työn­jaos­sa, kos­ka se loukkaa kun­tien itse­hallintoa. (Jostain syys­tä STM saa kuitenkin päät­tää esimerkik­si elin­si­ir­tokirur­gias­ta. Perus­tus­lain anta­ma suo­ja näyt­tää kulke­van tekonivelkirur­gian ja elin­si­ir­tokirur­gian välistä.) Tosin lausun­nos­saan perus­tus­laki­valiokun­ta antaa ymmärtää, että jokin täl­lainen ohjaus­val­ta ei ehkä olisikaan perus­tus­lain vastaista.

Järkev­in­tä on antaa sote maakun­nille, joiden hallinto val­i­taan suo­ril­la vaaleil­la ja joil­la on vero­tu­soikeus. (Vero­tu­soikeu­den voi naamioi­da osak­si kun­tien vero­tu­soikeut­ta, kuten Kain­u­un itse­hallintokokeilus­sa tehti­in, mut­ta suo­ra vero­tu­soikeus olisi selkeämpi.) Malli olisi demokraat­tisem­pi ja ennen kaikkea yksinker­taisem­pi sekä pitäisi val­lan ja taloudel­lisen vas­tu­un samoissa käsis­sä. Kos­ka tulot ja sairas­tavu­us vai­htel­e­vat, tässä vai­h­toe­hdos­sa tarvit­taisi­in lisäk­si nykyiseen tapaan val­tion rahaa taloudel­lisen ase­man tasoit­tamiseen. Yhdek­sän­toista aluet­ta on vähän paljon, 9–15 lähempänä totu­ut­ta. Koulus­sa min­ulle opetet­ti­in, että Suomes­sa on yhdek­sän maakuntaa.

Maakun­tavai­h­toe­hdos­sa on toinenkin hyvä puoli. Siinä on mah­dol­lista antaa min­is­ter­iölle oikeus päät­tää erikois­sairaan­hoidon työn­jaos­ta. ”Itse­hallinnos­ta kun­tia suurem­mil­la hallintoalueil­la sääde­tään lail­la.” Kun tuo­ta lakia sääde­tään, on mah­dol­lisu­us säätää myös tämän itse­hallinnon rajoista. Kun maakun­nil­la ei mitään val­taa vielä ole, niiltä ei ote­ta mitään pois, vaik­ka val­ta annetaan rajoitet­tuna. Näin min­ulle on ainakin kerrottu.

Min­is­ter­iöl­lä ei ole osaamista erikois­sairaan­hoidon työn­jaos­ta päät­tämiseen, mut­ta se voi perus­taa avuk­seen yliopis­tol­lisia keskus­sairaaloi­ta edus­ta­van neuvottelukunnan.

 

= = =

Keskus­ta on puhunut maakun­tait­se­hallinnos­ta vuosikym­meniä. Nyt kun sitä puolueelle tar­jo­taan hopealau­tasel­la, olisi kum­mallista hylätä tämä vai­h­toe­hto ja pala­ta johonkin hallintohimmeliin.

 

Lakia maakun­tait­se­hallinnos­ta ei tietenkään saa­da valmi­ik­si täl­lä vaa­likaudel­la, mut­ta ei saa­da mitään muu­takaan vai­h­toe­htoa, kos­ka kokon­aan toisen­lais­es­ta ratkais­us­ta pitää tietysti kuul­la myös kun­tia. Varmem­mal­la poh­jal­la oltaisi­in, jos eduskun­ta­puolueet antaisi­vat yhteisen julk­i­lausuman päätök­sen pääpe­ri­aat­teista. hal­li­tus­neu­vot­teluis­sa sovit­taisi­in lopusta.

 

Jot­ta lop­putu­los ei vaikut­taisi liiak­si Keskus­tan mallil­ta, kut­sut­takoon sitä Erk­ki Vir­tasen ja Osmo Soin­in­vaaran mallik­si. Me molem­mat esitimme tätä toi­sis­tamme riip­pumat­ta jo kauan sitten.

 

Kat­so myös Touko Aal­lon blo­gi.

 

[1] Olin vuon­na 2003 sydän­leikkauk­ses­sa HYKS:ssä. Samal­la osas­tol­la oli sydän­si­ir­topoti­las Kajaanista. Hän ei mitenkään meson­nut demokra­ti­ava­jeesta, vaik­ka oli hoidet­ta­vana sairaalas­sa, jon­ka hallintoon ei ollut kajaani­laise­na äänestäjänä päässyt mitenkään vaikuttamaan.

41 vastausta artikkeliin “Maakuntamallia pukkaa”

  1. Onko vielä hyviä syitä antaa hal­li­tuk­sen olla kaa­tu­mat­ta koulu­tus välikysymyksessä?

    1. Hal­li­tuk­sen kaa­tu­mi­nen nyt merk­it­sisi käytän­nössä sitä, ettei Suo­mi pysty­isi otta­maan kan­taa EU:n ministerikokouksissa.

  2. Kun­tali­itoskun­ta­lainen:
    Onko vielä hyviä syitä antaa hal­li­tuk­sen olla kaa­tu­mat­ta koulu­tus välikysymyksessä?

    Mitä iloa hal­li­tuk­sen kaa­tu­mis­es­ta olisi? Ongelma­han on jo pitkään ollut se, ettei ko. pop­u­la saa mitään aikaan, mut­ta samas­ta par­la­men­tista ei saa revit­tyä mitään aikaansaavam­paakaan kokoon­panoa. Uusia vaale­ja taas ei näin lähel­lä asetet­tua vaalipäivää oikein saa aikaisek­si, eivätkä puoluei­den vaa­likoneis­totkaan niitä halua.

    Tilanne ensi kevään vaalien jäl­keen ei vält­tämät­tä kyl­lä ole hal­li­tuk­sen muo­dostamisen kannal­ta kovin paljon helpom­pi. Keskus­taa on vaikea ohit­taa, mut­ta lisäk­si joukkoon pitäisi saa­da kokoomus, demar­it tai perussuomalaiset.

    Perus­suo­ma­laisille on han­kala lähteä kovin per­in­teiseen hal­li­tuk­seen, kos­ka sil­loin puolue siir­tyy yhdek­si muiden joukkoon. Maaseu­tuhal­li­tus vielä toimisi (kesk+ps), mut­ta tuo­hon on jo vaikea kuvitel­la mui­ta kuin kris­til­lis­demokraat­te­ja kaverik­si, ja se ei vielä riitä.

    Aika paljon on kiin­ni siitä, kuin­ka kova hinku häviäjil­lä on hal­li­tuk­seen. Jos kokoomus tai demar­it ilmoit­tau­tu­vat vapaae­htois­es­ti oppo­si­tioon, sen jäl­keen jäl­jelle­jääväl­lä on hyvä neu­vot­telu­ase­ma, kos­ka keskustal­ta lop­pu­vat vai­h­toe­hdot. Jos taas kumpikin halu­aa hal­li­tuk­seen, keskustal­la on selkeä pelin paik­ka — vaikkei kyl­lä ihan help­po sil­loinkaan apupuoluei­den vuoksi.

    Voisi vielä veika­ta, että paik­ka oppo­si­tios­sa on kohtu­ullisen hyvä pää­sylip­pu seu­raavien (siis 2019) vaalien jälkeiseen hal­li­tuk­seen. Nyt aloit­ta­va hal­li­tus joutuu tekemään sen ver­ran ikäviä päätök­siä, ettei sil­lä saa­da äänestäjiä.

    Siitä on vaikea olla eri mieltä, että nykyi­nen hal­li­tus on ollut surkea. Sop­paan ei kuitenkaan tun­nu ole­van kovin järke­viä ainek­sia, joten seu­raa­va voi pahim­mil­laan olla ihan yhtä halvaantunut.

  3. Miten tämä kun­tien itse­hallinto tun­tuu ihan jokaises­sa kohdas­sa hyp­pivän silmille pelkästään huonona asiana? Oli kyse sit­ten metropoli­hallinnos­ta tai sotes­ta, tai ihan vain läpiko­r­rup­toituneista kun­nan­val­tu­ute­tu­ista ja pikkuvirkamiehistä. 

    Pitäisiköhän kun­tien nyky­muo­toinen itse­hallinto hei­va­ta hel­vetti­in perus­tus­laista pikim­miten? Mitä todel­lista hyö­tyä sil­lä on viimeis­ten 50 vuo­den aikana saavutettu?

  4. OS: “Jot­ta lop­putu­los ei vaikut­taisi liiak­si Keskus­tan mallil­ta, kut­sut­takoon sitä Erk­ki Vir­tasen ja Osmo Soin­in­vaaran mallik­si. Me molem­man esitimme tätä toi­sis­tamme riip­pumat­ta jo kauan sitten.”

    Ote Yrjö Mat­ti­lan hil­jat­tain julka­istus­ta väitöskirjasta:

    “Soin­in­vaara ennusti, että kymmenen
    vuo­den sisäl­lä nousee esille kysymys, onko kun­ta ollenkaan oikea yksikkö vas­taa­maan ter­vey­den­huol­losta vai pitäisikö
    tehdä niin kuin Ruot­sis­sa niin että ter­vey­den­huolto annetaan maakun­nille tai sairaan­hoitopi­ireille, joille annettaisiin
    myös sairaus­vaku­u­tus. Täl­löin menot oli­si­vat samoissa käsis­sä ja use­an rahoi­tus­läh­teen, monikanavaisen rahoituksen
    ongel­makin ratkeaisi. (Täy­sis­tun­non pöytäkir­ja 75/2004)”

    Aika osu­va ennus­tus 🙂 Toisaal­ta esim. Kain­u­un maakun­tapo­h­jaista sote-kokeilumallia alet­ti­in kehitel­lä jo vähän aiem­min (2000-luvun alussa).

  5. Ain­oa fak­ta asi­as­sa on, että sairaan­hoitoon menevä rahamäärä on vakio, vain hallinto­him­melien kus­tan­nuk­set vai­htel­e­vat eri malleissa. 

    Tuos­sa jokunen vuosi sit­ten, kun Osmokin vielä ainakin teat­terin vuok­si oli sote:sta kovasti innois­saan ja vihreät hal­li­tuk­ses­sa arvelin että hom­ma val­uu van­ho­jen sairaan­hoitopi­irien kokoisik­si klön­teik­si (jo lain­säädän­tö ja it-jär­jestelmät vähän sanelee sen noin). 

    Ja niin­pä taitaa käydä.

    Toki tuonne voi tul­la joku väli­malli­nen keski­jo­hto­por­ras van­ho­jen lisäk­si mut­ta sil­lä tuskin on mitään kos­ke­tus­ta sairaan­hoitoon, kun­han pönötetään pitkien käytävien var­rel­la eläket­tä odotellessa.

  6. “Kun­nalli­nen itse­hallinto” tarkoit­ta­nee myös “Kolar­in lakia” ihan käytännössä. 

    Katu­jen aurausjärjestys, leikkip­paikat ja mon­et muut asi­at toki onn paras päät­tää siel­lä mis­sä niistä jotain tiede­tään, mut­ta koko ajan enem­män nyppii “kun­nalli­nen itsenäisyys”.

    Liikaa asioi­ta mikro­jo­hde­taan ylhäältä — pahin esimerk­ki yliopis­to­jen listään­tynyt autono­mia, jon­ka OKM poisti ihan omin päin — mut­ta osa asioista taas menee kovin heiveröiseen päätök­sen­tekoon ja valmis­telu­un kunnissa.

  7. Osmo: “Kun­tay­htymien hallinto on demokraat­tista vain teo­ri­as­sa, mut­ta tuon teo­ri­an täyt­tämi­nen johtaa siihen, ettei val­ta ja vas­tuu ole samoissa käsis­sä. Jokin arvo sen­tään pitäisi olla demokra­tial­lakin, vaik­ka pidänkin toimivia palvelu­ja vielä demokra­ti­aakin tärkeämpänä.”

    Tämähän vas­taisi nykyti­lan­net­ta ja hal­li­tuk­sen esi­tys merk­it­see vieläkin suurem­pia, keskimäärin 60 kun­nan kuntayhtymiä.

    Kun kuun­telin teitä radios­sa, oli hupaisaa, että vastapuole­nasi ollut Anneli Kiljunen kovasti puo­lusti sekä hal­li­tuk­sen esi­tys­tä että Etelä-Kar­jalan Eksote-yhteistyötä — ja kuitenkin hal­li­tuk­sen esi­tys romut­taisi tuon yhteistyön aset­ta­mal­la sote-alueen him­melin sen päälle. Vaikeaa on!

  8. Kuun­telin tänään radios­ta Osmo Soin­in­vaaran ja Anneli Kiljusen jutustelua. Soin­in­vaar­al­la oli hyvin selkeä ja jäsen­tynyt näke­mys maakuntamallista. 

    Kiljunen on ammatil­taan sosi­aal­i­työn­tek­i­jä, ja hän puhui eri toimin­noista ja niiden läheisyy­destä kuin perheneuvoja. 

    Eikö eduskun­nan tulisi määritel­lä tavoit­teet ja karkeat lin­jauk­set ja asiantun­ti­jat määrit­täi­sivät mil­laisil­la keinoil­la ja rak­en­teil­la niihin päästään.

    Onnek­si tämä Sote ei toteu­tunut. Maakun­ta­malli on selkeä ja syn­erginen. Ihmiset pää­sevät vaikut­ta­maan, mikä nos­ta­nee Suomen luvat­toman mata­laa äänestysaktiivisuuttakin.

    Toiv­ot­tavasti keskustapuolueessa on ryhtiä ja järkeä pala­ta seu­raavas­sa hal­li­tuk­ses­sa maakun­ta­malli­in. Sen poh­jal­ta voidaan syn­er­gis­es­ti tehdä val­tavia säästöjä muil­lakin hallinnonaloilla.

  9. Kir­joitin tääl­lä vuosi sit­ten, että sote-esi­tys on Kataisen, Urbilaisen, Soinin ja Sip­ilän elämän suurin poli­it­ti­nen munaus. Taisin olla oike­as­sa. Sivun ylläpitäjä kri­ti­soi myös alus­ta läh­tien sote-esi­tys­tä. Oli oikeassa.

  10. Iso-Bri­tan­ni­as­sa on yksi EU-alueen huonoim­mista ja kalleim­mista julk­i­sista ter­vey­den­huolto­jär­jestelmistä. En vieläkään ymmär­rä, mik­si Suomen pitää ottaa mallia briteistä ja romut­taa lop­ullis­es­ti DDR-sim­u­laat­tori? Toimivi­akin esimerkke­jä olisi Euroopassa.

    1. Kalle. Ker­ro mis­sä Euroopas­sa on hal­pa ja hyvä ter­vey­den­huolto­jär­jestelmä. Jos esität nyky­istä kalli­im­man, olet tietysti halukas mak­samaan enem­män veroja.

  11. Keskus­ta vas­tus­ta­nee vaaleil­la valit­tavia maakun­taval­tu­us­to­ja ja minkään val­lan siirtämistä kun­nil­ta näille, kos­ka Keskus­ta häviää tässä val­taa. Keskus­ta on isoin puolue useis­sa pienis­sä kun­nis­sa, mut­ta väestö­ta­sol­la ainakin per­in­teis­es­ti Keskus­tan kan­na­tus on vähäisempää.

    Sitä minä en ymmär­rä, mik­si Kokoomus vas­tus­taa maakuntamallia.

  12. Savon Sanomat: “Kuo­pi­o­lainen kansane­dus­ta­ja Erk­ki Vir­ta­nen (vas.) pitää täysin mah­dol­lise­na, että sote-lakiesi­tys saadaan kor­jat­tuna nopeasti eteenpäin.

    — Teknis­es­ti se on hel­posti tehtävis­sä. Vai­hde­taan vain muu­ta­ma lause.”

    Vir­ta­nen istuu eduskun­nan sote valiokunnassa.

    Päämin­is­terin anta­mat neljä ehtoa joil­la sote pitäisi saa­da valmi­ik­si kolmes­sa viikos­sa pois­sulke­vat toisensa.

    Ain­oa malli, joka ehditään käsit­telemään ilman kun­tien kuulemista on erikois­sairaan­hoidon otta­mi­nen val­ti­olle. Se taasen ei hillitse kustannuksia.

    Puolueet voivat tehdä vaalien alla sote tuli­taukosopimuk­sen? Tuleeko Sote­blokki­vaalit, jos­sa kaik­ki nykyiset eduskun­ta­puolueet sitoutu­vat seu­raa­van kol­men viikon aikana tehtävään läpimur­toratkaisu­un. (Kunnes seu­raa­va hal­li­tus tekee sen seu­raa­van lop­ullisen sote-sovun)

    Onko parem­pi lakaista sote aihe vaa­likeskusteluista maton alle. Jos puolueet alka­vat tekemään rehvakkaista sote vaalilu­pauk­sista kyn­nyskysymyk­siä hal­li­tuk­seen osal­lis­tu­miseen, jää kus­tan­nushillintä­tavoit­teet saavuttamatta.

  13. Olisiko teo­ri­as­sa mah­dol­lista ede­tä PeVL viitoit­ta­maa tietä ja siirtää sosi­aali- ja ter­veyssek­torin jär­jestämis­vas­tuu rahoituksi­neen val­tion puolelle? Tuotan­nos­ta vas­taisi­vat sit­ten tilausten mukaan organ­isoitu­vat kun­tay­htymät tai muut him­melit. Myös yksi­tyi­nen tuotan­to tai kol­man­nen sek­torin tuotan­to oli­vat mah­dol­lisia julk­ispe­rusteisen tuotan­torak­en­teen rin­nal­la. Kun­tavero­tus alenisi isosti ja pien­ten kun­tien eri­tyis­sairaan­hoidon rahoi­tus­riskit pois­tu­isi­vat, pro­gres­si­ivi­nen val­tion tulovero nousisi. Tämä kor­jaisi tuloeroja. 

    Kos­ka kääritään hihat?

  14. Tapio Pel­to­nen: Sitä minä en ymmär­rä, mik­si Kokoomus vas­tus­taa maakuntamallia.

    Vähän tun­tuu siltä, ettei Kokoomuk­sen johtokaan sitä ymmär­rä. Taisi käy­dä niin, että riv­it ammut­ti­in suo­rak­si suurkun­ta­mallin taakse, ja moo­di jäi päälle, vaik­ka malli ei toteutunut.

    Suo­ril­la vaaleil­la valit­tu maakun­taval­tu­us­to on Keskustalle paha paik­ka. Sip­iläkin jou­tui äkkiä vesit­tämään suo­ria vaale­ja puolta­ne­en kannanottonsa.

    Tuo “home­opaat­tio­nen demokra­tia” on val­lan mainio ilmaisu kun­tay­htymien demokraattisuudelle.

  15. Tapio Pel­to­nen: Sitä minä en ymmär­rä, mik­si Kokoomus vas­tus­taa maakuntamallia. 

    Ide­ol­o­gi­sista syistä var­maankin. Halu­aisi­vat yksi­ty­istää koko höskän ja sotea voi olla vaikea­ta repiä maakun­ta­hallinnon käsistä.

  16. Osmo Soin­in­vaara:
    Kalle. Ker­ro mis­sä Euroopas­sa on hal­pa ja hyvä ter­vey­den­huolto­jär­jestelmä. Jos esität nyky­istä kalli­im­man, olet tietysti halukas mak­samaan enem­män veroja. 

    Ei vält­tämät­tä veroja.
    Sak­san mallis­sa mak­se­taan sairaus­vaku­u­tus­ta (kuten myös Suomes­sa, mut­ta tääl­lä sil­lä saa vain lääkeko­r­vauk­sia ja sairauspäivärahoja).
    Kun meil­lä jo on sairaus­vaku­u­tus­mak­su, mik­sikäköhän sitä ei kukaan ehdo­ta soten rahoitukseksi?

    1. Sak­san ter­vey­den­huolto on noin 50 % kalli­impi kuin Suomen. Vaku­u­tus­muo­toises­sa on jät­timäi­nen insen­ti­ivi yli­hoitoon ja turhi­in tutkimuksiin.

  17. Osmo Soin­in­vaara:
    Kalle. Ker­ro mis­sä Euroopas­sa on hal­pa ja hyvä ter­vey­den­huolto­jär­jestelmä. Jos esität nyky­istä kalli­im­man, olet tietysti halukas mak­samaan enem­män veroja.

    YTHS on ollut eri­no­mainen ter­vey­den­hoito­jär­jestelmä. En tiedä paljonko yhteiskun­ta spon­soroi sitä ver­rat­tuna ter­veyskeskusjär­jestelmään mut­ta ero on niin huikea, että sitä on vaikea maal­likon ymmärtää.

  18. Antsa: YTHS on ollut eri­no­mainen ter­vey­den­hoito­jär­jestelmä. En tiedä paljonko yhteiskun­ta spon­soroi sitä ver­rat­tuna ter­veyskeskusjär­jestelmään mut­ta ero on niin huikea, että sitä on vaikea maal­likon ymmärtää.

    Min­un on maal­likkona help­po ymmärtää, että ter­vey­den­hoitopalvelu­jen jär­jestämi­nen posi­ti­ivis­es­ti valikoituneelle ja vähiten vaivaiselle osalle väestöstä on yksinker­taisem­paa ja halvem­paa kuin koko väestölle. Min­ul­lakin on hyviä koke­muk­sia YTHS:n ham­mashoi­dos­ta, jos­sa totis­es­ti osat­ti­in viisauden­ham­paiden poistaminen.
    Erikois­tu­misel­la voi tietysti paran­taa laatuakin.
    Mitään oikeasti kallista tai vaikeaa sairaan­hoitoa en opiskelu­aikana tarvin­nut, mikä var­masti pätee suurim­paan osaan YTHS:n asi­akkaista. Toisaal­ta läh­es kaik­ki tarvit­se­vat kalli­ita sairaalata­soisia palvelu­ja ainakin elämän­sä alus­sa ja lopussa.

  19. Antsa: YTHS on ollut eri­no­mainen ter­vey­den­hoito­jär­jestelmä. En tiedä paljonko yhteiskun­ta spon­soroi sitä ver­rat­tuna ter­veyskeskusjär­jestelmään mut­ta ero on niin huikea, että sitä on vaikea maal­likon ymmärtää.

    Ketkä käyt­tävät ter­veyskeskuk­sia? Van­hat ja sairaat.

    Ketkä käyt­tävät YTHS:ää? Nuoret ja terveet.

    Vaikeasti kopi­oita­va malli.

  20. Osmo Soin­in­vaara:
    Sak­san ter­vey­den­huolto on noin 50 % kalli­impi kuin Suomen. Vaku­u­tus­muo­toises­sa on jät­timäi­nen insen­ti­ivi yli­hoitoon ja turhi­in tutkimuksiin. 

    Kyl­lä, mut­ta sak­salaiset ovat sys­teemi­in­sä tyy­tyväisiä, suo­ma­laiset eivät, eli so what.

    Ja yksi­tyisen ter­vey­den­huol­lon voimakas kasvu ker­too, että myös suo­ma­laiset oli­si­vat valmi­ita mak­samaan toimivista palveluista — ja maksavatkin.

  21. Raimo K Ja yksi­tyisen ter­vey­den­huol­lon voimakas kasvu ker­too, että myös suo­ma­laiset oli­si­vat valmi­ita mak­samaan toimivista palveluista – ja maksavatkin. 

    Yksi­tyisen ter­vey­den­huol­lon voimakas kasvu ker­too, että peruster­veet ja hyvin toimeen­tule­vat suo­ma­laiset oli­si­vat valmi­ita mak­samaan itse käyt­tämistään toimivista palveluista — ja maksavatkin.

    Julkises­sa ter­vey­den­huol­los­sa mak­sa­ja ja käyt­täjä ovat hyvin eri­laisia taho­ja. Mak­sukykyiset ovat valmi­ita mak­samaan omas­ta hoi­dostaan, mut­ta siitä on paha vetää sitä johtopäätöstä, että muiden hoi­dos­ta halut­taisi­in maksaa.

    Siir­tymi­nen Sak­san malli­in toisi nelinu­meroisen vuo­tuisen lisälaskun työssäkävi­jöille ilman, että suurin osa saisi siitä mitään itselleen. En usko, että tuo olisi poli­it­tis­es­ti kovin suosit­tu diili.

  22. Sinivihreä: Toisaal­ta läh­es kaik­ki tarvit­se­vat kalli­ita sairaalata­soisia palvelu­ja ainakin elämän­sä alus­sa ja lopussa.

    Ja tässäkin on huikei­ta yksilöi­den välisiä ero­ja. Tavalli­nen alatiesyn­ny­tys par­il­la sairaalapäiväl­lä ei lop­ul­ta ole kuin parin ton­nin jut­tu. Ja sit­ten taas vähän kom­pilka­a­tioi­ta raskau­den aikana ja lap­si pitkään teho-osas­tol­la, niin pilkku siir­tyy kahdel­la paikalla.

    Ja sama elämän lopus­sa. Jos sat­un lyy­histymään lenkkipolulle eläk­keelle­jäämis­päivää seu­raa­vana päivänä, yhteiskun­nalle ei mon­ta ton­nia tule kus­tan­nuk­sia. Toivon vain sil­loin saa­vani VM:ltä sep­peleen, jos­sa kun­nioite­taan hyvän veron­mak­sa­jan muistoa.

    Jos taas saan jonkin harv­inaisen syövän, jon­ka kouris­sa kitu­u­tan vuosia ulko­mai­ta myöten hoidet­ta­vana tai elän tois­takym­men­tä vuot­ta demen­tikkona, saatan saa­da karis­tet­tua net­toveron­mak­sa­jan viitan harteiltani.

    Suurin osa ihmi­sistä sekä syn­tyy että kuolee kohtu­ullisen pie­nil­lä kus­tan­nuk­sil­la, vaik­ka elämän lopus­sa niitä kus­tan­nuk­sia useim­mille enem­män tuleekin. Isot kus­tan­nuk­set kohdis­tu­vat pienelle pop­u­laa­ti­olle. Siinä se vaku­u­tusaspek­ti tarvitaan.

  23. Sin­ga­poren ter­vey­den­hoito, oliko se puo­let halvem­pi, korkeampi elinikä, pienem­pi lap­sikuolleisu­us, nopeam­min hoitoon ja parem­pi valin­nan­vara? Kaikkein kallein on USA:n julki­nen, sään­te­lyn vuoksi.

  24. Mitään oikeasti kallista tai vaikeaa sairaan­hoitoa en opiskelu­aikana tarvin­nut, mikä var­masti pätee suurim­paan osaan YTHS:n asiakkaista. 

    Vaikeam­min hoidet­tavis­sa asiois­sa YTHS lähet­tää poti­laan nor­maali­in julkiseen hoitoon — tai hoita­va lääkäri ehdot­taa käyt­tämään omaa yksi­ty­is­prak­ti­ikkaansa (näinkin on käynyt)…

  25. Osmo Soin­in­vaara:
    Kalle. Ker­ro mis­sä Euroopas­sa on hal­pa ja hyvä… 

    Joku YK:n raport­ti mainit­si hinta/laatu suh­teeltaan parhaik­si Espan­jan, Ran­skan ja Ital­ian. Kak­si ensim­mäistä ymmär­rän, mut­ta kol­mat­ta hie­man ihmettelin.

    Käsit­tääk­seni kaikissa kus­tan­nuste­hokkaissa malleis­sa on peruster­vey­den­huolto yksi­tyi­nen. Se perus­tuu jonkin­laiseen vaku­u­tuk­seen. Erikois­sairaan­hoito taas on val­ti­olli­nen. Vaku­u­tusjär­jestelmähän Suomes­sa on jo olemassa.

    Jotain radikaalia on jokat­a­pauk­ses­sa pakko tehdä, kos­ka kulu­tamme enem­män kuin tien­aamme. Säästöt on tehtävä sosi­aali- ja ter­veyssek­tor­eil­ta, kos­ka ne ovat yli 70% yhteiskun­nan menoista. Kol­mas merkit­tävä meno­erä on koulu­tus, joka on sat­saus tule­vaisu­u­teen. Mil­lään muul­la menoko­hdal­la ei ole mitään merk­i­tys­tä kokon­aisu­u­den kannalta.

    Osmo, ker­ro asi­aa parem­min tun­te­vana, mil­lä sosi­aali ja ter­veys­menoista voidaan säästää 30%? Väitän sen ole­van mah­dol­lista. Jos sitä ei pian tehdä, voimme uno­htaa koko hyv­in­voin­tiy­hteiskun­nan. Se kaatuu omaan mahdottomuuteensa.

  26. Kun olin nuori poi­ka, poh­jalaiset kun­nat sijoit­ti­vat rahaa HYKS-Meilah­den sairaalan rak­en­tamiseen. Itsekin olen sijoit­tanut varo­ja kyseiseen sairaalaan ja aut­tanut kehit­tämään kai­hileikkauk­sis­sa käytet­tävää silmän sisäistä muovi linssiä. Tavoite on ollut pitää mah­dol­lisu­us tehdä tutkimus­ta poli­itikko­jen mieli­v­al­lan ulot­tumat­tomis­sa. Tässä onnis­tu­in, kun Suomes­sa aloitet­ti­in kudosten ja elin­ten siir­toleikkauk­set. Kylmät virkamiehet ovat valvonet asi­aa, ilm­man demohösseliä.

  27. Viherinssi:
    ‘snip’
    Julkises­sa ter­vey­den­huol­los­sa mak­sa­ja ja käyt­täjä ovat hyvin eri­laisia taho­ja. Mak­sukykyiset ovat valmi­ita mak­samaan omas­ta hoi­dostaan, mut­ta siitä on paha vetää sitä johtopäätöstä, että muiden hoi­dos­ta halut­taisi­in maksaa.

    Siir­tymi­nen Sak­san malli­in toisi nelinu­meroisen vuo­tuisen lisälaskun työssäkävi­jöille ilman, että suurin osa saisi siitä mitään itselleen. En usko, että tuo olisi poli­it­tis­es­ti kovin suosit­tu diili. 

    Vaku­u­tus­malli ei tarkoi­ta sitä, että mak­se­taan muiden hoi­dos­ta, vaan sitä, että varaudu­taan omaan hoito­tarpeeseen. Nyky­mallis­sa maksetaan.

    Sin­un usko­muk­sil­lasi ei ole juurikaan rel­e­vanssia, Sak­sas­sa ihmiset ovat tyy­tyväisiä, kos­ka sys­tee­mi toimii ja kaik­ki saa­vat siitä jotain itselleen.
    Mik­si se ei toimisi Suomes­sa? Ota huomioon, että nyt Suomes­sa kaik­ki jo mak­sa­vat sairaus­vaku­u­tus­mak­sua eikä suurem­paa protes­tia ole ilmassa.

    1. Sak­sas­sa kokon­aisveroaste on jo nyt korkea. Se, että siihen tulisi päälle vielä 4 pros­ent­tiyk­sikköä lisää siir­tymis­es­tä puol­ta kalli­im­paan ter­vey­den­hoitoon nos­taisi veroast­et­ta melkois­es­ti. Sik­si meil­lä ei ole varaa sel­l­aiseen ylel­lisyy­teen, mitä vaku­u­tus­muo­toinen ter­vey­den­huolto ja siihen saumat­tomasti liit­tyvä yli­hoito merk­it­si­sivät. Sak­sas­sa ei mak­se­ta omas­ta hoi­dos­ta, vaan vaku­u­tus­mak­su on sidot­tu tuloi­hin, jol­loin suu­rit­u­loiset mak­sa­vat enem­män kuin käyt­tävät ja pien­i­t­u­loiset vähem­män. Toimii siis kuin verora­hoit­teinen Suomes­sa, mut­ta paljon kalli­impi, kos­ka sairaalan kan­nat­taa tehdä kaik­ki ajateltavis­sa ole­vat tutkimuk­set eikä asi­akkaal­lakaan ole mitään tätä vastaan.

  28. Sak­san malli­in siir­tymi­nen kau­nistaisi julkisen sek­torin osu­ut­ta tuotan­nos­ta ja veroastetta.

    Vaku­u­tus­mak­sut eivät olisi vero­ja ja sote-palve­lut joitain vira­nomais­te­htäviä luku­unot­ta­mat­ta oli­si­vat yksi­ty­istä tuotantoa.

    Kuka halu­aa asua maas­sa, jos­sa veroaste on mata­lampi ja palve­lut tuot­taa inno­vati­ivi­nen yksityissektori?

    1. Sak­san pakolli­nen ja sol­i­daari­nen sairaus­vaku­u­tus­mak­su on vero ja las­ke­taan osak­si Sak­san kokonaisveroastetta.

  29. Osmo Soin­in­vaara:
    Sak­sas­sa kokon­aisveroaste on jo nyt korkea. Se, että siihen tulisi päälle vielä 4 pros­ent­tiyk­sikköä lisää siir­tymis­es­tä puol­ta kalli­im­paan ter­vey­den­hoitoon nos­taisi veroast­et­ta melkois­es­ti. Sik­si meil­lä ei ole varaa sel­l­aiseen ylel­lisyy­teen, mitä vaku­u­tus­muo­toinen ter­vey­den­huolto ja siihen saumat­tomasti liit­tyvä yli­hoito merk­it­si­sivät. Sak­sas­sa ei mak­se­ta omas­ta hoi­dos­ta, vaan vaku­u­tus­mak­su on sidot­tu tuloi­hin, jol­loin suu­rit­u­loiset mak­sa­vat enem­män kuin käyt­tävät ja pien­i­t­u­loiset vähem­män. Toimii siis kuin verora­hoit­teinen Suomes­sa, mut­ta paljon kalli­impi, kos­ka sairaalan kan­nat­taa tehdä kaik­ki ajateltavis­sa ole­vat tutkimuk­set eikä asi­akkaal­lakaan ole mitään tätä vastaan. 

    Onhan se hupaisaa, kun tääl­lä arv. poli­itikko ja muut ker­to­vat kansalle, mihin kansal­la on varaa ja mitä kansa tah­too, mut­ta kun kat­soo, mitä Suomes­sa tapah­tuu, voi tehdä sen havain­non, että kansa tah­too juuri sitä ‘ylel­lisyyt­tä’ — ja Suomes­sa sitä saa­vat vain mak­sukykyiset, Sak­sas­sa kaik­ki vakuutetut.

    Käsi­tyk­seni mukaan Sak­sas­sakaan ter­vey­den­huolto ei ole valvo­ma­ton­ta eli kaik­ki ei mene läpi.
    Ja miten Sak­san veroas­t­eeseen tulisi 4% koro­tus Suomen sote-ratkaisusta?

  30. Osmo Soin­in­vaara:
    Sak­san pakolli­nen ja sol­i­daari­nen sairaus­vaku­u­tus­mak­su on vero ja las­ke­taan osak­si Sak­san kokonaisveroastetta. 

    Onko­han näin? Vaku­u­tuk­sia hoitaa 3 yhtiötä ja juuri suu­rit­u­loisil­la on mah­dol­lisu­us olla otta­mat­ta vakuutusta.

  31. Vaku­u­tus­muo­toinen (Sak­san) malli voi vähen­tää tarvet­ta mak­saa itse yksi­ty­i­sistä palveluista — onko tämä otet­tu huomioon sen kallleu­den arvioimisessa?
    Yli­hoidol­la on toisaal­ta se vaiku­tus, että tehtäessä enem­män tutkimuk­sia kan­nat­taa kehit­tää ja ottaa käyt­töön parem­paa teknolo­giaa, jol­loin yksikkökus­tan­nuk­set laske­vat. Esim. kuvan­tamises­sa ja lab­o­ra­to­rio­ana­lyy­seis­sä lait­teet ovat kalli­ita, joten niitä pitäisi käyt­tää mah­dol­lisim­man paljon. Julkisen sek­torin sisäiset mak­sut ovat tässä mielessä epäoptimaalisia.

  32. “Käsi­tyk­seni mukaan Sak­sas­sakaan ter­vey­den­huolto ei ole valvo­ma­ton­ta eli kaik­ki ei mene läpi.” 

    Ei mene ei, ei lähellekään. Ja tästä on koke­mus­takin, vaikkei (luo­jan kiitos) omako­htaista ja/tai siipan koke­mus­ta sen­tään olekaan. 

    “juuri suu­rit­u­loisil­la on mah­dol­lisu­us olla otta­mat­ta vakuutusta.” 

    Min­un tietääk­seni jokaisen Sak­sas­sa yli 3 kuukaut­ta oleskel­e­van on lain mukaan rek­isteröidyt­tävä asukkaak­si ja otet­ta­va joko julkis- tai yksi­ty­is­po­h­jainen sairausvakuutus.

  33. Mau­r­izio:
    “Käsi­tyk­seni mukaan Sak­sas­sakaan ter­vey­den­huolto ei ole valvo­ma­ton­ta eli kaik­ki ei mene läpi.” 

    Ei mene ei, ei lähellekään. Ja tästä on koke­mus­takin, vaikkei (luo­jan kiitos) omako­htaista ja/tai siipan koke­mus­ta sen­tään olekaan. 

    “juuri suu­rit­u­loisil­la on mah­dol­lisu­us olla otta­mat­ta vakuutusta.” 

    Min­un tietääk­seni jokaisen Sak­sas­sa yli 3 kuukaut­ta oleskel­e­van on lain mukaan rek­isteröidyt­tävä asukkaak­si ja otet­ta­va joko julkis- tai yksi­ty­is­po­h­jainen sairausvakuutus. 

    Sor­ry (ei kun Entschuldigung), tietoni ei ollut ajan tasal­la: “Those who could opt for pri­vate insur­ance con­tracts once could also opt to do with­out any insur­ance, but this was made ille­gal in 2009” (Wikipedia).

  34. Osmo,

    pien­tä mieliku­vi­tus­ta käyt­täen saataisi­in tilas­tot kau­ni­im­mik­si kos­ka niin mon­et valit­ta­vat veroas­t­eesta ja julkisen sek­torin koosta.

    Jos palve­lut mak­se­taan aiem­paa isom­mas­ta käytet­tävis­sä olev­as­ta tulosta niin mon­et oli­si­vat tyytyväisiä. 

    Ja bonuk­se­na yksi­ty­is­ten kulu­tus­meno­jen suhde kasvaisi!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.