Tuetaan kaikkia ratkaisuja, jotka lisäävät suomalaisen työn kilpailukykyä suhteessa keskeisiin kilpailijamaihimme.
Jos sanoo kannattavansa kaikkia ratkaisuja, ei ole yhtään ratkaisua esittää tai sitten ei uskalla sanoa.
Työuria pidennetään. Työuran katkoksia ja työikäisten poissaoloja työmarkkinoilta vähennetään. Työttömyysturvaa uudistetaan sen keston ja porrastuksen osalta työn vastaanottoa kannustavammaksi.
Tällä varmaankin tarkoitetaan kotihoidontuen lyhentämistä ja muita perhevapaita. Työttömyysturva sellaiseksi kuin se on Ruotsissa?
Uudistetaan pk-yritysten ja elinkeinonharjoittajien verotusta siten, että se kannustaa nykyistä vahvemmin työllistämiseen ja investointeihin. Toteutetaan pitkä liukuma kohti Viron yritysveromallia niin, että yhteisövero pidetään edelleen kilpailukykyisellä tasolla. Selvitetään varausten käyttö siten, että tietty osa voittoa voidaan pitää yrityksessä kasvua ja työllistämistä varten. Kotimaista omistajuutta ja investointeja Suomeen edistetään pääomatuloveroa, osinkojen verotusta ja perintöveroa kehittämällä.
Jotain variaatiota Viron veromallista pukkaa täälläkin. Keskustalla oli samanlaisia ajatuksia. Yhteisövero laskettiin niin alas, ettei tämän kyllä pitäisi enää olla ongelma. Kannattaa selvittää.
Kaikkien Suomen alueiden voimavarat ja erityiset vahvuudet otetaan käyttöön talouden täyden potentiaalin hyödyntämiseksi.
Jotenkin sitä pitää Keskustan kanssa pärjätä. Oli tämäkin pakko mainita, vaikka yhtään keinoa ei ollut tässäkään.
Käynnistetään kunnianhimoinen reilun kilpailun ohjelma, jonka tavoitteena on vahvistaa markkinoiden toimintaa ja alentaa kuluttajahintoja. Kuntien palvelutuotannossa tehdään tilaa yksityisen sektorin ja järjestöjen palvelutuotannolle. Laajennetaan palveluseteleiden käyttöä.
Voin kuvitella, miten tällainen kohta syntyy. Ensin halutaan raaistaa kilpailua, jotta hinnat alenisivat ja sitten joku pehmosiiven edustaja sanoo, että siitä on kaikenlaisia haittoja ja tämä kuitataan sanonnalla reilu kilpailu. Tähän asti aina demarit ovat nostaneet yksityistämisen mörön esille ennen vaaleja (odottakaa vain, on tulossa) mutta nyt kokoomuskin haluaa ylläpitää tätä. En voi olla kannattamatta palveluseteleitä, kun peruspalveluministerinä käynnistin niiden tulon Suomeen (olisivat varmaankin tulleet muutenkin), mutta periaatteellisessa ohjelmassa olisi hyvä sanoa, miten niiden on tarkoitus toimia. Ne voivat antaa mahdollisuuksia valita hoitajansa tai ne voivat olla rikkaiden jononohitusjärjestelmä tai jotain siltä väliltä.
Julkisissa investoinneissa otetaan käyttöön pidempiaikainen suunnitelma, jossa priorisoidaan valtakunnalliset investoinnit muun muassa ICT:ssä, liikenteessä ja energiantuotannossa.
Siis mitä?
Tutkimus-, kehitys- ja innovaatioympäristömme kilpailukyky turvataan vahvistamalla koulutusjärjestelmän ja yliopistojen rahoitusta. Rahoitusta ohjataan kansallisesti strategisesti keskeisten tieteenalojen tutkimusinfrastruktuureihin. Kasvatetaan yksityisten ja julkisten tutkimusinvestointien määrää. Varmistetaan yritysten t&k- sekä kasvurahoituksen saanti.
On syytäkin vahvistaa, kun juuri otettiin rahaa pois.
Suomi elää viennistä. Kilpailukyvyn tavoitteeksi asetetaan pk-vientiyritysten määrän nostaminen 25 prosenttiin vuoteen 2020 mennessä.
Ohjelma olisi ylipäätään tarvinnut kielenhuoltoa, mutta tästä ei saa enää tolkkua lainkaan. 25 prosenttia mistä? joka neljäs pk-yritys alkaa harjoittaa vientiä vai vientiä harjoittavista yrityksistä neljännes on pieniä. Kummassakaan tavoitteessa ei ole oikein järkeä, koska yritysten lukumäärää dominoivat hyvin pienet yritykset, joista monella ei ole edes toimintaa. Jos näitä tulee vaikka alv:n alarajan noston takia satatuhatta lisää, kun olevia yrityksiä pilkotaan pienemmiksi, pitääkö oikeita vientiyrityksiä listä 25 000:lla? Ainoa järkevä tulkinta olisi, että viennistä neljännes olisi pk-yritysten vastuulla, mutta juuri sen tuo sanamuoto sulkee pois.
= = =
Anteeksi, että olen ilkeä, mutta teksti on aika epätarkkaa. Sellaiseksi se on varmaankin tarkoitettu.
Osmo: ”Anteeksi, että olen ilkeä, mutta teksti on aika epätarkkaa. Sellaiseksi se on varmaankin tarkoitettu.”
Sellaisia vaaliohjelmat tapaavat olla… ja sitten, kun niitä yritetään noudattaa, ei pystytä päättämään, kun ei ole mitään konkretiaa.
Osmo: ”En voi olla kannattamatta palveluseteleitä, kun peruspalveluministerinä käynnistin niiden tulon Suomeen (olisivat varmaankin tulleet muutenkin) mutta periaatteellisessa ohjelmassa olisi hyvä sanoa, miten niiden on tarkoitus toimia. Ne voivat antaa mahdollisuuksia valita hoitajansa tai ne voivat olla rikkaiden jononohitusjärjestelmä tai jotain siltä väliltä.”
Ne ovat tietysti sekä että… mutta kun kunnat eivät ole halukkaita (eivätkä kykeneviäkään) investoimaan hoito- ja hoivainfraan, muuta vaihtoehtoa ei ole.
Mutta asiakkaan osuutta pitäisi samalla kasvattaa, meillä vanhustenhuollossa asiakkaan maksama osuus on pudonnut 20 prosentista 18 prosenttiin ja kehitys jatkuu, samalla kun hyvin toimeentulevien ja omaisuutta omistavien vanhusten määrä kasvaa.
Palveluseteleihin ei kenenkään terveydenhuoltoyrittäjän pitäisi koskea pitkällä tikullakaan…kun kaupungin määrärahat loppuvatkin yllättäen jo elokuussa, niin sinäpä pyörittelet loppuvuoden peukaloita…
Sääli, että tämä vaaliohjelmien läpikäynti ei kuulu valtamedioiden ohjelmaan. Olisi hauska päästä näkemään kun poliitikot yrittävät selittää mitä tarkoittavat ja kuinka suhtautuvat, jos joku kertoo mitä tapahtuu jos tehdään kuten poliitikon puolue x ohjelmassaan sanoo. Tai mitä tapahtuu, jos tehdään kuten ehdokas x itse sanoo. Ensin pitäisi vain saada kunnollisia politiikan toimittajia nykyisten poliittisten viihdetoimittajien tilalle. Jos joku menisi vielä vertailemaan puolueiden ohjelmien välillä, niin pitäisi nipistää jo itseään. Mutta nyt on jo päätetty pääministeri, neljä puoluetta jotka osallistuvat vaaleihin mediassa ja sitten vaan viihdettä ja hassuttelua siihen päälle.
Kyllähän sitä yhteisöveroa laskettiin, mutta samalla osinkoverotusta nostettiin niin että veroprosentti on takaisin 27,5 %:ssa. Nyt kun veroja taas kiristetään, uskon että tämä osinkovero unohtuu ja lopputulos on yrittäjälle raskaampi kuin koskaan 90-luvun uudistuksen jälkeen.
Se, että yhteisöveroa laskettiin ja osinkoveroa nostettiin merkitsi, että siirryttiin askel kohti Viron veromallia, jossa tulosta verotetaan vasta kun se jaetaan. Voisi hyvin ajatella, että verotetaan vain jaettua osinkoa. Se olisi järkevintä tehdä niin, että vero on osingon saajan vero, mutta käytännössä näin ei voi tehdä, koska aina voi siirtää kirjansa vuodeksi Nieun saarelle tai jnnekin muualle, ja saada osingot verottomana.
Tuli mieleen kaveri, joka joskus kertoi, että on toisinaan tilannut grillikioskilla ”lihapiirakan kaikilla nakeilla”. Kyllä se oli myyty, mutta nakkien määrä oli ilmeisesti vaihdellut kovastikin tilauskerrasta toiseen.
Minulla olisi ollut yhdistetty vienti- ja kotimarkkina-pk-yritys, joka tekee myös kielenhuoltoa, 35 e / tunti + ALV. Olen työskennellyt joskus kauan sitten SKP:llekin, joten miksipä ei tasapuolisuuden vuoksi myös kokoomukselle.
No, oikeastihan tässä tekstin vaikeaselkoisuudessa on tosiaan selvästi kyse asiasta, jolle englannin kielessä on ytimekäs ilmaus plausible deniability.
Mitä jos tuo Viron malli otettaisiin käyttöön uusille yrityksille? Siis vaikka 10 vuotta perustamisesta eteenpäin yritystä verotetaan vain ulos maksetuista voitoista.
Olen jo joskus aiemminkin tälle palstalle kirjoittanut, että ainakin muualla maailmassa on keksitty osinkojen lähdevero joka peritään sujuvasti siinä maassa, jossa osinko annetaan. Näin osingon jaon ulkomaa saa veroa esim. suomalaisen osaakkeenomistajan saamista osingoista.
Tuolloin ei pääse myöskään verottamaan ulkomaalaisten Suomesta saamia osinkoja. Nythän yritys joutuu maksamaan yhteisöveron.
Paljon törmää puheenparteen, jossa heitetään lukuarvoja tai prosentteja tavalla jossa kuulija vain joutuu arvailemaan mistä prosentit on laskettu tai minkä ajan kuluessa tämä lukuarvo kertyy.
Tyyliin talouden sopeutustarve on 3 miljardia eur. Vuodessa? Vaalikaudessa? Valtionbudjetissa? Valtion+kuntataloudessa?
Soteuudistusta on tehty sikäli rehellisessä hengessä että kukaan ei tunnu tietävän paljonko se toisi valtiontalouteen säästöjä vaiko eikö toisi ja miten pitkän ajan kuluttua jos silloinkaan. Tällaista uudistusta on helpompi vetää jos erkkikään ei tiedä mitä vaalien alla annettu lupaus oikeastaan tarkoitti.
Tampereen seudun kehyskunnat ovat kuitenkin harmissaan kun sotemaksujen ehdotettujen maksuperusteiden laskelmat eivät ole julkisia asiakirjoja vaan virkamiesten valmistelumuistioita. Jos on lupaukset peiteltyjä niin myös toteutus voi tulla mutkan takaa. Kuntauudistus on puolivirallisesti kuopattu, mutta tekeillä on piilokuntauudistus esitetyn sote-rahoitusmallin kautta. (Hiilamo, HS)
Miksei kaikille? Virolla ei ole ollut vanhaa painolastia ja verotus on monessa mielessä fiksummin viritelty sekä yritys- että palkkaverotuksen osalta.
Koin syvää myötähäpeää, kun Haloska aikoinaan yritti opettaa veroasioita virolaisille. Niillä opeilla Viro olisi yhä rutiköyhä! Ensin pitää olla jaettavaa, ennen kuin jaetaan. Kun tuo unohdetaan, niin hyvinvointivaltion taru on loppu, kuten se nyt näyttää olevan Suomessa.
Jos emme saa verorasitusta, eli käytännössä sosiaalimenoja kuriin, meille käy kuten kävi Uudelle Seelannille. Yksi maailman parhaita hyvinvointijärjestelmiä luhistui hyvin lyhyessä ajassa.
Mitäpä ’kirjat’ asiaan vaikuttavat, verotus voidaan tehdä Suomessa, jos niin päätetään.
Onhan esimerkiksi päätetty, että ulkomaille maksettavat julkisen sektorin eläkkeet verotetaan Suomessa, vaikka yksityisen sektorin eläkkeet verotetaan siinä maassa, missä eläkkeensaaja asuu.
Ja palkoista voidaan ennakko pidättää, miksi ei osingoista – jos niin säädetään.
Asiakassuhde palvelusetelitapauksissa on asiakkaan ja palveluntuottajan välinen, ei kunnan ja palveluntuottajan. Asiakas maksaa, vaikka ei palveluseteliä saisikaan (ei kylläkään peukaloiden pyörittämisestä).
Toinen juttu on sitten se, että kuntakaan ei saa asiakkaan palvelusopimusta noin vain yksipuolisesti perua, se on yksityisoikeudellinen sopimus johon sovelletaan yleisiä ehtoja – pacta sunt servanda. Eivätkä määrärahat lopu yllättäen.
Google: algoritmi joka indeksoi Internetin. Facebook ja ne muut: viestittely ystävien välillä. Jos näitä olisi mennyt aikanaan tarjoamaan TEKES:lle ja muille, niin olisivat nauraneet pihalle. Koko julkisen sektorin ”kilpailukykyä” tukeva rahoitus, perustuu ajatukseen saada ”apurahat” takasin. Tällöin tuesta tulee yritystuki, jolla ei ole merkitystä kilpailukyvyn kannalta. Sipilän sijoitusrahaston oikea paikka olisi yliopiston, korkeakoulun kyljessä. Kaupallinen hanke saa rahat ja kahden, kolmen vuoden päästä katsotaan missä mennään.
Epäreilu osuus tästä kohdistuu siihen, että jos aiemmin tuloksesta oli jo maksettu 28 % vero ja jätetty se yhtiöön, sitä jaettaessa pitää nyt maksaa vielä 7,5 % eli yhteensä 35,5 % vero. Aika iso nousu verrattuna siihen 20 %:in rummutukseen lehdissä.
Peukuttaisin tätä tuhat kertaa, jos se olisi mahdollista (tai viitsisin kikkailla ip-osoitteella).
Nyt YLE asialle kuin olisi jo, vai eikö toimittajien osaaminen tosiaankaan riitä? Jos ei niin toimittajia ulos riittävä määrä, että säästyvällä palkkasummalla saadaan edes yksi osaava tekijä puikkoihin!
Ehdokaspaneelien pintaraapaisut, päällepuhumiset ja ’joviaalein sutkauttelija’ -kisailut voisi jättää vaikka kokonaan väliin (tai mainoskanavien huoleksi) ja tehdä haastattelusarjan, jossa yhdessä jaksossa on vieraana aina vain yhden puolueen jäseniä. Nämä saisivat sitten vastata vaaliohjelmastaan tuolla napanderin kuvailemalla mallilla.
Raimo K:
”Asiakas maksaa, vaikka ei palveluseteliä saisikaan (ei kylläkään peukaloiden pyörittämisestä).”
Ja arvelet, että palvelujen kysyntä on samanlaista palvelusetelillä ja ilman?
Koska Piketty. Virolla ei ole monen sukupolven ikäisiä varakkaita perheyhtöitä, jotka Viron mallissa lopettavat verojen maksamisen kokonaan.
Siksi, että ulkomaille maksettavien palkkojen tai osinkojen verotuksesta ei päätä Suomi yksin, vaan niistä sovitaan yhdessä kohdemaan kanssa verosopimuksessa.
Suomi ei voi yksipuolisesti sanella muutoksia verosopimuksiin. Voidaan yrittää neuvotella muutoksista, tai irtisanoa verosopimus. Irtisanominen vann ei oikein ole käytännössä mahdollista, jos kyse on vähänkään Suomen talouden kannalta merkittävästä maasta.
Muutosneuvotteluja Suomi on yrittänyt käydä huonolla menestyksellä esimerkiksi Espanjan kanssa, jotta suurta kateutta herättävä yksityisen sektorin eläkkeiden verotus saataisiin siirrettyä Suomeen (valtiontaloudelle muuten aivan mitätön asia).
Kannattaa joskus miettiä, kuinka iso osa päätösvallasta EK:ssa on ulkomaisilla omistajilla… Sen lauluja laulat, jonka leipää syöt. Viimeinen uudistus alensi nimenomaan ulkomaisten omistajien verotusta.
Vanha avoir fiscal -järjestelmä (siis yhtiön maksamat verot hyvitettiin osakkeenomistajan verotuksessa) oli oikeasti ihan fiksu ongelmistaan huolimatta. Se kaatui virallisesti EU-yhteensopimattomuuteen, mutta minulla on sellainen fiilis, että taustalla oli kyllä vähän muutakin agendaa.
No, eipä toisaalta virolaisiakaan tunnu haittaavan opettaa miten asiat pitäisi hoitaa muualla (ja unohtaa tässä yhteydessä kuinka yli 10% Viron valtion tuloista on tullut EU:n köyhäinapuna)
Onhan se, siis palvelujen tarve.
Palvelusetelin idea on nimenomaan se, että asiakas valitsee palvelun, kunta ei ole sopijapuoli.
Jos asiakkaan rahat eivät riitä palvelusetelin kanssakaan, sitten tulee käyttöön muu sosiaalihuolto.
Eihän se Viron malli niin toimi.
Jos varakas perhe haluaa nauttia yhtiönsä varoista osingon muodossa, veroa joutuu maksamaan. Jos taas haluaa pitää rahat yhtiön tilillä, mitä iloa niistä on?
Virolaiset ovat haistaneet sodan tuulet ja maa onkin ensimmäisenä liipasimella. Siksi heitä saattaa kiinnostaa toimia unilukkarina samaan aikaan, kun koko lopu EU:ta nukkuu (Puolaa lukuunottamatta).
Venäjä valmistautuu sotaan ja täällä istutaan ja mietitään pähkinöitä ja lähinnä jotain sote-alueilta ja risupaketteja. Suomessakin kuvitellaan ettei meitä mikään uhkaa ollaan vaan kivoja venäläisille.
Venäjä laittaa tällä hetkellä aseisiin niin paljon rahaa, kuin maan talouden kantokyky antaa myöten. Itseasiassa kun öljyn hinta romahti, paljon enemmänkin. Maan sisäinen propagandamylly on jo täysin sotavaihteella. Venäläiset siis varustautuvat täyttä häkää sotaan.
Laitetaan me se 50 miljoonaa armeijalle leikatun sadan miljoonan tilalle. Pelleillään myös ruotsalaisten kanssa koskien puolustusliittoa. Ilmasotaharjoituksiin tehtoon jo muutoksia koska ennakoitiin naapurin siitä pahastuvan.
Tästä se lähtee. Jos Putinin Venäjä ei romahda taloudellisiin seikkoihin, olemmme muutaman vuoden kuluttua joko täysin suomettuneita tai vaihtoehtoisesti sen lisäksi Lappeenrannassa taikka Ahvenanmaan saaristossa on vilahdellut tuntemattomia vihreitä miehiä.
Olen muuttunut pessimistisemmäksi muutaman viime viikon aikana. Nyt olemme hyvinkin vuoden 1936 tilanteessa. Naapurin agressiivinen diktatuuri varustautuu pää märkänä. Mitä tehdään, no eihän me tehdä mitään, kun ei olla viimeiseen 20 vuoteenkaan tehty mitään.
Mitä sitten pitäisi tehdä? Lähteä siitä että meidän puolustusvoimien pitää ennen seuraavia olympialaisia olla sotavaihteella. Nyt pitää laittaa aivan kaikki liikenevät rahat aseisiin, jos ei muuten niin lainata niin paljon kuin saadaan (+hakea Naton jäsenyyttä). Ei sota tai kriisiin kerkiä aseita enää siinä vaiheessa hankkimaan, kun se on kaikkien mielestä täysin ilmeinen. Ja jos meidän turvallisuuspolitiikka perustuu lapselliselle uskolle itsenäisestä puolustuksesta, pelimerkkien pitää olla sen mukaiset. Toisin sanoen ainakin 2-3 miljardia puolustusbudjettiin lisää, mielummin enemmän.
Ja olen ihan tosissani.
”I think their focus is on Ukraine. I do think some of the other countries that are around the perimeter of Russia are watching that and they are thinking they have got two or three years to get ready before they may become the target.”
http://www.reuters.com/article/2015/01/16/us-nato-russia-idUSKBN0KP1F620150116
http://www.wsj.com/articles/weekend-interview-gen-frederick-hodges-on-natos-russian-front-1423266333
http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/78013-pelottava-vaite-venajasta-vaara-baltiassa-todellinen#.VOWRUWeOy-A.twitter
http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/78001-suomalaisasiantuntija-venajasta-yksikaan-jarkeva-ihminen-ei-voi-ottaa-todesta#.VOTnoGXHHo0.twitter
Haluaisin myös Osmolta turvallisuuspoliittista kommenttia. Nyt kun Venäjällä on NL:n kunnian palauttamisprojekti meneillään, siihen reagointi on ykinkertaisesti kaikkein merkittävin seuraavan vaalikauden päätös. Pahoin kyllä pelkään ettei siihen reagoida.
Muistuttaisin vielä mitä Dimitri Medvedev sanoi presidenttikautenaan vuonna 2008 Venäjän ulkopolitiikasta. Medvedevin mukaan:
Venäjän uusi ulkopolitiikka kiteytyy Medvedevin haastatteluissa viiden keskeisen periaatteen ympärille.
(1) Venäjä tunnustaa kansainvälisen oikeuden periaatteet valtioiden välisten suhteiden pohjaksi.
(2) Venäjä ei hyväksy yksinapaista maailmaa ja maailmanjärjestystä, jossa yksi valtio tekee kaikki päätökset.
(3) Venäjällä ei ole aikomusta eristäytyä tai hakea vastakkainasettelua minkään valtion kanssa.
(4) Venäjälle on tärkeää pyrkiä suojelemaan kansalaistensa henkeä ja arvokkuutta myös maan rajojen ulkopuolella.
(5) Venäjä näkee rajojensa ulkopuolella vyöhykkeitä, joilla sillä on erityisiä etuja valvottavanaan.
1 ja 3 ovat täyttä diipadaapaa, kuten Georgia ja Ukraina ovat osoittaneet. Kohta 5 on aika suoraan sanottu. Suomi on perinteisesti kuulunut tämmöiseen vyöhykkeeseen.
On se muuten hassu juttu, miten tämmöisistä kaikkien mielestä hyvistä järjestelmistä (avoir fiscal) luovutaan ja toisaalta sitten kaikkien mielestä järjettömmiä järjestelmiä (lapsivähennys) luodaan.
En muista yhdenkään poliitikon koskaan sanoneen, että a f oli huono systeemi, aina on koska EU. Sama juttu lapsivähennyksen kanssa.
Tulee semmoinen fiilis, että valtio ei kyllä saa mitään tehtyä kunnolla. Aina on joku jossakin vetämässä kotiinpäin.
On tämä yhteisten asioiden hoito mahtavan tehokasta!
Ottaisin muuten mielelläni Suomeen vanhoja ja hyvin menestyviä varakkaita yhtiöitä, vaikka ne eivät maksaisi sentin jeniä voitoistaan. Kunhan työllistävät ja piristävät taloutta. Kestän senkin, että sitten joku yksilö saattaa rikastua, tai että jopa joku saattaa periä varallisuutta.
Miksi esität tyhmää?
OS: ”Yhteisövero laskettiin niin alas, ettei tämän kyllä pitäisi enää olla ongelma.”
Jaa 20% on vähän?
Yrityksillä on paljon muitakin veroja ja vastuita kuin vain yritysvero – näitä on lueteltu jo kaiken päivät ja ne kuuluvat suurelta osin sarjaan ”tarpeelliset verot”, tähän päälle yksi yksittäinen 20% vero vaikuttaa tietenkin viattomalta, mutta jos asiaa pohtii oikein ajatuksella, niin 20% mistä tahansa isommasta summasta rahaa on sekin vielä melko iso summa rahaa.
Viitaten investointeihin. Juuri luin lehdestä, että Metsä Groupilla on kassassaan miljardi euroa – jota he käyttävät investointeihin, esim. Äänekoskella. Se on hienoa, mutta jutusta huomasin myös yksityiskohdan: he eivät halua tehdä sitä kokonaan velaksi vaan 40% omarahoitusosuudella – eli tuosta näkee että voittoa tuottava yritys usein haluaa kerätä rahaa kassaan investointeja varten.
Kuinka paljon nopeammin Metso Group olisi saanut omarahoitusosuuden kasaan ilman yritysveroa? Entä kuinka paljon vastaavia tapauksia on Suomessa ylipäätään?
Kuinka suuren osan varakkaan perheyhtiön tuotoista arvelet tarvittavan omistajien kulutukseen, kun kyseinen yritys voi etenkin tuollaisen veromuutoksen jälkeen omistaa loma-asuntoja edustuskäyttöön, purjeveneitä, privaattijettejä eikä hallituksen kokouksia todellakaan voi järjestää Suomessa? Miksi varakkaan perheyrityksen omistajalle euro yrityksen tilillä/varallisuutena on huonompi kuin 60 senttiä omalla henkilökohtaisella tilillä?
Eikö tuo vääristäisi kilpailua aika rajusti?
Eipä minullakaan perintöjä vastaan sinänsä mitään sen erikoisempaa ole, kuin että minulla on ilmeisen poikkeuksellinen näkemys, että ansiotonta tuloa olisi syytä verottaa ankarammin kuin niska limassa raadettua tuloa. Yksilöiden rikastumisenkin suvaitsen, kunhan näistä ei seuraa yhteiskuntaa, jossa rikastumiseen ei ole enää muuta tietä kuin oikeaan sukuun naiminen.
Täytyy seliittää yksikertaisesti, että ymmärtäisit palvelusetelin idean.
Epäilemättä kommentti kuuluisi juuri tähän Kokoomuksen ohjelmaa käsittelevään säikeeseen.
Hypoteesina, jos tämä on totta, pohjatyönä on odotettavissa ennennäkemätön mieltenmuokkauskeskitys sosiaalisessa mediassa vaalitaistelun aikana. Luultavasti keskustan puolesta, kokoomusta ja RKP:ta vastaan?
Ehkä kohta kun Suomessakin kopioidaan paremmin toimiva Viron malli, tuleekin vielä se 20% lisävero jo kertaalleen 28% verotetuille edellisten tilikauden voitoille. Pitäisi olla mahdollisuus vähentää veroista jo kertaalleen maksetut verot, jotta siirtymässä olisi järkeä. Todennäköisesti kuitenkin seuraava hallitus, missä SDP ja vasurit on mukana, tempaisee prosentit ylös. Edes takas verotusta vetkaamalla karkoitetaan viimeisetkin halut yrittää ja investoida suomessa.