Kaupunkisuunnittelulautakunta 10.2.2015

Katajanokan pysäköintiluola

Esitys hyväksyttiin yksimielisesti, mutta siihen lisättiin äänestyksen jälkeen ehdottamani valmistelukehotus:

Kslk kehottaa virastoa selvittämään pysäköintiä Katajanokalla maanpäällä, jolloin tulee selvittää mahdollisuuksia varata citylogistiikan periaatteiden mukaan tilaa tilapäiseen pysähtymiseen, talvella vuoropysäköintiin tai viikottaiseen siivouspäivään sekä mahdollisuutta Luotsikadun muuttamiseen pihakaduksi yhden korttelin osalta.

Tämä kehotus meni läpi äänin 6-3, puolesta vihr, sdp, vas ja Rautava, vastaan loput kokoomuksesta ja perussuomalaiset.

Myllymatkantie 6:n täydennyskaava

Oli ollut vähän puhetta, että palautamme tämän ja kehotamme nostamaan tehokkuuden 1,5:een. Esityksessä tonttitehokkuus 0,9. Viraston vastaus oli, ettei pelitä, koska tarvitaan edullisia asuntoja ja tehokkuuden nostaminen ei onnistu maavaraisella pysäköinnillä. Vähän protestoin tätä, koska tiivistäminen on niin e3dullista kaupungille, että olisi halvempaa rakentaa pysäköintilaitos kaupungin varoin kuin uhrata kaupungin rahaa rakentamiseen neitseelliseen maahan. Parempi argumentti oli, että on vaikea tiivistää noin paljon, ellei olevia taloja pureta, ja se nyt taas ei kyllä kannatta.

Pantiin pöydälle seuraavaan kokoukseen, joka on kahden viikon päässä.

Tiivistyskaava Munkkivuoressa

Tästä olimme sopineet alustavasti, että palautamme sen viraston poistaman viidennen kerroksen, mutta ei onnistunut. Pihalta olisi pitänyt poistaa leikkipaikat. Annettiin mennä. Pysäköinti on kaupungin pahin vihollinen!

City-logistiikan toimenpideohjelma

Hyväksyttiin kiitoksin. Ymmärrän hyvin yrityksiä, joiden on hankala saada tavaraa sitään kauppoihin. Ymmärrykseni loppuu kuitenkin niiden kauppojen osalta, joiden alle on tuotu keskustan huoltotunneli, mutta joita ei huvita laittaa siihen hissiä. Paljon oli puhetta Runeberginkadun Siwasta.

Lausunto Östersundomin alueen vaihemaakuntakaavasta

Esittelijä poisti lausunnosta kohdan, joka koski ekologista käytävää Östersundomissa ja Majvikissa. Kiista ei kuitenkaan pääty tähän. Peruste poistolle oli, että samanlaisia merkintöjä on muuallakin, eivätkä ne muualla ole edellyttäneet leveätä ekologista käytävää vaan virkistystä palveleva viheryhteys on riittänyt. Seuraavaksi tähän puututaan, kun maakuntaliitto antaa lausunnon yleiskaavaesityksestä (vai onko jo antanut?). Lopullisesti asiasta päätetään asemakaavassa. Majvikin osalta Sipoon asemakaavassa.

Oikaisuvaatimus hylätystä poikkeamisluvasta Iso-Roobertinkadulla.

Olin varautunut panemaan tämän pöydälle tutustuakseni, mutta kävi ilmi, että olin ymmärtänyt listatekstin väärin. Kyse ei ollut pihasiiven tiloista vaan kadunvarren liiketiuloista. Iso-Roobertinkadulla ne on hyvä säilyttää liike- tai työtiloina.

Loput esityksen mukaan.

Ensi viikolla ei ole kokousta.

15 vastausta artikkeliin “Kaupunkisuunnittelulautakunta 10.2.2015”

  1. Maakuntakaavoissa pitäisikin tehdä ero ekologisten ja muiden viherkäytävien välille, koska sisältövaatimukset eroaa niin paljon. Tiedä sitten, onko koko yteystarvemerkintä tarpeellinen muuten kuin ekologisten yhteyksien kohdalla.

  2. Myllypuro: Kannattaako todella rakentaa niin tiiviisti kuin tt:lla 1.5 paikkaan josta on tasan kilometri metroasemalle? Paljon mieluummin näkisin rakennettavan noin tiiviisti metroaseman viereen, josta pääsee yhtä nopeasti keskustaan kuin Arabiasta ja Ruskeasuolta. Metroaseman vieressä voimme nähdä esimerkiksi 4 ha rakentamattoman kallion. Myllypuron ja Itäkeskuksen metroasemien väliin metroradan varteen mahtuisi vaikka 3 000 asukasta ja sinne avattaisiin uusi metroasema. Asemien väli on noin 2 km.

  3. Makkaratalon Hautuumaa: Myllypuro: Kannattaako todella rakentaa niin tiiviisti kuin tt:lla 1.5 paikkaan josta on tasan kilometri metroasemalle?

    Hiano huomio. Just opimme Kivinokan kohdalla miten kilometrin matka metroasemalle ei saa aikaan mitään muuta kuin lisää autoliikennettä Itäväylällä. Nyt ei kukaan ole huolissaan autoliikenteen kasvusta. Eikun kaavaa Kivinokkaan, pelkkä tekosyy.

  4. Myllypuro olisi erittäin hyvä tiiviin rakentamisen kohde myös aivan radan päällä. Metrolaiturin piti muuttua asemaksi jossa rakennettu taloa päälle mutta eipä vaan rakenneta vaan laiturille uusitaan katto ja laitetaan liukuportaat viiden metrin nousua varten. Liekö esteenä kiinteistöviraston antipatiat itäistä osaa kohden? Kehä 1 toisen puolen asemaa kaavoitettiin pientaloja ja metsä kaadettiin, pohjustukset tehtiin, tie rakennettiin, putket laitettiin ja nyt siinä on pari vuotta kasvanut irtohiekkaa kun missään ei näy tonttia myytäväksi. Miten kaupungilla on varaa tehdä näin suuria sijoituksia maahan ja markkinointi laitetaan pöydän alle piiloon?

  5. Jos pysäköintiluolan on tarkoitus palvella asukaspysäköinti, olisi syytä lisätä yksi kulkuyhteys maan päälle luolan puoliväliin – ehdotetussa ratkaisussa kävelymatkoista tulee muuten varsin pitkiä.

  6. Ville:
    Jos pysäköintiluolan on tarkoitus palvella asukaspysäköinti, olisi syytä lisätä yksi kulkuyhteys maan päälle luolan puoliväliin – ehdotetussa ratkaisussa kävelymatkoista tulee muuten varsin pitkiä.

    Olihan se kuilu siellä jo tekstillä merkitty…

  7. antti: Hiano huomio. Just opimme Kivinokan kohdalla miten kilometrin matka metroasemalle ei saa aikaan mitään muuta kuin lisää autoliikennettä Itäväylällä. Nyt ei kukaan ole huolissaan autoliikenteen kasvusta. Eikun kaavaa Kivinokkaan, pelkkä tekosyy.

    Mikä ihmeen kilometrin matka Kivinokasta metroasemalle? Matka on reittioppaan mukaan 1,9 km Kivinokan portille, mistä itse alue vasta alkaa. Keskimatka on sitten jo jotain ihan muuta.

  8. Jalankulkija: Mikä ihmeen kilometrin matka Kivinokasta metroasemalle? Matka on reittioppaan mukaan 1,9 km Kivinokan portille, mistä itse alue vasta alkaa. Keskimatka on sitten jo jotain ihan muuta.

    Reittioppaasta puuttuu Naurissalmen silta.

  9. antti: Reittioppaasta puuttuu Naurissalmen silta.

    Naurissalmen silta on kylläkin seissyt paikoillaan jo vuosikymmeniä. Jos tarkoitat uutta, toistaiseksi virtuaalista siltaa, jonka linjauksen piti halkaista Kulosaaren historiallinen kartanopuisto, niin sitä ei kylläkään ole vielä rakennettu. Ja se on sitä paitsi käsittääkseni kevyen liikenteen väylä eikä sovi niille mersuille, joilla pääsisi ajelemaan uuden ökytalon pihasta. Vai mitä kuvittelisit Kivinokan upeille rannoille rakennettavan? Yksiöitä nuorisolle vai?

  10. Just joo. Kun kävelymatkoista on puhe, kai ne mitataan kävelyteitä pitkin? Mikä on se maaginen matkaero minkä jälkeen kävely loppuu kuin seinään ja ihminen tunkee aina autoon sen jälkeen? Jossain kilometrin ja kahden välissä? Kannattaisi varmaan siirtyä mailijärjestelmään jos maili menisi vielä kävellen? Kivinokka on puhdas esimerkki miten muutama nimby torppaa tuhansien ihmisten asuinalueen, kun uusilta asukkailta ei voida kysyä.

  11. antti:
    Just joo. Kun kävelymatkoista on puhe, kai ne mitataan kävelyteitä pitkin? Mikä on se maaginen matkaero minkä jälkeen kävely loppuu kuin seinään ja ihminen tunkee aina autoon sen jälkeen? Jossain kilometrin ja kahden välissä? Kannattaisi varmaan siirtyä mailijärjestelmään jos maili menisi vielä kävellen? Kivinokka on puhdas esimerkki miten muutama nimby torppaa tuhansien ihmisten asuinalueen, kun uusilta asukkailta ei voida kysyä.

    Ja miten kuvittelit, että tämä uusi silta olisi voinut olla mukana reittioppaassa, kun sitä ei ole vielä edes rakennettu eikä edes kunnolla suunniteltu? Vähän realismia saisi olla näissä väitteissä.

    Jos Kivinokka rakennettaisiin, siitä tulisi Kulosaari 2. Helsingin rakentamisessa on kaksi todellisuutta, jotka eivät kohtaa toisiaan: poliitikkojen lupaukset uusista asuinalueista ja rakennusliikkeiden toteutus, jossa kaikki mahdollinen rahastetaan viimeistä senttiä myöten. Helsingissä olisi vaikka kuinka monessa paikassa rakentamatonta joutomaata, jossa ei tarvitse tuhota vanhaa aarniometsää ja korvaamattomia luontoarvoja (niin kuin Kivinokassa), mutta eivät ne ketään kiinnosta, koska niissä ei pääse kunnolla rahastamaan. Nyt pannaan lihoiksi vain parhaiten myyviä merimaisemia, siksi kaikki tämä kohellus erilaisten saarten ympärillä.

  12. Jalankulkija: Ja miten kuvittelit, että tämä uusi silta olisi voinut olla mukana reittioppaassa, kun sitä ei ole vielä edes rakennettu eikä edes kunnolla suunniteltu? Vähän realismia saisi olla näissä väitteissä.
    Jos Kivinokka rakennettaisiin, siitä tulisi Kulosaari 2.

    Miksi ihmeessä jotain Kruunuvuorta kaavoitetaan kun reittioppaan mukaan sieltä on ties miten pitkä kirtomatka Helsingin keskustaan? Ja Herttoniemen kartano sentään! AY aktiiveilta menisi kartanopuiston rauha kun normaali-ihmiset saattaisi kävellä työmatkoillaan puiston poikki! Yksi tämän saitin ikivihreä aihe on ollut Talin golfkentän alhainen vuokrataso. Herttoniemessä punavihreät toverit laittaa paremmaksi, asuvat kartanossaan kuin kotonaan ja kaupunki maksaa vuokran päälle!

  13. antti: Miksi ihmeessä jotain Kruunuvuorta kaavoitetaan kun reittioppaan mukaan sieltä on ties miten pitkä kirtomatka Helsingin keskustaan? Ja Herttoniemen kartano sentään! AY aktiiveilta menisi kartanopuiston rauha kun normaali-ihmiset saattaisi kävellä työmatkoillaan puiston poikki! Yksi tämän saitin ikivihreä aihe on ollut Talin golfkentän alhainen vuokrataso. Herttoniemessä punavihreät toverit laittaa paremmaksi, asuvat kartanossaan kuin kotonaan ja kaupunki maksaa vuokran päälle!

    Taisivat Antilta mennä kartanot sekaisin. Herttoniemen kartanossa ei taida asua paljon kukaan, kun se on museona (ollut jo vuosikymmeniä). Nimestäkin olisi jo voinut päätellä, että se ei ole Laajasalossa.

    Laajasalossa on sen sijaan Stansvikin kartano. Eikä sieltä varmaan löydy montaa punavihreää toveria, kun alue on vuokrattu Helsingin virkamiesyhdistykselle. Itse kartanorakennus on museo- ja ravintolakäytössä, joten eipä sielläkään taida asua juuri kukaan. Kartanopuistossa on kesäasuntoja, jotka ovat yhdistyksen jäsenten vuokrattavina.

    Kruunuvuorenrannalla ja Kivinokalla on se ero, että Kivinokka on arvokasta, monimuotoista ikimetsää, kun taas Kruunuvuorenranta on tarkoitus rakentaa entisen öljysataman paikalle.

    On se surullista, kun jonkun käyttövoimana on pelkkä kateus, eikä faktoilla silloin ole mitään painoarvoa.

  14. Kieltämättä, kartanon nimi muistui väärin. Kulosaaren kartanoa tarkoitin. Kumma kun et tuota osannut ehdottaa kun muut seudun kartanot tuntuivat tutuilta?

    Kateudesta olen aivan samaa mieltä, ’ökytalojen pihoille ajavia mersuja’ saa nimbyiltä paljon enemmän kannatusta kuin jos sanoisi suoraan että ’tämä on meidän leikkikenttä ja muut ei saa olla täällä’.

  15. antti:
    Kieltämättä, kartanon nimi muistui väärin. Kulosaaren kartanoa tarkoitin. Kumma kun et tuota osannut ehdottaa kun muut seudun kartanot tuntuivat tutuilta?

    Kateudesta olen aivan samaa mieltä, ‘ökytalojen pihoille ajavia mersuja’ saa nimbyiltä paljon enemmän kannatusta kuin jos sanoisi suoraan että ‘tämä on meidän leikkikenttä ja muut ei saa olla täällä’.

    Kyllä sulla taitaa olla melkoinen kartanotrauma. Ei siellä Kulosaaren kartanossakaan asu kukaan muu kuin kartanon talkkari. Kartanoa vuokrataan juhlakäyttöön kaikille halukkaille. Esimerkiksi häitä on kesällä joka viikonloppu.

    Tää leikkikenttähomma jää kyllä aika epäselväksi. Mikä ihmeen ’leikkikenttä jossa muut ei saa olla’? Jos puhut edelleen Kivinokasta, se on tuhansien ihmisten virkistysalue, johon vapaasti voi tallustella kuka tahansa kesät talvet.

    Kävisit joskus näissä paikoissa, niin ei tarttis koko ajan puhua puuta heinää.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.