Radiouutisissa kerrottiin muutama päivä sitten, että Suomi pyrkii yhtä hyvään julkiseen verkkoasioitiin kuin Viro. Avainasemassa on tunnistautuminen verkossa. Siinä ei kuitenkaan voida mennä yhteen tunnistautumistapaan, kuten Virossa on epäortodoksisesti tehty, vaan sähköisen henkilökortin, pankkitunnusten käytön ja muiden vastaavien tapojen on voitava kilpailla keskenään!
Mitä ihmettä! Toivottavasti ymmärsin väärin. Pitäisikö myös raideleveyksien kilpailla keskenään?
Mitä tuo kilpailu tarkoittaa? Kumpi valitsee tunnistautumistavan, asiakas vai palvelujen tarjoaja? Jos asiakas valitsee, palvelun tarjoajalla pitää olla käytössää kaikki tunnistautumistavat, eli on maksettava moninkertaisesti. Jos taas palvelujen tarjoaja valitsee, asiakkaalla on oltava käytössään kaikki tavat. Jos ei päätetä, että kumpi valitsee, sekä asiakkailla että palvelujen tarjoajilla on oltava käytössään kaikki tavat. Kilpailu on joskus hyvä asia, mutta se on perusteltu vain, jos se tuottaa hyötyä.
Entä kumpi maksaa, koska eri tavat ovat erihintaisia? Jos palvelun tarjoaja maksaa, suurin osa tyytyy pankkien tarjoamaan tunnistukseen, koska se ei vaadi asiakkaalta mitään. Se on kuitenkin tolkuttoman kallis. Pankit veloittavat tietääkseni 80 senttiä kerta. Jollekin verohallinnolle tästä tulisi monen miljoonan euron lasku vuosittain.
Noin vuonna 2001, kun käsittelin tätä asiaa peruspalveluministerinä, Suomeen puuhattiin elektronista henkilökorttia, joka kortinlukijan kanssa toimii tietokoneessa tunnistimena. Minulla on sellainen väestörekisterin hallinnoima kortti, koska Helsingin kaupunki käyttää sitä luottamusmiesten tunnistautumisessa. Kätevä, eikä ilmeisesti investointina, kortti + lukija, ole mikään kohtuuttoman kallis. Kalliimmaksi tulisi maksaa joka kerran niistä pankkitunnisteiden käytöstä.
Silloin vuonna 2001 VM ilmoitti, että tässä ei tehdä mitään massahankintaa, vaan markkinat hoitavat. Jokainen hankkii sen omalla rahallaan. Huusin kuin palosireeni, mutta ei auttanut. Siinä kävi niin kuin jokaisen piti ymmärtää, että tulisi käymään. Kukaan ei hankkinut korttia ja lukijaa, koska ei ollut mitään palveluja, joita sillä olisi voinut käyttää, eikä kukaan tehnyt mitään palveluja, koska juuri kenelläkään ei ollut korttia eikä lukijaa.
Tästä ei päästä eteenpäin kuin tekemällä kollektiivinen päätös jostain tunnistautumistavasta tai emme pääse vuosiin eteenpäin. Suosisin elektronista henkilökorttia. Valtio voisi hankkia sen kaikille suomalaisille, koska hankkiihan valtio kaikille kela-kortinkin. Maksaisi paljon vähemmän kuin se, että jokainen valtion viranomainen joutuu varautumaan lukuisiin kilpaileviin tunnistautumistapoihin.