Helsingin pitäisi pyrkiä maan hinnassa markkinahinnoitteluun

Helsin­ki luovut­taa tont­te­ja asun­to­tuotan­toon myymäl­lä tai vuokraa­mal­la. Jos tont­ti myy­dään tar­jouskil­pailun perus­teel­la, kyse on peri­aat­teessa markki­nahin­nas­ta, jos nyt olet­taa, että kil­pailu­olo­suh­teet ovat kun­nos­sa. Vähän on ihme­tyt­tänyt, että uusien asun­to­jen alueel­liset hin­taerot hei­jas­tu­vat niin vähän noi­hin markki­nahin­toi­hin. Ilmais­es­ti raken­nus­li­ikkeille tulee aina yllä­tyk­senä se, kuin­ka paljon asukkaat ovat valmi­ita mak­samaan asun­noista hyvil­lä paikoil­la.  🙂 Tont­te­ja vuokrat­taes­sa ei voi­da käyt­tää markki­nahin­taa, kos­ka maa­ta myy­dään markki­noil­la niin vähän, että markki­nahin­taa ei ole saatavil­la. Näin se siis selitetään. Niin­pä vuokrauk­sen perus­teena käytetään hallinnol­lisia vyöhyke­hin­to­ja. Kovan rahan tuotan­toon maan­vuokra on 4 % ton­tin arvos­ta. Hitas-tuotan­toon tästä annetaan 20 % alen­nus­ta ja ARA­VA-tuotan­toon muis­taak­seni 40 %.

Aivan kohdal­laan nuo hin­nat eivät ilmeis­es­ti ole, kos­ka Viik­in­mäessä Hitas-asun­to­ja on vaikea saa­da kau­pak­si ja Jätkäsaaren Hitas-asun­toarpa­jaisi­in on val­ta­va tunku. Viik­in­mäessä yhtiö­vastiket­ta rasit­taa liian suuri ja Jätkäsaa­res­sa liian pieni maan­vuokra, jos nyt olet­taa, et5tä osta­jat ovat rationaalisia.

Ei pidä lainkaan paikkaansa, että tont­tien markki­nahin­noista ei olisi tietoa. Ton­tin hin­ta on resid­u­aali asun­to­jen markki­nahin­noista. Peri­aat­teessa­han jos kahdes­ta saman­lais­es­ta asun­nos­ta mak­se­taan kahdessa eri paikas­sa tois­es­ta 500 euroa neliötä enem­män, pitäisi tuon hin­taeron jok­seenkin kokon­aisuute­na näkyä erona ton­tin hin­nas­sa. (viisas­telijoille pieni myön­ny­tys: tietysti muun­tok­er­roin asuin­pin­ta-ala/k­er­rosneliöt on otet­ta­va huomioon.) Oikeasti pitäisi olla niin, että saman­laiset vuokra­ton­til­la ole­vat asun­not mak­saisi­vat eri puo­lil­la kaupunkia yhtä paljon. Kun jotkut alueet ovat halu­tumpia kuin toiset, pitäisi tämän näkyä ton­tin­vuokras­sa, ei asun­to­jen myyn­ti­hin­nois­sa, kos­ka rak­en­tamisen hin­ta ei riipu kaupunginosasta.

Siltä osin kuin rak­en­tamisen hin­ta riip­puu ton­tista esimerkik­si maaperän kaut­ta, pitäisi myös tämän hin­taeron näkyä ton­tin hin­nas­sa. En tiedä, onko asia yhä näin, mut­ta aikanaan oli tilantei­ta, jois­sa vierekkäisil­lä ton­teil­la rak­en­tamiskus­tan­nuk­set ero­si­vat sato­ja euro­ja ker­rosneliöltä maaperän takia, mut­ta ton­tin hin­ta oli sama.

Mik­si tästä kirjoitan?

Kos­ka Helsingillä on val­takuin­nalli­nen velvol­lisu­us kaavoit­taa enem­män asun­to­ja ja kos­ka tämä tulee investoin­tien kaut­ta Helsingille kalli­ik­si, pitäisi kaupun­gin omis­ta­mas­ta maas­ta saa­da parem­pi kor­vaus, jot­ta rahaa riit­täisi kasvu­un. Asun­not ovat joka tapauk­ses­sa niin kalli­ita kuin ne ovat. Nyt tuos­ta hin­nas­ta val­uu liikaa mui­hin taskui­hin. Asun­to­jen hin­to­ja alen­taa parhait­en se, että niitä raken­netaan paljon ja eri­tyis­es­ti alueille, joil­la on kysyntää.

Joku tietysti väit­tää, etteivät yhtiö­vastikkei­ta rasit­ta­vat maan­vuokrat hei­jas­tu oikeal­la taval­la asun­to­jen myyn­ti­hin­toi­hin, kos­ka osta­jat ovat epära­tionaal­isia. Kata­janokalla, jos­sa Hitas-sään­nöstelystä on päässyt eroon, kun suos­tuu korkeam­paan ton­tin­vuokraan, asun­noista ei yllät­täen olekaan saanut niin paljon kuin on luul­tu. Kol­men eron ton­tin­vuokrao­su­u­den pitäisi laskea myyn­ti­hin­taa yli 1300 euroa neliöltä (4 %:n reaa­liko­rol­la). Näyt­tää laskevan.

 

33 vastausta artikkeliin “Helsingin pitäisi pyrkiä maan hinnassa markkinahinnoitteluun”

  1. Saman ongel­man paris­sa olen kamp­pail­lut minäkin. Hyväl­läkin paikalla uuden asun­non hin­nas­ta on ton­tin hin­taa vähem­män kuin raken­nut­ta­jan katet­ta, vaik­ka toimivil­la markki­noil­la ton­tin hin­nan pitäisi olla moninker­tainen kat­teeseen verrattuna.

    Esim. Sato osti kaupungilta Kalasa­tamien Huvi­lat as oy:n ton­tin 1,1 miljoon­al­la eurol­la (1216 euroa/kem2) ja nyt se myy tai ainakin yrit­tää myy­dä tuol­ta ton­til­ta 11 asun­toa, jos­ta halvin mak­saa 775000 euroa (5400 euroa/m2). Huvit­ta­vana lisäpi­ir­teenä autopaikan hin­ta 16.000 euroa, ja toisen autopaikan saa ilmaisek­si! Eli pukkaa kallista asun­toa ja hal­paa autopaikkaa.

    Toisaal­ta kaupun­gin on vaikea myy­dä tont­te­ja kalli­im­mal­la, kos­ka raken­nut­ta­jat eivät usko että kat­teet pysy­i­sivät aina niin muhkeina kuin viimeiset 10–15 vuotta.

  2. Kor­jaus: Kalasa­ta­man Huvi­lat as oy:lla taitaa olla kak­si tont­tia, jot­ka yhteen­sä mak­soi­vat 2,0 miljoon­aa, mut­ta kem-hin­ta on tuo 1220.

    Itse asia tuo Kalasa­ta­man Huvi­lat on Kalasa­ta­man korkeimpia kem-hin­to­ja, Fre­gatin tont­ti oli vielä vähän kalli­impi. Trokarin­lin­nan tont­ti oli halvem­pi, vaik­ka asun­not ovat pienem­piä ja kalli­impia. Fre­gatin ja Trokarin­lin­nan ton­tit ovat molem­mat vastapäätä Mustikkamaata.

  3. Markki­nahin­ta olisi help­po saa­da, kun myytäisi­in samoil­la ehdoil­la kuin pien­talo­ton­tit ja eikä har­rastet­taisi raken­nus­valvon­taa vielä kaavoitusvaiheessa.

    Korkeim­man tar­jouk­sen tehnyt saa ton­tin, määräa­jas­sa pitää olla talo pystyssä sekä lop­putarkas­tus suoritet­tu ja suun­nitel­mat alus­ta lop­pu­un pitää hyväksyt­tää kaupungilla.

    Suomes­sa asi­at ovat mon­imutkaisia lähin­nä sik­si, että siten voidaan suosia yksiä tois­t­en kus­tan­nuk­sel­la. Pätee niin vero­tuk­seen kuin kaavoitukseen.

  4. Enpä tiedä, muual­la Suomes­sa hin­noit­telu­pe­ri­aat­teena on , että asukkaille saadaan edelullisia tont­te­ja ja niin­pä maan hin­ta pyitään pitämään alhaisena

    Kun kun­ta ostaa/lunastaa maa­ta raa­ka-maan hin­nal­la niin koko kaavoitushyö­ty siir­tyy kunnalle.Ja kun kun­ta perii asukkaal­ta vain kaavoituk­seen ja kun­nal­lis­tekni­ikan rak­en­tamiseen kuluneen kulun niin kaavoitushyö­ty kyl­lä siir­tyy peri­aat­tes­sa asukkaalle, mut­ta käytän­nössä ei, kos­ka vas­taav­il­la alueil­la on saata­vana halpo­ja tontteja

    Vain erikoi­s­paikat esim ran­nat kau­pataan markki­nahin­taan tai varataan yhteisik­si alueiksi

    Näin tont­tien markki­nahin­taa pide­tään kuris­sa Kepulandiassa.Kunta on merkit­tävin raken­nus­maan tar­joa­ja ja pitämäl­lä hin­tata­so mata­lana eivät yksi­ty­is­tenkään tont­tien hin­nat nouse.

    Ja kun tont­ti­tar­jon­nas­sa pide­tään hie­man yli­tar­jon­taa niin kysyn­täkään ei nos­ta hintatasoa

  5. Ris­to Pel­to­la: Esim. Sato osti kaupungilta Kalasa­tamien Huvi­lat as oy:n ton­tin 1,1 miljoon­al­la eurol­la (1216 euroa/kem2) ja nyt se myy tai ainakin yrit­tää myy­dä tuol­ta ton­til­ta 11 asun­toa, jos­ta halvin mak­saa 775000 euroa (5400 euroa/m2). Huvit­ta­vana lisäpi­ir­teenä autopaikan hin­ta 16.000 euroa, ja toisen autopaikan saa ilmaisek­si! Eli pukkaa kallista asun­toa ja hal­paa autopaikkaa.

    Ei tuo nyt minus­ta siltä näytä, että raken­nus­li­ike sen­tään enem­män katet­ta tek­isi kuin mitä tont­ti mak­saa. Paik­ka ei ole rak­en­tamiselle vält­tämät­tä niitä halvimpia, ja sinne halu­taan rak­en­taa hyvälaa­tu­ista. Kat­teen arvioin­ti vaatisi vähän enem­män tietoa siitä, kuin­ka kallista poh­jarak­en­tamista tuol­la tarvitaan.

    Tuon hin­talu­okan kohteis­sa on myös aika kovat markki­noin­ti- ja rahoi­tuskus­tan­nuk­set (jälkim­mäiset tietysti nykyään vähän pienem­mät), ja kuka hyvän­sä rak­en­ta­ja las­kee niille näinä aikoina kohtu­ullisen pitkän myyntiajan.

    En yritä väit­tää, että Sato noi­ta ilman katet­ta tek­isi, mut­ta se kate ei vält­tämät­tä kuitenkaan ole kovin mon­ta sataa euroa neliöltä enem­män kuin mitä aidosti toimi­vas­sa kil­pailus­sa olisi. Kate on kyl­lä hyvä, jos nuo menevät kau­pak­si pyyn­ti­hin­taan nopeasti, mut­ta riskipreemio­ta siihen on las­ket­ta­va aika paljon.

    Itse asi­as­sa tuo myyn­ti­hin­takin näyt­tää siltä, että alueesta ei lop­ul­ta veika­ta ihan hillit­tömän halut­tua. Vas­taa­van kokolu­okan uusien omakoti­talo­jen (ja tont­tien) hin­nat ovat suun­nilleen tuo­ta luokkaa paljon kauem­panakin keskus­tas­ta Espoon ja Helsin­gin kalli­im­mil­la keskilu­okan omakotialueilla.

    Autopaikkahin­noit­telu nyt on ihan puh­das­ta komi­ikkaa tuossa(kin) tapauk­ses­sa. Jos autopaikat joka tapauk­ses­sa raken­netaan jokaisen town­housen kel­lari­in, niiden eriyt­tämi­nen tun­tuu kovin keinotekoiselta. Se on jo vähän kuin myisi omakoti­talon ja sen kel­laris­sa ole­van autopaikan erikseen.

  6. Tont­tien hin­nan oikeel­lisu­u­teen uusien tont­tien kohdal­la on help­po mit­tari. Jos ovel­la on jonoa, ton­tit ovat liian halpo­ja. Jos ton­tit eivät mene, ne ovat liian kalliita.

    Van­hois­sa ton­teis­sa tarvi­taan vähän enem­män matem­ati­ikkaa, mut­ta ihan selvästi kaupun­gin vaho­jen tont­tien vuokrat ovat pääosin kovin matalia. Tont­tien arvo on viime laman jäl­keen nous­sut hyvin huo­mat­tavasti, vuokrat eivät ollenkaan samaa vauhtia.

    Kaikki­aan vuokra­ton­tit ovat hyvä asia sekä asukkaan (vähem­män rahaa kiin­ni, pienem­pi ris­ki) että kaupun­gin (tasaisem­pi tulovir­ta, osu­us suh­dan­nevai­hteluista) kannal­ta. Niiden ali­hin­noit­telu taas on Hitas-tyyp­pistä hölmöi­lyä, jos­sa muu­ta­malle nopal­la heit­etylle ei-niin-köy­hälle annetaan veron­mak­sajien tuki.

    Pien­i­t­u­loista var­masti läm­mit­tää mukavasti tieto siitä, että se puolen miljoo­nan tuliterä omakoti­ta­lo tönöt­tää ali­hin­taisel­la ton­til­la, ja että Jätkäsaa­res­sa ole­van Hitas-asun­non tuki menee asun­non osta­neelle sijoittajalle.

  7. Mihin se perus­tuu, että Helsin­gin asun­not oli­si­vat jotenkin eri­tyisen kalli­ita? Jos ver­rataan johonkin Utsjoen taa­ja­maan, niin kyl­lähän ne sil­loin voivat olla aika kalli­in oloisia.

    Helsin­gin hin­tata­soa pitäisi kuitenkin ver­ra­ta esimerkik­si Tukhol­maan tai Kööpen­ham­i­naan, eikä Suomen kyliin.

    Kyse onkin toisen­lais­es­ta tilanteesta, joka on se, että Helsin­gin seu­tua luku­unot­ta­mat­ta muual­la Suomes­sa menee surkeasti. 

    Siel­lä tääl­lä on jokin val­op­ilkku­na toimi­va yri­tys, mut­ta muuten on har­maa­ta ja hiipu­vaa kipunaa.

    Edel­liset kak­si keskusta­laishal­li­tus­ta laimin­löivät törkeästi kaupunkien kehit­tämisen, mut­ta myös tietois­es­ti kaupunkien sosiaalihuollon. 

    Suo­ma­lais­ten kaupunkien kehit­tämi­nen tulisi olla jopa talouskasvuakin tärkeäm­pää, kos­ka megakaupungeis­sa sitä tule­vaisu­u­den talouskasvua vuollaan.

    Suomes­sa puhutaan pelkästään yri­tys­ten kus­tan­nuskil­pailukyvys­tä, kun pitäisi puhua suo­ma­lais­ten kaupunkien ja kaupunkien vetovoimasta. 

    Ei tänne saa­da sen enem­pää maa­han­muut­ta­jik­si ihmisiä kuin yri­tyk­siäkään, jos Suo­mi on kuin Neuvostoliitto!

    Funk­tion­al­is­mi ja keskusta­laisu­us, siinä ovat kak­si pahin­ta kansansairautta!

  8. Tont­ti on määritel­ty alue, jolle saa rak­en­taa kaa­van määrit­telemän asuin­pin­ta-alan. Sän­nös jota jatku­vasti riko­taan. Jos tont­ti rajoit­tuu yksi­ty­i­somi­is­teiseen maa­han, sitä yritetään laa­jen­taa polku­ja tekemäl­lä naa­purin maalle. Vuokrat­tu maa on niin pyhä, ettei sil­lä edes itse saa kävel­lä. Näil­lä asen­teil­la vin­tit pimenevät ja asumis­es­ta tulee ikävää.

  9. “Tont­tien hin­nan oikeel­lisu­u­teen uusien tont­tien kohdal­la on help­po mit­tari. Jos ovel­la on jonoa, ton­tit ovat liian halpo­ja. Jos ton­tit eivät mene, ne ovat liian kalliita.”

    Kun­nan tehtävä on huole­htia, että jonoa ei synny.

    Mut­ta ei hin­taa nos­ta­mal­la vaan huole­hti­mal­la riit­tävästä tarjonnasta.Ei kun­ta ole yhtiö, joka pyrkii voiton maksimointiin

    Voit­toa ja maan hin­taa se pystyy manip­u­loimaan kaavoituk­sel­la ja maan omis­tuk­sel­la. Kun­nal­la on oikeus han­kkia maa­ta raaka­maan hin­nal­la eli sil­loin kaavoitushyö­ty jää kunnalle.

    Mut­ta ei kun­nan tavoite ole tuot­taa mah­dol­lisim­man paljon voit­toa vaan tar­jo­ta tont­te­ja tarvit­seville ja huol­hetia maan hin­nan pysymis­es­tä kohtu­ullise­na , ei maan hin­nan maksimointi.

    Se ede­lyt­tää, että kun­ta pitää yllä pien­tä ylitarjontaa .

    Jos kun­ta pyrkii tuo­ton mak­si­moin­ti­in niin meil­lä on asun­top­u­la kuten Helsingis­sä nyt on ja asun­to­jen hin­ta kupla ja perus­tuu kysyn­nän aiheut­ta­maan inflaatioon

    Mak­saji­na tässä sys­tee­mis­sä ovat nuoret ensi­a­sun­toa han­kki­vat, voit­ta­ji­na eläkeläiset, 20–30 vuot­ta sit­ten asun­non hankkineet.

    Voit­ta­jat ovat aivan vääriä

  10. Joku tietysti väit­tää, etteivät yhtiö­vastikkei­ta rasit­ta­vat maan­vuokrat hei­jas­tu oikeal­la taval­la asun­to­jen myyntihintoihin,

    Tuo tun­tuu pitävän paikkansa ainakin tääl­lä mis­sä minä asun. Vuokra­tont­ti näkyy kyl­lä asun­non hin­nas­sa, mut­ta ei mielestäni täysimääräis­es­ti, ts. hin­taero omaan tont­ti­in on liian pieni. 

    Se ei kuitenkaan ole mikään vuokranan­ta­jan ongel­ma eikä näi­nollen mielestäni mitenkään pätevä argu­ment­ti markki­nahin­taisia vuokria vastaan.

  11. Liian van­ha: Kun­nan tehtävä on huole­htia, että jonoa ei synny.
    Mut­ta ei hin­taa nos­ta­mal­la vaan huole­hti­mal­la riit­tävästä tarjonnasta.Ei kun­ta ole yhtiö, joka pyrkii voiton maksimointiin

    Et kuitenkaan var­maankaan tarkoi­ta sitä, että ilmaisia tont­te­ja pitäisi olla kaikille halukkaille? Ts. niil­lä on kuitenkin aina jokin hinta.

    Luon­nol­lis­es­ti kysyn­näl­lä, tar­jon­nal­la ja hin­nal­la on paljonkin tekemistä. Olen samaa mieltä siitä, että asun­to­tar­jon­taa pitäisi olla paljon nyky­istä enem­män, ja tont­ti­tar­jon­ta on siinä avainase­mas­sa. Argu­ment­ti­ni on kuitenkin se, että kul­loisel­lakin het­kel­lä on type­r­ää myy­dä tont­te­ja hin­nal­la, jol­la saa jonon ovelle.

    Point­tisi sukupolvien välis­es­tä eri­ar­voisu­ud­es­ta on oikea. Siinäkin on yksi hyvä argu­ment­ti ton­tin todel­liseen arvoon sido­tun kiin­teistöveron puoles­ta. Se tasoit­taisi eroa.

  12. Kir­joituk­sen alku­osa oli ihan asi­aa. Tont­tien järkevän hin­nan ja kaavoitushyö­dyn saa hel­posti selville, kun ver­taa eri puo­lil­la Suomea raken­net­tu­jen saman­lais­ten talo­jen hin­taa toisi­in­sa. Helsin­ki voi sietää hin­taepä­var­muut­ta näis­sä kaupois­sa läh­es rajat­ta, kun taas raken­nus­fir­moille kyseessä on suuri ris­ki. Sopimuk­sia voisi tehdä sik­si myös niin, että vas­ta asun­to­jen lop­ulli­nen myyni­hin­ta määrää osin ton­tinin hin­nan. Näin kaupun­ki saisi suurem­man osan hin­nas­ta, ja raken­nus­fir­mo­jen riskit pienenisivät.

  13. Kir­joituk­sen toisek­si viimeinen kap­pale oli muus­ta kir­joituk­ses­ta poiketen melkoista satuilua.

    Kos­ka Helsingillä on val­takuin­nalli­nen velvol­lisu­us kaavoit­taa enem­män asuntoja

    Tämä tarkoit­taa, että val­ti­ol­ta saamien­sa huikei­den raideli­iken­netuki­ais­ten lisäk­si Helsin­ki onnis­tui kir­joit­ta­maan “kaup­pahin­naksi” itse halu­a­mansa tavoit­teen kas­vat­taa Helsin­gin asukas­määrää entis­es­tään. Taitaa olla pahempaa sil­tarm­pupoli­ti­ikkaa kuin mis­tä kepua koskaan edes syytetty.

    ja kos­ka tämä tulee investoin­tien kaut­ta Helsingille kalliiksi,

    En ole asiantun­ti­ja, mut­ta en usko että tulee kovin kalli­ik­si investoin­tien osalta. Jos Helsin­ki halu­aa, rak­en­ta­ja var­maankin rak­en­taa myös perus­in­fran Helsin­gin puoles­ta. Tai sit­ten Helsin­ki rak­en­taa ton­teista ja raken­nuk­sista (heti tai viiveel­lä) syn­tyvil­lä tuloil­la. Ei kai tämä rak­en­t­a­mi­nen vielä aivan tap­pi­ol­lista toim­intaa Helsingis­sä ole.

    pitäisi kaupun­gin omis­ta­mas­ta maas­ta saa­da parem­pi kor­vaus, jot­ta rahaa riit­täisi kasvuun.

    Mihin ihmeen kasvu­un nyt tarvit­taisi­in rahaa?

    Asun­not ovat joka tapauk­ses­sa niin kalli­ita kuin ne ovat. Nyt tuos­ta hin­nas­ta val­uu liikaa mui­hin taskui­hin. Asun­to­jhen hin­to­ja alen­taa parhait­en se, että niitä raken­netaan paljon ja eri­tyis­es­ti alueille, joil­la on kysyntää.

    Ei alen­na. Helsingis­sä on raken­net­tu paljon viimeiset 50 vuot­ta, ja hin­nat ovat nousseet. Mik­si nyt olisi toisin? Ei kaikkea uut­ta yhdel­lä rysäyk­sel­lä raken­neta, joten kysyn­tää var­masti riittää.

    Jos asun­to­ja raken­netaan slum­mi­u­tu­miseen asti, niin sit­ten pudo­tus­ta on odotet­tavis­sa. Mut­ta pelkkä val­takun­nan toim­i­to­jen rank­ka keskit­tämi­nen toden­näköis­es­ti nos­taa hin­to­ja tuos­sa keskuk­ses­sa. (Tähän sisäl­tyy ole­tus, että Helsin­ki ei kieltäy­dy uusista työpaikoistakaan.)

    Helsin­gin keskus­tan korkeat hin­nat ovat osin myös sen seu­raus­ta, että siel­lä on vähem­män työ­paikko­ja kuin asun­to­ja. Siel­lä työsken­televille ihmisille vai­h­toe­hdot ovat siis joko pitkä työ­mat­ka keskus­taan tai (osin tuon työ­matka­paineen vuok­si) kallis asun­to keskus­tas­sa. Tästä syys­tä hin­to­ja voisi alen­taa myös niin, että työ­paikko­ja siir­ty­isi muualle, esimerkik­si niin, että toimis­to­ja kaavoitet­taisi­in asun­noik­si, ja uusia työ­paikko­ja ei alueelle houkuteltaisi. Kuu­lostaa tosin epä­to­den­näköis­esltä, että Helsin­gin poli­itikot luopuisi­vat lisä­työ­paikko­jen haalimisesta.

    Siis­pä on toden­näköistä, että asun­to­ja tulee lisää, ja niille riit­tää entiseen tapaan kysyn­tää, joka pitää niiden hin­nat huomt­tavasti muu­ta maa­ta korkeammalla.

  14. Helsin­ki siis halu­aa suurem­man osan alueen kaavoitushyödy­istä itselleen. Se on ihna ter­vet­tä, että yhteiskun­ta ei jakele kaavoitushyö­tyjä yksi­ty­isille fir­moille, vaan pitää ne istel­lään. Tosin osa kaavou­tushyödys­tä kuu­luisi myös val­ti­olle. Ainakin se osa, joka syn­tyy siitä, että val­tio on päät­tänyt aikanaan “kaavoit­taa” Helsin­gin pääkaupungik­si. Tämän kaavoitushyö­dyn osan koon arvioimi­nen ei tosin ole kovin help­poa, sil­lä vas­taa­van kokoista, muuten samas­sa tilanteessa ole­vaa ver­rokkikaupunkia ei ole.

  15. Viherinssi: Ei tuo nyt minus­ta siltä näytä, että raken­nus­li­ike sen­tään enem­män katet­ta tek­isi kuin mitä tont­ti mak­saa. Paik­ka ei ole rak­en­tamiselle vält­tämät­tä niitä halvimpia, ja sinne halu­taan rak­en­taa hyvälaa­tu­ista. Kat­teen arvioin­ti vaatisi vähän enem­män tietoa siitä, kuin­ka kallista poh­jarak­en­tamista tuol­la tarvitaan.

    Tuon hin­talu­okan kohteis­sa on myös aika kovat markki­noin­ti- ja rahoi­tuskus­tan­nuk­set (jälkim­mäiset tietysti nykyään vähän pienem­mät), ja kuka hyvän­sä rak­en­ta­ja las­kee niille näinä aikoina kohtu­ullisen pitkän myyntiajan.

    En yritä väit­tää, että Sato noi­ta ilman katet­ta tek­isi, mut­ta se kate ei vält­tämät­tä kuitenkaan ole kovin mon­ta sataa euroa neliöltä enem­män kuin mitä aidosti toimi­vas­sa kil­pailus­sa olisi. Kate on kyl­lä hyvä, jos nuo menevät kau­pak­si pyyn­ti­hin­taan nopeasti, mut­ta riskipreemio­ta siihen on las­ket­ta­va aika paljon.

    Itse asi­as­sa tuo myyn­ti­hin­takin näyt­tää siltä, että alueesta ei lop­ul­ta veika­ta ihan hillit­tömän halut­tua. Vas­taa­van kokolu­okan uusien omakoti­talo­jen (ja tont­tien) hin­nat ovat suun­nilleen tuo­ta luokkaa paljon kauem­panakin keskus­tas­ta Espoon ja Helsin­gin kalli­im­mil­la keskilu­okan omakotialueilla.

    Autopaikkahin­noit­telu nyt on ihan puh­das­ta komi­ikkaa tuossa(kin) tapauk­ses­sa. Jos autopaikat joka tapauk­ses­sa raken­netaan jokaisen town­housen kel­lari­in, niiden eriyt­tämi­nen tun­tuu kovin keinotekoiselta. Se on jo vähän kuin myisi omakoti­talon ja sen kel­laris­sa ole­van autopaikan erikseen.

    Ok. Saton kohdet­ta parem­pia kat­tei­ta on var­maan Kalasa­ta­man ranta­ton­teil­la, ja Jätkäsaaren ton­teil­la, varsinkin kanavatonteilla.

  16. Viherinssi: Argu­ment­ti­ni on kuitenkin se, että kul­loisel­lakin het­kel­lä on type­r­ää myy­dä tont­te­ja hin­nal­la, jol­la saa jonon ovelle.

    Sen­pä vuok­si tont­te­ja pitää olla tar­jol­la niin paljon, ettei jonoa syn­ny. Esim Rovaniemel­lä ei ole jonoa tont­ti­jako­jonos­sa, kos­ka ton­tin saa jokainen halu­a­va ja heti.Omakotitonttein hin­nat ovat 4000–18000 euroa ja riv­i­talo­ton­tit n 50000. Varas­tossa onn kym­meniä tont­te­ja ja kaavo­ja aukaistaan sitä mukaa kun tont­te­ja varataan

    Näin tehdään kepu­lan­di­as­sa ja kaik­ki ovat tyy­tyväisiä, kun asun­non saa kohtuuhintaan.

    Asum­is­meno­jen osu­us kaik­ista kulu­tus­menoista ooli 60-luvul­la 20 % luokkaa, nyt jo liki 30 %

    Korkeat asum­is­menot syövät ostovoimaa

    Eivät ne suuret tulot vaan pienet menot.….

    1. Mikähän on ollut Rovaniemen väk­ilu­vun kasvu viimeisen kymme­nen vuop­den aikana? (Ja ei, Liian Van­ha, et voi ver­ra­ta väk­ilukua ennen ja jäl­keen kun­tali­itok­sen.) Myöskään Detroitis­sa eivät asun­to­jen hin­nat ole kohtu­ut­toman korkei­ta. Siel­lä, minne ihmiset halu­a­vat muut­taa asunnnot ovat yleen­sä kalli­ita ja päinvastoin.

  17. Kysymys on pitkälti arvo­valin­nas­ta, halu­taanko, että ihmiset ovat vain kun­nan ja raken­nus­li­ikkei­den orjia ja lypsylehmiä .

    Tässäkin halu­taan yhteiskun­nan toimin­nan rak­en­teel­la luo­da muu­ta­ma rikas kansan kustannuksella

    Eli per­im­mäi­nen kysymys on palvel­e­vatko kun­ta ja yri­tysor­gan­isaa­tiot koko kansaa vai pien­tä poliitikko-talouseliittiä ??

  18. Liian van­ha:
    Näin tont­tien markki­nahin­taa pide­tään kuris­sa Kepulandiassa.Kunta on merkit­tävin raken­nus­maan tar­joa­ja ja pitämäl­lä hin­tata­so mata­lana eivät yksi­ty­is­tenkään tont­tien hin­nat nouse.

    Ja kun tont­ti­tar­jon­nas­sa pide­tään hie­man yli­tar­jon­taa niin kysyn­täkään ei nos­ta hintatasoa

    Ja näin on myös luo­tu suurim­paan osaan maa­ta tolkut­toman hajau­tunut ja teho­ton yhdyskun­tarakenne, jon­ka infra­struk­tu­urin kus­tan­nusten kat­tamises­sa alkaa olla ongelmia.

  19. Osmo Soin­in­vaara:
    Mikähän on ollut Rovaniemen väk­ilu­vun kasvu viimeisen kymme­nen vuop­den aikana? (Ja ei, Liian Van­ha, et voi ver­ra­ta väk­ilukua ennen ja jäl­keen kuntaliitoksen.)Myöskään Detroitis­sa eivät asun­to­jen hin­nat ole kohtu­ut­toman korkei­ta. Siel­lä, minne ihmiset halu­a­vat muut­taa asunnnot ovat yleen­sä kalli­ita ja päinvastoin.

    Heh, Rovanie­mi on 8000 km² kun Uusi­maa 9500 km² 

    Kun kaupun­ki on tätä kokolu­okkaa niin sisäi­nen muut­to on merkit­tävää eikä sitä löy­dy kovin hel­posti, joten ver­tailukelpoista lukua on vaikea saada.

    Kokon­aisas­ukamäärä on yhdis­tymisen jäl­keen kas­vanut n 0,4–1 % välil­lä, joten posi­ti­ivi­nen sekin on .Ennen yhdis­tymistä luku oli huo­mat­tavasti korkeampi, joten keskus­taa­ja­man kasvu on samaa luokkaa tai vähän pienem­pi kuin Helsingin

  20. Mikko H: Ja näin on myös luo­tu suurim­paan osaan maa­ta tolkut­toman hajau­tunut ja teho­ton yhdyskun­tarakenne, jon­ka infra­struk­tu­urin kus­tan­nusten kat­tamises­sa alkaa olla ongelmia.

    Ei kan­na­ta ver­ra­ta tyh­mää Uude­maan rak­en­tamista Kepu­lan­di­aan. Rovaniemel­läkin asukkaat keskit­tyvät alueelle, joka on n 10 kmx10 km ja sekin johtu­us siitä, että joet halko­vat aluetta 

    Koko Suo­mi voitaisi­in asu­ta­ta 1000 m² ton­til­la ole­vi­in omakoti­taloi­hin eikä alue olisi silti kuin 70 kmx70 km ja ton­tit veisivät tuostakin alas­ta vain n 40 %, joten tilaa teille, liik­er­ak­en­tamiseen etc jäisi runsaasti.

    Tiivistämis­varaakin olisi

    Uudel­la­maal­la asu­tus on ripote­tu muu­ta­man talon ryp­päisi­in , kun­nal­lis­tekni­ik­ka on vuoren­var­masti kallista täl­lais­esa ympäristössä. Etenkin kun jokainen laitos kaivaa infransa omein aikataulu­jen mukaan eikä yhteis­toim­intaa ole

  21. Liian van­ha:
    Se ede­lyt­tää, että kun­ta pitää yllä pien­tä ylitarjontaa. 

    Pien­tä yli­tar­jon­taa ei valitet­tavasti pysty pitämään kan­takaupungis­sa ja sen välit­tömässä läheisyy­dessä, kos­ka maa­ta on paljon vähem­män kuin halukkai­ta asukkai­ta. Siihen ei ton­tit Öster­sun­domis­sa auta.

  22. “Ilmais­es­ti raken­nus­li­ikkeille tulee aina yllä­tyk­senä se, kuin­ka paljon asukkaat ovat valmi­ita mak­samaan asun­noista hyvil­lä paikoilla.”

    Kyse on myös mak­sukyvys­tä. Viik­in­mä­ki on tyyp­illi­nen autosi­jain­ti, jon­ka myötä aiheutuu ylimääräisiä kulu­ja 600 — 900 e/kk.

  23. Nim­imerk­ki “Liian van­ha” on todel­lakin liian van­ha, kun ei ymmär­rä, että nyky­isiä nuo­ria sukupolvia ei kiin­nos­ta elämä Rovaniemen maaseudul­la, vaik­ka talon saisi ilmaiseksi.

  24. Juri Pakaste: Pien­tä yli­tar­jon­taa ei valitet­tavasti pysty pitämään kan­takaupungis­sa ja sen välit­tömässä läheisyy­dessä, kos­ka maa­ta on paljon vähem­män kuin halukkai­ta asukkai­ta. Siihen ei ton­tit Öster­sun­domis­sa auta.

    Rak­en­tamisoikeut­ta lisäämäl­lä yli­tar­jon­ta säilyy

  25. Capel­la:
    Nim­imerk­ki “Liian van­ha” on todel­lakin liian van­ha, kun ei ymmär­rä, että nyky­isiä nuo­ria sukupolvia ei kiin­nos­ta elämä Rovaniemen maaseudul­la, vaik­ka talon saisi ilmaiseksi.

    Kuitenkin kau­un­ki kas­vaa koko ajan ja keskus­ta-alue suh­teessa yhtä paljon kuin Helsin­ki. Ei siel­läkään erä­maas­sa tarvitse asua

  26. Liian van­ha:

    Koko Suo­mi voitaisi­in asu­ta­ta 1000 m² ton­til­la ole­vi­in omakoti­taloi­hin eikä alue olisi silti kuin 70kmx70 km ja ton­tit veisivät tuostakin alas­ta vainn 40 %, joten tilaa teille, liik­er­ak­en­tamiseen etc jäisi runsaasti. 

    Suomes­sa asuu viisi ja puoli miljoon­aa ihmistä erit­täin suures­sa maas­sa, mut­ta sil­lä nyt ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Kysymys on yhdyskun­tarak­en­teen tehokkuudesta.

    Uudel­la­maal­la asu­tus on ripote­tu muu­ta­man talon ryp­päisi­in , kun­nal­lis­tekni­ik­ka on vuoren­var­masti kallista täl­lais­esa ympäristössä. Etenkin kun jokainen laitos kaivaa infransa omein aikataulu­jen mukaan eikä yhteis­toim­intaa ole 

    Kyl­lä se on ripotel­tu samal­la taval­la tai vielä pienem­pi­in ryp­päisi­in muual­la. Rovaniemeä en tunne, mut­ta se ei liene kovin edus­ta­va esimerk­ki ver­rat­tuna maan asut­tui­hin osi­in, noin rumasti sanottuna.

    “Infra­struk­tu­uril­la” tarkoitin tuol­la aiem­min myös asukkaiden omas­ta pus­sis­taan mak­samia liiken­neku­lu­ja. Hevonku­uses­sa asum­i­nen tulee siltä osin joka tapauk­ses­sa kalli­ik­si, vaik­ka vedet, sähköt ja tiet olisi jär­jestet­ty miten näppärästi.

  27. Mina en kan­takaupun­gin kivis­lum­mi­in muut­taisi mil­laan. Ostin 2002 ok-ton­tin Pohjois-Hgista 500e krsne­lio. Ton­til­la on talon lisak­si auto­tal­li ja pari tolp­pa­paikkaa. Palve­lut on vier­es­sa tai Keha3lla. Kulut asumis­es­ta 250e kuus­sa. Vuokra­tont­til­la mak­sa­vat ton­tista 500e kuussa.

  28. Pähkäilysi on oikea. Vapaat markki­nat eivät toi­mi, kos­ka korko­ta­so on täysin keinotekoinen. Määrät­ty hallinnol­lisel­la päätök­sel­lä keskus­pankissa. – Näin ton­tin osta­jal­la, myyjäl­lä tai ton­tin­vuokraa­jal­lakaan ei ole mitään luotet­tavaa tapaa arvioi­da sitä, mikä on oikea hinta.

  29. Kom­ment­ti­ni vaatii lisäselityksen:

    Seli­tit, että
    > Oikeasti pitäisi olla niin, että samanlaiset
    > vuokra­ton­til­la ole­vat asun­not mak­saisi­vat eri
    > puo­lil­la kaupunkia yhtä paljon

    Tästä voi peri­aat­teessa päätel­lä “oikean” korko­ta­son. Mut­ta sil­loin samaa korko­ta­soa pitäisi soveltaa myös asun­non osta­jan otta­maan lainaan. Jos men­nään pidem­mälle, niin saman korko­ta­son pitää koskea myös asun­nonos­ta­jan lainanan­ta­jaa ja sitä jolle tuo lainanan­ta­ja myy tämän lainan (keskus­pank­ki?) ja niin edelleen.

    Jos asun­non osta­ja ottaa lainansa kokon­aan eri laina­markki­noil­ta, pääo­mau­ni­ver­sum­ista, kuin mil­lä ton­tin vuokraa­ja toimii, eivät asun­to­jen hin­nat ja ton­tin­vuokrat voi mitenkään kohdata.

    Tietenkin voisi ajatel­la, että kiel­letään asun­to­jen myymi­nen muille kuin niille, jot­ka otta­vat asun­to­lainan ton­tin omis­ta­jal­ta samal­la korol­la mil­lä ton­tin­vuokra on laskettu …

  30. “Kol­men eron ton­tin­vuokrao­su­u­den pitäisi laskea myyn­ti­hin­taa yli 1300 euroa neliöltä (4 %:n reaalikorolla).”

    Miten­tuo­hon pädy­it? 3 x 12 / 0,04 = 900 euroa. Kiin­teistöveroa ei käsit­tääk­seni vuokra­ton­tista mak­se­ta, joten ero vielä piene­nee sen takia.

    1. Miten­tuo­hon pädy­it? 3 x 12 / 0,04 = 900 euroa. Kiin­teistöveroa ei käsit­tääk­seni vuokra­ton­tista mak­se­ta, joten ero vielä piene­nee sen takia.

      Per­hana, olet oike­as­sa. Päässälasku­virhe. Siis kaksinker­tasi­nen. Olen tot­tunut käyt­tämään ker­roin­ta neljä ja nol­lia perään, mut­ta se ker­roin on kuukau­sivuokralle, 400 ja perus­tuu kol­men pros­entin korkokantaan.

  31. Hyvä kir­joi­tus ja tärkeästä aiheesta. Liian usein yhteisölli­nen näkökul­ma uno­htuu tästä keskustelus­ta. Kaupun­gin tont­ti­maa on mei­dän yhteistä omaisu­ut­ta kunnes se myy­dään yksi­ty­isi­in käsi­in. On päät­täjien ja virkami­esten moraa­li­nen velvol­lisu­us hoitaa yhteistä omaisu­ut­ta niin, että siitä hyö­tyvät kaik­ki kaupunki­laiset opti­maalisel­la taval­la. Nykyisel­lään näin ei ole ja vaik­ka ymmär­ränkin yksit­täis­ten vuokra­tont­ti­lais­ten dilem­man markki­navuokrien edessä, ei voi eikä saa olla niin, että asum­i­nen muiden piikki­in olisi jonkin­lainen ihmisoikeus.

Vastaa käyttäjälle Juri Pakaste Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.