EU tuottaa hyvässä tarkoituksessa typerää sääntelyä. Nyt se pakotti meitä alentamaan oman fossiilisen polttoaineemme, turpeen, verotusta, jotta puu menestyisi halpenevaa kivihiiltä vastaan. Alun perin tuon säädöksen tarkoituksena oli estää kotimaisen polttoaineen suosimista tuontipolttoainetta vastaan esimerkiksi niin, ettei turvetta voi suosia kivihiiltä vastaan.
EU ei periaatteessa hyväksy uusiutuvien energialähteiden subventointia muuten kuin subventoimalla itse laitoksen rakentamista. Suomi saa kuitenkin subventoida puupolttoainetta, jotta se menestyisi suhteessa kotimaiseen fossiiliseen polttoaineeseen. Tällä on haluttu saada aikaan se, että syrjitään vain fossiilisuutta eikä kotimaisuutta. Suomi on, aivan oikein, märitellyt turpeen fossiiliseksi polttoaineeksi, jolloin on auennut myös tie tukea haketta polttoaineena.
Olisi tietysti mahdollista nostaa sekä turpeen että kivihiilen veroja, jolloin puuta ei tarvitsisi tukea, mutta tämä toimii vain lämmön tuotannossa. Lauhdesähkössä ei polttoaineita saa verottaa. Tarkoituksena on, että päästökauppa toimii ainoana ohjaajana. Jostain syystä, johon valtiotieteilijän ymmärrys ei yllä, hakkeen tuki lauhdetuotannossa riippuu turpeen verotuksesta lämmöntuotannossa.
Turpeen veron alentaminen saattaa olla väärä viesti alalle. Kovin paljon rahaa ei turpeeseen kannata sitoa. Jossain vaiheessa päästöoikeuksien hinta nousee asialliselle tasolle ja silloin turpeen kilpailukyky heikkenee myös suhteessa kivihiileen, koska turpeen päästöt ovat kivihiiltä suurempia.
Muuten olen sitä mieltä, että ohjauskeinoksi pitäisi riittää päästökauppa ja vain se. Silloin kuitenkin pitäisi liikkeellä olevien päästöoikeuksien määrää rajoittaa niin, ettei oikeuksien hinta laske liian alas, alle 30 euron tonnilta.