Site icon

Kaupunkisuunnittelulautakunta 10.6.2014

Jätkäsaaren jät­titer­mi­naali

Tein palau­tus­esi­tyk­sen, jos­sa asia olisi palautet­tu ja palau­tuk­sen aikana olisi kaupung­in­hal­li­tuk­selta tiedustel­tu ohjei­ta, miten menetel­lä han­kkeelle, joka on selvästi meille annetun bud­jet­ti­raamin vas­tainen – eri­tyis­es­ti, kun tämä imp­likoi saa­mamme tiedon mukaan vielä sadan miljoo­nan euron tun­nelia Meche­linkadun risteyk­sen sumpun ohit­tamisek­si. Palau­tus­esi­tyk­sel­lä olisi ilmeis­es­ti ollut enem­mistö lau­takun­nas­sa ja niin­pä Ris­to Rauta­va pyysi asian pöy­dälle. Hyvä niin, kos­ka tuos­ta saati­in myös uut­ta infor­maa­tio­ta investoin­tien ajoittumisesta.

Todet­takoon, että suun­nitel­tu uusi jät­timäi­nen ter­mi­naali­raken­nus olisi sinän­sä hieno!

600 uut­ta roihuvuorelaista

Kaa­va hyväksyt­ti­in, vaik­ka olisi vähän turhan väljästi kaavoitet­tu. Toisaal­ta tämä oli enin, mihin taas asukkaat suos­tu­vat ja asukkaiden kuulemises­sakin on oma järken­sä. Oli­han toisaal­ta Mat­ti Kin­nunen roi­hu­vuore­laise­na vaat­in­ut täl­lä blogilla enem­män asukkai­ta, että olisi kaup­po­ja ja mui­ta palveluja.

Siil­i­tien ja Ket­tutien kaava

Hyväksy­imme melkein keskusteluit­ta. Huo­mat­takoon, että kaavamääräyk­sis­sä on kiel­to purkaa van­ha kir­jas­to ennen kuin Hert­toniemessä on uusi kir­jas­to. Sitä vankem­min asi­aa ei voi luvata.

 Itä-Pak­i­lan siir­to­la­pu­u­tarha-alueen kaava

Pöy­dälle viikok­si (Eija Loukoila). Erikoinen lausun­tok­ier­ros, jos­sa tuli huo­mat­ta­van paljon vas­tus­tavia kan­to­ja mökkien omis­ta­jil­ta, jois­sa vas­tustet­ti­in uusien mökkipal­sto­jen kaavoit­tamista. Tek­isi mieli sanoa jotain. Tääl­lä on myös erikoinen riita, kun kaupun­ki halu­aa jakaa ylisu­uria (800 m2) pal­sto­ja. Samanaikaises­ti kaavoita­mme puol­ta pienem­piä omakotitontteja.

 Pitäjän­mäen yri­tysalueen maankäytön muutosperiaatteet

Pyysin tämän pöy­dälle. Ympäristöhait­to­ja aiheut­ta­van teol­lisu­u­den opti­maa­li­nen sijain­tipaik­ka ei ole tääl­lä. Minus­ta tämä voisi muut­tua asteit­tain työ­paik­ka-alueesta sekoite­tun rak­en­teen alueek­si, jos­sa olisi työ­paikko­ja ja asun­to­ja sekaisin – ja monil­la todel­la lyhyt työ­mat­ka. Jos­sain määrin kan­nat­taisi kun­nioit­taa markki­noi­ta ja muut­taa asun­noik­si sitä, mikä ei toimis­toina mene kau­pak­si. Narul­la ei voi työn­tää. Toimi­s­toneliöitä on pääkaupunkiseudul­la aivan liikaa.

Muu­tok­set asukaspysäköintipäätöksiin

Menivät läpi yksimielis­es­ti keskusteluit­ta. Esit­telijä näyt­ti hölmistyneeltä.

 Man­ner­heim­intien liiken­nesu­un­nitel­ma välil­lä Rei­jolankatu — Nordenskjöldinkatu

Rauta­va pyysi pöy­dälle. Ratikkavä­ki on urput­tanut aiheel­lis­es­ti ratikkakaistan kapeud­es­ta (6m) ja kysynyt, eikö 2,5 metriä lev­eästä yksisu­un­tais­es­ta fil­larikaistas­ta voisi nirhaista vähän pois. Minus­takin voisi ja liiken­nesu­u­un­nit­telupääl­likön mielestäkin voisi, mut­ta tiedät­te­hän: ensim­mäisenä päivänä Jumala loi lumi­au­ran ja sen lev­eys on pyhä. ARRGH!

Kehä II:n jat­keen liikenneverkkoselvitys.

Merkit­ti­in tiedoksi.

Kuninkaan­tam­men eri­ta­soli­it­tymän hankearviointi

Merkit­ti­in tiedoksi.

Pasi­lan­väylän liiken­nekäytävä selvitys

Merkit­ti­in tiedoksi.

Baanaverkon laa­jen­nus­su­un­nitel­ma

Merkit­ti­in tiedoksi.

 Kalasa­ta­man Som­pasaaren liikennesuunnitelma

Tässä on taas 6 m ratikkakaista. Nämä lev­ey­det kuitenkin elävät vielä. On mah­dol­lista ottaa ratikan – kun sel­l­ainen toiv­ot­tavasti joskus tulee – tarvit­se­ma lisäti­la kaisto­ja kaven­ta­mal­la. Hait­ta ei ole muutenkaan suuri, kos­ka liiken­nemäärät ovat vähäisiä.

 

Exit mobile version