Jätkäsaaren jättiterminaali
Tein palautusesityksen, jossa asia olisi palautettu ja palautuksen aikana olisi kaupunginhallitukselta tiedusteltu ohjeita, miten menetellä hankkeelle, joka on selvästi meille annetun budjettiraamin vastainen – erityisesti, kun tämä implikoi saamamme tiedon mukaan vielä sadan miljoonan euron tunnelia Mechelinkadun risteyksen sumpun ohittamiseksi. Palautusesityksellä olisi ilmeisesti ollut enemmistö lautakunnassa ja niinpä Risto Rautava pyysi asian pöydälle. Hyvä niin, koska tuosta saatiin myös uutta informaatiota investointien ajoittumisesta.
Todettakoon, että suunniteltu uusi jättimäinen terminaalirakennus olisi sinänsä hieno!
600 uutta roihuvuorelaista
Kaava hyväksyttiin, vaikka olisi vähän turhan väljästi kaavoitettu. Toisaalta tämä oli enin, mihin taas asukkaat suostuvat ja asukkaiden kuulemisessakin on oma järkensä. Olihan toisaalta Matti Kinnunen roihuvuorelaisena vaatinut tällä blogilla enemmän asukkaita, että olisi kauppoja ja muita palveluja.
Siilitien ja Kettutien kaava
Hyväksyimme melkein keskusteluitta. Huomattakoon, että kaavamääräyksissä on kielto purkaa vanha kirjasto ennen kuin Herttoniemessä on uusi kirjasto. Sitä vankemmin asiaa ei voi luvata.
Itä-Pakilan siirtolapuutarha-alueen kaava
Pöydälle viikoksi (Eija Loukoila). Erikoinen lausuntokierros, jossa tuli huomattavan paljon vastustavia kantoja mökkien omistajilta, joissa vastustettiin uusien mökkipalstojen kaavoittamista. Tekisi mieli sanoa jotain. Täällä on myös erikoinen riita, kun kaupunki haluaa jakaa ylisuuria (800 m2) palstoja. Samanaikaisesti kaavoitamme puolta pienempiä omakotitontteja.
Pitäjänmäen yritysalueen maankäytön muutosperiaatteet
Pyysin tämän pöydälle. Ympäristöhaittoja aiheuttavan teollisuuden optimaalinen sijaintipaikka ei ole täällä. Minusta tämä voisi muuttua asteittain työpaikka-alueesta sekoitetun rakenteen alueeksi, jossa olisi työpaikkoja ja asuntoja sekaisin – ja monilla todella lyhyt työmatka. Jossain määrin kannattaisi kunnioittaa markkinoita ja muuttaa asunnoiksi sitä, mikä ei toimistoina mene kaupaksi. Narulla ei voi työntää. Toimistoneliöitä on pääkaupunkiseudulla aivan liikaa.
Muutokset asukaspysäköintipäätöksiin
Menivät läpi yksimielisesti keskusteluitta. Esittelijä näytti hölmistyneeltä.
Mannerheimintien liikennesuunnitelma välillä Reijolankatu — Nordenskjöldinkatu
Rautava pyysi pöydälle. Ratikkaväki on urputtanut aiheellisesti ratikkakaistan kapeudesta (6m) ja kysynyt, eikö 2,5 metriä leveästä yksisuuntaisesta fillarikaistasta voisi nirhaista vähän pois. Minustakin voisi ja liikennesuuunnittelupäällikön mielestäkin voisi, mutta tiedättehän: ensimmäisenä päivänä Jumala loi lumiauran ja sen leveys on pyhä. ARRGH!
Kehä II:n jatkeen liikenneverkkoselvitys.
Merkittiin tiedoksi.
Kuninkaantammen eritasoliittymän hankearviointi
Merkittiin tiedoksi.
Pasilanväylän liikennekäytävä selvitys
Merkittiin tiedoksi.
Baanaverkon laajennussuunnitelma
Merkittiin tiedoksi.
Kalasataman Sompasaaren liikennesuunnitelma
Tässä on taas 6 m ratikkakaista. Nämä leveydet kuitenkin elävät vielä. On mahdollista ottaa ratikan – kun sellainen toivottavasti joskus tulee – tarvitsema lisätila kaistoja kaventamalla. Haitta ei ole muutenkaan suuri, koska liikennemäärät ovat vähäisiä.