(Kirjoitus on julkaistu haastaja-kolumnina kokoomuksen Nykypäivässä. Kohdeyleisö ovat siis kokoomuslaiset)
Tässä kirjoituksessa kutsun selkeyden vuoksi esimerkiksi Helsinkiä, Espoota ja Vantaata kunniksi. Yhdessä joidenkin naapurikuntiensa kanssa ne muodostavat kaupungin.
Pääosa perusteista yhdistää haja-asutusalueiden pieniä kuntia katoaa, jos sote-uudistus toteutuu kaavaillulla tavalla. Sote-palveluiden tuottajiksi ja rahoittajiksi ne ovat liian pieniä, mutta toimivat muuten suuria kuntia tehokkaammin, osittain jopa talkoovoimin.
Kuntauudistuksen pääpainon ei pitänyt olla haja-asutusalueilla vaan kaupungeissa, joissa kuntien välinen osaoptimointi haaskaa valtavasti. Kaupungeissa perusteet kuntaliitoksille eivät ole kadonneet mihinkään, sillä niissä kuntaliitoksia ei ole perusteltu palvelujen tuottamisella.
Kaupunki on oikea yksikkö kunnaksi. Ne ovat oikeudenmukainen yksikkö toteuttamaan hyvinvointiyhteiskuntaa, koska niissä on tasaisessa suhteessa rikkaita ja köyhiä – paljon parempia kuin jos vaikkapa Kulosaari muodostaisi oman kuntansa ja Jakomäki omansa.
Elinkeinopolitiikassa kaupunki toimii keskenään kilpailevia kuntia johdonmukaisemmin. Pääkaupunkiseudun kunnat käyttävät enemmän energiaa yritysten houkuttelemiseen naapurin puolelta omaan kuntaansa kuin edistämään koko kaupungin menestystä.
Kaupungin kokoisen kunnan kannattaa harjoittaa työllisyyttä tukevaa asuntopolitiikkaa ja tarjota asuntoja myös pienipalkkaisille. Yksittäisen kunnan ei sitä kannata tehdä vaan toivoa, että köyhät ja sairaat hakeutuvat naapurikuntaan.
Kaupunkimme toimisivat siis paremmin ja oikeudenmukaisemmin sekä menestyisivät elinkeinopolitiikassaan, jos kukin kaupunki muodostaisi aina yhden kunnan.
Mutta toisaalta. Isoissa organisaatioissa syntyy aina byrokraattista tehottomuutta. Isoissa kunnissa minkään organisaation ei kannata tehostaa toimintaansa, koska haitat tulevat itselle ja hyöty jakautuu kovin laajalle. Ulkoa käskemällä taas toiminta ei tehostu.
Tolkuttoman isossa kunnassa demokratia muodostuu näennäiseksi. Yhdessä päättäminen vaihtuu mankumiseksi.
Kuntaliitosten hyödyt on kaupungeissa saavutettavissa myös metropolihallinnolla. Isot asiat päätetään isoissa yksiköissä ja pienet pienissä. Yksi hallinnon taso tulee lisää, mutta monta olevaa hallintohäkkyrää poistuu.
Osaoptimoinnilta voi vetää pohjan pois sillä, että valtaosa veroista kerätään seututasolla ja jaetaan peruskunnille asukasluvun tai jonkin muun kriteerin mukaan. Silloin kaikkien kannattaa ajaa koko kaupunkiseudun menestystä.
= = = =
Olin aikanaan kuntajakoselvittäjänä tekemässä epäonnistunutta esitystä Lahden seudun yhdistämisestä yhdeksi kunnaksi. Tulin vakuuttuneeksi, että hanke olisi onnistunut, jos olisin voinut esittää vanhojen kuntien jäämistä paikallishallintoyksiköiksi pitäjinä. Ollakseen uskottava tämä olisi vaatinut suorilla vaaleilla valittavia kunnanosavaltuustoja, mutta tähän ei laki venynyt. Pyysin turhaan keskustalaiselta kuntaministeriltä lainmuutosta. Mitä olisin halunnut tehdä, muistuttaa kovasti Keskustan myöhemmin ajamaa kotikunta – maakuntamallia.
Kaupunkien yhdistäminen kunniksi on huomattavasti helpompaa siirtymällä kaksitasoiseen hallintoon. On makuasia, kutsutaanko koko kaupunkia kunnaksi ja nykyisiä kuntia kunnan osiksi vai nykyisiä kuntia kunniksi ja kaupunkia metropoliksi.
Kansalaiset haluavat ymmärrettävästi ja oikeutetusti demokratiaa tutuksi tulleella nykyisten kuntien tasolla. Useimmat ymmärtävät, että koko kaupungin tasollakin on voitava tehdä päätöksiä ja todella harva kehtaa puolustaa kuntien välistä sosiaalista eriytymistä.
Siksi on realistisempaa toteuttaa kuntauudistus suurissa kaupungeissa kaksitasoisella mallilla.