Eläkeyhtiö Ilmarisella oli perjantaina vuotuinen eläkeseminaarinsa, jossa julkistettiin tutkimus eläkkeen riittävyydestä. Tutkimuksen näyte ei ollut aivan edustava otos, joten tuloksiin on suhtauduttava pienellä varauksella. Keskeinen tulos oli, että näinä vuosina eläkkeelle siirtyvien miesten eläkkeet ovat hyviä ja riittävät hyvään elämään, mutta naisten keskuudessa on paljon pienten eläkkeiden saajia. Tämä johtuu katkonaisista työurista ja ne taas johtuvat lapsista ja kotiäitiydestä, joka oli vielä 1970-luvulla paljon yleisempää kuin nyt.
Mitä tälle pitäisi tehdä?
Sinänsä koko eläkejärjestelmä olisi iso tulonsiirto miehiltä naisille, koska naiset elävät seitsemän vuotta miehiä vanhemmiksi ja molemmilla sukupuolilla on kuitenkin sama eläkeikä ja samat maksut. Jos olisi erikseen miesten ja naisten eläkeyhtiöt, jotka eivät rahoittaisi ristiin toisiaan, naisten eläkemaksut olisivat joko paljon suuremmat tai eläkkeiden ehdot huonommat.
Eläkejärjestelmä on myös suuri tulonsiirto lapsiperheiltä lapsettomille, koska koko eläkkeiden maksu perustuu suurimmalta osalta siihen, että seuraava sukupolvi maksaa edellisten sukupolvien eläkkeet. Rahastoinnin merkitys on tämän rinnalla vähäinen ja sen alkuperäinen tarkoitus on tasoittaa ikäluokkien kokoeroista johtuvaa vaihtelua. Jos meillä olisi eri eläkejärjestelmät lapsiperheille ja lapsettomille, lapsettomien eläkemaksut olivat suuruusluokaltaan kaksinkertaiset lapsiperheiden maksuihin nähden, koska nämä joutuisivat maksamaan sekä vanhempiensa eläkkeet että rahastoimaan täysimääräisesti omat eläkkeensä.
Pitäisikö kotiäitiyden ylipäänsä tai kotihoidontuen erityisesti kartuttaa myös eläkettä ja jos pitäisi, kuinka paljon?
Periaatteessa ansioeläkkeiden tulisi olla ansioeläkkeitä. Jos perheessä on yksi ansaitsija, kutsutaan häntä nyt yksinkertaisuuden vuoksi mieheksi, ja vaimo on jäänyt kotirouvaksi tukeakseen miehen uraa, perhe ansaitsee vain yhtä eläkettä, koska maksetaan vain yhdet eläkemaksut. Jos halutaan, että ansaitaan kahta eläkettä, pitää ottaa vapaaehtoinen eläkevakuutus. Suuri vääryys tässä kotirouvatapauksessa on, että eläke kuuluu kokonaan miehelle. Jos mies aikanaan päättää vaihtaa vaimon nuorempaan, avioliiton aikana ansaittu muu omaisuus jaetaan, mutta eläkettä ei jaeta. Esimerkiksi Saksassa eläke jaetaan vaimon ja miehen kesken. Näin pitäisi tehdä Suomessakin – toki niin, että jaetaan vain se osa eläkkeestä, joka on ansaittu avioliiton aikana. Vähän aktuaarista askartelua tämän toteuttaminen vaatii, koska vaimot elävät keskimäärin useita vuosia miehiään vanhemmiksi.
Entä sitten lapsen takia tulevat katkokset työurassa? Koska koko eläkejärjestelmä ei toimisi ilman lapsia, ei voi pitää hyväksyttävänä, että lapsettomat saavat samoilla maksuilla vielä parempaa eläkettä vain koska eivät ole itse osallistuneet eläkejärjestelmän turvaamiseen jälkikasvun avulla. Siksi on oikein saada eläkettä ainakin äitiys- ja vanhempain vapaan ajalta. Tuo korvaus voisi olla aika suurikin, koska ne lapset ovat maksajina välttämättömiä. Jos äitiysajalta koituvaa eläkettä ajatellaan palkkiona tulevasta eläkkeen maksajasta, korvauksen suuruuteen ei pitäisi vaikuttaa ansiotaso ajalta ennen äitiyttä tai isyyttä eikä se, jääkö itse kotiin hoitomaan lasta kotihoidon tuella. Voisi siis ajatella, että jokainen synnytetty lapsi nostaisi aikanaan eläkettä jollain kiinteällä euromäärällä, vaikka sadalla eurolla. Sadan euron eläkkeen ansaitsemiseksi tulee tehdä keskipalkkaista työtä noin kaksi vuotta.
Miten tämä on sitten käytännössä?
Vanhempainvapaakaudelta koituu eläkettä sen mukaan, kuinka suuri palkka on ollut ennen lapsen syntymää. Jotta saadaan sosiaalilainsäädäntö riittävän sekavaksi, tarkasteluajanjakso on tässä aivan erilainen kuin muissa etuuksissa. Tämä on minusta väärin kahdella tavalla. Se kuinka paljon eläkejärjestelmä hyötyy lapsesta riippuu lapsen tulevasta palkasta eikä vanhempien. Muodollisesti varmaankin Kela maksaa eläkemaksut eläkeyhtiölle, joten aktuaarisesti tämä on kunnossa eläkeyhtiöiden kannalta. Toinen ongelma on pahempi. Tässä kannustetaan, melkein pakotetaan, ensin opiskelemaan ja menemään opintojen jälkeen riittävän pitkäksi aikaa töihin ja tekemään lapset vasta sitten. Se on hölmöä työelämän kannalta ja erityisen hölmöä se on kansanterveyden kannalta. Ongelmana on liian korkeat synnytysiät eikä tätä ongelmaa pitäisi enää valtion toimin pahentaa. (Tuo eläke ei ehkä saa ketään lykkäämään synnytystä, mutta äitiyspäivärahojen riippuvuus synnytyksen lykkäämisestä voi kyllä saada)
Kotihoidon tuelta maksetaan pientä eläkettä. Vuosi kotihoidontuella parantaa eläkettä noin kymmenellä eurolla kuussa sitten aikanaan. Tämä ei kuitenkaan vähennä kansaneläkettä toisin kuin työeläke. Niinpä pienituloisten kohdalla tuo kymmenen euroa vastaa 20 euroa työeläkettä. Näin ollen se korottaa eläkettä yhtä paljon kuin työskentely 1400 euron kuukausipalkalla. Yllä olevan perusteella kotihoidon tuen ei oikeastaan pitäisi kartuttaa eläkettä, mutta tämä on kelpo järjestely. Ei pidä saattaa äitejä eläkeansaan. Kotihoidon tuen taso on vedetty hihasta. Sanotaan nyt vaikka, että kotihoidon tukea on alennettu eläkemaksun verran.
Olennaista on, että miehen ja naisen eläke pitäisi jakaa siltä osin, kun eläke on ansaittu avioliiton aikana. Tällä on merkitystä sekä avioeron sattuessa että enemmän ansaitsevan puolison kuollessa.