Talin golfkentän alue hyötykäyttöön
Valtuustoaloitteessa, jossa viraston mielestä on 42 allekirjoitusta ja kerääjien mielestä valtuuston enemmistö, esitetään Talin golfkentän kaavoittamista asuinkäyttöön. Tuo 47 hehtaaria on vuokrattu muodollista vuokraa vasten (vuokra taitaa olla luokkaa 0,008 euroa neliöltä kuukaudessa) pienelle suljetulle golfklubille. Alue on loistavien joukkoliikenneyhteyksien äärellä, jotka vain paranevat, kun raidejokeri valmistuu.
Viraston vastauksessa sanotaan, että maaperästä, tulvimisesta, kulttuurihistoriasta ja virkistysalueiden tarpeesta johtuen rakentaa voisi vain 11 hehtaarille, joihin saisi 500 – 1000 asuntoa. Jostain kumman syystä virkistysaluetta kuitenkin esitetään edelleen rajattavaksi varaamalla siitä alue yhdeksänreikäiselle golfkentälle.
Tässä vaiheessa varmaankin riittää, että alueelle päätetään rakentaa asuntoja ja tarkemmat rajaukset ja mitoitukset tehdään yleiskaavatyön yhteydessä.
Huono maaperä on argumentti rakentamista vastaan, mutta ei ylittämätön. Pikku-Huopalahtikin rakennettiin.
Minusta golfkentän alueelle voidaan rakentaa ja tulee rakentaa, mutta ei kokonaan, vaan osa alueella on vapautettava virkistyskäyttöön kaikille.
Jos tämä päätetään edelleen varata pienelle golfklubille, siitä tulee mittatikku, johon verrataan jokaista kaavoitettavaksi esitettävää aluetta. Saamme kuulla siitä jokaisen kaavoitusriidan kohdalla. Koska tämä kaavoitettavaksi esitetty alue on asukkaille arvokkaampi kuin golfkenttä ja koska golfkenttäkin on niin arvokas, ettei sille voi rakentaa, seuraa tästä loogisesti, ettei tätäkään aluetta pidä rakentaa. Onko tämä tai tuo alue virkistysalueena arvokkaampi verrattuna golf-kenttään.
Varmin tapa saada golfkenttä rakennetuksi olisi lahjoittaa maa golfseuralle. Seuraavana päivänä golfklubin hallitus olisi kaupunkisuunnitteluvirastossa vaatimassa omaisuutensa käyttämistä järkevästi. Myymällä se rakennusmaaksi voidaan saadulla rahalla tehdä kymmenen golfkenttää järkevämpään paikkaan.
Ratikkalinjojen 2,3 ja 7 nopeuttaminen
Pienillä toimilla esitetään kustannustehokkaita keinoja nopeuttaa ratikoiden kulkua. Kaistojen erottamista reunakivillä maalin sijasta ja pysäköinnin fyysistä estämistä paikoissa, joissa se on kielletty, mutta jotkut haluavat kuitenkin pysäköidä ja estää näin ratikan kulun. Vasemmalle kääntyvää varoitetaan takaa tulevasta ratikasta.
Selvityksessä on eräs asia, johon ei ymmärrys yllä. Muutoin ajan hintana käytetään sekä ratikalle aiheutuvia kustannuksia että matkustajien ajan hintaa (9,50 €/tunti, mäkkärin palkkojen luokkaa) mutta kun ratikka seisoo puoli tuntia odottamassa kiskoille jätetyn auton takana, hinta onkin pelkkä vaunun kustannus, 50 €/tunti. Tässä täytyy olla jokin väärinkäsitys. Tämän satunaisen aikamenetyksen arvonhan pitäisi olla selvästi suurempi kuin ennustettavan.
Tämä on yksi Oden kuningasajatuksista. Tosin golfkenttä on nytkin hyötykäytössä. Se on Helsingin parhaiten hoidettuja puistoja, ja sen puistokäytävät ovat kaikille avoimia yhtä turnauskesäviikonloppua lukuunottamatta.
Alue on lähellä Tarvonteitä, joten liikennemelu kuuluu.
En muuten itse harrasta golfia.
“Selvityksessä on eräs asia, johon ei ymmärrys yllä. Muutoin ajan hintana käytetään sekä ratikalle aiheutuvia kustannuksia että matkustajien ajan hintaa (9,50 €/tunti, mäkkärin palkkojen luokkaa) mutta kun ratikka seisoo puoli tuntia odottamassa kiskoille jätetyn auton takana, hinta onkin pelkkä vaunun kustannus, 50 €/tunti. Tässä täytyy olla jokin väärinkäsitys. Tämän satunaisen aikamenetyksen arvonhan pitäisi olla selvästi suurempi kuin ennustettavan.”
Kuinka paljon näitä kiskoille pysäköityjä autoja oikein viikossa on. Reunakivetykset haittaavat myös talvikunnossapitoa. Ja joskus ahtaassa paikassa voisi olla hyvä kouktta vähän raitiokiskojen puoletla. Tai oikeastan välttää pyörän osuminen kivetykseen.
Pysäköityjä autoja n todella paljon ja siitä on ratkoille suurta haittaa.
Osmo, anna nyt muidenkin harrastaa liikuntaa. 😀 Golf on ihan hyvä harrastus ja kenttä on sopivassa paikassa keskustassa asuvien kannalta. (Itse en golffaa.)
Käytän raitiovaunua aktiivisesti lähes päivittäin. Ongelma julkiselle liikenteelle ovat lähinnä bussit, joskus harvoin jakeluliikenne, mutta henkilöautot äärimmäisen harvoin. Lopettamalla keskustan sisäiset turhat bussilinjat ja siirtämällä muiden päättärit pois kantakaupungista, nopeutuu julkinen liikenne oleellisesti!
Sinänsä en ymmärrä
Kuinka paljon “todella paljon” on viikossa keskimäärin esim. viime vuonna?
Pikaisella googletuksella Helsingin kaupungin rakennusvirasto oli ainakin vuonna 2009 Suomen 25. suurin “maatila”. Kyseessä olevasta reilusta 400 hehtaarista lohkeaisi 11 ha rakentamista varten taatusti helpommin kuin lopettamalla Talin golfkenttä.
Nyt on kyse yhteiskunnallisesta keskustelusta ja “todella paljon” on aivan riittävän tarkka ilmaisu. Ei mielikuvien viljelyä saa mennä sotkemaan vaatimalla oikeita numeroarvoja. 😀
O.S:“Minusta golfkentän alueelle voidaan rakentaa ja tulee rakentaa, mutta ei kokonaan, vaan osa alueella on vapautettava virkistyskäyttöön kaikille.”
Olen osittain samaa mieltä. Tosin alue on jo nyt koko kansan virkistyskäytössä. Kesäisin alueen leikkipuistot, pyörätiet, niihin liittyvät kuntoilupysäkit, Talin urheilupuiston kentät ovat laajan kansanosan vapaassa käytössä. Samooin pulkkamäki talvisin on lapsille oiva ulkoilumuoto. Golfkentän alueella on laaja latuverkosto, joka on yhteydessä Pirkkolaan ja Paloheinään.
Golfseura pyörittää mittavaa juniorityötä, mikä on avoin kaikille halukkaille. Seura järjestää vuosittain vähintään yhden kansaivälisen , korkean tason turnauksen, mikä tuo mukavasti pöhinää Helsingin talousmarkkinoille.
Olisi sääli kurjistaa Mätäjoen hieno eliöstö ja siirtolapuutarha betonibunkkereiden väliin. Talin kartanon suojeltavat rakennukset ja tammivaltainen puusto ovat sinänsä harvinaista herkkua pääkäupunkiseudulla.
Jos alueelle on pakko rakentaa, niin samalla pitäisi golfkenttää laajentaa Talin huipun ja lahden suunnalle. Tässä projektissa tarvittaisiin myös kaupungin rahoitusta, jos kerran alueita vaihdetaan. Kysehän ei ole pelkästä maa-alueesta, vaan golfkenttärakentamisesta ja siihen kuuluvasta infrastruktuurista.
Talin huipulla taas tulee vastaan virkistysalueet frisbeegolfratoineen. Sinne ei kai muutenkaan voisi rakentaa asuntoja , koska pohja on vanhaa kaatopaikkaa ympäristömyrkkyineen. Siellä liikkuessa näkyy vanhoja betonijärkäleitä rautoineen, autonrenkaita, lasia ja mitä kaikkea voi kuvitella vanhanajan kaatopaikalta löytyvän. Onhan niitä yritetty peittää maamassoilla ja tiheällä puustolla, mutta rakennusten perustaminen olisi täysin mahdotonta.
Golfkentän laajennus olisi suuri mahdollisuus saada kenttään lisää mittaa ja urheilullista lisäarvoa.
Miksi vaatimus koskee vain golfkenttää? Siinä vieressä on joku siirtolapuutarhamökkikylä. Miksi se ei ole mukana vaatimuksessa? Laskisitko meille mikä sen alueen vuokratuotto neliölle kuukaudessa on? Paljonko siihen mahtusi asuntoja.
Talin kenttä on käytössä muillekin kuin golfareille mm. kävelyyn ja toivottavasti kohta hiihtoon. Mökkikylä on porteilla suljettu, eli rahvas ei voi edes kävellä alueen läpi. Alue on todellista riistoa muilta kaupunkilaisilta.
Toinen, golfkenttää järkevämpi, alue rakentamiseen olisi Takkatien ja Pajamäen välinen kallio. Siellä suojellaan venäjänaikaisia, käyttämättömiä juoksuhautoja. Eikö olisi arvokaampaa suojella Suomen hienointa ja perinteikkäintä gonfkenttää kuin käyttämätöntä sotatannerta?
Voisiko asian hoitaa nostamalla golfkentän vuokraa?
Yksi mielenkiintoinen visio Talin golfkentän alueelle olisi se, että sitä kautta linjattaisiin Munkkivuoren raitiotien jatko Pitäjänmäen asemalle.
Tällä parannettaisiin raitiotiehankkeen taloutta ja tuotaisiin houkutteleva joukkoliikenne uudelle asuinalueelle.
Lisää kysymyksiä:
Onko tutkittu Talissa pelaavien kunnallisverokertymää Helsingille? Uskallan väittää, että siellä kuntoilevat enimmäkseen nettoveronmaksajat. Onko mahdillista, että Talin kentän rakentaminen lisää segregaatiota?
Kannattaako nettoveronmaksajat ajattaa pelaamaan Espoon ja Kirkkokkonummen kentille? Ja pidemmällä aikavälillä ajaa heidät myös asumaan (ja maksamaan veronsa) lähemmäksi kenttiä?
Kesäviikkoina voi olla 0, lumiviikkoina satoja.
Raitiovaunuraportti kertoi väärinpysäköinnistä:
Väärinpysäköintitilastot kertovat vakavasta ongelmasta, sillä vuosina 2011 ja 2012 tilastoon on merkitty 1088 kpl häiriötä aiheuttanutta väärinpysäköintiä (kuva 12). Ongelmien vakavuus vaihtelee lyhyestä muutaman minuutin viiveestä pidempiaikaiseen varareitin käyttöön. Kaikki lyhyemmät häiriötilanteet eivät välttämättä näy tilastoissa.
Lisää täältä: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsl01/kokous/2013341–6‑1.PDF
Hyvä linkki.
Siinä ehdotetaan eri paikkoihin erilaisia ratkaisuja. Raportissa oli kuva jäteautosta raitiovaunun tiellä. En oikein tajua, millä Soininvaaran reunakivetyksellä tuo ongelma ratkaistaisiin. Mutta aika useinhan ne tarjotut ratkaisut ovat edustaneet “one size fits all” ‑tyyppisiä.
Kyllä, ja varsinkaan se ei näy että raitiovaunu matelee esim. Tehtaankadulla, kun autojen kyljet on niin lähellä että kuljettaja sihtaa josko siitä mahtuisi. Jotain myös kertoo se että kolmonen tästä huolimatta kolaroi HSL:n kattavien tilastojen mukaan keskimäärin noin 15 kertaa vuodessasa pysäköidyn ajoneuvon kanssa.
Pysäköintipaikat semmoisissa paikoissa jonne ei mahdu pysäköimään pitää poistaa, ja jos jonnekin ei mahdu pysäköimään niin se on syytä myös fyysisesti estää. Tämä on niin kaupungin, ratikkamatkustajien kuin vähänkään huolimattomien autoilijoiden etu.
Talin golfkenttä kuuluu Helsinkiin niinkuin Malmin lentokenttäkin, ne ovat osa Helsingin toimivaa historiaa. Hienoa että näin keskellä kaupunkia on tällainen pelikenttä hienossa ympäristössä, jonne myös kaupunkilaiset pääsevät ulkoilemaan.
Eri asia on, että tällaisella kentällä pelaavilta pitää periä kunnollinen korvaus alueen käytöstä.
Lautakunnalle esiteltävässä raportissa (http://www.hel.fi/static/public/hela/Kaupunkisuunnittelulautakunta/Suomi/Esitys/2014/Ksv_2014-02–04_Kslk_2_El/8BA54E3B-3458–4B21-BE04-C9340E65E6C4/Liite.pdf) kerrotaan sivulla 22 seuraavaa:
“Väärinpysäköintitilastot kertovat vakavasta ongelmasta, sillä vuosina 2011 ja 2012 tilastoon on merkitty 1088 kpl häiriötä aiheuttanutta väärinpysäköintiä (kuva 12). Ongelmien vakavuus vaihtelee lyhyestä muutaman minuutin viiveestä pidempiaikaiseen varareitin käyttöön. Kaikki lyhyemmät häiriötilanteet eivät välttämättä näy tilastoissa.”
Merkittäviä häiriötilanteita on siis useammin kuin kerran päivässä.
Eli aletaan rakentamaan pientaloja keskelle peltoja, kaukana raideliikenteestä? Tätä Espoo yritti Histassa, mutta tyrmäys tuli mahdollisimman korkealta taholta. Jätetään Haltialan pellot reserviksi odottamaan sitä päivää, kun rakentamisen paine on kasvanut niin suureksi, että esimerkiksi niiden kautta kaavailtu lentoaseman metro toteutuu.
Sitä ennen kannattaa rakentaa pienen piirin eksklusiivisessa käytössä olevat aidatut alueet, jotka ovat valmiiksi hyvien tai pian toteutumassa olevien liikenneyhteyksien varrella. Tyylin Talin Golf-kenttä ja Malmin lentoasema.
Taidat tarkoituksella hämätä lukijoita linkkamalla golfkentän vuokraamisen alihintaan pienelle kerholle ja alueen rakentamisen asunnoiksi. Nuo kaksi tulisi käsitellä erillisinä asioina.
Noin keskeisen alueen vuokraamiseen alihintaan pienelle kerholle ei oikein löydy järkeviä perusteita. Näyttää ilmeiseltä, että Helsingin herrakerho jakaa tässä huomattavia etuuksia itselleen. Jotain painoarvoa perinteilläkin on, mutta nykytilanne saattaa jo olla kohtuuton.
Toisaalta Talin kenttä on ainakin maaseudulta katsoen yksi erittäin tunnettu, Helsingin arvostusta lisäävä, ja jo historiallinenkin kohde. Miksi ihmeessä Helsingin pitäisi rakentaa tuollaiset kaupungin keitaat umpeen? Haluaako Helsinki niittää mainetta kaupunkina, joka tuhoaa tunnetuimmat maamerkkinsä? Tilannetta voi korjata myös tekemällä golfkentän käyttö kaikille tasapuoliseksi.
Rakentaminen on sitten toinen juttu. Näköjään Helsinki haluaa kasvaa ja tiivistyä hinnalla millä hyvänsä. Mitäpä siihen muilla on sanomista. Varmaankin Talin neliöistä saa enemmän rahaa irti, tai enemmän väkilukua irti, jos niitä ei pidetä golfkenttänä. Sama koskee tietenkin montaa muutakin aluetta. Esimerkiksi Keskuspuistossa on paljon tuottamattomia neliöitä. Samoin Suomenlinnassa, Ullanlinnan rannassa, Korkeasaaressa, Linnanmäellä, Olympiastadionilla, Esplanadin puistossa, Vanhankaupunginlahden rannoilla ja Malmin lentokentällä (ups, tätä viimeistä ei pitänyt mainita, kun se on kai kokoomuksen leikkikentä, ja vihreiden hampaissa jo muutenkin). Kai väkiluvun kasvattaminen on Helsingissä tärkeämpää kuin noiden alueiden “tuottamaton” virkistys- ja muu käyttö. Kaikki panokset Helsingin väestötiheyden “parantamiseen” vain. 😉
Niin, tarkoitus oli vain sanoa, että voisi olla fiksumpaa käsitellä Talin historiallisen golfkentän käytön ongelmat, ja toiaalta halut löytää uusia rakennettavia alueita kaupungin väkiluvun kasvattamiseksi kahtena erillisenä kysymyksenä. Vaikka golfkentän käyttöä järkevöitettäisiinkin, asunnot voi ehkä rakentaa vähemmällä tuholla muualle.
Et voi verrata Esplanadin puistoa sulojetun kerhon golfrataan. Espalla on aiknakin tuhat kertaa enemmän käyttäjiä vuodessa suhteessa pinta-alaan ja sinne sdaa mennä kuka hyvänsä.
Onneksi näyttää löytyvän viisaita ja kaukokatseisia vaikuttajia valtuustosta. Ihmettelen vaan, miksi Kaivopuistoa ei ole kaavoitettu kovan rahan asunnoille. Nythän se on lähinnä koirankusettajien käytössä. Mitä nyt URSA pitää siellä tähtitorniansa Suomen arvokkaimmalla tontilla. Paljonkohan mahtavat maksaa vuokraa kaupungille, mokomat marsilaisten kyttääjät?
On kai helpompi hermostua golffaajille kuin URSAlle tai vihreiden sydäntä lähellä oleville siirtolapuutarhaajille.
Naiivi luulisi että samaa tilaa haaskaavat, mutta ei taida poliitikko ajatella samalla tavalla.
Hetkinen. Ursan tähtitorni vie tilaa pari aaria ja varmaankin museovirasto puuttuisi asiaan, jos joku esittäisi sen purkamista.
Todennäköisesti enemmän kuin 0,008 euroa/neliö/kuukausi.
Kyllä tulevan Talin asuinalueen tulevasta julkisesta puistosta voidaan vuokrata golfseuralle joku puoli hehtaaria minigolfkentän ja kioskin pyörittämiseen, todennäköisesti vielä ihan sopuhintaan. Kaikenlainen toiminta kun on vain plussaa kaupungissa, kunhan vain sivuvaikutukset pysyvät kurissa.
Nyt kun keskustellaan kait Talin golfkentästä, ei pitäis kait viitata Viikin peltoihin. Pari sataa peltohehtaaria keskellä kaupunkia, valtion omistuksessa, liikkuminen pelloilla sulan maan aikana kielletty, talvella liikkumista haittaa pitkin poikin preeriaa vedetyt piikkilangat. Maatalouskeskuksen alueella liikkuminen kielletty vuoden ympäri. Tämä vihreä keidas on jostain syystä oikea vihreä silmäterä. Varmasti jos mikä Maatalous Metsätieteellinen tiedekunta tätä hallinnoikaan, saisi alueeseen omistusoikeuden, samalla kellonlyömällä siirtäisi toiminnan jonnekin Siuntioon ja rahastaisi rakennusoikeudet.
Olisi äärimmäisen lyhytnäköistä rakentaa Malmin lentokenttä. Keskellä kaupunkia tarvitaan nyt ja vielä enemmän tulevaisuudessa kenttä pienkoneille ja ja helikoptereille pelastuskäyttöön, kiireisille liikemiehille ja varakentäksi Helsinki-Vantaalle.
Kaupunkisuunnittelu ei ole pelkkien asuntojen rakentamista, tarvitaan erilaista toimintaa, virikkeellistä ympäristöä ja avaria tiloja.
Hetkinen, hetkinen. Kai Museovirastolla on sanansa sanottavana myös ainutlaatuisesta golfkentästä. Ihan niinkuin vaikka Säätytalosta. Vaikka kummassakin kävijöitä hiukan rajoitetaan…
Minulle, Talissa toimivan seuran jäsenenä, Osmon kommentit maanvuokran alhaisuudesta ovat tervetulleita. Nykyisellään kentällä on pelaajia ruuhkaksi asti ja pelivuoroja pitää etukäteen varat. Ikävää. Tehdään niinkuin Lontoossa jo vuosikymmeniä sitten: yksityistetään ja peritään markkinavuokra. Lontoossa pelimaksu nousi jo silloin näin keskeisillä paikoilla olevilla kentillä 700‑1000 puntaan/kierros. Olisi tilaa.
On kyllä hassua, että Helsingissä on pulaa tonttimaasta. Jos Helsinki sijaitsisi Saharan autiomaassa, olisi varmaan pulaa hiekasta.
Kaupunkihan on suurimmaksi osaksi metsää ja rakentamatonta joutomaata.
Ja mikäs virasto estäisi siirtolapuutarhojen aiheuttaman haaskauksen lopettamista?
Valokuvia tontipulan vaivaamasta Helsingistä:
http://www.helsinki.fi/viikki/images/ilmakuvat/viikin_pellot.jpg
http://mw2.google.com/mw-panoramio/photos/medium/20409456.jpg
Maassa vallitsevan nälänhädän ja puupulan takia maa on valjastettu maanviljelyyn ja metsätalouteen.
Talin tärkeyttä arvioidessa kannattaa vilkaista kerhon jäsenluetteloa eri vuosikymmeniltä..Hallituksen jäseninä ovat olleet mm. Jan Vapaavuori (nyk. VN) ja Anssi Rauramo (nyk. LV)
Golf on erinomainen ulkoiluharrastus ja sitä harrastaa koko ajan enemmän muukin kuin “eliitti”. Välineintensiivisyyden vuoksi kentälle tuskin mennään joukkoliikenteellä ja harvoin clubilaisia asuu viereisellä asuinalueella. Golf aiheuttaa myös sivullisille vaaratilanteita ja sille varatuille viheriöille ei voi eikä saa mennä ottamaan aurinkoa tai ulkoiluttamaan koiraa. Niimpä tässä onkin Uudenmaan pikkukaupungeille ja taajamille oiva kilpailuvaltti. Sinne laajat golfkentät sopivat erinomaisesti!
Talin golfkenttä on valtava kaikkiin muihin virkistysalueisiin kuten KAivopuistoon tai muihin keskellä kaupunkia oleviin puistoihin verrattuna ja pienen valtaeliitin käytössä veronmaksajien rahoilla. Sinne pitää kyllä saada asuntoja joista pk-seudulla on pulaa. Soininvaaran argumentit että se toimii muuten ennakkotapauksena NIMBY-porukoile on ihan perusteltua.
Käsittämätöntä tämä “tiivistäminen” kantakaupungissa ja vielä vapaina olevilla “virkistysalueilla”. Käyttääkö OS ja lautakunta tässä ajassa kaiken vielä vapaanaolevan maa-alueen nyt? Millä oikeudella? Eikö tuleville polville pidä jättää myös joitain alueita silloisen tarpeen mukaiseen käyttöön? Luulisi, että kehäradan ja metron (vast) reiiteiltä otettaisiin asumis/toimtilakäyttöön sopivimmat alueet ensin?
Siksihän niitä joukkoliikenneratkaisuja on haluttu!
Haloo — miksi maankäytöstä ja kaavoituksesta ei voi sopia metropolialueella tyyliin mitä nyt kuntauudistuksessa ajetaan?
Asuinkunnan ja työpaikkakunnan välillä tuloverojen jako puoliksi olisi paljon tehokkaampi tapa ohjata kehitystä kuin kuntien pakkoliitokset. Kummasti toimintaan tulisi järkevyyttä!
Tuo pelkkä golfkentän rakentaminen on vähän kunnianhimotonta, joskin se on yksi ongelma, joka rajoittaa koko auleen käyttöä asumiseen.
Mielestäni samalla kertaa pitäisi tarkastella koko Ison Huopalahden alueen rakentamista, mukaanlukien Veron ravirata ja Pitäjänmäen aseman eteläpuolella oleva teollisuusalue. Alueelle pitäisi kaavoittaa niin paljon asuntoja että paalutukset ja maanvaihdot kannattaisivat. Turun väylä pitäsisi bulevardisoida ja samalla Munkkivuoren ratikan voisi vetää alueen halki Leppävaaraan asti.
Ok, siinä tapauksessa Keskuspuisto ja Vanhankaupunginlahden rannat joutavat kai ensimmäisinä rakennusmaaksi, ja muut vähän myöhemmin. Hyvä säkä kun isoimmat saadaan rakennettua ensimmäisinä ja muut vasta myöhemmin, eniten tiivistävässä järjestyksessä. Talin golfkenttä kannattaa avata kenelle hyvänsä jo tässä vaiheessa. Olympiastadionillekin voisi moni haluta juoksentelemaan tai vain istuskelemaan. 😉
Jos raportti on oikeassa, niin linja-autojen aiheuttama haitta on käsittömättömän suuri! Viimeisen vuoden aikana olen joutunut odottamaan spårassa hetken yhden venäläisen henkilöauton takia Bulevardilla. Sen sijaan bussit hidastavat spåran kulkua viikoittain.
Käytännössä en voi ottaa töistä kotiin teoriassa nopeinta kolmosta, vaan joudun kävelemään pidempään kympille, koska kolmosen reitti Kampissa tökkii todella pahasti. Ainoa syy tökkimiseen ovat bussit.
Eli kun aurauksia ei enää hoideta asiallisesti, niin syntyy ongelmia. Kannattanee keskittää vähät auraukset spåra‑, ei bussireiteille.
Eihän niitä katuja pysty auraamaan, kun ne on reunustettu pysäköidyillä autoilla. Toista on Tukholmassa, jossa on vakituinen siivouspäivä, jolloin kadulla ei saa pysäköidä.
Komppaan tätä. Muualla, esimerkiksi Lontoossa, on raivattu kaupunginosia pois letokenttien tieltä. Lontoo on hyvä verrokki, koska Suomi on liikenteellisesti samassa suhteessa Keski-Eurooppaan kuin Helsinkikin..
Osmo, minusta tuntuu, että avauksesi meni puihin tällä kertaa. Kukaan ei oikein tue tätä kuningasajatusta. 😀
Kukaan ei tue? 42 valtuutettua tuki tekemällä asiasta aloitteen.
Jos asuntojen rakennushankkee halutaan toteutuvan , niin se on hoidettava hyvää hallintotapaa noudattaen. Ei “politbyroosta” ylhäältä käskyttäen viisivuotissuunnitelman hengessä.
Vaan yhteistyön pohjaksi golfkentän sidos- ja vaikuttajaryhmät luovat kentän laajentamis- ja kehittämissuunnitelman meren ja saman suunnan ulkoilualueille. Toiminnalle määritellään hintalappu, johon kaupunki sitoutuu omalla huomattavalla panoksellaan.
Nykyinen puistomainen kenttä saisi uuden vaikuttavan lisän meren rannalle tehdyistä väylistä, jotka välillä nousevat rinnemaastoon.
O.S:n esittämät toimenpiteet ja asenteet ovat kuin keskiajalta tai neuvostoliitosta. Eikä demokratiaakaan pidä luulla enemmistövallaksi vaan se on erilaisten intressiryhmien välisten tarpeiden yhteensovittamista.
Golf-kenttien ongelma on, että ne eivät ole virkistysalueita eikä puistoja. Jos saa golf-pallon päähän, hengenlähtö on jopa todennäköistä.
Goffarieden on vähän vaikea ymmärtää tätä käyttöeroa, heidllä kun lähdöt porrastetaan ja muutenkin riski tunnistetaan säännöissä.
Kaupunkikentillä on oma olemassaolon oikeutuksensa maisemaelementtinä ja norisoharrastuksen mahdollistajana. Alhaiset maavuokrat taas ovat perintöä historialliselta ajalta, jolloin kenttää rakennettiin.
Minusta Talin golf-kenttä, Malimin lentokenttä ja Santahamina ovat nykykäyttössään osa sitä toivottua kaupunkikulttuuria.
Santahamina kaupunkikulttuuria?
Talin golfkentän muuttamista asuinkäyttöön voi perustella seuraavasti:
(1) Kenttä on vain harvojen (so. suljetun golfklubin jäsenten) käytössä.
(2) Kentästä maksetaan naurettavan pientä vuokraa kaupungille, verrattuna tilanteeseen, jossa kenttä olisi vuokrattu asuintonteiksi.
(3) Kenttä sijaitsee hyvien kulkuyhteyksien päässä. Raideliikenne voidaan järjestää Munkkivuoreen jatkettavan sporan tai Pitäjänmäen juna-aseman syöttöliikenteenä.
On varsin luontevaa, että golfklubin jäsenet puolustavat nautintaoikeuttansa. Kun laajentuva kaupunki tarvitsee rakennusmaata uusien kaupunkilaisten asuttamiseen, on luontevaa, että tällaiset nautintaoikeudet jäävät historiaan.
Eli noin vuosina 1500–1920 oli historiassa vaihe, jolloin asiat olivat tässä suhteessa paremmin. Mitä silloin oikein tapahtui?
Mutta kai viereistä aidalla suljettua siirtolapuutarhaa voi verrata läpikävelyn ja hiihtämisen mahdollistavaan sekä myös vieraspelaajille avoimeen golfrataan? Miksi et tee tätä?
Olen aiemmissa kannanotoissani arvbostellut sitä, että julkista viharaluetta yksityistetään suljetuiksi siirtolapuutarhoiksi. Kaupunkisuunnittelulautakunnassa meitä kuitenkin velvoittaa valtuuston tahto lisätä niitä. Nyt taas valtuutettujen enemmistö on tehnyt aloitteen Talin ottamisesta asumiskäyttöön.
Tästähän taitaa tulla jokatalvinen keskusteluaihe…
Mitenkäs on — onko kukaan ruvennut miettimään uusia konsteja lumen kanssa toimimiseksi — vain jatketaanko suurruhtinaskunnan aikaisilla keinoilla ja itketään miten ilkeät yksityisautoilijat pilaavat tämänkin aisan?
Voisi ottaa käyttöön Tukholman mallin. Kaduilla on viikoittainen siivouspäivä, jolloin autot pitää siirtää muualle. Näin saataisiin myös nämä käyttämättömnänä seisovat autotkin pakotetuksi pois kaduilta siksi aikaa, kun omistaja viettää talvea ulkomailla.
Po. “42 populistia kalasteli ääniä seuraavia vaaleja varten.”
Miten sen nyt näinpäin meni? Meri-Rastilassa populisteiksi kutusuttiin niitä, jotka puolustivat viheraluietta rakentamiselta ja nyt populisteja ovatkin ne, jotka haluavat ihmisille asuntoja.
‘Ei “politbyroosta” ylhäältä käskyttäen viisivuotissuunnitelman hengessä.’ (eemil)
Tässähän päätöstä on ajamassa demokraattisesti valitun kaupunginvaltuuston enemmistö. Se byrokraattinen, autoritaarinen politbyroo on kiistassa toisella puolella.
Ei ole kovin otollinen paikka rakentaa. Jos pakko on, niin mallia pitäisi ottaa Espoon Mankkaalta. Siellä suljetun kaatopaikan päälle saatiin aikaan kokonaan uusi golfkenttä.
Vastaavasti puolet nykyisestä Talin golfkentästä voidaan siirtää Talin kaatopaikan päälle ja viereen, toinen puoli voi olla nykyisiä tulvavaaran uhkaamia greenejä. Samalla saadaan ympäristöongelmia aiheuttava kaatopaikka viimein nykysäädöksiä vastaavaan kuntoon.
Jos nykyisestä golfkentästä nirhaistaan puolet pois, pitäisi kai tasapuolisuuden vuoksi ottaa Talin siirtolapuutarhasta myös puolet pois? Kyseinen alue on golfkenttää paremmin joukkoliikenneyhteyksien ääressä, tulvat eivät uhkaa ja Pajamäen kupeessa maaperäkin on parempaa rakentamiseen. Parhaillaan Helsingin kaupunki suunnittelee omistamalleen maalle Vihtiin 25 hehtaarin siirtolapuutarhaa. Sinne pitäisi siirtää, täsmälleen samoilla perusteilla kuin golfkenttäkin. Enemmän taitaa muuten olla julkista virkistyskäyttöä golf-kentän alueella kuin siirtolapuutarhassa.
Ottakaa nyt selvää faktoista. Kenttä ei ole suljettu vaan avoin. Perjantaista sunnuntaihin ei ole mitään rajoitteita pelaamisen suhteen, paitsi tasoitusrajoitus, kuten muillakin kentillä. Vuoden 2013 pelatuista kierroksista ( n. 26.000 kierrosta) vieraspelaajat pelasivat 9.000 kierrosta. Siis 33% kaikista peleistä. Yhteensä kentällä pelasi 5.500 eri pelaajaa joista 4.600 oli vieraita. Kenttä ei ole suljettu vaan päinvastoin.
Arkisin ma-to pääsee pelaamaan ennen klo 14.00 tai sitten klo 18.00 jälkeen ilman mitään muita rajoitteita. Lisäksi mainittuina jäsenille varattuina aikoina, jotka ovat yhteensä vain 16 tuntia. viikossa, pääsee kentälle pelaamaan jäsenen kanssa.
Harjoitusalue on auki 24/7 kaikille halukkaille.
Tämä on faktaa ei mutu-juttuja
Ongelmna ei ole vain se, kuka pääsee golfia pelaamaan vaan puoli neliökilometriä keskeistä kaupunkimaata äärimmäisen tehottomassa käytössä.
Kun linkitin Facebookissa tämän Osmon blogikirjoituksen, jossa kannatit Talin golfkentän kaavoittamista asunnoiksi, ja ilmoitin kannattavani Soininvaaran ehdotusta, tämä linkitys poiki vilkasta keskustelua.
Vasemmistolainen tuttavani kiteytti hyvin osuvasti: poliitikot voivat ehdottaa asuntopulan ratkaisuksi jonkin sellaisen kaupunkimaankäyttötavan kaavoittamista asunnoiksi, joita omat äänestäjät eivät käytä. Vääräleukainen kovan linjan kokoomuslainen voisi ehdottaa pyöräteiden kaavoittamista, köyhä, kommunisti tai commonisti taas ihmettelee sitä, miksi yhdelle pelille varataan ekslusiivinen (ja vielä railakkaasti naurettavan alhaisella maanvuokralla subventoitu) maankäyttöoikeus Helsingissä.
Kyse on niukkuudesta. Asuntojen ja kaavoitettavan maan niukkuudesta, ja Talissa olisi sitä kaavoitettavaa maata. Ja tulisi hieno kartanomiljöö paljon nykyistä laajemman väestön käyttöön, joten kaikki voittaisivat, paitsi golfarit.
Helsingissä on kymmeniä tuhansia asuntoja tyhjillään, joten ongelmana ei ole ainoastaan asuntojen puute. Asuntoja on, mutta niitä ei ole tarpeeksi vapaana. Olen ehdottanut aikaisemminkin, että tyhjänä pitämistä pitäisi verottaa vastaavanlaisen asunnon käyvän markkinavuokran verran, ei vuokraamisesta, paitsi sitten kun pyydetään markkinahinnan ylittävää vuokraa, jolloin tämä markkinahinnan ylitys tulisi verottaa sataprosenttisesti.
Tätä toinen tuttavani kommentoi, että valtion ei pitäisi säädellä sitä, miten omaisuuttaan käyttää, ja tämä säätely sotii hänen vapausoikeuskäsityksiään vastaan. Jotta tälle käsitykselle voisi esittää tyydyttävän vasta-argumentin, pitää tarkastella oikeuksia ja arvoja, asettaa ne hierarkkisiin suhteisiin.
Golfin pelaaminen voi olla kivaa, ja ihan kivaa se onkin, satun sen tietämään, sillä olen sitä kokeillut muutamia kertoja. Omistaminenkin voi olla kivaa, vähän niinkuin vaikka hellyyden saaminen tai suklaan syönti. Hellyyttä ei kuitenkaan voi taata millään lainsäädännöllä, korkeintaan sen vastakohdan eli väkivallan voi kriminalisoida. On siis olemassa oikeuksia, joita voi korkeintaan edistää, ei taata. Jos väitän, että minulla on oikeus syödä suklaata, tämä väittämä ei kelpaa julistukseksi. Minulla on toki oikeus sitä syödä, omilla rahoillani, muiden estämättä, mutta en voi vaatia valtiolta valtiollista suklaatehdasta tai edes yhtä suklaalevyä.
Kun perustuslaissa taataan jokaiselle katto pään päälle, asunnon omistamista ei voida taata, koska tuolloin pitäisi taata jokaiselle kansalaiselle sellainen tulotaso että omistaminen olisi mahdollista, tai sitten asumisen tulisi olla kokonaan ilmaista, jolloin se kustannettaisiin kokonaan verovaroista.
Omistaminen ei ole perusoikeus, asuminen on. Perusoikeudet ovat jotakin, joka on itseisarvoista ihmisarvoisen elämän toteutumiselle, kuten esimerkiksi asuminen. Omistaminen on väline asumisoikeuden toteutumiselle, meidän verotusjärjestelmämme sanelema käytännöllinen ratkaisutapa asumiseen.
Olen päättänyt korjata tämän väitteen aina kun joku sen esittää. Ei ole.
Helsingissä on vajaat 30 000 sellaista asuntoa, jossa kukaan ei asu vakituisesti. Ne ovat kyllä käytössä. Niissä asuu opiskelijoita, kansanedustajia, henkilöitä, jotka ovat kirjoilla muualla (esim. Tallinna), mutta joilla on kakkosasunto Helsingissä ja niin edelleen. Tyhjillään on vanhusten asuhntoja, kun nämä ovat päätyneet pitkäaikaishoitoon. Niiden vuokraaminen on tehty mahdottomaksi sillä, että vuokra konfiskoidaan hoitomenoiksi.
Näinhän on tehty kaikissa sivistysmaissa jo ajat sitten.
Markkinahinnoista huolimatta jäsenhakemus kunkin maan prestige-seuroihin on syytä jättää heti kun vauva syntyy 🙂
Totta. 42 valtuutettua on aina… 42 valtuutettua.
O.S. ei taida harrastaa bongausta. Talin golfkentällä saattaa nimittäin nähdä joskus albatrossin. Toinen paikka, jossa Helsingissä voi bongata albatrossin on luultavasti Pohjoinen Rautatiekatu 13.
Se mitä O.S. toteaa että jos golfkenttä lahjoitettaisiin golfkerholle. On epäilemättä totta. Pitää myös muistaa että Helsingin kaupunki “myi” golfkerholle pilkkahintaan rakennuksia. Yksi rakennuksista ei kelvannut kerholle koska oli kovin kovin huonossa kunnossa. Talo myytiin erikseen. Tämän rakennuksen hintapyyntö oli lähes sama kun kerholle “myydyt” rakennukset yhteensä. Niin onhan tässä toiminnassa jotain todella outoa.
Mutta jos valtuutetut vaivautuisivat tulemaan etsimään Pitäjänmäeltä muita vihreitä nurmialueita kun jalkapallokentät ja golfkenttä niitä ei kyllä ikävä kyllä ole.
Ja kun valtuutetut haluavat väkisin Pitäjänmäelle asuntoja kaavoittaa.
Johtunee varmaan siitä ettei sinne entiseen Sipooseen kukaan halua kaavoittaa tai rakentaa kun siellä on ei mitään!!!
Niin olisiko käytettyjen autojen keidas Pitäjänmäen seisakkeen vieressä mainio lähtöpiste. Siitä sitten radan vartta pitkin Espoon rajalle asti. Tiestö ja kunnallistekniikka valmiina.
Alueella olevat yritykset voitaisiin siirtää näppärästi Valimon seisakkeen alueelle. Joissa on ”tilaa vuokrataan” lakana lähes jokaisen kiinteistön seinässä.
Muita mahdollisia asuinalueita olisi vaikka Tuomarinkylänkartanon seutu siinä ihan Tuusulantien vieressä. Ratsastuksen harrastajia varmasti siellä vähemmän kuin Talissa golfaajia.
Hienoa että Talin alueen käyttöä (myös) asuinrakentamiseen halutaan edistää ja selvittää! Tosin rakentamisen ei tarvitse merkitä golfkentän pois siirtämistä, sillä jo pelkästään tiivistämällä Talinrannan, Munkkivuoren ja Talin tennishallin alueet sekä Turunväylän varsi kaupungimaiseksi saataisiin asuntoja tuhansille ihmisille ja Talin alue golfkenttineen voisi säilyä edelleen suurilta osin nykyisessä virkistyskäytössä.
Mites tosiaan toi siirtolapuutarha, eikö sitä vastaan käy ihan samat argumentit eli halvalla vuokrattu, pienelle porukalle ja suljetuhko käyttö.
Jep. Lisäksi tuo kesäviikon nolla oli vähän liioittelua, sillä viime vuosina on tullut myös uusi ongelma: autot ovat kasvaneet paitsi pituutta, myös leveyttä. Ahtaimmilla paikoilla ei mahdu pysäköimään leveää citymaasturia niin, että ratikka pääsisi ohi, vaikka paikka olisikin laillinen. Rakennusvirasto ei suostu maalaamaan paikkoja katuun, joten paha siitä on syyttää auton kuljettajaakaan, jos liikennemerkki sallii pysäköinnin ja auto on jätetty nätisti jalkakäytävän viereen.
Olen kovasti yrittänyt puhua siitä, että paikat maalattaisiin katuun, mutta ei sille kukaan mitään tee. Se ei maksa juuri mitään, mutta ehkäisisi ongelmia.
Tilannetta ei auta myöskään se, että ratikatkin kasvavat leveyttä; uudet Articit ovat 10 cm leveämpiä kuin vanhempi kalusto.
Pitäjänmäellä on toimistotaloja tyhjillään kymmeniä tuhansia neliöitä, keskustassa ja lauttasaaressa lisää. Säästyisi niin golf kuin lentokenttäkin jos virkamiehiä hieman ohjattaisiin asiassa, joku strategia voisi olla ihan kiva juttu.
Viikin pelloilla on kuitenkin huomattava virkistysarvo. Henkilökohtaisesti Viikki merkitsee minulle ainoaa paikkaa jossa olen nähnyt lehmän muuten kuin kulkuvälineen ikkunasta.
Viikin peltojen ympärillä sijaitsevilla asuinalueilla on sen sijaan runsaasti tiivistysvaraa. Pihlajamäki ja Myllypuro ovat enimmäkseen pusikkoa. Lisäksi Lahdenväylällä on huomattavat suoja-alueet, ja sen itäpuolella Vanhankaupungin ja Viikin välissä on teollisuusalue.
Mieluummin haluaisin asua tiheässä lähiössä hyvine palveluineen, jonka vieressä on laajat pellot ja metsät, kuin lähiössä, jossa on yksi talo hehtaaria kohti eikä palveluita, mutta ei myöskään minkäänlaisia ulkoilualueita vaan joka suuntaan samanlaista 4 000 as/km2 lähiömattoa.
Juuri näin, kyllä sinne Osmokin ja lautakunnan jäsenet pääsevät pelaamaan kunhan on green gard plakkarissa. Vai onko sekin syrjintää kun vaaditaan green gard ?
En ymmärrä pointtia suljetusta piiristä. Pitäisikö jokaisen päästä jäseneksi vapaamuurari- looshiin , rotareihin tai leijoniin? Samoin golfpelaajat maksavat harrastuksensa itse.
Ainoa kysymys , mikä vaatii tarkistamista ovat raha-asiat ja ne voi ratkaista laajennuksen ja maa-alueiden vaihdon yhteydessä.
Demokraattisesti valittu enemmistö ei edusta demokraattista päätöksentekoa jos päätökset sanellaan huomioimatta kohteena olevan oikeuksia.
Olisiko tämä mahdollista korjata, kun kuussakin on käyty yli 40 vuotta sitten? Säädettäisiin erikseen, että oman asunnon vuokratuotosta saisi periä hoitomaksuna enintään jokun tietyn summan.
Miksi väität kenttää suljetuksi kun se ei sitä ole?
Miksi jätät suojeltujen rakennusten vaikutuksen kaavoitukseen huomioimatta?
Miksi välttelet kysymystä siirtolapuutarhoista tai keskuspuistosta?
Miksi sinne Sipooseen ei nyt rakenneta kun ne maat oli pakko vain muutama vuosi sitten anneksoida tällä samalla verukkeella?
Onko Mankkaan uusi golf-kenttä sitä epäreilua kermankuorintaa ja veronmaksajien houkuttelua joka pitää saada keskiketetyllä hallintohirvityksellä kuriin?
Onko nyt kyseessä jonnekin 2040-luvulle ajoittuva päätös vai aikooko kaupunki rikkoa juuri tekemäänsä vuokrasopimusta? (ja näin jälleen osoittaa yhteiskunnan luotettavuuden sopimuskumppanina?)
Samanlainen virkistysarvo pellolla ja golfkentällä ohikulkijalle; jostain syystä vain toinen halutaan rakennusmaaksi.
Lehmiä näkee myös Haltialassa ja olisko Fallkullassa myös, etteivät ihan uhanalaisia ole. Tai jos maaseudulle uskaltaa mennä niin parinkymmene kilometrin päästä Sipoosta löytyy.
Samaa porukkaa. Toisella kädellä vaaditaan kaikenmaailman koirankusetusryteköiden ja kurapeltojen suojelua punaviher-nimbyjä miellyttääkseen ja toisella osoitellaan riistokapitalistieliitin harrastuksia “oikeutetun” pahennuksen herättämiseksi.
Ehdotan että Korkeasaareen perustetaan pieni navetta.
Jos Talin golfkenttä olisi viimeinen rakentamaton pläntti pilvenpiirtäjiä täynnäolevassa kaupungissa, niin sitten vaatimukset alueen rakentamisesta voisi kuullostaa perustellulta. Kuitenkin niitä puolianeliökilometrejä taitaa löytyä aikalailla enenmmän kuin ko. alue.
Niin kauan kuin tällainen ehdotus ei ole osa suurempaa kokonaisuutta, jossa vaaditaan myös esim. keskuspuistoon rajoittuvien ryteiköiden, siirtolapuutarhojen ja peltojen ottamista rakennuskäyttöön sekä nykyisten lähiöiden tiivistämistä, on turha toivoa golfin ystävien ymmärrystä.
Mitäs jos mietittäisiin miten sen lumen saisi heti samoin tein pois sen sijaan, että se lumet liiskataan moneen kertaan pysäköityjen autojen kylkiin ja parin suojasään jälkeen tuloksena on jäävallitus, jonka poistamiseen tarvitaan kaluston raskain tiekarhu?
Siis ihan peräti melkein kolme väärinpysäköintiä päivässä koko raitiovaunuverkoston alueella, ja se on “vakava haitta” raitiovaunuliikenteelle.
Tämä ei minusta niikään kerro aivan ylettömänä rehottavasta väärinpysäköinnin kulttuurista, vaan siitä, että raitiovaunu kulkuneuvona on äärimmäisen haavoittuvainen mille tahansa häiriöille.
VR muuten on saanut junansa kulkemaan viime talvina aiempaa paremmin. Ehkä sieltä voisi oppia jotain ongelmiin reagoimisesta. En usko, että kansan syvät rivit suuresti vastustaisivat sitä, että ratikan tielle jätetyt autot hinataan välittömästi pois tieltä. Se ei tosin ehkä ole niin helppoa kuin kuvitellaan, koska suurin osa väärinpysäköinnistä ei liene inhottavia mersuja ja bemareita, vaan tylsiä, isoja ja painavia jakeluautoja.
Ilmeisesti tämä mielipide johtuu siitä, ettei raitiovaunuraportissa ole kerrottu auraamattomuudesta koituvia ongelmia linja-autoliikenteelle..? Vähänkään objektiiviselta näyttävä päätöshän vaatisi keskinäistä vertailua.
Jos kerran raitiovaunuliikenteen matkat ovat raportinkin mukaan pääasiassa lyhyitä eli siis usein korvattavissa kävelyllä, niin auraushan pitää silloin pikemminkin keskittää pitempiin matkoihin eli bussiliikenteeseen.
No ainakin yksityisautoilua taisi tuolloin olla merkittävästi vähemmän. Pysäköintiäkään ei tainnut tapahtua kadunvarteen nykyisissä määrin.
Taitaa olla byrokraattinen, autoritäärinen politbyroo kiistan molemmilla puolilla. Yleensähän julkishallinto paitsi on poliittinen myös nojautuu sekä byrokratiaan että auktoriteettiin. Muu on ihan höpöhöpöä.
“… sulkuviivan kohdalle, milloin ajoneuvon ja sulkuviivan väliin jää vähemmän kuin kolme metriä …” — eli maalaamalla sulkuviiva eri suuntien ratikkakiskojen väliin, joko auto on pysäköity liian lähelle sulkuviivaa tai se on tarpeeksi kaukana kiskoista. Mutta Helsingissä on myös pätkiä bussikaistoja, joihin saisi pysäköidä vapaasti myös pysäköinninvalvonnan mukaan (pysähtymiskieltomerkit puuttuvat).
Kyllä se vaan on. Kuten wikipediakin kertoo, . Suomen perustuslaissa taataan, että
Sama kävi mielessä lauantai-aamuna hangessa tarpoessa. Ratikkareiteillä aika pitkälle päästäisiin jo sillä että niiden puhdistaminen aloitettaisiin jo yöllä raskaalla itsekuormaavalla kalustolla, joka ei kasaa lunta pysäköityjen autojen kylkiin vaan vie sen samantien pois. Voi olla että lumilinko kannattaisi jopa nostaa kiskoille, kantavuutta olisi ainakin tarpeeksi eikä ohjauksen kanssa olisi niin tarkkaa.
Ratikkareittien varrella sijaitsevat taloyhtiöt saataisiin mukaan talkoisiin kuljettamalla kiskoille aamuyöllä kasattu lumi pois kaupungin piikkiin, jolloin lunta ei tarvitse varastoida siten että se kaventaa pysäköintipaikkoja. Muu liikenne on öisin kuitenkin niin vähäistä että kaduille sijoitettujen kasojen väistäminen ei ole ongelma.
Liikenne sujuisi paremmin myös päivisin kun lumenajoon käytettäviä kuorma-autoja olisi liikkeellä vähemmän juurikin hankalimmilla katuosuuksilla.
Mikä on asunnon tyhjänä olemista? Miksi asuntoja on tyhjänä? Vakinaisen asukkaan puuttuminen ei tarkoita sitä, että asunto olisi aidosti tyhjänä. Asuntoja on toimistokäytössä, keikkakämppinä, laitosvanhuksilla, perikunnilla.
Kaksi reseptiä tyhjien asuntojen ongelmaan: käypään arvoon sidottu tuntuva kiinteistövero, laitosasukkaille oman asunnon vuokran vapauttaminen laitosmaksukäytöstä.
Niin, ja Keskuspuistohan rakennetaan ensimmäisenä. Oletan tässä, että lenkkipoluistaan huolimatta Keskuspuisto on keskimäärin tehottomammin käytettyä aluetta kuin Tali.
Vai onko jokin syy, miksi Tali tulee noilla antamisllasi kriteereillä rakennettavaksi ennen Keskuspuistoa?
Sitten täytyy saada kanssa kaikkien puistojen ympärille aidat ja portit kiinni klo 21 tai viimeistään 22. Koska näinhän on tehty kaikissa sivistysmaissa jo ajat sitten.
Tai juuri kenenkään ei-viherpopulistin ymmärrystä. Niin läpinäkyvää on tämä touhu, mitä omalta osaltaan mm. nimimerkki Jaakko on tuonut ansiokkaasti esiin.
Jälkimmäiseen: Entäs jos konfiskoitaisiin vuokrasta jokin prosenttiosuus (vaikka 20% tai vähemmänkin) laitosmaksuihin. Kaikki voittaisivat.
Juho, valtuusto varmaan äänestää Keskuspuiston rakentamisen selvittämisestä, jos siihen halua löytyy. Et ei sun varmaan tarvii murehtia. Kysäse vaikka valtuutetulta, jota äänestit, että mites olis?
Tässä keskustelussa on tullut ilmi, että golfkenttää käyttää vuosittain 5500 eri pelaajaa. Golfkentän koko on 47 hehtaaria. Eli toisin sanoen kentällä on reilu sata käyttäjää hehtaaria kohden.
Siirtolapuutarhoissa on noin 25 palstaa hehtaarilla, ja jos oletetaan palstoilla olevan ainakin perheen verran käyttäjiä + muutamat kaverit, käyttöaste on jotakuinkin sama kuin golfkentällä.
Keskuspuiston koko on peltoineen 1000 hehtaaria. Käyttäjämääriä en nyt ihan äkkiä löytänyt, mutta kyllä se aika suuren ihmismäärän “lähipuisto” on.
Kaivopuistoa on myös esitetty tässä ketjussa rakennettavaksi. Puiston koko on noin parikymmentä hehtaaria vähän rajauksesta riippuen, ja käyttäjiä jo pelkästään vappuna 30 000. Käyttöaste golfkenttään verrattuna siis yli kymmenkertainen. Ja Espan puisto pyörinee jossain ihan omissa luvuissaan.
Omasta mielestäni siirtolapuutarhat voisi hyvin gryndata, ja kyllä keskuspuistostakin kestäisi nakertaa aika isojakin paloja. Mutta ei se golfkenttää yhtään järkevämmäksi maankäytöksi tee.
Kysymys onkin arvovalinnoista. Onko golf-kenttä se tila, jonka maankäyttöä Helsingissä pitäisi ensimmäiseksi muuttaa? Vai esimerkiksi laajat kaupungin omistamat viljellyt peltoalueet? Helsinki on hassua kyllä yksi Suomen suurimmista maataloustukien saajista. Vantaa on pystynyt varsin tyylikkäästi rakentamaan Kartanonkosken alueen Vantaanjoen varteen, mutta Helsingin puolella jokea vastaavat alueet ovat sitkeästi peltona.
Jos minun pitää valita, on Talin kartano ja golf-kenttä enemmän säilyttämisen arvoista kulttuurimaisemaa kuin Helsingin omistamat peltoalueet. Mutta vain toisen rakentamista on helppo perustella populistisesti.
Kysymys on myös siitä, minne on olemassa joukkoliikenneyhteyksiä ja minne ei ole. Talin kartanomiljöötä ei kukaan ole ehdottanut rakennettavaksi. Jos joutuu perustelemaan näkökohtaanda valheellisilla väitteillä, on yleensä väärässä.
En arvaillut valtuuston mielipidejakaumaa, vaan pohdin vain OS:n perusteluja. Jos ongelma ei ole se, kuka golfia pääsee pelaamaan, vaan se, että maa-alue on tehottomassa käytössä, Keskuspuisto näyttäisi olevan OS:lle oikein sopiva tiivistämisen kohde.
Taustalla voit havaita arvailuni, että myös sillä on jotain tekemistä asian kanssa, että Talissa harrastetaan “väärää” harrastusta väärien citymaasturi-ihmisten toimesta. Keskuspuistossa harrastukset ovat varmaankin “oikeampia”. OS on ehkä rehellinen siinä mielessä, että ei ole väliä sillä kuka pelaa, vaan sillä, että kukaan ei pelaisi tuollaista peliä ;-). Mutta pelkkä tiivistämisargumentti ei oikein ole riittävä peruste. Jotain muutakin takana on. Jostaisn syystä Tali näyttäisi olevan OS:n mielestä virkistysalueena vähäarvoisempi kuin Keskuspuisto.
No, näistä syistä tiedustelin, onko muitakin perusteita juuri Talin rakentamiselle kuin tuo tiivistämisargumenti — joka siis tekee keskuspuistosta Talia luontevamman kohteen. Jos ei muita selityksiä ole, arvailen että yllä kirjoittamani ei ole hirveän kaukana totuudesta. Ehkä tässä vain yksi filosofinen ryhmittymä hävittää kilpailevan filosofian kannattajien harrastusalueita.
En äänestä Helsingin vaaleissa, joten jätän lopputuloksen arvailut, lobbailut edustajien suuntaan, ja äänestämisen muille. Minun osuuteni on tässä ehkä vain keskustelu keskustelun argumentoinnista ja yleinen huoli pääkaupunkimme tulevaisuudesta.
On myös todettu, että alueella on muutakin kuin golf-liikuntaa, ja että käyttöä voisi tehostaa luopumalla suljetun kerhon käytännöstä.
Keskuspuiston tarjoamia lenkkipolkuja voi verrata Talin tarjoamiin lenkkipolkuihin. Kukaties yhtä käytettyjä?? Talisssa lisäksi golfia, ja keskuspuistossa ryteikköä (hieman kärjistäen 😉 ).
Kukin nakertakoon “vastustajien” harrastusympäristöjä. Minusta hyvä kaupunkiympäristö tarjoaa monipuolisia harrastusmahdollisuuksia kaikille. Minusta Esplanadin puistokin on vallan loistava juttu, vaikka onkin ilmeinen “tuhlaus” kaupungin tiivistämisnäkökulmasta. En katso kaupungin tiivistämistä edes tarpeelliseksi, saati niin välttämättömäksi tarpeeksi, että sen tieltä tulisi raivata pois Helsingin tunnetuimmat maamerkit ja monien ihailemat kaupungin arvostusta ja sädekehää lisäävät historialliset kohteet.
Minusta olisi parempi tehä linnarauha, ja jättää autopuoluelaisille heitä erityisesti viihdyttäviä kohteita ja vihreille heitä eritysesti viihdyttäviä kohteita. Mutta tietenkin, jos kaikki pääsevät sopuun siitä, että tiivistäminen on tärkein kriteeri, sitten ei muuta kuin tiivistämään vielä jäljellä olevia kulttuuri‑, luonto‑, maisema- ja virkistyskohteita.
Tuo kertoo kaiken! 😀 Kaavoituspolitiikkaakin kannattaisi tehdä jollain muulla perusteella kuin suunnaton kateus.
Itse henkilökohtaisesti en voi sietää ihmisiä, joilla ei ole agendalla mitään muuta kuin kateus. Pitää kyetä argumentoimaan asiasisällöllä ollakseen uskottava.
Tuosta onen samaa mieltä. Torit automaattisesti pysäköintipaikoiksi kun ensilumi tulee ja kadut kerran viikossa tyhjiksi. Samalla kaduilta poistuvat pitkäaikaisilytyksessä olevat autot paremmin niille sopiviin tiloihin.
Auraus on kyllä osin tekninenkin ongelma. YouTubessa on amerikkalainen pätkä, miten asia hoidetaan siellä järeillä lingoilla. Katu on auki kerta ajolla.
Lisäksi auttaa, kun helsinkiläiset vihdoin ymmärtävät ettei kannata ostaa pieniä kaksivetoisia autoja. Täällä tarvitaan näillä aurauksilla isoa nelivetoista. Nelivetoautojen soisi muutenkin taas yleistyvän monestakin syystä.
Tuo pitää paikkansa ja on paha virhe! Spåran yksi etu on ollut tehokas tilankäyttö, minkä kilpailuedun spåra nyt osittain menettää.
Kuuluu samaan sarjaan edellisen tilauksen esteettömyysvaatimuksen kanssa. Kukahan senkin kuningasajatuksen ajoi läpi kriteereihin? Samasta spårastahan on olemassa myös toimiva versio!
Tai jospa omaisuus voitaisiin osittain myydä hoidon maksamiseksi, ei se vanhus sitä enää kuoltuaan tarvitse. Puhe vanhustenhoidon vähäisistä varoista ei ota huomioon maksettuja omistusasuntoja ja osakesalkkuja.
Miten tällaisessa tilanteessa voisi olla mitään markkinavuokraa? Tuo “markkinavuokra” olisi oma lakinsa, sillä kukaan ei voisi tosiasiassa nostaa vuokraa sitä korkeammalle, joten markkinoita ei enää olisi.
‘Yleensähän julkishallinto paitsi on poliittinen myös nojautuu sekä byrokratiaan että auktoriteettiin. Muu on ihan höpöhöpöä.’ (anonyymi)
Kaupunginvaltuutut on valittu, heidät voidaan jättää valitsematta jatkossa, ja heillä on ainakin jonkinlainen vastuu kaupungin toiminnasta.
Virkamiehistöä ei valita vaaleissa, he eivät lähde kulumallakaan, eikä vastuuta näytä olevan haitaksi asti.
Lienee aika realistinen oletus, jos ajattelee vapautuvien asuntojen määrän käteen jäävän rahan monotoniseksi funktioksi. Mitä enemmän vuokraamisesta jää vanhukselle (tai yleensä hänen omaisilleen) käteen, sitä enemmän asuntoja vapautuu.
Funktion tarkan muodon arvaaminen on vaikeaa. Mikään ei tietenkään estä sitä, että tehdään ensin vaikka 50/50 ‑sääntö ja katsotaan, mitä tapahtuu. Prosenttia kannattaa alentaa ainakin niin kauan, kun yhteiskunnalle tuleva rahamäärä (joka nyt on käytännössä nolla) ja saatavilla olevien vuokra-asuntojen määrä (joka nyt on tätä kautta myös suunnilleen nolla) kasvavat.
Riskipuolella on asiakasmaksujen laskeminen jonkin kiertokonstin kautta.
Toinen huomioitava juttu tulee siitä, että tässä maailmassa henkisesti olevien vanhusten kohdalla on aika luonnollista, että he kysyvät, mitä he itse hyötyvät asuntonsa vuokraamisesta. Aina se ei riitä motivaatioksi vanhukselle (tai edes perikunnalle), että perikunta hyötyy.
Tämän ympärille voisi jopa rakentaa jotain yhteiskunnan järjestämiä palveluita. Jos vanhus suostuu antamaan kämppänsä vuokralle, yhteiskunta huolehtii tavarat siististi varastoon vanhuksen loppuelämän ajaksi ja hoitaa vuokraamisen käytännöt. Ylijäämä toimitetaan vanhuksen käyttöön, ja sillä pitää olla ostettavissa jotain vanhuksen itsensä arvostamaa luksusta.
Todennäköisesti oletat väärin, koska Keskuspuisto on erittäin vilkkaalla ulkoilukäytöllä. Kävijämäärältään Suomen suurin golfkenttä sijaitsee alueella, juuri nyt Paloheinän ladut ovat turvoksissa hiihtäjistä, jne.
Keskuspuisto on kuitenkin iso alue, ja sen eri alueilla on erilainen käyttäjämäärä ja virkistysarvo. Rakentamisen kannalta mahdollisuuksia on käytännössä pohjoisosissa, koska Paloheinän ja Haltialan eteläpuolella puistoalue on jo erittäin kapea lukuunottamatta Pirkkolan urheilupuistoa.
Pohjoisosassa rakentamista rajoittavat suojelualueet ja joenranta. Tuomarinkylän pohjoispuolella olevaa peltoa voisi vielä nakertaa, samoin ehkä Hakuninmaan ja puiston välistä peltoa. Jokeri 2 nakertaa sekin omalta osaltaan puistoa. Kuninkaantammen valmistuminen taas lisää käyttäjämääriä pohjoisosassa.
Tässä mielessä vertailu Keskuspuiston ja Talin välillä on vaikea, kun alueet ovat erikokoisia. Jos Keskuspuiston muuttamista asumiskäyttöön mietitään, olisi syytä määritellä vähän tarkemmin sitä, mitä ja missä rakennetaan. Jos järkevät vertailukohdat löytyvät, hankkeiden hyötyjen ja haittojen vertailu on erittäin suositeltavaa.
Ilman tarkempaa määrittelyä ainoa varma vertailu Talin golfkentän ja Keskuspuiston välillä on se, että Paloheinän golfkenttää ei pidä ottaa rakennuskäyttöön, koska se on alaltaan pienempi, kauempana keskustasta ja kävijämäärältään huomattavasti suurempi. Lisäksi se on jokkiskenttä, joka nimenomaan pyrkii saamaan golffia laajan piirin harrastukseksi.
Siirtolapuutarhat sopivat kuitenkin keskusteluun varsin oivasti, koska ne ovat hyvin samantyyppisiä kuin golfkentät, pääosin pienen piirin iloja, joilla voi olla jotain yleisempää virkistysmerkitystä muillekin.
Malmin lentokenttä taas on vähän eri kategorian juttu. Sille oli jo järkevä siirtosuunnitelma Porvooseen, mutta pienen piirin yksityinen etu esti hankkeen. Lentokentällä on pääosin muuta kuin virkistysarvoa, joten sen vertaaminen virkistyskohteisiin ontuu. (Lentokenttä pitäisi saada rakennuskäyttöön, mutta ilman vaihtoehtoja pattitilanteesta on vaikea päästä eteenpäin.)
Kuvittelisi että nämä kaikki laajemmat rakentamattomat alueet (Tali, Malmin kenttä, Kivinokka, siirtolapuutarhat, Viikin pellot jne) laitettaisiin jollain kriteereillä järjestykseen, esim etäisyys keskustasta, etäisyys raideliikenteestä jne) ja niiden pohjalta esitettäisiin rakentamista tai rakentamatta jättämistä. Nyt kun ainoa kriteeri tuntuu olevan että jos oman puolueen kannattajat eivät käytä aluetta niin sen rakentamista ehdotetaan, ja jos taas oman puolueen kannattajat viihtyvät jollain alueella, se sitten säilytetään nykytilassaan.
Totta helvetissä Talin kartanon kulttuurihistoriallisesti arvokas maisemapuisto pitää sellaisena säilyttää, eikä kukaan ole sen tuhoamista esittänytkään. Päinvastoin ylimääräisten hiekkakuoppien tasoittaminen nurmikoksi ja yliväljien väylien ennallistaminen istutuksin puistoksi tekee alueesta aikaa myöden entistäkin arvokkaamman, varsinkin kun se vielä saadaan kaikkien kaupunkilaisten käyttöön.
En ole varma. Myös Talissa on golfareiden lisäksi lenkkeilijöitä. Ehkäpä paikalliset käyttävät sitä yhtä runsaasti kuin Keskuspuistoa käytetään. Keskuspuistossa on paljon “pöheikköä”, Talissa taas suurin osa pinta-alasta on valjastettu enemmän tai vähemmän tehokkaasti virkistyskäyttöön.
Jos minulta kysyttäisiin, pitäisin varmaankin sekä Keskuspuiston, Talin, Malmin että siirtolapuutarhat. Minusta ne ovat kaikki arvokkaita ja arvostettuja Helsingin osia. En pidä Helsingin tiivistämistavoitteita vastaavassa arvossa. Sellaiseen en oikeastaan näe mitään tarvetta. Nykyinen kaupunkirakenne Talin kaltaisine keitaineen on ihan viehättävä.
Mitäköhän ne niin tärkeät tiivistämisargumentit ovat, jotka edellyttävät monien historiallisten ja viihtyvyyttä tuovinen kohteiden tuohoamista?
Jaakko kertoi että Talin golfkerho ”Clubi” on investoinnut isohkon rahasumman Talin rakennuksiin. Jaakolta saattoi unohtua kertoa paljonko Helsinki laittoi rahaa näiden golfkerholle ”myytyjen” rakennusten kunnostukseen. ”Pehtoorintalo on sen omistaja Helsingin kaupunki päästänyt lähes purkukuntoon jättämällä kaikki korjaus ja ylläpitotyöt tekemätta yli 50 vuoden ajalta”. jopa Jaakko tietää että tämä väite on Alkaa P.… Eikö tässä rakenuksesssa asunut talin kentän hoitajat vai oletko unohtanut että niitä kenttiä hoidetaan.
Jaakko varmaan myös ymmärtää ettei sellaisia rahasummia sijoiteta jos ei ole mitään takauksia kerhon jatkumisessa…
Mutta Jaakolle tiedoksi että olen täysimittaisen (18) puolesta.
Miksi haluat viedä meiltä vähävaraisilta vuokra-asujilta, joilla ei ole autoa eikä kesämökkiä luonnosta nauttimisen ilon eikä maksa mitään? Kesällä olen alueella liikkunut ristiin rastiin 30 vuotta eivätkä ole golffarit häirinneet. Ympäristö on sopivasti hyvin hoidettua päinvastoin kuin monet kaupungin puistot. Ja talvella pääsen hiihtämään lähes suoraan kotiovelta. Kannattaa käydä alueella itse tutustumassa ja toteamassa, että meitä tuulipukulaisia liikkuu alueella ruuhkaan asti. Ja voisin kuvitella, että vihreänä ymmärrät alueen ekologisen merkityksen kaupungin “keuhkoina”.
Totuus (ven. pravda) taitaa olla vain ihmisten korvien välissä?
OS:
“Tuo 47 hehtaaria on vuokrattu muodollista vuokraa vasten (vuokra taitaa olla luokkaa 0,008 euroa neliöltä kuukaudessa) pienelle suljetulle golfklubille.”
Jaakko:
“Kenttä ei ole suljettu vaan avoin. Perjantaista sunnuntaihin ei ole mitään rajoitteita pelaamisen suhteen, paitsi tasoitusrajoitus, kuten muillakin kentillä. Vuoden 2013 pelatuista kierroksista ( n. 26.000 kierrosta) vieraspelaajat pelasivat 9.000 kierrosta. Siis 33% kaikista peleistä. Yhteensä kentällä pelasi 5.500 eri pelaajaa joista 4.600 oli vieraita. Kenttä ei ole suljettu vaan päinvastoin.”
Kaupunginhallituksen kokouspöytäkirjat:
“Talin kenttäalueesta ehdotetaan perittäväksi samantasoista vuokraa kuin Paloheinän golfkentästä peritään. Paloheinän kentän vuokra vuonna 2008 on 0,127 euroa/m2 vuodessa. Vuosaaren golfkentän vuokra on 0,120 euroa/m2 vuodessa.
Vuokrattavan alueen koko on 47,32 ha, joten vuosivuokraksi saadaan 0,127 euroa/m2 x 473200 m² = 60 096,40 euroa.
…hoitoluokituskartan mukainen erityisalue eli varsinainen golfin pelikenttäalue on n. 38 ha. Sen hoidosta tulee vastaamaan vuokralainen. Kartanoalueen kautta kulkevasta pääulkoilureitistä vastaa rakennusvirasto.”
Laskutoimitus:
0,127/12=0,0105833333333333333333333333333333333
ps. onko edes matematiikka arvovapaata? Valhetta vai totuutta?
Sokeat mantrat
huuda niin lujaa
että keskustelu hukkuu
on turha kysyä sillä
kuollut kulma on tuhottu
ole samaa mieltä
rakasta hurmosta
tiedä näin toimimalla
parannamme maailman
taistelu pahaa vastaan
on alkanut
ja sinä tiedät kenen
joukoissa seisot
anna tunteen johdattaa
ei epäilykselle
saa antaa valtaa
uskonto tai aate
yksi silmä ja yksi totuus
kyseenalaistamaton auktoriteetti
katso valoon ja sokaistu
lisää mantroja heidän mieliinsä
jotka uskovat mutta eivät
koskaan halunneet ymmärtää
selittämätön saa
selityksensä valheista
eristetty hyvä
alkaa muistuttaa pahuutta
uskonto tai aate
yksi silmä ja yksi totuus
jos tämä on valoa
haluan vaeltaa pimeydessä
uskonto tai aate
yksi silmä ja yksi totuus
kuinka lampaat käsittäisivätkään
ettei paimeniin ole luottamista
sokea usko
luottamus tuhottuun mysteeriin
vahva johtaja, luotu dogmi
iskulauseista mantroiksi
keskustelu häviää
huutojen sekaan
yhden taivas
toisen helvetti
Lyrics made by Atte Häkkinen.
No tulevaisuuden asukkaat tietysti, jotka tosin tulevat lähinnä siksi, että väkisin tiivistetään:
Niin, sellainenhan Helsingin politiikka valitettavasti on. Helsinkiläisten poliitikkojen enemmistö saattaa kannattaa tätä politiikkaa (kukaties asukkaidenkin, vaikka tuskin monikaan kannattaa juuri oman lähiviheralueensa gryndaamista), joten siihen puuttuminen on hankalaa, vaikka tuon politiikan katsottaisiinkin olevan asukkaiden tai maan kokonaisedun vastaista.
Tietenkin voisi harkita joidenkin Helsingin osien pakkoliittämistä naapurikuntiin, jos Helsinki ei oma-aloitteisesti saa politiikkaansa kuntoon. Ehkä joidenkin valtakunnallisesti merkittävien kohteiden tuhoamisaikeet olisivat riittävä peruste (Senaatintori, Suomenlinna, Santahamina). 😉
Veikkaanpa asukkaiden kannattavan muiden kuin omien viheralueiden gryndaamistakin vain siksi, että heille kerrotaan että jostain pitää nipistää.
Hölmöähän tässä on se, että kukaan ei voita, jos asukkaat tyhjennetään Helsinkiin.