Vielä muutama vuosi sitten kotiini tuli aivan tolkuttomasti postia. Postin määrä on nopeasti vähentynyt, koska esimerkiksi erilaiset kutsut tulevat nykyisin sähköpostiin. Lopulta jäljelle ovat jääneet lähinnä vain laskut. Viime kuukausina postin määrä on vähentynyt nopeasti, koska laskuja ei juuri enää tule. Nyt on varmaankin lyhytaikaiseksi jäävä boomi kirjeistä, jotka kertovat, että nyt siirrytään e‑laskuun, eikä paperilaskuja enää tule.
Posti (Itella) menettää nopeasti ainakin puolet liikenteestään. Mitä Itellan siis pitäisi tehdä?
Asiakkaat eivät taida tarvita enää postinkantoa päivittäin. Sitä tarvitaan enää vain työpaikkojen säilyttämiseen. Jos liikenteen määrä putoaa puoleen, voidaan joko vähentää henkilökunnan määrä puoleen tai nostaa hinnat kaksinkertaisiksi tai tehdä jotain siltä väliltä. Kyse on merkittävistä työntekijämääristä. Vuonna 2012 Itellan palveluksessa oli keskimäärin yli 27 000 työntekijää. Julkisuudessa on sanottu tarpeesta vähentää henkilökunnan määrää 8 000 hengellä.
Toki postilla olisi suuri mahdollisuus nettikaupassa, mutta se tuntuu hätistelevän sen itseltään R‑kioskille ja lähikaupalle lakkauttamalla hyvillä paikoilla olevat konttorit ja vetäytymällä halpoihin paikkoihin, joiden saavutettavuus on heikko.