[LISÄTTY KOHTA RUNKOBUSSILINJOJEN INFRATOIMISTA VÄLILLÄ PASILA-MUNKKINIEMI] Listaan tästä.
Pohjois-Haagan osayleiskaava
Täydennushanke Pohjois-Haagassa: parituhatta asukasta ja peräti 3700 työpaikkaa. Tämä käsiteltiin lautakunnassa 4.6.2013 ja asia on selostettu blogilla silloin. Tästä ei tehty yhtään muistutusta, eivätkä lausunnotkaan antaneet aihetta merkittäviin muutoksiin.
Vartiosaari
(Pyödältä)
Nyt varmaankin äänestetään. Olen halunnut kolmea päästöstä:
1) Rakennetaan vain, jos alueelle tulee ratikka
2) Tieverkkoa ei suunnitella niin, että tästä voisi tulla autoliikenteen läpiajoyhteys Vuosaaresta keskustaan (tavallaan turha ehdotus, koska näin on tarkoitus tehdä, mutta kun asiasta on syntynyt epäilyjä, on hyvä laittaa se päätökseen
3) Alueesta pyritään tekemään vähäautoinen niin, että pysäköintiluolaan mennään joko Laajasalon puolelta tai jos tämä ei onnistu, aivan sillan korvasta.
Veturitien eteläosan asemakaava
Tässä on tiehankkeita 80 miljoonan edestä. Veturitien jättihintaisen tunnelin osalta mahdollistetaan tässä vaiheessa lyhyt tunneli ja sitten ehkä myöhemmin se pitkä ja kallis. Esittelystä ei saa mitään selvää. Kaavojen esittäminen kaksiulotteisella kartalla ei oikein sovi tilanteisiin, joissa ratkaisut ovat kolmiulotteisia. Jään odottamaan esittelyä lautakunnassa.
Telakkarannan kaava
Tämä palasi meille lausuntokierroksen jälkeen. Paljon on valitettu liian korkeista asuinrakennuksista (12 kerrosta) mutta tätä ei ole muutettu. Muutettu on Konepajan käyttötarkoitusta julkisista palveluista yksityisiin samalla, kun suojelumääräyksiä on lievennetty (olisivat olleet järkyttävän kalliita). Muutokset katsotaan niin isoiksi, että kaava pannaan uudestaan näytteille.
Suutarilan rantapuiston kaava
Alueelle tulee 87 siirtolapuutarhapalstaa. Tästä on tullut etukäteen postia, jossa vastustetaan puiston ottamista siirtolapuutarhakäyttöön, koska se ei ole silloin kaikkien käytössä.
Koneen entisen pääkonttorin kaava Munkkiniemessä
Lautakunta käsitteli tätä 4.6.2013, jolloin se esiteltiin myös blogissa. Koneen kiistaa aiheuttanut pääkonttori muutetaan asuinkäyttöön ja tontille tehdään myös townhouse-asuntoja. Lausuntojen ja muistutusten johdosta ei merkittäviä muutoksia.
11 300 kerrosneliötä asuinpinta-alaa eli melkein 300 asukasta.
Tuusulantien melualueen kaava Oulunkylässä
350 asukasta on tarkoitus asuttaa Patolassa alueelle, joka varmaankin on joskus tulkittu asumiseen kelpaamattomaksi, kun on Tuusulantie. Kukonaskel moottoriteiden bulevardisoinnin suuntaan, mutta jos bulevardisointi, pitäisikö askel ottaa kunnolla loppuun?
Pirkkolan liikuntapuiston kaava
Tämäkin tuli takaisin lausuntojen jälkeen, eikä siihen tehty merkittäviä muutoksia.
Helsingin liikkumisen ohjelma
(pöydältä)
Kokoomus halusi pitää tätä pöydällä. Ohjelma on varsin ilahduttava. Liikennepolitiikka kehittyy järkevään, kaupungin kokonaisetua painottavaan suuntaan. Sopii yhteen yleiskaavan tavoitteiden kanssa.
Vaasankadun kävelykatukokeilu
Kokemukset pääsääntöisesti myönteisiä, mutta hanketta ei ehditty valmistella kunnolla ja kaupunki on kovin hidas käsittelemään lupahakemuksia, joten mahdollisuudesta ei saatu kaikkea irti. Parantamista siis on, mutta tällaisia asukkaiden hankkeita voisi toteuttaa enemmänkin.
Runkobussilinjojen infratoimet välillä Pasila-Munkkiniemi
Runkobussilinjat ovat hyvä ja kannatettava hanke. Jotta ne olisivat riittävän nopeita, niitä ei voi panna autoliikenteen kanssa samoihin, jatkuvasti paheneviin ruuhkiin. Tässä esitetään kahta vaihtoehtoa
1) Omia bussikaistoja, jolloin autoliikenteen käyttämä tila tietysti vähenee, mutta ruuhkat eivät ehkä vähene, koska nopeutuva joukkoliikenne muuttuu houkuttelevammaksi.
2) Runkobussien päästämistä ratikkakaistoille.
Tätä jälkimmäistä pitää kyllä harkita pitkään. Göteborgissa on näin tehty keskustan alueella, koska keskustassa ei ollut tilaa. Siinä on se vika, että bussit tietysti häiritsevät ratikoita. Jos kaistalla on paljon liikennettä, ei ole mahdollista antaa valoetuuksia, koska kaistalle pitäisi näyttää vihreää valoa melkein koko ajan. Lisäksi ratikkakiskot vaativat paljon enemmän huoltoa, jos niiden päällä voi ajaa kumipyörillä.
Riskinä lisäksi on, että jokin edesvastuuton siirtää kaikki Paciuksenkadun bussit ratikkakiskojen päälle, jolloin joukkoliikenne tukkeutuu kokonaan.
Lainsäädäntömme ei myöskään ole tällaisen järjestelyn tasalla. Jos ratikkakaistalla pystyy ajamaan bussilla, siinä pystyy ajamaan myös kaikenlaisilla autoilla. Jos olisi kunnallinen kameravalvonta, joka lähettäisi joka kerrasta laskun, tätä riskiä ei ole, mutta nyt joukkoliikennekaistalla voi ajaa sanktioitta, koska poliisilla ei ole aikaa tähän ongelmaan.
On myös esitetty, että Pasilasta länteen matkustajia on niin paljon, että nolla-Jokerin voisi jakaa kahtia ja toteuttaa Pasilasta Munkkiniemeen ratikkana.