Site icon

Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 19.11.2013

(Esi­tys­lis­taan tästä)

Pasi­lan rat­api­han kort­telei­den suunnitteluperiaatteet

(Pöy­dältä)

Tähän on tulos­sa 3000 asun­toa ja 1000 työ­paikkaa, siis pienen kun­nan ver­ran. Lau­takun­nas­sa virisi aja­tus kaavoit­taa tämä olen­nais­es­ti tehokkaam­min. Olisi ehkä hyvä päät­tää varovais­es­ti, että jatkoke­hit­telyssä tutk­i­taan myös olen­nais­es­ti suurem­paa tehokku­ut­ta. Se tietäisi hyvin korkei­ta asuin­talo­ja, joille var­maankin olisi kysyntää.

Var­tiosaaren osayleiskaa­van suunnitteluperiaatteet

Viras­to esit­tää saarelle 5 000 – 7000 asun­non ker­rostalo­val­taista asuinaluet­ta, joka peit­täisi noin puo­let saares­ta. Toinen puoli jäisi kaikkien kaupunki­lais­ten virkistysalueeksi.

Saari on nyt hyvin pienen joukon revi­ir­inä. Sinne pääsee käytän­nössä vain oma­l­la veneel­lä. Kävi­jöitä on kesässä noin 10 000, eli noin sata päivässä. Saari on 86 hehtaaria. Teo­ri­as­sa pääsee myös vesi­bus­sil­la ker­ran päivässä, mut­ta se on vain teo­ri­aa. Vesi­bus­sil­la tulee 500 kesässä, eli noin viisi päivää kohden.

Min­un kan­tani rak­en­tamiseen riip­puu kovasti liiken­ner­atkais­us­ta. Jos tämä olisi metron liityn­täli­iken­teen varas­sa ole­va puss­in­perä, kan­nat­taisi alue kaavoit­taa virk­istyk­seen, mut­ta ava­ta kaikelle kansalle rak­en­ta­mal­la sil­ta molem­pi­in päi­hin. Siitä tulisi samal­la hyvin suosit­tu pyöräreitti.

Jos alueelle tulee ratik­ka Kru­unuvuoren­ran­nan kaut­ta, asun­tokäyt­tö tun­tuu perustel­lul­ta. Alue olisi min­u­uteis­sa mitat­tuna Munkkiniemen etäisyy­del­lä. Kilo­me­tre­jä olisi enem­män kuin Munkkiniemeen, mut­ta Kru­unuvuoren­ran­nan sil­ta menee yhdessä hujauk­ses­sa ja siitä eteen­päinkin on tarkoi­tus rak­en­taa nopeaa ratikkayhteyttä.

Tätä aluet­ta ei pidä ava­ta autoli­iken­teen läpi­a­joy­htey­dek­si, jol­la vuosaare­laiset ohit­ta­vat Itäväylän risteyk­sen ruuhkat. Läpi­a­joli­iken­teel­lä Var­tiosaar­ta ei pidä pila­ta. Voisi tietysti ajatel­la, että saaren pysäköin­tipaikat, joi­ta olisi siis yli 3 000, voisi­vat olla Laa­jasa­lon (ja osit­tain Vuosaaren) puolel­la ja itse saari olisi vapaa autoli­iken­teestä Suomen­lin­nan tavoin. Huoltoli­ikenne ja sen sel­l­ainen tietysti sal­lit­taisi­in. Tai sit­ten ajo pysäköin­tilu­o­laan tapah­tu­isi joko aivan saaren kär­jestä tai Laa­jasa­lon puolelta.

Vihreis­sä on paljon asun­tokaa­van vas­tus­tus­ta. Poli­ti­ik­ka on joukkueurheilua. Jos melkein koko myy ryh­mä vas­tus­taa rak­en­tamista, joudun minäkin sitä vas­tus­ta­maan, kos­ka lau­takun­nas­sa on hyvä äänestää samal­la taval­la kuin oma ryh­mä äänestää val­tu­us­tossa. Muuten tulee tehdyk­si paljon turhaa työtä, kun pitkälle valmis­tel­lut han­kkeet kaatu­vat val­tu­us­tossa. Henkilöko­htais­es­ti kan­natan rak­en­tamista, JOS ratik­ka ja JOS paikallista autot­to­muut­ta puolta­va kaava.

Paljon on tul­lut rak­en­tamista vas­tus­tavaa sähkö­pos­tia. Niis­sä on point­tin­sa. Helsinkiläisil­lä pitäisi olla parem­pi pääsy saaris­toon­sa. Var­tiosaa­reen ei ole päästy nytkään ja Var­tiosaari-liik­keen mielestä ei pidä päästä jatkos­sakaan. Saaria on paljon. Pitäisi tehdä suun­nitel­ma Helsin­gin edus­tan saaris­ton avaamis­es­ta kaupunki­laisille niin kuin on tehty Tukholmassa.

Capel­lan puis­to­tien kort­telei­den ase­makaa­van muutosehdotus

Tämä oli lau­takun­nas­sa jo luon­nok­se­na. Nyt kaavaa on tuu­nattu kump­panu­ushankkeena raken­nut­ta­jien kanssa. Lis­tatek­stistä ei oikein selviä, mikä on muut­tunut vai onko mikään. Lau­takun­nan peri­aat­er­atkaisu on kuitenkin tehty aiemmin.

Kuninkaan­tam­men keskus­tan asemakaava 

Tämä oli meil­lä käsit­telyssä 11.9.2012 ja lähetimme sen lausun­noille. Nyt esitetään pieniä muu­tok­sia ja esitetään, että muutet­tu kaa­va lähetetään päätettäväksi

Merkit­tävin lausun­to tuli kiin­teistölau­takunnal­ta, jon­ka mukaan heil­lä (kaupungilla) ei ole aiko­mus­ta toteut­taa suun­nitel­tua pysäköin­tilu­o­laa. Pysäköin­ti on palautet­tu maan päälle, kaavaa huonon­net­tu ja raken­nu­soikeut­ta pienen­net­ty, jot­ta saataisi­in autot jotenkin mah­tu­maan. Arrgh!  Eikä nyt voisi jotenkin ajatel­la, että sinne, minne eivät autot mah­du, saisi kuitenkin asut­taa sitä helsinkiläis­ten enem­mistöä, jol­la ei ole omaa autoa?

Helsin­gin liikku­misen kehittämisohjelma

Viras­to on tehnyt hyvää työtä. Kokoomus pyysi tämän pöy­dälle, eikä min­ul­la ole aav­is­tus­takaan, mitä he halu­a­vat esittää.

Exit mobile version