(Esityslistaan tästä)
Pasilan ratapihan kortteleiden suunnitteluperiaatteet
(Pöydältä)
Tähän on tulossa 3000 asuntoa ja 1000 työpaikkaa, siis pienen kunnan verran. Lautakunnassa virisi ajatus kaavoittaa tämä olennaisesti tehokkaammin. Olisi ehkä hyvä päättää varovaisesti, että jatkokehittelyssä tutkitaan myös olennaisesti suurempaa tehokkuutta. Se tietäisi hyvin korkeita asuintaloja, joille varmaankin olisi kysyntää.
Vartiosaaren osayleiskaavan suunnitteluperiaatteet
Virasto esittää saarelle 5 000 – 7000 asunnon kerrostalovaltaista asuinaluetta, joka peittäisi noin puolet saaresta. Toinen puoli jäisi kaikkien kaupunkilaisten virkistysalueeksi.
Saari on nyt hyvin pienen joukon reviirinä. Sinne pääsee käytännössä vain omalla veneellä. Kävijöitä on kesässä noin 10 000, eli noin sata päivässä. Saari on 86 hehtaaria. Teoriassa pääsee myös vesibussilla kerran päivässä, mutta se on vain teoriaa. Vesibussilla tulee 500 kesässä, eli noin viisi päivää kohden.
Minun kantani rakentamiseen riippuu kovasti liikenneratkaisusta. Jos tämä olisi metron liityntäliikenteen varassa oleva pussinperä, kannattaisi alue kaavoittaa virkistykseen, mutta avata kaikelle kansalle rakentamalla silta molempiin päihin. Siitä tulisi samalla hyvin suosittu pyöräreitti.
Jos alueelle tulee ratikka Kruunuvuorenrannan kautta, asuntokäyttö tuntuu perustellulta. Alue olisi minuuteissa mitattuna Munkkiniemen etäisyydellä. Kilometrejä olisi enemmän kuin Munkkiniemeen, mutta Kruunuvuorenrannan silta menee yhdessä hujauksessa ja siitä eteenpäinkin on tarkoitus rakentaa nopeaa ratikkayhteyttä.
Tätä aluetta ei pidä avata autoliikenteen läpiajoyhteydeksi, jolla vuosaarelaiset ohittavat Itäväylän risteyksen ruuhkat. Läpiajoliikenteellä Vartiosaarta ei pidä pilata. Voisi tietysti ajatella, että saaren pysäköintipaikat, joita olisi siis yli 3 000, voisivat olla Laajasalon (ja osittain Vuosaaren) puolella ja itse saari olisi vapaa autoliikenteestä Suomenlinnan tavoin. Huoltoliikenne ja sen sellainen tietysti sallittaisiin. Tai sitten ajo pysäköintiluolaan tapahtuisi joko aivan saaren kärjestä tai Laajasalon puolelta.
Vihreissä on paljon asuntokaavan vastustusta. Politiikka on joukkueurheilua. Jos melkein koko myy ryhmä vastustaa rakentamista, joudun minäkin sitä vastustamaan, koska lautakunnassa on hyvä äänestää samalla tavalla kuin oma ryhmä äänestää valtuustossa. Muuten tulee tehdyksi paljon turhaa työtä, kun pitkälle valmistellut hankkeet kaatuvat valtuustossa. Henkilökohtaisesti kannatan rakentamista, JOS ratikka ja JOS paikallista autottomuutta puoltava kaava.
Paljon on tullut rakentamista vastustavaa sähköpostia. Niissä on pointtinsa. Helsinkiläisillä pitäisi olla parempi pääsy saaristoonsa. Vartiosaareen ei ole päästy nytkään ja Vartiosaari-liikkeen mielestä ei pidä päästä jatkossakaan. Saaria on paljon. Pitäisi tehdä suunnitelma Helsingin edustan saariston avaamisesta kaupunkilaisille niin kuin on tehty Tukholmassa.
Capellan puistotien kortteleiden asemakaavan muutosehdotus
Tämä oli lautakunnassa jo luonnoksena. Nyt kaavaa on tuunattu kumppanuushankkeena rakennuttajien kanssa. Listatekstistä ei oikein selviä, mikä on muuttunut vai onko mikään. Lautakunnan periaateratkaisu on kuitenkin tehty aiemmin.
Kuninkaantammen keskustan asemakaava
Tämä oli meillä käsittelyssä 11.9.2012 ja lähetimme sen lausunnoille. Nyt esitetään pieniä muutoksia ja esitetään, että muutettu kaava lähetetään päätettäväksi
Merkittävin lausunto tuli kiinteistölautakunnalta, jonka mukaan heillä (kaupungilla) ei ole aikomusta toteuttaa suunniteltua pysäköintiluolaa. Pysäköinti on palautettu maan päälle, kaavaa huononnettu ja rakennusoikeutta pienennetty, jotta saataisiin autot jotenkin mahtumaan. Arrgh! Eikä nyt voisi jotenkin ajatella, että sinne, minne eivät autot mahdu, saisi kuitenkin asuttaa sitä helsinkiläisten enemmistöä, jolla ei ole omaa autoa?
Helsingin liikkumisen kehittämisohjelma
Virasto on tehnyt hyvää työtä. Kokoomus pyysi tämän pöydälle, eikä minulla ole aavistustakaan, mitä he haluavat esittää.