Rajattu rakennuskielto kantakaupungissa
Kantakaupungissa kielletään myymälä- liike ja toimitilojen muuttaminen asuinkäyttöön yleiskaavan laatimista varten. Tämä siis tarkoittaa, että tulevan yleiskaavan tavoitteita ei saa suunnittelukaudella vaarantaa. Kielto koskee kahta alinta kerrosta sekä koko rakennuksen käyttötarkoituksen muutosta.
Tämä on vähän monipiippuinen juttu. Ymmärrän hyvin tarkoituksen säilyttää katuvarsikauppoja, kahviloita ja muuta kivaa kantakaupungissa, mutta en täysin sitä, että pitäisi puolustaa toimistoja asumista vastaan. Toimistotilasta on suuri pula, mutta niin on asunnoistakin. Kantakaupungin parhailla toimistoalueilla toimistoneliön hinta hakkaa asuinneliön mennen tullen, mutta vähän syrjemmällä asia on toisin päin. Minusta potentiaaliset yritykset ja asukkaat ovat parhaita määräämään, mikä sopii asumiseen ja mikä toimistoiksi.
Kadunvarsikauppojen osalta toivon kiellon aikana vapaamielistä harkintaa. Kaupungille luontevaa on, että jotkut kadut erikoistuvat kauppakaduiksi ja toiset taas eivät lainkaan. Fredrikinkadulla on paljon kauppoja ja viereisillä kaduilla ei. Tyhjillään tiloja ei kannata pitää eikä myöskään lähes tuottamattomina.
Meri-Rastilan osayleiskaava
Nyt siitä sitten äänestetään. Ja äänestetään uudestaan kaupunginhallituksessa ja sitten taas valtuustossa. Minusta kaupunki tekisi viisaammin, kun ottaisi pohjaksi asukkaiden laatiman tiivistämiskaavan ja tekisi siitä malliesimerkin hyvässä hengessä tehtävästä tiivistämisestä kaikille esikaupunkialueille.
Ullakkorakentaminsen alueellisen poikkeusluvan jatkaminen
Pöydältä.
Kokoomus pyysi pöydälle. Vielä ei ole lautakunnan jäseniltä tullut esityksiä muutoksiksi, joten en tiedä, mihin tässä pitäisi varautua. Toistaiseksi olen varautunut hyväksymään esityksen.
Tiivistyskaava Hiilapellontiellä Konalassa
Vanha liikerakennus puretaan kysynnän puutteen vuoksi ja rakennetaan yhteensä kaksi nelikerroksista asuintaloa. Toiseen saa tosin rakentaa viidennen kerroksen asukkaiden yhteistiloiksi.
Pysäköinti pääosin maan tasossa. Olen pitänyt periaatteena, että ainakin Kehä I:n sisäpuolella tiivistettäessä tiivistettäisiin kunnolla niin, että pysäköinti pannaan maan alle. Tämä on Kehä I:n ulkopuolella ja voi hyvinkin olla, ettei rakennusoikeuden arvo riitä rahoittamaan maanalaista pysäköintiä.
Uusia asukkaita noin 60. En löytänyt tekstistä, tuleeko tähänkin kaupungin vuokrataloja vai monipuolistetaanko asujaimistoa kovan rahan asunnoilla.
Mechelinkadun pyörätiet
Virkamiehet tyrmäsivät edellisessä kokouksessa ajatukseni toteuttaa pyörätie pyöräkaistana. Tässä välissä aktiiviset pyöräilijät ovat rusikoineen argumentteja. Niinpä kanveesista nousseena esitän uudestaan kaista-vaihtoehtoa. Jalkakäytävän tasossa oleva pyörätie ei merkitse suurta muutosta nykytilaan. Pyöräilijät pyöräilevät nyt jalkakäytävällä luvatta, esityksen mukaisessa tilanteessa luvan kanssa.
Helsingin liikkumisen kehittämisohjelma
Hyvä raportti, johon on listattu vastaansanomattomia hyviä periaatteita. Kaikki periaatteet ovat niin hyviä, ettei niitä vastaan voi oikein väittää. Tosin joku varmaan yrittää väittää, että ruuhkien vähentäminen hinnoittelemalla niukkaa tilaa terveiden periaatteiden mukaisesti ei ole kivaa, mutta historia on heidät tuomitseva.
Tavallaan tässä pyydetään avointa valtakirjaa, koska juju piilee hyvien tavoitteiden keskinäisessä painotuksessa. Hyvään suuntaan liikennepolitiikka kuitenkin on menossa. Raporttiin pääsee tästä.
Pieni toivomus kuitenkin virastolle. Kun näitä raportteja nykyisin luetaan lähinnä tietokoneen ruudulta, voisiko ne taittaa vaakasuoraan? Minä saan kotona näytön käännetyksi pystyyn, mutta läppärillä se ei onnistu.
Helsingin pysäköintipolitiikka
Luonnos on ollut lausunnoilla ja näyttää palanneen takaisin lähinnä kiitosten saattelemana. En löydä yhtään muutosta alkuperäiseen esitykseen, mutta asia varmistuu kokouksessa. Laitan tästä erillisen postauksen keskustelun selkeyttämiseksi.
Tiivistyskaava Haagan Kivihaantiellä
Tontille saatiin helposti ahdetuksi 2200 k‑m2 rakennusoikeutta purkamalla autotalli ja melkein rakentamalla tontin laitaan asti.
Ei täydennysrakentamista Lauttasaarentie 20:een
Maanomistaja on halunnut huomattavaa lisärakentamista alueelle, mutta KSV esittää lausunnossaan, että hanke pilaisi professori Olli Kivisen vision, eikä kannatta esityksen hyväksymistä.
Poikkeamislupa Pihlajamäessä
Rakennuttaja on vähän parannellut kaavan mukaista rakennusta, sijoittanut terassikerroksen ylipiin asuntoihin ja muuttanut autotalleja asunnoiksi, jotta hanke olisi toteuttamiskelpoinen. Esitetään hyväksyttäväksi. Tämä on yksi tapa soveltaa talosuunnittelijan osaamista. Rakennusliikkeet ovat valittaneet, että kaavat pakottavat huonoihin ratkaisuihin.