(Listaan tästä)
Länsi-Herttoniemen kaava
Pöydältä
Asia on selostettu edellisen viikon esityslistan kohdalla. Viikon aikana on tullut runsaasti postia, joissa vaaditaan kirjaston säilyttämistä. Kaupungilla on suunnitelmia siirtää kirjaston toiminnot Herttoniemen metroasemalle rakennettavaan uuteen kirjastoon, jolloin vanha purettaisiin ja tilalle rakennettaisiin asunnot 200 hengelle. Tällä kaavalla ei päätetä kirjaston purkamisesta eikä purkamatta jättämisestä, eikä se kuulu meidän tehtäviimme. Asiasta päättää kirjasto- ja kulttuurilautakunnan esityksestä kaupunginhallitus ja lopulta valtuusto. Kaava tekee mahdolliseksi sekä kirjaston säilyttämisen että sen purkamisen.
Saukonlaiturin itäosan kaava
Saukonlaiturin kaavaan kuuluvaan kanavaan näyttää liittyvän ongelmia, koska kaava on jaettu kahtia. Nyt päätetään opiskelija-asuntojen ja venehotellin kortteleista. Kaavaa on muutettu pysäköintipaikkojen osalta. Opiskelijat eivät kokemuksen mukaan omista paljonkaan autoja, joten 50 000 euroa maksavia autopaikkoja vaaditaan vain 1/580k‑m2. Asumista tulee 16 000 k‑m2. Jos nämä ovat todella kaikki opiskelijoille, tähän tulee yli 600 opiskelija-asuntoa.
Meri-Rastilan länsirannan osayleiskaava; lausunnot ja muistutukset
Kuten erillisessä postauksessa olen argumentoinut, tämä esitys tulisi hylätä ja toteuttaa sama rakennusoikeus Meri-Rastilaa tiivistäen. Periaatteena on, että mikä rakennetaan, rakennetaan kohtalaisen tiiviisti ja sen vastapainona huolehditaan, että viheralueet ovat kunnon kokoisia.
Helsingin Sanomat tietää kertoa, että viraston esitys on menossa läpi. Katsotaan kuinka käy.
Kaupunki kaipaa hyvin toteutettua ja aitoa tiivistämistä ja vastapainona riittävät virkistysalueet. Ehdotus Meri-Rastilan länsirannan kaavaksi tulee siksi hylätä.
Kun kaupungin väkimäärä kasvaa, tarvitaan kunnon virkistysalueet. Helsingin kannalta lähiluonto on parasta terveyspalvelua. Se toimii, ennen kuin on pakko tavata tohtoria. Stadi säästää ja kansa voi hyvin.
Helsingin Sanomat on aiemmin melko aktiivisesti sivuuttanut OURCity-suunnitelman. Alkuvuodesta 2012 tosin saimme toimittajan ja kuvaajan poikkeamaan yhdessä työpajoista, mutta kun suunnitelma valmistui, sitä ei pyynnöistämme huolimatta uutisoitu, vaikka HS:n toimintatapoihin kuuluu lehdessä käsiteltyjen aiheiden jatkoseuranta.
Lautakuntahan palautti keväällä 2011 osayleiskaavaluonnoksen suunnitteluun. Vuotta myöhemmin HS uutisoi “uudesta” luonnoksesta viraston tiedotteen pohjalta, että se on “metsää säästävä”. Kuitenkaan vuoden 2011 ja 2012 kuvia rinnakkain katsomalla ainakaan minä en pystyisi sanomaan, kumpi olisi metsän kannalta se vähemmän paha.
KSV onnistui luonnoksillaan tekemään silmänkääntötempun, johon niin Hesari kuin viisi lautakuntalaista lankesivat, koska (tämä on tietysti vain oma tulkintani) halusivatkin langeta. HS:n “uutinen” oli niin harhaanjohtava, että saimme jopa onnitteluja metsän säästymisestä.
OURCity saatiin kevään 2012 “uutisessa” kuulostamaan amatöörien puuhastelulta, sillä se mainittiin ikään kuin sivulauseessa asukkaiden ja opiskelijoiden tekemänä vaihtoehtona. Ryhmässä oli kuitenkin mukana useampia arkkitehtejä, joista kaksi osallistui aktiivisesti suunnitteluun.
Tänä syksynä Helsingin Sanomia muistutettiin keväästä 2012, joten lehden olisi ollut vaikeaa olla mainitsematta arkkitehtejä asukkaiden ja opiskelijoiden ohella ja julkaisematta OURCity-suunnitelman kuvaa osayleiskaavaehdotuksen rinnalla.
Vuosia Meri-Rastilan osayleiskaavoitusta seuranneena olen varma, että jos jostain löytyisi media ja toimittaja, joka olisi valmis perehtymää aiheeseen, siitä riittäisi aineksia isoonkin skuuppiin tai pariin pamflettiin.
Kaupungin pitäisi satsata terveysasioissa vahvasti sairauksien ennaltaehkäisyyn. Jo taloudenkin kannalta ennaltaehkäisy on paljon hoitoa halvempaa.
Nykyisin ihmiset liikkuvat vähemmän kuin ennen. Yhtenä syynä on hyötyliikunnan väheneminen, kun työnteon luonne on muuttunut.
Yksi keino liikuttaa ihmisiä on virkistysalueiden läheisyys. Toimiva ulkoilupuisto on edullista terveydenhoitoa.
Valtioneuvoston kanslia on julkaissut opuksen “Terveydenhuollon menojen hillintä: rahoitusjärjestelmän ja ennaltaehkäisyn merkitys”. Valtioneuvoston kanslian julkaisu on varsin laaja. Tiivistelmästä saa yleiskuvan. Liikuntaa koskeva jakso alkaa sivulta 121. Tekstistä selviää esimerkiksi, että liikunnan lisääminen ehkäisee jopa noin kahtakymmentä kroonista sairautta.
Julkaisun “Terveydenhuollon menojen hillintä: rahoitusjärjestelmän ja ennaltaehkäisyn merkitys” tekijät ja kirjoittajat selviävät itse julkaisusta, johon on linkki seuraavassa: http://vnk.fi/julkaisukansio/2007/j04-terveydenhuollon-menojen-hillinta/pdf/fi.pdf
Joitain vuosia sitten eräs HS:n toimittaja oli sitä mieltä, ettei voinut kirjoittaa vaihtoehtoisesta ratkaisusta Töölönlahden suunnittelussa, koska Aatos Erkolla oli voimakas näkemys alueesta ja mm. visio ruusutarhasta Sanomatalon eteen — vaikka virallisesti omistaja ei vaikuttanutkaan lehden linjaan.
Mikähän yliopisto on kävelyetäisyydellä Saukonlaiturista?
Kaupunki toimii Vuosaaressa kuin siirtomaaisäntä
Kaupunkisuunnitteluvirasto perustelee Meri-Rastilan rantametsän rakentamista väestörakenteen tasapainottamisella. Viraston mielestä alueella on liikaa vähävaraisia vuokralaisia ja maahanmuuttajia. Metsään halutaan sijoittaa merinäköala-asuntoja ja varakkaita valkoihoisia veronmaksajia.
Tavoite voi toimia tilastollisesti koko Itä-Helsingin tai Vuosaaren mittakaavassa, paikallisesti se aiheuttaa kuitenkin lisää ongelmia. Liian suuren erillisen asuinalueen rakentaminen siirtää segrekaation Meri-Rastilan sisälle. Sosioekonomisten tutkimusten (kts. Vaattovaara) ja käytännön kokemusten valossa luontevaa kanssakäymistä eri väestöryhmien välillä ei synny, jos uusi asuinalue on yksipuolinen ja irrallaan olemassa olevasta kaupunkirakenteesta..
Varoittava esimerkki löytyy aivan läheltä, Aurinkolahdesta. Olkoonkin maisemallisesti komea, 2000-luvulla rakennettu kovan rahan alue ei ole koskaan integroitunut ympäristöönsä. Merenrantakorttelit on ympäröity panssariaidoilla, joissa roikkuu susikoirien kuvia. Alueella on omat kaupat ja kapakat, joissa Kallahden vuokra-asukkaita ei näe. Aurinkolahtelaisille ei ole kelvannut edes perinteinen asukasyhdistys, Vuosaariseura, vaan he ovat perustaneet omansa. Jäseniksi hyväksytään vain seuran itsensä rajaaman reviirin sisäpuolella asuvat osakkeenomistajat.
Tätäkö Vuosaareen halutaan lisää, toinen kultahammasrannikko?
Oikea tapa tasapainottaa asukasrakennetta on pienimuotoinen täydennysrakentaminen, jossa saman korttelin pihapiirissä on sekä kaupungin vuokra-asuntoja, että omistusasuntoja. Näin eri väestöryhmät sekoittuvat ihan luonnonmenetelmällä.
Meri-Rastilan metsän rakentaminen huonontaisi alkuperäisasukkaiden elämänlaatua, kun kaupunki riistää heidän parhaat virkistysmaansa. Myös alueen koulut kärsivät, lähimetsä on tärkeä osa luonto- ja liikuntakasvatusta. Selitä siinä sitten monikansallisille lapsiperheille, että suomalaiset rakastavat metsiään.
Osayleiskaavan perustelut ovat piilorasistisia ja nykyisiä asukkaita halveksuvia. Kaupunki toimii Meri-Rastilassa kuin siirtomaaisäntä Kongossa. Uraanikaivosta ei sentään ehdoteta.
Terkkuja myös Antsalle, siis Varkemaan Antsalle..!
Mistäköhän on revitty toi 50000Eur. Olen ostanut erillisestä KOY:sta joka perustettu rakennuttamaan ja hallinnoimaan autopaikkoja. Hinta oli 6000EUR Helsingissä. Tämä tietysti yksityinen yhtiö, tietty jos kaupungin kohteissa hintaa tulee 50000Eur, sosialismi maksaa;-).
Missähän tuo 6000 euroa/autolaikka tuottanut Helsingissä sijaitsi. Oliko kyse markkinahinnasta vain tuotantokustannushinnasta?
Helsingissä useimmilla alueilla autopaikan markkinahinta on alempi kuin tuotantokustannushinta siksi, että kaupunki pakottaa kaavoituksella rakentajat tekemään enemmän autopaikkoja kuin niille on maksavia asiakkaita.
Konservatorio on osa ammattikorkeakoulua, sijaitsee sillan toisella puolella Ruoholahdessa. Opiskelija-asuinnoissa asuu muitakin kuin yliopisto-opiskelijoita.
Ei ihan yliopisto, mutta Metropolia ammattikorkeakoulun Bulevardin toimipisteeseen näyttäisi tulevan Saukonlaiturista noin 2 kilometriä.
Kauppakorkeakoululle näyttäisi matkaa tulevan 2,5 kilometriä.
Osmo, alatko sinäkin vähitellen ymmärtämään, että nykyisellä pysäköitipolitiikalla pelataan vain rahaa asukkailta gryndereille. 😀 Sitä en tiedä, mihin raha siitä eteenpäin päätyy, vaikka jotain aavistuksia toki on.
Kalle. Ilmoittaudut varmaan halukkaksi yrittäjäriskillä tekemään halpona pysäköintipaikkoja niin, ettei kallista rakennusmaata haaskaudu.
Mikset itse kirjoittaisi, kun osaat..?
Tässä sulle uusin skuuppi, HU-itäpainos 5.10.
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/258346-asuntoja-rastilan-leirintaalueelle
Ksv suunnittelee siis sittenkin myös leirintäalueelle rakentamista, vaikka on tähän mennessä kieltänyt sen kolmesti. Asemakaavapäällikkö Olavi Velthjeim vahvistaa asian. Vt. projektipäällikkö Antti Varkemaan mukaan asuntovaunualueelle ja metroaseman kupeeseen on soviteltu 60 000 k‑m2, siis 1500 asukasta.
Selvitys on teetetty kesäteekkarilla, mutta yhtä kaikki, ei kai siellä virastossa verovaroilla ihan huvikseen piirrellä.
Suunnitelmaa ei ole julkistettu, tuskin useimmat lautakunnan jäsenetkään ovat kuullet siitä. Asiasta ei kerrottu Vuosaaren asukatoimikunnallekaan parin viikon takaisessa tapaamisessa, asukkaita kylläkin peloteltiin Ramsinniemen raitiovaunulla.
Että sellaista “vuorovaikutussuunnittelua”.
Anssi Rauramolta (liikuntapääll.) ja Matti Visannilta (ex-proj. pääll.) saadun tiedon tiedon mukaan Östersundomista etsiskellään uutta paikkaa asuntovaunualueelle. Nykyinen Östersundomin projektipäällikkö Ilkka Laine vahvistaa asian.
ATT on kuitenkin varmaan jo suunnitellut myyntiesitteetkin valmiiksi mutta onhan se vain hyvä että rakennutajan arvokas näkemys kaupunkisuunnittelusta otetaan huomioon…
Heh, minulle kertynyt aineisto on ainakin mittava.
Hienoa muuten, että Stadileaks näyttää alkaneen toimia tälläkin kanavalla. Arvostan tämän blogin kommentointimahdollisuutta, koska lukijoita on runsaasti.
Totta, jos kuka tahansa ei siinä voi onnistua, on se kaikille mahdotonta.
Ehkä tästä hyvä-veli-grynderi-monopoli-julkinen-toteutus-saa-maksaa-ihan-mitä-vaan-noidankehästä pääsisi eroon vain jollain crowd-funding-mallilla.
Koska viimeksi Helsingissä on asuinkerrostalon rakennuttanut tulevat osakkaat, eikä välistävetävää grynderiä ole ollenkaan mukana?
Vai onko suomessa rakentamisen laadun uskottavuus sitä tasoa, että taakse tarvitaan miljardin pääomalla ruokittava lakimiesarmeija rakennusvirheistä selviämiseen?
Siilitien — Kettutien kaavassa villakoiran ydin ei ole kirjastossa, vaikka se tärkeä onkin. Olennaista on, että kyseessä on hyväkuntoinen julkinen rakennus, jolle on monenlaista käyttötarvetta alueella. Jos se saa purkutuomion kaavan varjolla (löydetään korvaava paikka kirjastolle), menetetään samalla asukastilat, päiväkoti, nuorisotilat etc.
Kaava mahdollistaa joka tapauksessa asunnot 500 asukkaalle. Voisiko ajatella, että se tällä kertaa riittäisi?
Kuten sanottu, tästä ei edelleenkään päätetä kaavan yhteydessä vaan kaava tekee mahdolliseksi sekä purkamisen että säilyttämisen. Noidcen tilojen kohtalo ei kuulu kaavoittajalle vaan tiloja hallinnoiville virastoille ja lautakunnille.
Usein näissä halvoissa paikoissa on kyse siitä että sosialismin periaatteen mukaisesti autottomat
naapurit maksaa alihintaisten autopaikkojen kustannukset oman asuntonsa neliöhinnoissa.
Autopaikkoja on pakko rakentaa tietty määrä ja kun eivät mene todellisella hinnalla 35000–60000 kun eivät mene kaupaksi myydään 5000 / kpl ja jyvitetään erotus kaikkien asuntojen neliöhintaan.
Tuo onneksi on jatkossa tarkoitus korjata kuntoon ainakin ARA rahoitteisissa kohteissa ja asukkailta pyritään perimään oikea vastike autopaikasta, hassua on että eräiden kaupunkien keskustasta voi saada vuokratalon kellarista hallipaikan 20 €/kk. Oikea hinta olisi 150–250 €/ kk, pölyisiä käyttämättömiä autoja hallit täynnä.
Hienoa, Elisabeth oli saanut kommenttinsa myös päivän Hesariin. Tämä yllätti, sillä yleensä lehti ei ole julkaissut Meri-Rastilaa puolustavia mielipiteitä lautakuntakäsittelyiden aikoihin.
“Ksv suunnittelee siis sittenkin myös leirintäalueelle rakentamista, vaikka on tähän mennessä kieltänyt sen kolmesti. Asemakaavapäällikkö Olavi Velthjeim vahvistaa asian. Vt. projektipäällikkö Antti Varkemaan mukaan asuntovaunualueelle ja metroaseman kupeeseen on soviteltu 60 000 k‑m2, siis 1500 asukasta.”
Leirintäalue saisikin mennä. Pöljää maankäyttöä metroaseman vieressä..Ehkä tässäkin kohteessa rastilalaiset voisivat olla aktiivisia, näin hyvissä ajoin, ja ehdottaa jotain mieleistään kaupunkirakennetta leirintäalueen tilalle?
Olisi mielenkiintoista nähdä sivukulut, joilla nuo hinnat on saatu aikaiseksi? Jokin tässä mättää todella pahasti. Täytyy miettiä, mitä isona tekee. Kiitän ideasta, mutta valitettavasti pääomani eivät taida riittää. Asiakaspohjaa ainakin Töölössä on riittävästi.
Osmo, sinulla on tuossa lauseessa kuitenkin yksi kultajyvä: “ettei kallista rakennusmaata haaskaudu.” Nykyinen keskitetty ja sosialsoitu autopaikoitus on todellista tonttimaan haaskausta, jollei paikkoja saada väestösuojiin. Sen verran asiaa ymmärrän, etten pistäisi muutamaa väestösuojaa Töölöön pahitteeksi.
No minun lähikirjastoni (ja oliko siinä nuorisotalo kanssa?) tontti kaavoitettiin asunnoille viime kuussa vai oliko se elokuun puolella. Ideana oli että metroaseman viereen tulisi kirjasto palvelemaan kaikkia Herttoniemen asukkaita, ei vain joitain harvoja hevonjonkanperällä Siilitiellä asuvia.
Mutta nyt kun kaavamuutoksessa on tuskin muste jähmettynyt kun jo ruvetaan hannaamaan, ei käy, kyllä kirjaston pitää olla minun takapihalla, ei missään tapauksessa siellä mistä ihmiset muutenkin kulkevat. Ihmeellistä vikinää.
Tietty Laivalahdenportin ja tuon Kettutien tontin kaava olisi pitänyt muuttaa samalla kertaa, mutta nyt kävi näin.
Päivänselvä juttu, että kirjasto sijaitsee siellä missä ihmisetkin. Kulosaarestakin lähti kirjasto kun ei täällä kukaan lue muuta kuin Mannerheimin päiväkäskyä.
Nyt on jo useammalta vuodelta kokemusta kirjastoautosta ja ihan eri tavalla käy jengiä. Sitä saa mitä tilaa ja niin sen pitääkin mennä. Se nyt vaan on tyhmä maksaa tyhjästä. Varsinkin jos rahaa ei ole.
Herttoniemen sairaalan, terveyskeskuksen, kirjaston jne. tilalle on rakennettava asuntoja ihmisille. Em. palveluiden saavutettavuus ei tule nykyisessä sijainnissaan koskaan muuttumaan tämän paremmaksi.
Niille oikeampi paikka on Herttoniemen sekä Kalasataman keskukset.
Kulosaari ry:n aktiivit (a.k.a. nimbyilijät) pitävät muuten yhä yllä ideaa jonkinlaisesta kirjaston lite-versiosta jolle käsittääkseni haetaan tiloja jostakin Kulosaaren koulusta. Idea on kannatettava sikäli mikäli kulislaiset myös kantavat konseptin kustannukset itse.
Kukaan eikä mikään estä myöskään Itä-Herttoniemeläisiä laittamalla alulle vastaavaa konseptia — siis sikäli mikäli lähikirjastoa niin kovasti tunnutaan kaivattavan. Veikkaan, että hiljaista on kun sen aika koittaa. Niin kävi täälläkin päässä…
Myös kirjastoauton ajeluttaminen Kulosaareen on turha kuluerä viimeistään siinä vaiheessa kun uusi kirjasto — toivon mukaan — nousee joko Herttoniemen uudistettavan metroaseman yhteyteen tai sitten Kalasataman keskukseen.
Tullaanhan Kalasatama kuitenkin rakentamaan Herttoniemen keskustaa paljon tiiviimmäksi.
Espoon Leppävaaran esimerkki on osoittanut kiistattomasti, että kun kirjasto (ja muutkin palvelut) integroidaan mahdollisimman hyvin osaksi raideliikennettä niille myös löytyy käyttäjiä.
Herttoniemen kirjasto on tehnyt kuolemaa jo vuosikausia. On korkea aika antaa wanhukselle uusi, parempi, elämä jossain muualla.
En kyllä ihan ymmärtänyt Roihuvuoren kirjastonkaan saneerausta. Sekin kun sijaitsee aika lailla väärässä paikassa.
Sitä sietäisi miettiä kerran jos toisenkin, että kuinka helvetin monta kirjastoa sitä oikein pitää olla ennen kuin ollaan tyytyväisiä? Vastaan itse: yksi jokaisen kodin vastapäätä…
Näkisin itse, että paljon tilaa vievien kirjastojen aika on auttamattomasti ohi.
Pidän tärkeänä, että pienituloiset eläkeläiset, vanhukset ja muut liikuntarajoitteiset sekä työttömät voivat jatkossakin lukea Hesarista mitä heidän omassa kaupungissaan sattuu ja tapahtuu ilman, että sitä varten pitäisi joka jannulla olla tai hänelle verovaroin kustantaa tietokone sekä datayhteys.
Pienelle miehittämättömälle kirjastopysäkille voitaisiin melko vaivattomasti osoittaa jokin nurkka jokaisen kaupunginosan kaupallisesta keskuksesta tai koulusta.
Harvemmin asutuilla asuinalueilla tarjonta voitaisiin rajata muutamaan päivän lehteen ja vaikka kerran tai pari kertaa viikossa vaihtuvaan suppeaan kirjakokoelmaan. Tiiviimmillä asuinalueilla kysymykseen voisi tulla myös ihan oikea kirja-automaatti.
Nk. täydenpalvelun kirjastoja pitäisi jättää oikeastaan vain tärkeimpiin liikenteen solmukohtiin joihin on helppo ja nopea poiketa käymään vähän kauempaakin (ja joiden ympärillä on jo valmiiksi omin silmin havaittavissa olevaa merkittävää ihmisasutusta).
Pasilaankin pitäisi Keskustakirjaston valmistuttua jättää vain jonkin tasoinen sivukirjasto (ja sekin toteuttaa uudistuvan aseman yhteyteen).
Pääkirjaston pitäisi kuitenkin — luonnollisesti — löytyä keskustasta, ja pidän tärkeänä, että tämä virhe korjattaisiin lähitulevaisuudessa.
Koskapa Rikhardinkadun kirjastoa ei kuitenkaan uskalleta lakkauttaa — ja onhan se arkitehtonisesti paitsi upea rakennus myös varta vasten kirjastoksi alunperin suunniteltukin — niin tämä kunnia voitaisiinkin siirtää aivan hyvin Riksulle.
Tällöin olisi myös helpompi hyväksyä se, että Keskustakirjastosta tulee akvaariomainen hälyinen yleishäsläämispaikka jossa teinit hoitavat peliriippuvuuttaan, työttömät yh-mammat taaperoikäisiään ja kaljaporukat saunomisviettiään samalla kun jotkut esikautiset yrittävät siinä sivussa saada sivun tai pari luetuksi — ja mahdollisesti jopa ymmärretyksi.
Tämä siis vain sillä ehdolla, että Riksu kohotetaan aidosti arvonsa tuntevaksi sekä mahdollisimman äänettömäksi lukukirjastoksi aikuisille (sekä hyvin käyttäytyville lapsiasiakkaille).
Kirjoille raivattaisiin lisää tilaa siirtämällä musiikkiaineisto, sarjakuvat, elokuvat, matkaoppaat yms. tulevaan Keskustakirjastoon.
Ja kaikin tavoin pitäisi pyrkiä siihen suuntaan, että kirjastotädin ja ‑sedän ammatti olisi mahdollista siirtää historian kansiin mahdollisimman pian.
Täysin turha kuluerä. Muut kirjastonkäyttäjät auttavat kyllä tarvittaessa huononäköistä löytämään oikean opuksen. Ja friends of the libraryn vapaaehtoiset hoitavat x‑kertaa vuodessa nekin niteet oikeaan hyllyyn joita laiskoilta lainaajilta jää pyörimään kaikkialle muualle paitsi oikeaan paikkaan.
RFID-tarrat ja muu teknologia helpottanee osaltaan prosessien sujuvuutta.
***
Venehotellia ei saisi rakentaa missään tapauksessa lähellekään kantakaupunkia. Päin vastoin nykyisistäkin veneiden talvisäilytyspaikoista pitäisi luopua ja rakentaa niihin kodit uusille kaupunkilaisille.
6000 m²… Aiommeko oikeasti makuuttaa siinä 200 moottorivenettä joilla päristellään muutaman kerran kesässä vai asuttaisimmeko sittenkin siihen pysyvästi uusia helsinkiläisiä veronmaksajia?
No-brainer.
Muilla veronmaksajilla ei pidä maksatuttaa veneilijöiden nihkeyttä maksaa käypää hintaa kesäkauden vapaa-ajanharrastuksestaan (myös talven osalta).
Laituripaikkojen hinnat ovat jo valmiiksi niin naurettavan alhaisella tasolla, että tämä tästä nyt vielä puuttuisikin, että alettaisiin verovaroin kustantamaan yläluokalle venehotelleja.
Veneilijät saavat minun puolestani rakennuttaa omalla rahallaan venehotellejaan vaikka kymmenen metrin välein jonnekin skutsiin missä ne eivät toimi esteenä kaupunkirakentamisen tiivistämisessä.
Jumalauta, eivätkö vihreät oikeasti näe että heitä viedään (taas) niin kuin pässiä narussa?
Vai johtuuko se sittenkin vain siitä, että vihreissä(kin) on paljon sunnuntaipurjehtijoita eikä siksi voi käydä tämän hankkeen kimppuun joutumatta myöntämään, että olisihan se hemmetin kliffaa kun kaveri voisi 9 kuukauden talvisäilytyksen jälkeen laskea muuttorivenheensä veteen jatkossa vain soittamalla perjantailounaalta firman pojille, että parkkeeraavat veneen odottamaan Viron laivan kylkeen viimeistään klo 16 reikä reikä.
Yes in my backyard? Näin päin tämäkin hanke pitänee taas kerran lukea. Vihreys on niin kovin suhteellista — varsinkin vihreille itselleen.
***
Ja totta helvetissä Rastilan leirintäalue pitää rakentaa asunnoiksi, siinä on jumalauta asema vieressä!
No buts.
Ratikkayhteyden toteuttamatta jättäminen Vuosaaresta Ramsinniemen ja Vartiosaaren kautta keskustaan olisi puhdasta idiotismia mikäli Vartiosaareen päädytään joskus vetämään sillat.
Poskettoman kallis reitti pelkästään kesäfillaristien nautittavaksi. Ja jos ne sillat tulee niin melkoisen erikoinen tilannehan siinä syntyisi mikäli väki kävisi siinä vaiheessa voimaperäisesti vastustamaan Vartiosaaren asuinrakentamista. Siinä vaiheessahan se alkuperäinen saari-idylli on jo menetetty.
Mun on ilmeisesti pakko elää tuhatvuotiaaksi, että näen sen hetken kun Helsinki-Räävelin kaksoiskaupungin pormestari muuraa peruskiven Santahaminan asuinrakentamiseksi.
Sandis, Sandis, tuo näkymätön saaremme. Voi kunpa kartografiassa tapahtuisi jokin ällistyttävän kummastuttava mullistus joka sallisi meidän vihdoinkin paikallistaa tuo myyttinen Atlantis.
Niitä aikoja odotellessa…