Suomessa kuten kaikissa sivistysmaissa on oikeastaan kaksi lainsäädäntöelintä, eduskunta ja korkein oikeus. Eduskunta säätää lait ja korkein oikeus määrittelee ennakkopäätösten kautta, miten lakia tulkitaan. Joskus korkein oikeus tekee merkittäviä muutoksia tulkintaan. Vaikka eduskunta ei ole muuttanut kirjaintakaan laissa, tuomioistuin saattaa päättää, että tästä eteenpäin lakia tulkitaan toisin.
Eduskunnan säätäessä lakia takautuva lainsäädäntö ei tule kyseeseen kuin hyvin poikkeuksellisissa tilanteissa, viimeksi kai sotasyyllisyyden osalta. Tuomioistuinten ennakkopäätösten kautta tekemät uudet linjaukset taas ovat asian luonteesta johtuen aina takautuvia. Toiminta, joka ei ennen ollut laitonta vaan peräti maan tapa, muuttuukin kaikkien osapuolten yllätykseksi rangaistavaksi eikä vain siitä päätöksestä eteenpäin vaan myös sen teon kohdalla, joka on valikoitunut ennakkotapaukseksi. Tässähän eräät keskustalaiset poliitikot ovat joutuneet kärsijöiksi. (Pidän heidän toimintaansa ehdottomasti vääränä, mutta käytännöt, joista heidät tuomittiin oli jatkunut vuosikymmeniä, se oli kaikkien tiedossa ja he varmaankin toimivat siinä uskossa, että näin saa tehdä, koska näin on aina saanut tehdä.)
Sama koskee tätä nyt ajankohtaista kysymystä, menettääkö syyttäjä syyteoikeuden, jos verottaja on määrännyt tai olisi voinut määrätä teosta veronkorotuksen. Yhtäkkiä suuri määrä verorikokseen syyllistyineitä (tai siis syylliseksi epäiltyjä) onkin vapautettu syytteistä, koska lainsäädäntömme ei ole kunnossa äänin 6–5.
Eikö voisi olla tapaa muuttaa lain tulkintaa kyseisestä kohdasta eteenpäin eikä takautuvasti? Ennakkotapaukset ovat takautuvuutensa vuoksi hankala asia silloin, kun tulkinta muuttuu.
====
Otan tästä esimerkin, joka on sydäntäni lähellä. Eduskunta päätti sotkea polkupyörän ja auton välisen selkeän väistämissäännön tavalla, josta useinkaan ei voi lakia lukemalla päätellä, kumman pitäisi väistää. Kun valitin tätä moniselitteisyyttä, minulle vastattiin, ettei se lain yksiselitteisyys ole niin tärkeää, koska aikanaan tuomioistuimet määrittelevät mitä tällä lainsäädännöllä tarkoitetaan. Paitsi, että on tavallisen fillaroijan kannalta vähän kohtuutonta, ettei pyörällä voi ajaa käymättä läpi korkeimman oikeuden ennakkoäätöksiä, on se myös kohtuutonta niiden osapuolten kannalta, jotka voidaan tuomita vaikka vankeuteen äänestystuloksella tilanteessa, jossa laiki ensimmäisen kerran saa selkeän sisällön.